2020-06-12, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Varsågod, tillämpa då generositetsprincipen på SE's oskuld också för balansens skull. Då kommer vi närmare objektivitetsprincipen. Att bara se generöst på KP's agerande blir lite av egna barn (jurist) och andras ungar (grafiker).

Med formuleringen "polisspåren/SE" kommer du obehagligt nära att förknippa SE medd delaktighet i MOP.

Jag tror jag skrev 'polisspåren/SB', som i Stay behind. Det var iaf vad jag menade.
Citera
2020-06-12, 21:39
Medlem
motarbetars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Gryningsräder mot flertal personer – beslag och förhör

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Joj78m/nya-detaljerna-ur-palmeutredningen-slog-till-i-gryningsrad

CIA-kopplingarna - Varför blir man inte förvånad?
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
De här "bekännelsebreven" som kom angående att Christer Pettersson var "fel man"...

Det var nog inte mördaren eller någon medkonspiratör som skrev dem. Troligare är att ett vittne som inte ville träda fram skrev dem.
Någon av "finska flickorna"?
Det kunde stärka deras vittnesmål.
Citera
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Joj78m/nya-detaljerna-ur-palmeutredningen-slog-till-i-gryningsrad
KP var tydligen orolig och ville ha fler utredare
’för att arbetsbördan inte ”ska blir övermänsklig för Palmegruppens medlemmar”.’

Jisses. Vem trodde att kopiera Filter var så betungande.
Citera
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det var ett oplanerat mord. Se, alla dina argument är borta

Oplanerat?

Enligt de flesta av er SE-teoretiker så såg SE makarna Palme vid biografen Grand kring klockan 21.00, och bestämde sig där och då för att släcka Palmes liv, vilket han sedan påstås ha gjort...

Så då återstår att svara på mina frågor:

Kan någon SE-teoretiker förklara för mig, varför SE skulle riskera sin chans att mörda Palme, genom att:

1. Inte befinna sig vid biografen vid 23-tiden när filmen tog slut?

2. Anta att makarna Palme skulle gå i motsatt riktning, jämfört med hur de kom, efter filmens slut?
.
Senast redigerad av Död o återfödd 2020-06-12 kl. 21:42.
Citera
2020-06-12, 21:40
Medlem
14thInts avatar
Citat:

Tack
Det icke avfärdade konspirationsalternativet alltså.
Senast redigerad av 14thInt 2020-06-12 kl. 21:44.
Citera
2020-06-12, 21:41
Medlem
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
ALG lämnar bara en uppgift, 20:10. Hon säger det två gånger och hänger upp det på sin egen ankomsttid till Skandia.
AKs förhör saknas.
PHs förhör är andrahandsuppgifter av oklart värde. Han var under allla omständigheter inte där.

Som sagt, jag kan hålla med om att allt är rörigt gällande de kvinnliga väktarna. Men, vad är det oklara värdet i det nedan tiosidiga förhöret med Häggström om Engström och de kvinnliga väktarna på mordkvällen? Menar du att jag fullständigt misstolkar hans uppfattningar på sid 8-10? Berätta gärna, jag älskar att ha fel.

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMZEZVbXZjbk1FSTQ/view
Citera
2020-06-12, 21:43
Medlem
FurirRevaers avatar
Enligt beskrivningarna av mötet mellan Säpo-företrädarna och IB hade Elmér beskrivit det hela som att OP frågat honom om de hade kontakter med ryssarna dvs KGB/GRU. Det hade man inte hade hans varat OP. OP menade då att pga Vietnamkrigets utveckling skulle USA behöva dra ner sin närvari Europa och därmed skulle också underrättelseverksamheten dras ned. I det läget skulle Sverige behöva ha kontakter med den andra supermakten för att vara säker på att det inte blev några missförstånd som Sverige kunde drabbas av.

Detta var enligt Elmér bakgrunden och han ville att Säpo och IB skulle vara förberedda om ryssarna skulle ta kontakt. Det kan bli till dig eller mig hade han sagt till Holmér som i egenskap av Säpochef deltog på mötet tillsammans med bl a Olof Frånstedt. Frånstedt har gett sken av att det skulle vart en order från OP att kapa banden till USA och närma sig ryssarna. Detta motsägs av det PM som rikspolischefen Carl Persson skall ha fått efter mötet.
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Jag har försått omriktningen från "CIA" till "CIA+KGB". Precis som de flesta svenskar trodde att sverige fungerade. Palme ville bilda en jättepakt som bar hans namn med början i Den oberoende kommissionen för nedrustnings- och säkerhetsfrågor. Senare Palmekommisionen. Det skulle finnas Natopakten, warsawapakten och palmenpakten. Idén var att denna skulle vara sant neutral för att vara lockande, logisk och meningsfull att ansluta sig till. Det betyder att man behandlar andra stormakter någotsånär lika; briefar man CIA så briefar man KGB. Palme var kommunisthatare så den kan inte ha varit tanken att han skulle varit allt för intim med KGB.
Citera
2020-06-12, 21:45
Medlem
Citat:

Ah ser ni det var som jag sa. Undersökningen av Donald Forsberg och hans Barbrpolare resulterade att det var de som pekade dem i riktningen SE. Att han skulle ha kopplingar till SB och också mot Vapensamlaren. Ja sa det hela tiden. Nu kommer det uppgifter som bekräftar det. SE spåret var sista försöket att avleda.
Citera
2020-06-12, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zag
Jag tror jag skrev 'polisspåren/SB', som i Stay behind. Det var iaf vad jag menade.

Stämmer, jag fick med mig SE från din kommentar. Så rätt skall vara rätt.

Citat:
Det hade varit bättre om de hade presenterat de fyra mest hållbara uppslagen (SA, SE, CA och "polisspåren/SB"),

Det blir betydligt bättre men fortfarande når inte redovisade misstankar mot individer upp till en anständig nivå som grund för att lägga ner utredningen.

I Sverige har vi inte kollektivt straffansvar så utpekande av organisationer kan inte bli förtalsgrundande. Annat är det med utpekande av individer.
Citera
2020-06-12, 21:51
Medlem
Soterns avatar

"Bland utredningsåtgärderna finns också en rad förhör med journalister, författare och experter på underrättelsevärlden under 1980-talet”

Skulle vara intressant att veta vilka journalister och författare det gäller.
Citera
2020-06-12, 21:51
Medlem
FurirRevaers avatar
Det där är ju intressant. De utredningsinsatserna berör ju knappast Engström. Iaf inte mer än perifert. Så vad fick KP att utelämna allt detta och genomföra en medioker presskonferens?
Citat:

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in