2020-06-12, 17:41
Medlem
M Nordströms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jimmie i intervju i Expressen. Han har haft en hårt linje på sistone. Avslutningen gör att M och S kan glömma att "begrava invandringsfrågan" genom en uppgörelse.
Han berör lite det också med regeringsmakten som jag framhållit. Att vara med i en regering är viktigt.

https://www.expressen.se/tv/politik/jimmie-akesson-manga-myndighetschefer-har-partibok/

Men nu behöver vi Sifo!

Från SVD:

Citat:
Trots allt hårdare kritik mot regerings coronastrategi håller Socialdemokraternas lyft i opinionen i sig – partiet får 30 procent i SvD/Sifos nya väljarbarometer. Sämre går det för Miljöpartiet och Liberalerna som är kvar under riksdagsspärren – för tredje månaden i rad.

https://www.svd.se/svd-sifo-lyftet-for-s-haller-i-sig--trots-coronakritiken
2020-06-12, 17:54
Medlem
8711s avatar
Ska bli väldigt intressant att se mätningarna kommande månader om det fortsätter som nu med massiv kritik mot regeringen, där ministrar och myndigheter gör bort sig, verkligheten kommer ikapp med extrem dödlighet i Sverige och fortsatt smitta här medan det blir bättre i övriga Europa i en mycket snabbare takt, där våra grannländer naturligtvis inte vill ha in svenskar med massiv smitta i sina länder.

SD och Jimmie Åkesson har också legat på hårt nu senaste veckan och bör fortsätta på det sättet över sommaren så ska vi nog få se siffror på över 20% igen snabbare än folk kanske tror. Finns som sagt säkerligen 5-6 procentenheter att ta igen ganska lätt som ligger nära SD innan detta. 6-7 procentenheter finns hos S som redan lämnat partiet innan denna smitta egentligen och lär göra det igen i och med att verkligheten och alla problem kommer ikapp.
2020-06-12, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Ska bli väldigt intressant att se mätningarna kommande månader om det fortsätter som nu med massiv kritik mot regeringen, där ministrar och myndigheter gör bort sig, verkligheten kommer ikapp med extrem dödlighet i Sverige och fortsatt smitta här medan det blir bättre i övriga Europa i en mycket snabbare takt, där våra grannländer naturligtvis inte vill ha in svenskar med massiv smitta i sina länder.

SD och Jimmie Åkesson har också legat på hårt nu senaste veckan och bör fortsätta på det sättet över sommaren så ska vi nog få se siffror på över 20% igen snabbare än folk kanske tror. Finns som sagt säkerligen 5-6 procentenheter att ta igen ganska lätt som ligger nära SD innan detta. 6-7 procentenheter finns hos S som redan lämnat partiet innan denna smitta egentligen och lär göra det igen i och med att verkligheten och alla problem kommer ikapp.

18,9 hos SIFO får väl anses vara bra med tanke på den medieskugga SD befinner sig i.

M 19,5 (+0,9)
L 3,4 (0)
C 7,0 (-0,2)
KD 6,8 (+0,7)
MP 3,5 (-0.4)
S 30,0 (-1,7)
V 9,6 (+0.6)
SD 18,9 (0)

S tappar redan här.
Senast redigerad av expotus 2020-06-12 kl. 18:35.
2020-06-12, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av expotus
18,9 hos SIFO får väl anses vara bra med tanke på den medieskugga SD befinner sig i.

M 19,5 (+0,9)
L 3,4 (0)
C 7,0 (-0,2)
KD 6,8 (+0,7)
MP 3,5 (-0.4)
S 30,0 (-1,7)
V 9,6 (+0.6)
SD 18,9 (0)

S tappar redan här.

S -1,7 är inte den skräll man kunde hoppas på, men ändå helt klart ett steg i rätt riktning. Tre till sådana månader så är S nere under 25 igen.

Övertaget för S+V+C gentemot M+KD+SD minskar från 4,3 till 1,4.

MP tangerar aprilnoteringen 3,5%, vilket är det lägsta Sifo visat för MP på 18 år.
2020-06-12, 19:18
Medlem
Haddock93s avatar
Vilket datum var undersökningen? Vill helst inte klicka länken.

Lite nyfiken om demonstrationen i GBG var med.

