Fortsätter att "leka" med aktier, certifikat, mm. i liten (1 000:- till 10 000:- kr) skala för att lära mera.
Jag har en leksumma på totalt 20 000:- kronor.
Mycket lärorikt fortfarande.
Edit: Så här har det gått de tre månader jag hållit på om någon är intresserad.
Total utveckling i år +7 611 kr (+38%)
Aktier +4 521 kr
Bambuser +2 444 kr
Xavitech B +309 kr
Havsfrun Investment B +303 kr
Intrum+299 kr
JM +284 kr
Scandic Hotels Group +274 kr
Pandox B +248 kr
Rolling Optics Holding +245 kr
Finepart +211 kr
Nordea Bank Abp +174 kr
Handelsbanken A +170 kr
Boliden +115 kr
Fenix Outdoor International B +74 kr
Platzer Fastigheter Holding B +41 kr
Midway B +38 kr
ABB Ltd +34 kr
Consilium B +20 kr
Traction B +10 kr
Husqvarna B +8 kr
Volvo B +6 kr
SEB C 3 kr
SkiStar B −64 kr
Nobina −82 kr
Concordia Maritime B −108 kr
Diadrom Holding −177 kr
Quartiers Properties PREF −495 kr
Certifikat +277 kr
BEAR OLJA X5 AVA 4 +1 554 kr
BULL GULD X10 VON +1 270 kr
BULL DJIA X12 AVA 3 +1 000 kr
BULL SILVER X12 AVA 8 +473 kr
BEAR SILVER X15 AVA 5 +385 kr
BULL GULD X15 AVA 3 +269 kr
BULL OMX X10 AVA 4 +156 kr
BULL OLJA X5 AVA 5 +152 kr
BEAR OLJA X5 VON2 +112 kr
BULL OLJA X3 AVA 2 +112 kr
BULL SILVER X15 AVA 4 +102 kr
BEAR SILVER X12 AVA 5 +99 kr
BEAR GULD X15 AVA 4 −31 kr
BULL OMX X15 AVA 11 −110 kr
BEAR OMX X10 AVA 5 −176 kr
BULL OLJA X5 AVA 8 −177 kr BEAR OMX X12 AVA 7 −1 059 kr
BEAR OMX X12 NORDNET 4 −1 073 kr
BEAR DJIA X12 AVA 3 −2 781 kr
(Hade jag inte varit så "björning" hade det gått mycket bättre. :-( Warranter +1 822 kr
MINI S SILVER AVA 98 +503 kr
MINI L OLJA AVA 361 +353 kr
MINI L SILVER AVA 78 +332 kr
TURBO L SILVER AVA 45 +298 kr
MINI S GULD AVA 146 +188 kr
MINI L GULD AVA 103 +148 kr
Sedan handlar jag på riktigt enligt följande utifrån vad jag hittills lärt mig. Detta är på något/några år sikt till 20 år sikt.
Jag fortsätter att fylla på med investmentbolag (lite försiktigt i dippar) enligt fördelning nedan.
Det ger placeringshjälp, lite som fonder men "gratis".
Industrivärden C 20 %
Investor A 40 %
Kinnevik B 20 %
Svolder B 10 %
Traction B 10 %
Sedan turistorienterat ungefär lika mycket av varje.
Fenix Outdoor International B
SkiStar B
Nobina
Scandic Hotels Group
Concordia Maritime B
Pandox B
Quartiers Properties PREF (Är väl mest en chansning.)
Och några mycket långsiktiga fonder (20 år) till mitt barnbarn, lika mycket av varje.
Tanken är att dessa ska täcka upp både dagens trender och marknader samt kommande trender och marknader.
AMF Aktiefond Asien Stilla havet
AMF Aktiefond Småbolag
Handelsbanken Hälsovård Tema (A1 SEK)
Handelsbanken Hållbar Energi A1 SEK
Handelsbanken Multi Asset 120 (A1 SEK)
JPM Africa Equity A perf (acc) USD
Nordea Indienfond
SKAGEN m2 A
Swedbank Robur Ny Teknik A
Swedbank Robur Technology A SEK
Tundra Sustainable Frontier Fund A SEK
Fortfarande tror jag på minst ett till större fall framöver, men man vet ju aldrig...
Jag har en känsla av att alla tror att allt är nästan bra nu, men det tror inte jag.
Senast redigerad av Surtruten 2020-06-12 kl. 13:16.
The trend is your friend är en gammal regel som ju egentligen bara förstärker den rådande trenden.
Och många har stop-loss som löser.
Sån blir det som det blir....
Jag köpte Wallenstam igår Sålt lite idag och köpt lite mer Wallenstam
Verkar dessutom som om Oljan börjar falla tillbaka igen. Eftersom jag följer Ovintiv så ser jag att den minskat typ 3 CAD från toppen. Nu omkring 11.30. Tror att den kommer att kollapsa igen snart när deras hedge på oljepriset försvinner tidigt i höst Då gäller det att ha kapital att botten fiska
Fortsätter att "leka" med aktier, certifikat, mm. i liten (1 000:- till 10 000:- kr) skala för att lära mera.
