2020-06-12, 22:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du kallar mig mongo och ber mig sedan att ursäkta dina misstag, jag suger på den ett tag.

Du som anser att du vet mer än mig, hur förklarar du att enligt Bergström har SE bara stämplat in en gång och ut en gång den aktuella dagen, trots att han enligt ALG har varit ute och återkommit minst en gång?

Enligt Bergström på Skandia så måste man använda kortet på dörrarna mellan stämpelklocka och reception åt vilket håll man än går, till exempel om man kommer inifrån och bara ska ut i receptionen för att prata med väktarna.

Har du koll på om en sådan passering loggas?

EDIT; Reserverar mig för att det kan vara Häggström istället för Bergström.
Baserat på ditt uppträdande de senaste månaderna så är du enligt mig ett envist mongo, ja. Min poäng angående utpasseringen kvarstår oavsett min lilla blunder.

Visa mig att Bergström ska ha sagt det. Visa mig också att SE gått ut och in flera gånger den dagen. ALG nämner att SE ankommer till arbetet 20:10. Svårare än så är det inte.
Citera
2020-06-12, 22:18
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Förhören med Donald måste läsas.

Vore av intresse att också veta vem som frihetsberövades hösten 2018.

Jag förstår att PU varit optimistiska under de här tre åren fram till februari 2020 om uppgifterna stämmer. Något har helt klart hänt sista 3,5 månaderna. De har uppenbart slängt fram en halvdassig powerpoint för att just avleda de känsliga spåren.

Kan det ha varit så att KP initialt fått försäkringar från politiska tungviktare att det nu var fritt fram att utreda MOP förutsättningslöst?. Därav den självsäkra attityden som KP tidigare visat. Men att dessa figurer sedan satt ner foten när KP visat vad man kommit fram till. Det kan vara en massa skit som inte direkt har med MOP att göra men som anses skada Sverige och dess ställning till främmande makt. Paniklösningen blev då SE som GM.

Vad är alternativet? att KP medvetet begick yrkesmässig harakiri. Som jag tidigare skrivit har KP åsidosatt objektivitetsprincipen i sin framställning genom att negligera vittnesmål etc som talar för att SE ej var GM
Citera
2020-06-12, 22:22
Medlem
Citat:
Kan du svara om det är Stay Behind som gjort det eller knarkspaningen? Känns som du blandar ihop lite väl för många kort nu.

Knarkspaningen är redan kontrollerad och klar enligt Dag Andersson.

Nja. T ex Donald som ju alla även vanliga bonnläppar visste var Säpo/IB hade mycket goda kontakter från joint ventures med knarket så var går gränsen mellan det som är civilt yrke och krigsorganisation och fredsorganisation inom SB?

Svaret är att en person kan vara både och. Dessutom har vi kopplingar till kamratskap via militärutbidning i jägarförband.

Att det är så är ingen konspirationsteori.

Är knarkspaningen kollad? Fram med pappren namnen och vapeninnehav sådant fall.

Konfrontera med vittnesmål om wt personer.
Senast redigerad av boboslacke 2020-06-12 kl. 22:26.
Citera
2020-06-12, 22:23
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Är också inne på det , troligen inte inblandad i själva mordet men helt klart en stor anledning till att mordet inte är löst. Tänk efter nu, i princip samtliga vittnen påstår överhuvudtaget inte att en GM smög upp bakom paret Palme och sköt . Tvärtom så är alla oberoende av varandra överens om att det är ett sällskap på 3 personer innan skotten faller . Lisbeth talar INTE sanning om vad som händer minuten/sekunderna innan skotten!

Exakt!

Lars Borgnäs senaste bok kring Palmemordet, "Olof Palmes sista steg - i sällskap med en mördare" beskriver just detta scenario!

GW Persson ogillar starkt boken, kom det fram på TV4 för några dagar sedan...
Citera
2020-06-12, 22:24
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Oplanerat?

Enligt de flesta av er SE-teoretiker så såg SE makarna Palme vid biografen Grand kring klockan 21.00, och bestämde sig där och då för att släcka Palmes liv, vilket han sedan påstås ha gjort...

Så då återstår att svara på mina frågor:

Kan någon SE-teoretiker förklara för mig, varför SE skulle riskera sin chans att mörda Palme, genom att:

1. Inte befinna sig vid biografen vid 23-tiden när filmen tog slut?

2. Anta att makarna Palme skulle gå i motsatt riktning, jämfört med hur de kom, efter filmens slut?
.

Jag är ingen SE-teoretiker. Och få av de i tråden som tror att SE är GM har sagt att SE är på Grand.

Du utgår från att mordet var planerat, så man kommer runt dina argument genom att säga att det var oplanerat.

Å andra sidan:
1 Vet vi att SE inte var på Grand?
2 Om GM sett OP på Grand, måste han då veta att OP kom till Grand norrifrån?
Citera
2020-06-12, 22:27
Medlem
Citat:
Exakt!

Lars Borgnäs senaste bok kring Palmemordet, "Olof Palmes sista steg - i sällskap med en mördare" beskriver just detta scenario!

GW Persson ogillar starkt boken, kom det fram på TV4 för några dagar sedan...

Ja gillar GW men även han är ju trångsynt och man undrar ibland om han överhuvudtaget läst vittnesmålen ? Man tycker ju att han borde ha gjort det men så verkar det inte vara . Det är exakt som Borgnäs säger, Palme var i sällskap med sin mördare innan det small.
Citera
2020-06-12, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Jag har brottats jättemycket med det här. Men när mina känslor fått svalna efter presskonferensen (hade hoppats på CA) började jag gradvis nå slutsatsen att SE faktiskt kan ha utfört mordet, men absolut inte själv utan i samarbete med sannolikt SB.

