2020-06-12, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frozzzt
-7% på DOW igår visar ju bara på vilken stor jäkla fårskock investerarna är. Herregud nästan så man skäms.

The trend is your friend är en gammal regel som ju egentligen bara förstärker den rådande trenden.

Och många har stop-loss som löser.

Sån blir det som det blir....
Citera
2020-06-12, 12:56
Medlem
Surtrutens avatar
Fortsätter att "leka" med aktier, certifikat, mm. i liten (1 000:- till 10 000:- kr) skala för att lära mera.
Jag har en leksumma på totalt 20 000:- kronor.
Mycket lärorikt fortfarande.

Edit: Så här har det gått de tre månader jag hållit på om någon är intresserad.

Sedan handlar jag på riktigt enligt följande utifrån vad jag hittills lärt mig. Detta är på något/några år sikt till 20 år sikt.

Jag fortsätter att fylla på med investmentbolag (lite försiktigt i dippar) enligt fördelning nedan.
Det ger placeringshjälp, lite som fonder men "gratis".
Industrivärden C 20 %
Investor A 40 %
Kinnevik B 20 %
Svolder B 10 %
Traction B 10 %

Sedan turistorienterat ungefär lika mycket av varje.
Fenix Outdoor International B
SkiStar B
Nobina
Scandic Hotels Group
Concordia Maritime B
Pandox B
Quartiers Properties PREF (Är väl mest en chansning.)

Och några mycket långsiktiga fonder (20 år) till mitt barnbarn, lika mycket av varje.
Tanken är att dessa ska täcka upp både dagens trender och marknader samt kommande trender och marknader.
AMF Aktiefond Asien Stilla havet
AMF Aktiefond Småbolag
Handelsbanken Hälsovård Tema (A1 SEK)
Handelsbanken Hållbar Energi A1 SEK
Handelsbanken Multi Asset 120 (A1 SEK)
JPM Africa Equity A perf (acc) USD
Nordea Indienfond
SKAGEN m2 A
Swedbank Robur Ny Teknik A
Swedbank Robur Technology A SEK
Tundra Sustainable Frontier Fund A SEK

Fortfarande tror jag på minst ett till större fall framöver, men man vet ju aldrig...
Jag har en känsla av att alla tror att allt är nästan bra nu, men det tror inte jag.
Senast redigerad av Surtruten 2020-06-12 kl. 13:16.
Citera
2020-06-12, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
The trend is your friend är en gammal regel som ju egentligen bara förstärker den rådande trenden.

Och många har stop-loss som löser.

Sån blir det som det blir....

Jag köpte Wallenstam igår Sålt lite idag och köpt lite mer Wallenstam

Verkar dessutom som om Oljan börjar falla tillbaka igen. Eftersom jag följer Ovintiv så ser jag att den minskat typ 3 CAD från toppen. Nu omkring 11.30. Tror att den kommer att kollapsa igen snart när deras hedge på oljepriset försvinner tidigt i höst Då gäller det att ha kapital att botten fiska
Citera
2020-06-12, 13:12
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Fortsätter att "leka" med aktier, certifikat, mm. i liten (1 000:- till 10 000:- kr) skala för att lära mera.
Mycket lärorikt fortfarande.

Jag fortsätter att fylla på med investmentbolag (lite försiktigt i dippar) enligt fördelning nedan.
Det ger placeringshjälp, lite som fonder men "gratis".
Industrivärden C 20 %
Investor A 40 %
Kinnevik B 20 %
Svolder B 10 %
Traction B 10 %

Sedan turistorienterat ungefär lika mycket av varje.
Fenix Outdoor International B
SkiStar B
Nobina
Scandic Hotels Group
Concordia Maritime B
Pandox B
Quartiers Properties PREF (Är väl mest en chansning.)

Och några mycket långsiktiga fonder (20 år) till mitt barnbarn, lika mycket av varje.
Tanken är att dessa ska täcka upp både dagens trender och marknader samt kommande trender och marknader.
AMF Aktiefond Asien Stilla havet
AMF Aktiefond Småbolag
Handelsbanken Hälsovård Tema (A1 SEK)
Handelsbanken Hållbar Energi A1 SEK
Handelsbanken Multi Asset 120 (A1 SEK)
JPM Africa Equity A perf (acc) USD
Nordea Indienfond
SKAGEN m2 A
Swedbank Robur Ny Teknik A
Swedbank Robur Technology A SEK
Tundra Sustainable Frontier Fund A SEK

Fortfarande tror jag på minst ett till större fall framöver, men man vet ju aldrig...
Jag har en känsla av att alla tror att allt är nästan bra nu, men det tror inte jag.

