Citat:
Ursprungligen postat av
vinbra
Jag har brottats jättemycket med det här. Men när mina känslor fått svalna efter presskonferensen (hade hoppats på CA) började jag gradvis nå slutsatsen att SE faktiskt kan ha utfört mordet, men absolut inte själv utan i samarbete med sannolikt SB.
Jag köper allt mer att SE aldrig återvände till brottsplatsen efter dådet. Istället var det först kl 23.40 han syntes till igen, när han dök upp vid Skandia.
Om SE i detta läge hade valt att hålla lågt så skulle han ganska snabbt ändå upptäckts av utredarna pga av sin utpasseringstid från Skandia.
Så istället för att vänta på polisen gick SE till motoffensiv och fabricerade alla sina vittnesiakttagelser. Jag utgår från att detta var planerat från början med hjälp av SB.
Tack vare Stay Behinds kunskaper om psykologisk krigföring hade konspiratörerna utarbetat en perfekt mediaplan för gärningsmannen som skulle etablera honom som vittne, och det utfördes briljant.
Se på vittnet Leif L (Chevamannen) där jag inte alls ser det som osannolikt att hans minnesbilder från mordet och SE:s medieframträdanden kan ha smält ihop till ett enda falskt minne, vilket gjort att han numera är säker på att han såg SE vid mordplatsen.
Ja, skall SE bli gärningsman så är det vettigare att han inte återkommer till brottsplatsen efter ett varv runt kvarteret. Det är alldeles för riskabelt. Det är extremt svårt för honom att veta om han blir igenkänd med samma kläder och dessutom då säkert 15 personer runt Palme och han kommer då sent till den klungan vilket kan stämma illa med när han går ut från Skandia. Vittnen kan se att han inte är bland de första på platsen som han behöver hävda.
Det finns med ditt förslag fortfarande märkliga omständigheter som behöver förklaras men det blir något lättare. Det är enormt riskabelt ändå för SE. I det tillståndet en mördare är i efter skotten, är det då helt lätt att ha koll på hur många som ser ansiktet och kan identifiera honom i media eftersom han frivilligt ställer upp där?