Jag köper allt mer att SE aldrig återvände till brottsplatsen efter dådet. Istället var det först kl 23.40 han syntes till igen, när han dök upp vid Skandia.

Om SE i detta läge hade valt att hålla lågt så skulle han ganska snabbt ändå upptäckts av utredarna pga av sin utpasseringstid från Skandia.

Så istället för att vänta på polisen gick SE till motoffensiv och fabricerade alla sina vittnesiakttagelser. Jag utgår från att detta var planerat från början med hjälp av SB.

Tack vare Stay Behinds kunskaper om psykologisk krigföring hade konspiratörerna utarbetat en perfekt mediaplan för gärningsmannen som skulle etablera honom som vittne, och det utfördes briljant.

Se på vittnet Leif L (Chevamannen) där jag inte alls ser det som osannolikt att hans minnesbilder från mordet och SE:s medieframträdanden kan ha smält ihop till ett enda falskt minne, vilket gjort att han numera är säker på att han såg SE vid mordplatsen.

Jag gillar din teori, den är inte för vild, har förankring i någonting.
Jag tycker verkligen att KP borde utreda Stay beind eller Arla gryning mer.
Hur i helsike kan KP bara ge upp när han uttryckt "att det var svårt att få ur dem någonting" "Helst säger ingenting": Är inte det väldigt skumt???

Jag kan allt mer, som du också säger, kommit in i tanken, insikten att SE kan ha utfört mordet, och vara den skyldiga.
Det som numera känns är hans beklämmande, sorgligt SEs livsöde blev.

OCh jag har svårt att tro att han kan gå runt med Olof Palmes liv på samvetet.
DET är något som sätter sig emot i mig.
Ingen människa mår inte dåligt, eller har det hängandes över sig genom hela livet av något sådant.
och en statsminister saknad av hela landet dessutom.
Näe, något klingar verkligen i moll med både SE, och ifall att han skulle verkligen ha utfört mordet.
Citera
2020-06-12, 22:31
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Kan det ha varit så att KP initialt fått försäkringar från politiska tungviktare att det nu var fritt fram att utreda MOP förutsättningslöst?. Därav den självsäkra attityden som KP tidigare visat. Men att dessa figurer sedan satt ner foten när KP visat vad man kommit fram till. Det kan vara en massa skit som inte direkt har med MOP att göra men som anses skada Sverige och dess ställning till främmande makt. Paniklösningen blev då SE som GM.

Vad är alternativet? att KP medvetet begick yrkesmässig harakiri. Som jag tidigare skrivit har KP åsidosatt objektivitetsprincipen i sin framställning genom att negligera vittnesmål etc som talar för att SE ej var GM
--jag börjar tänka så här också. I min kvällsbön brukade jag be att KP skulle ha sina "kevlar-undies" på sig den här tiden. Men man kanske kommit åt honom på annat sätt...
Citera
2020-06-12, 22:31
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag är ingen SE-teoretiker. Och få av de i tråden som tror att SE är GM har sagt att SE är på Grand.

Du utgår från att mordet var planerat, så man kommer runt dina argument genom att säga att det var oplanerat.

Å andra sidan:
1 Vet vi att SE inte var på Grand?
2 Om GM sett OP på Grand, måste han då veta att OP kom till Grand norrifrån?

1. Grand-mannen har inte av något endaste vittne genom åren beskrivits likna SE.

2. SE hade jobbat på Skandia i 18 år, så nog visste han att Rådmansgatans T-bana ligger klart närmare än Hötorgets från Grand. För övrigt så torde han ju antagit att makarna Palme valt taxi till och från Grand.
Senast redigerad av Död o återfödd 2020-06-12 kl. 22:36.
Citera
2020-06-12, 22:35
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Baserat på ditt uppträdande de senaste månaderna så är du enligt mig ett envist mongo, ja. Min poäng angående utpasseringen kvarstår oavsett min lilla blunder.

Visa mig att Bergström ska ha sagt det. Visa mig också att SE gått ut och in flera gånger den dagen. ALG nämner att SE ankommer till arbetet 20:10. Svårare än så är det inte.

Visa dig att att SE gått in och ut flera gånger under dagen? Du besvarar det själv i meningen efter "ALG nämner att SE ankommer till arbetet 20:10". Att han började arbeta 8 på morgonen vet vi. Då har han ju gått in och ut flera gånger under dagen....
Citera
2020-06-12, 22:36
Moderator
OYs avatar
Citat:

Jag kan inte visa att Bergström har sagt det, jag editerade en reservation för att det var Häggström.

Läs förhöret med Häggström, japp, det står svart på vitt att man använder kortet på dörrarna för att gå ut i receptionen om man kommer inifrån huset, han tar sig själv som exempel, och tycker att SE har för lite loggar den dagen.

ALG berättar för Häggström att SE återkom 21 har jag för mig, står också i förhörsutskriften.

Stämmer det att SE har varit ute och ätit har han för lite loggar, hur förklarar du det?

Möjligen kan väktarna släppa in SE genom de inre dörrarna, man hur kom han ut utan att använda kortet och därmed loggas, vad har du för tanke kring det?

Om jag inte minns fel så stämplades SE in 8:10 och ut 21:19, och har han varit ute och ätit saknas det minst två loggar, dessutom har han i så fall gått in och ut minst två gånger den dagen/kvällen.
Citera
2020-06-12, 22:38
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
1. Grand-mannen har inte av något endaste vittne genom åren beskrivits likna SE.

2. SE hade jobbat på Skandia i 18 år, så nog visste han att Rådmansgatans T-bana ligger klart närmare än Hötorgets från Grand. För övrigt så torde han ju antagit att makarna Palme valt taxi till och från Grand.

En GM på Grand måste inte vara Grandmannen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in