2020-06-13, 00:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Jag har inte sett denna uppgift förut. Vem har påstått detta?
Det här är saker som alltid varit känt och som diskuterats hela dagarna här i denna tråd.

23:19 är den justerade riktiga tiden. Vakten säger i förhör att han pratat med SE i ett par minuter. Stämpelklockan var placerat innan receptionen.

KP visste inte ens att stämpelklockan var placerat innan receptionen. Han förutsätter alltså att SE stämplar och sedan går ut på trottoaren.
Citera
2020-06-13, 00:45
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rander
Om S.E skulle ha varit skyldig till mordet. Hur visste han att OP inte hade några livvakter den kvällen?

Den detaljen är väl den minst besvärliga för SE, det kan man väl ganska lätt observera.
Citera
2020-06-13, 00:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Jag har funderat på det också och vet inte om det är styrkt om utstämplingen skedde innan eller efter samtalet.
Stämpelklockan ligger ju innan själva receptionen. Så rimligtvis har ju SE stämplat ut och sedan pratat med vakten.
Citera
2020-06-13, 00:47
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Det här är saker som alltid varit känt och som diskuterats hela dagarna här i denna tråd.

23:19 är den justerade riktiga tiden. Vakten säger i förhör att han pratat med SE i ett par minuter. Stämpelklockan var placerat innan receptionen.

KP visste inte ens att stämpelklockan var placerat innan receptionen. Han förutsätter alltså att SE stämplar och sedan går ut på trottoaren.

Oavsett exakt var stämpelklockan är placerad så utesluter inte det något alternativ. Finns det vittnesmål från vakten som styrker om han stämplade ut innan eller efter samtalet?
Citera
2020-06-13, 00:47
Bannlyst
Citat:
Den detaljen är väl den minst besvärliga för SE, det kan man väl ganska lätt observera.
Så enkelt är det inte. Du vet aldrig om livvakterna kanske är skymda på ett lite längre avstånd.

Mördaren är så självsäker vid mordet att han måste veta att OP inte har livvakterna med sig. Och en svärmorsdröm som SE eller någon annan vanlig privatperson kan inte ha vetat det.
Citera
2020-06-13, 00:49
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Så enkelt är det inte. Du vet aldrig om livvakterna kanske är skymda på ett lite längre avstånd.

Mördaren är så självsäker vid mordet att han måste veta att OP inte har livvakterna med sig. Och en svärmorsdröm som SE eller någon annan vanlig privatperson kan inte ha vetat det.

Nej visst, och speciellt om SE haft väldigt kort tid på sig att observera situationen men jag tycker ändå det finns andra faktorer som är betydligt svårare för SE att hantera än just detta.
Citera
2020-06-13, 00:50
Medlem
vinbras avatar
Citat:

Om det varit så känt - varför har inte SE blivit omedelbart friad?
Citera
2020-06-13, 00:51
Bannlyst
Citat:
Oavsett exakt var stämpelklockan är placerad så utesluter inte det något alternativ. Finns det vittnesmål från vakten som styrker om han stämplade ut innan eller efter samtalet?
Eftersom en massa annat talar för att SE befunnit sig på mordplatsen efter mordet (vittnesmål om en man med keps och glasögon och SE egna korrekta skildringar av vad som utspelade sig på mordplatsen) så är det rimliga att SE inte befunnit sig på trottoaren 23:19 eller 23:20 och sedan promenerat ner till Tunnelgatan.

Inte troligt att SE går ut, pratar med vakten, går tillbaka och stämplar ut, och sedan går till utgången. Knappast rutin att man gör på det sättet.
Citera
2020-06-13, 00:52
Bannlyst
Citat:
Om det varit så känt - varför har inte SE blivit omedelbart friad?
Tidigare utredningar har helt korrekt avfärdat SE på de grunderna.

Varför KP pekar ut SE när sådant är så enkelt att kontrollera är för mig och många andra ett pågående mysterium.
Citera
2020-06-13, 00:53
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Tidigare utredningar har helt korrekt avfärdat SE på de grunderna.

Varför KP pekar ut SE när sådant är så enkelt att kontrollera är för mig och många andra ett pågående mysterium.

Jag vägrar tro på detta. Det är helt orimligt att KP skulle ägna sig åt en sådan förvanskning av dina påstådda fakta.
Citera
2020-06-13, 00:53
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Eftersom en massa annat talar för att SE befunnit sig på mordplatsen efter mordet (vittnesmål om en man med keps och glasögon och SE egna korrekta skildringar av vad som utspelade sig på mordplatsen) så är det rimliga att SE inte befunnit sig på trottoaren 23:19 eller 23:20 och sedan promenerat ner till Tunnelgatan.

Inte troligt att SE går ut, pratar med vakten, går tillbaka och stämplar ut, och sedan går till utgången. Knappast rutin att man gör på det sättet.

Det är farligt att utgå från vad som känns rimligt. Det är överhuvudtaget inte rimligt att SE kunde tajma det hela så bra att han kunde mörda Palme.
Citera
2020-06-13, 00:56
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Jag har brottats jättemycket med det här. Men när mina känslor fått svalna efter presskonferensen (hade hoppats på CA) började jag gradvis nå slutsatsen att SE faktiskt kan ha utfört mordet, men absolut inte själv utan i samarbete med sannolikt SB.

Jag köper allt mer att SE aldrig återvände till brottsplatsen efter dådet. Istället var det först kl 23.40 han syntes till igen, när han dök upp vid Skandia.

Om SE i detta läge hade valt att hålla lågt så skulle han ganska snabbt ändå upptäckts av utredarna pga av sin utpasseringstid från Skandia.

Så istället för att vänta på polisen gick SE till motoffensiv och fabricerade alla sina vittnesiakttagelser. Jag utgår från att detta var planerat från början med hjälp av SB.

Tack vare Stay Behinds kunskaper om psykologisk krigföring hade konspiratörerna utarbetat en perfekt mediaplan för gärningsmannen som skulle etablera honom som vittne, och det utfördes briljant.

Se på vittnet Leif L (Chevamannen) där jag inte alls ser det som osannolikt att hans minnesbilder från mordet och SE:s medieframträdanden kan ha smält ihop till ett enda falskt minne, vilket gjort att han numera är säker på att han såg SE vid mordplatsen.

Ja, skall SE bli gärningsman så är det vettigare att han inte återkommer till brottsplatsen efter ett varv runt kvarteret. Det är alldeles för riskabelt. Det är extremt svårt för honom att veta om han blir igenkänd med samma kläder och dessutom då säkert 15 personer runt Palme och han kommer då sent till den klungan vilket kan stämma illa med när han går ut från Skandia. Vittnen kan se att han inte är bland de första på platsen som han behöver hävda.

Det finns med ditt förslag fortfarande märkliga omständigheter som behöver förklaras men det blir något lättare. Det är enormt riskabelt ändå för SE. I det tillståndet en mördare är i efter skotten, är det då helt lätt att ha koll på hur många som ser ansiktet och kan identifiera honom i media eftersom han frivilligt ställer upp där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in