Edit: såg nu, 1-11 juni. Ganska nära ändå så det kanske innebar att SD låg sämre till än vad vi trodde men har återhämtat sig nu. Sen tror jag SD kommer ligga bättre till i nästa undersökningar ä. Hoppas åtminstone. Rätt stabilt att man behållit denna höga nivå trots Corona, visar på att SD har en stor och lojal väljarbas.
Senast redigerad av Haddock93 2020-06-12 kl. 19:31.
2020-06-12, 20:25
Medlem
Powergirls avatar
Nu handlar tråden om SD specifikt och jag tänker inte skriva om något annat. SD ligger still och det var minst sagt inte oväntat. Visserligen hade jag hoppats på en ytterliggare utförsbacke men den får jag kanske nästa gång. Förstår mig inte på hur SD kan ha nästan var femte väljare på sin sida när de liksom Trump endast är övertygad om sin egen förtäfflighet. Till yttermera i efterhand och inte när krisen med corona var som störtst. Lätt att vara efterklok men har föga med dagens verklighet att göra.
2020-06-12, 20:26
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Nu handlar tråden om SD specifikt och jag tänker inte skriva om något annat. SD ligger still och det var minst sagt inte oväntat. Visserligen hade jag hoppats på en ytterliggare utförsbacke men den får jag kanske nästa gång. Förstår mig inte på hur SD kan ha nästan var femte väljare på sin sida när de liksom Trump endast är övertygad om sin egen förtäfflighet. Till yttermera i efterhand och inte när krisen med corona var som störtst. Lätt att vara efterklok men har föga med dagens verklighet att göra.
Vad är "dagens verklighet"?
2020-06-12, 20:37
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det kan vara värt att påminna om hur SVT under lång tid försökt använda främlingsfientlighet eller liknande etiketter för att trycka till något parti. Fram till Reinfeldt var det M som oftast råkade illa ut, även om FP fick sig en släng av sleven efter språktestvalet 2002. Syftet är förstås att påverka opinionen i för det partiet negativ riktning. Så har man gjort med SD, men inte med "tillräcklig" effekt, men man arbetar oförtrutet vidare.

Här ett exempel från tidigt 90-tal, inte minst från ca 10 minuter in. Märk också hur man vill trycka till Bildt med abortfrågan. Mycket går igen!
https://www.youtube.com/watch?v=hLDICyW2n7k

Ja du har en poäng, jag är inte så gammal så jag kanske missar gamla fulspel. Men SD ber inte om ursäkt och ömkar sig! Vi tar kampen! (Ja Jimmie mot ful-journalisterna och vi Internetkrigare på vår lilla front! ) I närtid tänker jag på när M tog bort en bild med Kristersson för att han hade jaktkläder. Fåntratt.
2020-06-12, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Tror inte att det är en särskilt kontroversiell fråga längre. Du hittar inte en vanlig väljare som blir upprörd om man drar in medborgarskap för folk som begått våldtäkter, rånat, eller är terrorister. Inte ens om de är födda i Sverige utan annan medborgarskap, eller ens om de är etniskt svenska. Att göra folk fredlösa är ju en gammal svensk tradition som mycket väl kunde återupptas.
Just dina exempel tror jag inte har varit kontroversiella bland vanliga invandringskritiska väljare på väldigt många år, om ens någonsin.

Om man däremot lovar skicka ut skötsamma/ostraffade baserat endast på etnicitet, börjar desto fler väljare skruva på sig. Men inte ens det är den stora huvudvärken. Den är snarare att alternativen är rätt mycket rock-and-a-hard-place.

Endast de intill mentalrubbning verklighetsfrånvända tror att det går att åstadkomma genom frivillighet – om du så avrättar tre MENA som varnande exempel kommer den fjärde ändå att vägra packa sig härifrån frivilligt. Och alla förstår att stridsvagnar på ett led från väst- till östkusten inte är en fördrivningsmetod som EU och övriga omvärlden skulle acceptera stillatigande.

Då återstår alternativ 3, nämligen att misslyckas med att leverera på löftet, och svikna löften var ingen väljarmagnet jag kollade. Eller beror S förbättrade siffror månne på Ygemans strålande resultat med dundersuccén "Operation avvisa 80.000 asylsökande" från 2016? Inget att göra med corona då? Okej...!