För fonddelen kan du titta på tråden jag startade år 2017 under fonddelen här på Flashback (Tråden om strategier för fonder). Där går jag igenom ett par enkla och olika strategier och visar även resultat på sikt mm. Kort: För lång sikt och fonder är det mer risk som gäller, dvs saker som småbolag i högre grad än ej. Branschfonder som teknik ... Något tveksamt i en 'Buy and Hold'. För frågor kring sådant fråga dock gärna i den relevanta tråden. :)
Citera
2020-06-12, 13:20
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
För fonddelen kan du titta på tråden jag startade år 2017 under fonddelen här på Flashback (Tråden om strategier för fonder). Där går jag igenom ett par enkla och olika strategier och visar även resultat på sikt mm. Kort: För lång sikt och fonder är det mer risk som gäller, dvs saker som småbolag i högre grad än ej. Branschfonder som teknik ... Något tveksamt i en 'Buy and Hold'. För frågor kring sådant fråga dock gärna i den relevanta tråden.
Tack för tipset!
Ska absolut kolla.
Citera
2020-06-12, 14:14
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
För fonddelen kan du titta på tråden jag startade år 2017 under fonddelen här på Flashback (Tråden om strategier för fonder). Där går jag igenom ett par enkla och olika strategier och visar även resultat på sikt mm. Kort: För lång sikt och fonder är det mer risk som gäller, dvs saker som småbolag i högre grad än ej. Branschfonder som teknik ... Något tveksamt i en 'Buy and Hold'. För frågor kring sådant fråga dock gärna i den relevanta tråden.

Vad säger spåkulan? Kan du inte lämna oss med något positivt som vi kan glädjas åt över helgen.
Citera
2020-06-12, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Ännu mer Delta, Boeing, Airbus och Royal Caribbean.

Flyg känns jävligt skakigt. Köpte också lite Boeing, men de har väl lite fler strängar på lyran.

Sen tänkte jag se om jag kan krama ur lite till ur NAS innan de konkar. Gick bra sist med 55% på 2 dagar. Kanske dumt att utmana ödet där, men man lever bara en gång, rädda pojkar får aldrig kyssa vackra flickor, och allt det där....

Trevlig helg!
Citera
2020-06-12, 14:38
Medlem
Citat:

Håller med. Ska det vara någon vits med fonder tycker jag man ska ha de viktade åt ”högrisk”-hållet. Men som sagt, inte rätt tråd....sorry!
Citera
2020-06-12, 16:03
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Vad säger spåkulan? Kan du inte lämna oss med något positivt som vi kan glädjas åt över helgen.

Rädslan för dagen var/är en 'engulfing bearish' för S&P500 och för veckan som stänger idag. Indexterminerna för S&P500 står i skrivande stund på +1.7% och det krävs +1% för att så inte ska bli fallet (men bättre med hög marginal där då det tydligt visar att förra veckans öppning inte accepterats av marknaden = positiv signal).

För dagsdatan är vi fortfarande över de flesta medelvärden, de större relevanta indexen har för tillfället fått stöd av MA200 på dagliga och handlas nu över.

Annars mer värt att skriva mer sen, har lite trädgårdsarbete och annat att syssla med.
Tog annars lång position i OMXS30 under morgonen igen (TURBO L OMX, ca 15-18x hävstång), men positionen var något för riskabel och våghalsig för att skriva om. :)
Senast redigerad av sinewave 2020-06-12 kl. 16:07.
Citera
2020-06-12, 16:54
Avslutad
Vad tror trådintressenterna om EURIS (European Institute Of Sience) nu efter Coronapandemin?
Kan den vara outforskad och potential tro?
Citera
2020-06-12, 17:16
Medlem
Det här känns alldeles för skakigt för min del och som om rekylen ner blåste över alldeles för fort. Jag hade varit mer positiv om vi legat runt -1 till -1,5% i dag.

Min gissning är att vi har fler röda dagar framför oss i närtid innan det eventuellt vänder upp igen på ett övertygande sätt.
Citera
2020-06-12, 17:18
Medlem
Det har rasat en del sista halvtimmen nu. S&P strax på minus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in