2020-06-12, 14:41
Medlem
Verkar som att Norge öppnar till olika delar av Sverige beroende på vilket håll smitttryck det är. Blir smitttrycket lägre i te.x Norrbotten tas ett nytt beslut att öppna för inresa till den regionen.
Detsamma gäller till andra regioner. Man öppnar alltså lite vartefter mot Sverige. Tycker det är extremt smart agerat av Norge och väldigt rationellt tänkt. Dessutom trampar det inte på svenska tår alls egentligen då man har vissa kriterier man går efter.
Nä det var jävligt bra agerat av Norge faktiskt.
Citera
2020-06-12, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xfiles
+1 på detta!! Skrev något liknande igår, dvs att nu har det vänt och ingen kan förneka det och fick några pessimistiska kommentarer direkt. Jösses.... huvudfokus är väl ändå att det går åt rätt håll.

Du måste läsa Aftonbladet mer så förstår du...

-Håll paniken vid liv.
-Skriv aldrig några positiva artiklar om C.
-Blås upp alla extrema undantagsfall du kan hitta runt om i världen och låt läsarna förstå att "detta kan hända dig också".
-Ange DÖDA med brasknade rubriker. Berätta aldrig att 99% var halvdöda 90+:are.
-Låt läsaren förstå att omvärlden alltid är bättre än Sverige.

Senaste från Melin; "Hösten blir också hemsk"
Så typiskt - se för helvete till att ingen får för sig att se ljusare på läget.

Denna tidning tillsammans med flertalet andra inklusive public service, bidrar starkt till att folk får panik, känner sig nedstämda, blir hatiska mot regeringen, känner desperation. Bara i denna tråd speglas detta av flera användare.

Kvällsblasket har julafton - de har garanterat inte haft så många läsare på flera decennier. Det gäller att hålla grytan kokande. Skit i att folk mår dåligt av artiklarna.

De skitar ner luften vi alla andas med dagliga spyor och folket skulle må mkt bättre och tänka mer rationellt om deras redaktioner hade gått upp i rök. De är en stor paria på hela samhällskroppen.
Senast redigerad av MrStreamer 2020-06-12 kl. 14:47.
Citera
2020-06-12, 14:42
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Staten ska absolut testa för att ha en tydlig bild av problemet men det är inte samma som att staten ska vara skyldig att betala tester för alla som vill testa sig.
Berätta mer om det där med vem som ska betala. Jag lyssnar stenhårt.

Stockholmstoppen: Alla som vill får testa sig gratis
https://omni.se/stockholmstoppen-alla-som-vill-far-testa-sig-gratis/a/y3amjK
Citera
2020-06-12, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Enstaka dagar kan skilja mycket - jag pratade om rapporterade avlidna för en vecka.

saken är den att varje onsdag och fredag går man igenom mot dödsregistret, så dom dagarna är intressanta för att hålla koll på trenden.

så det är väldigt lovande med bara 40 avlidna idag.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
På vilket sätt är det mitt fel???
Jag vände mig naturligtvis till politikersvinen i artikeln. Du skrev tidigare att du är en aspie, jag ber alltså om ursäkt för att jag var otydlig så att detta missförstånd kunde uppstå. Du är oskyldig. Vaya con dios, bror. Eller syster.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Så norrmän får bara åka till Gotland. Följer norska pressisen.

https://www.dn.se/nyheter/varlden/norges-statsminister-erna-solberg-haller-presstraff/

Jag har svårt att förstå logiken norrmännen har, Gotland kommer ju ha en massa svenskar som kommer från andra delar av Sverige som har en annan smittbild så ur smittsynpunkt kan det väl inte vara speciellt stor skillnad.

Samma med arbetskraftspendlingen, passerar det en massa tusen svenskar fram och tillbaka över gränsen varje vecka så är ju chansen stor att någon tar med sig smittan.. en snickare tex som smittar någon mer på bygget som i sin tur smittar vänner, med lyfta restriktioner så kan det ju sätta fart igen och all nedstängning var förgäves.

Det finns säkert anledningar som.jag inte tänker på men har ändå svårt att se det logiska ur just smittspridningsyfte
Citera
2020-06-12, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GonerStoner
Folk stirrar sig blint på dödsfall när smittade ökar.
Under sommaren kommer vi garanterat se en ökning av båda 2.

Konstaterat smittade ökar för att vi testar massa personer nu som har milda symptom - det gjordes inte innan.