Skämt åsido – med tanke på att folk fortfarande svär över att Folkpartiet lovade språktester 2002 utan att det blev av, tänker jag att ett löfte om att driva ut X.XXX.XXX före 2026 ifall SD vinner valet 2022 - och så slutar det med att man lyckades bli av med 43 pers varav 29 kom tillbaka - är något som väljarna skulle svära över till c:a år 2866.

Inflödet, DET kan däremot påverkas betydligt mer än idag. Där finns det en realistisk chans att leverera.
Senast redigerad av CrispyKreem 2020-06-12 kl. 21:16.
2020-06-12, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jimmie i intervju i Expressen. Han har haft en hårt linje på sistone. Avslutningen gör att M och S kan glömma att "begrava invandringsfrågan" genom en uppgörelse.
Han berör lite det också med regeringsmakten som jag framhållit. Att vara med i en regering är viktigt.

https://www.expressen.se/tv/politik/jimmie-akesson-manga-myndighetschefer-har-partibok/

Men nu behöver vi Sifo!
Rätt tydligt vad Jimmie Åkesson ville ha sagt mellan raderna. Frågan gällde alltså situationen med SD som stödparti, men Åkesson ville ingå i regeringen utan att vilja låsa fast sig vid några uttalade krav, och därför blev svaret lite luddigt.

Åkessons ingång i valrörelsen tycks vara exakt samma som min egen. Alla vägar för att maximera makt och inflytande ska hållas öppna, alltså även att vara stödparti till en M-regering. Dock, ju större SD blir desto mer osannolikt är det att SD nöjer sig med att stå utanför regeringen (det var det han försökte säga i början av svaret, när han talade om att vi måste invänta valresultatet).

Det intressanta är att journalisten omedelbart återgick till manus när han insåg att Åkesson troligtvis kommer kräva plats i regeringen. En hungrig journalist skulle naturligtvis nappat direkt på ett sådant scoop, men detta är det sista kvarvarande tabuet. Denna fråga får inte ens lyftas, utan alla måste hela tiden låtsas som att SD är jättenöjda med att stå utanför regeringen.

Vår egen CrispyKreem t.ex. blir ju helt förskräckt när man lyfter tanken, och skyndar sig att försäkra att SD inte ens VILL regera.
2020-06-12, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Rätt tydligt vad Jimmie Åkesson ville ha sagt mellan raderna. Frågan gällde alltså situationen med SD som stödparti, men Åkesson ville ingå i regeringen utan att vilja låsa fast sig vid några uttalade krav, och därför blev svaret lite luddigt.

Åkessons ingång i valrörelsen tycks vara exakt samma som min egen. Alla vägar för att maximera makt och inflytande ska hållas öppna, alltså även att vara stödparti till en M-regering. Dock, ju större SD blir desto mer osannolikt är det att SD nöjer sig med att stå utanför regeringen (det var det han försökte säga i början av svaret, när han talade om att vi måste invänta valresultatet).

Det intressanta är att journalisten omedelbart återgick till manus när han insåg att Åkesson troligtvis kommer kräva plats i regeringen. En hungrig journalist skulle naturligtvis nappat direkt på ett sådant scoop, men detta är det sista kvarvarande tabuet. Denna fråga får inte ens lyftas, utan alla måste hela tiden låtsas som att SD är jättenöjda med att stå utanför regeringen.

Vår egen CrispyKreem t.ex. blir ju helt förskräckt när man lyfter tanken, och skyndar sig att försäkra att SD inte ens VILL regera.
Öhhhhh, vad jag sa var att SD själva lät så i många år, det torde väl vara allmänt känt. Sneglandet på Dansk folkeparti har ju liksom varit mycket mer än avundsjuka, DF har varit en framgångsmodell de velat kopiera i alla avseenden. Detta att kräva plats i regeringen är en ny giv som kommit senaste året eller två. Varför skulle jag bli "förskräckt"? SD får gärna kräva plats i regeringen + statsministerposten direkt, utan att ha mellanlandat som stödparti. Ring inte mig sen bara när skiten träffar fläkten, då sitter jag redan med popcorn i skyddsrummet.
2020-06-12, 21:41
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr

Ja M och Kristersson har nog lyssnat igenom intervjun några gånger. De vet att SD inte viker sig gratis, alla minns "Give them Hell".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in