Mycket lärorikt fortfarande.
Jag fortsätter att fylla på med investmentbolag (lite försiktigt i dippar) enligt fördelning nedan.
Det ger placeringshjälp, lite som fonder men "gratis".
Industrivärden C 20 %
Investor A 40 %
Kinnevik B 20 %
Svolder B 10 %
Traction B 10 %
Sedan turistorienterat ungefär lika mycket av varje.
Fenix Outdoor International B
SkiStar B
Nobina
Scandic Hotels Group
Concordia Maritime B
Pandox B
Quartiers Properties PREF (Är väl mest en chansning.)
Och några mycket långsiktiga fonder (20 år) till mitt barnbarn, lika mycket av varje.
Tanken är att dessa ska täcka upp både dagens trender och marknader samt kommande trender och marknader.
AMF Aktiefond Asien Stilla havet
AMF Aktiefond Småbolag
Handelsbanken Hälsovård Tema (A1 SEK)
Handelsbanken Hållbar Energi A1 SEK
Handelsbanken Multi Asset 120 (A1 SEK)
JPM Africa Equity A perf (acc) USD
Nordea Indienfond
SKAGEN m2 A
Swedbank Robur Ny Teknik A
Swedbank Robur Technology A SEK
Tundra Sustainable Frontier Fund A SEK
Fortfarande tror jag på minst ett till större fall framöver, men man vet ju aldrig...
Jag har en känsla av att alla tror att allt är nästan bra nu, men det tror inte jag.
För fonddelen kan du titta på tråden jag startade år 2017 under fonddelen här på Flashback (Tråden om strategier för fonder). Där går jag igenom ett par enkla och olika strategier och visar även resultat på sikt mm. Kort: För lång sikt och fonder är det mer risk som gäller, dvs saker som småbolag i högre grad än ej. Branschfonder som teknik ... Något tveksamt i en 'Buy and Hold'. För frågor kring sådant fråga dock gärna i den relevanta tråden. :)
För fonddelen kan du titta på tråden jag startade år 2017 under fonddelen här på Flashback (Tråden om strategier för fonder). Där går jag igenom ett par enkla och olika strategier och visar även resultat på sikt mm. Kort: För lång sikt och fonder är det mer risk som gäller, dvs saker som småbolag i högre grad än ej. Branschfonder som teknik ... Något tveksamt i en 'Buy and Hold'. För frågor kring sådant fråga dock gärna i den relevanta tråden.
För fonddelen kan du titta på tråden jag startade år 2017 under fonddelen här på Flashback (Tråden om strategier för fonder). Där går jag igenom ett par enkla och olika strategier och visar även resultat på sikt mm. Kort: För lång sikt och fonder är det mer risk som gäller, dvs saker som småbolag i högre grad än ej. Branschfonder som teknik ... Något tveksamt i en 'Buy and Hold'. För frågor kring sådant fråga dock gärna i den relevanta tråden.
Vad säger spåkulan? Kan du inte lämna oss med något positivt som vi kan glädjas åt över helgen.
Ännu mer Delta, Boeing, Airbus och Royal Caribbean.
Flyg känns jävligt skakigt. Köpte också lite Boeing, men de har väl lite fler strängar på lyran.
Sen tänkte jag se om jag kan krama ur lite till ur NAS innan de konkar. Gick bra sist med 55% på 2 dagar. Kanske dumt att utmana ödet där, men man lever bara en gång, rädda pojkar får aldrig kyssa vackra flickor, och allt det där....
Håller med. Ska det vara någon vits med fonder tycker jag man ska ha de viktade åt ”högrisk”-hållet. Men som sagt, inte rätt tråd....sorry!
Vad säger spåkulan? Kan du inte lämna oss med något positivt som vi kan glädjas åt över helgen.
Rädslan för dagen var/är en 'engulfing bearish' för S&P500 och för veckan som stänger idag. Indexterminerna för S&P500 står i skrivande stund på +1.7% och det krävs +1% för att så inte ska bli fallet (men bättre med hög marginal där då det tydligt visar att förra veckans öppning inte accepterats av marknaden = positiv signal).
För dagsdatan är vi fortfarande över de flesta medelvärden, de större relevanta indexen har för tillfället fått stöd av MA200 på dagliga och handlas nu över.
Annars mer värt att skriva mer sen, har lite trädgårdsarbete och annat att syssla med.
Tog annars lång position i OMXS30 under morgonen igen (TURBO L OMX, ca 15-18x hävstång), men positionen var något för riskabel och våghalsig för att skriva om. :)
Senast redigerad av sinewave 2020-06-12 kl. 16:07.
Det här känns alldeles för skakigt för min del och som om rekylen ner blåste över alldeles för fort. Jag hade varit mer positiv om vi legat runt -1 till -1,5% i dag.
Min gissning är att vi har fler röda dagar framför oss i närtid innan det eventuellt vänder upp igen på ett övertygande sätt.