Smittade lär sjunka det också (dvs hur många som faktiskt är smittade).
Citera
2020-06-12, 14:47
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ny amerikansk studie fastslår att munskydd är det mest effektiva i att stoppa spridning. Det verkar vara ett helt avgörande skydd:

https://www.svtplay.se/video/26986449?start=auto

Samma visar en tysk jämförande studie där Jena en stad i Tyskland införde obligatorisk ansiktsmask före andra städer:

Face Masks Considerably Reduce COVID-19 Cases in Germany:
A Synthetic Control Method Approach

ABSTRACT

We use the synthetic control method to analyze the effect of face masks on the spread of
Covid-19 in Germany. Our identification approach exploits regional variation in the point
in time when face masks became compulsory. Depending on the region we analyse, we
find that face masks reduced the cumulative number of registered Covid-19 cases between
2.3% and 13% over a period of 10 days after they became compulsory. Assessing the
credibility of the various estimates, we conclude that face masks reduce the daily growth
rate of reported infections by around 40%.
http://ftp.iza.org/dp13319.pdf

Ja, vad ska man säga? Är jag förvånad? Nej inte det minsta.

Hur ska FHM kommentera sig ur detta?
Citera
2020-06-12, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AML78
Jag har svårt att förstå logiken norrmännen har, Gotland kommer ju ha en massa svenskar som kommer från andra delar av Sverige som har en annan smittbild så ur smittsynpunkt kan det väl inte vara speciellt stor skillnad.

Samma med arbetskraftspendlingen, passerar det en massa tusen svenskar fram och tillbaka över gränsen varje vecka så är ju chansen stor att någon tar med sig smittan.. en snickare tex som smittar någon mer på bygget som i sin tur smittar vänner, med lyfta restriktioner så kan det ju sätta fart igen och all nedstängning var förgäves.

Det finns säkert anledningar som.jag inte tänker på men har ändå svårt att se det logiska ur just smittspridningsyfte

Ekonomin.
Citera
2020-06-12, 14:49
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Mmm. Och Tegnell har sagt att viruset aldrig kommer till Europa.. osv osv
Nedgången fortsätter, om än långsammare. Vill man kalla det platå, så får man väl göra det. Dock kan man inte påstå att det slutat minska.. idag är det nästan 10% ner, senaste veckan. Tycker det är ganska stor minskning..
Jag håller med, dock tycker man ju att FHM borde ta varje tillfälle i akt att påpeka minskningar.🤷🏼‍♀️
Citera
2020-06-12, 14:50
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stagioni
Du har ju haft fel hela tiden. Kan du inte fatta att der här är en terrorattack mot vår frihet i syfte att driva igenom kommunistisk övervakning a la 1984 style så fattar du typ ingenting. Medan många av er autister diskuterar huruvida tegnellen gjort rätt eller fel så pågår planer om massövervakning via telefon, bankid, vacciner med gps osv.

Det är helt sjukt vilken hysteri du led av innan coronatramset var som värst tills du fick fel och nu skriver du i andra trådar. Jag gick utan mask hela tiden och ingenting hände.

Ni svenskar alltså, fy fan, ni är hopplöst naiva och fattar ingenting om hur regeringar fungerar och vad deras syften är. Bara i mongosverige säger man saker som "staten är folket".

Det här är typiskt svenne bonnläppsresonemang enligt linjen "amen asså det har ju inte drabbat mig så då är det ingenting alls!". Miljoner svenskar gick tvärtemot myndigheternas "råd" och isolerade sig själva så långt det gick. Negrerna gjorde det inte och hade svenskarna betett sig som somalier så skulle vi ha haft tio gånger fler döda idag än vad vi faktiskt har.

Om du har undkommit att bli smittad trots att du gått utan mask så beror det på att mängder av smittkedjor bröts i förtid innan smittan nådde dig genom att någon okänd svensk uppströms höll sig isolerad och inte blev smittad.

Idag har myndigheternas inkompetens lett till att smittan blivit endemisk i Sverige och svenne har som konsekvens blivit portad från att resa utomlands. Det kommer att bli mycket underhållande svennegnäll när svenne bonnläpp får spendera semestern hemma i Sverige med dyr sprit och oändliga mängder nöjesvrålande blattar som sällskap på badstranden.
Citera
2020-06-12, 14:51
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Du slår oss alla med råge! Du förstår inte ens att jag pratar om hur dödsfallen registreras! Sverige Italien Belgien m.fl. registrerar uppenbarligen ALLA som smittats med C19 som döda av C19 medan Norge och andra länder skriver in dödsfallets direkta orsak.
Vad har det att göra med överdödlighet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in