2020-06-12, 19:05
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroe
Varför besvarar du inte min fråga? Jag tycker den är väldigt enkel.

FHM har en kanal där de rapporterar dagligen och ser du några andra siffror någon annanstans så förefaller det ju vara rimligt att de rapporterar på ett annat sätt, eller så har de fel statistik helt enkelt.
För att förtydliga mig; FHMs statistik ändras ideligen. Det är själva problemet. Den ändras inte marginellt, utan märkbart i en närmast obegriplig omfattning. Amatörmässigt.
Citera
2020-06-12, 19:08
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag vet inte om du själv ens förstår vad du menar när du skriver »stor smittspridning«.

Mer virus i landet helt enkelt.

Citat:
Om äldreomsorgen stängt för besökande i början och inte tummat på det hade det varit markant lägre siffror.

Hur mycket lägre då tror du? Andra länder har som sagt inte klarat sig avsevärt bättre sett till andel döda inom äldrevården. Hade hemtjänsten och äldrevården varit hermetiskt tillslutna med noll dödsfall så hade vi ändå haft runt 1600 döda ((1 - 0,67)*4887) , och det lär vara långt ifrån realistiskt.

Citat:
Något »exotisk« synsätt på detta har jag inte. Jag ser det som en dödsorsak att sedermera summera upp.

Trafikdöden är mäkta överdriven. Det dör 250 per år i trafikolyckor så det är inte särskilt mycket att jämföra med. En skandal är det ju att äldreomsorgen tillåts vara så långt från funktion och naturligtvis har ju ledarskapet i Sverige visat brister, men det hade nog inte spelat något roll vilket parti som haft taktpinnen. Det är Riksdagens fel att Sverige är så illa rustat och fokuserar på fel saker.

Håller med om att trafik- och flygsäkerhet och dylikt får oproportionerligt med resurser sett till hur många som stryker med. Coronan är långt värre.

Citat:
Det är ett bra mått för att se om det dött fler än normalt totalt sett. En människa kan bara dö en gång. Att räkna varje död som om det vore ett plus i statistiken är fel. Det innebär ju inte att man inte ska se på omfånget specifikt och då behöver man rapportera på rätt sätt.

Det intressanta är inte om det dött fler än normalt, utan hur många dödsfall som hade kunnat undvikas. Går jag och lobbar en granat in i en folksamling och tar kål på tio pers så är det inte en förmildrande omständighet om det dör några tusen färre än normalt det året.

Överdödligheten kan vara intressant som en datapunkt, men rationaliseringar blir lätt svettiga där.

Citat:
Här kommenterar du en eventuellt svårare »andra våg«, vilket varken du eller jag tror på. Till skillnad från dig anser jag definitivt att man bör vara beredd på det. Jag anser även att om det blir så har de länder som gjorde en hård nedstängning en svårare situation att möta än de länder som inte ännu tagit till det.

De kommer ju inte att vara i någon hård nedstängning då, och vi har ingen större immunitet i befolkningen (skulle nog ta flera år att uppnå).

De kör nog bara en repris från våg ett. Troligtvis hanterar de det bättre och undviker hårdare åtgärder, eftersom de har mer erfarenhet nu och skulle ha god testkapacitet från början.
Senast redigerad av urgt 2020-06-12 kl. 19:20.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det förstås. Naturligtvis är de superseriösa, humorbefriade, laglydiga individer allihop som duktigt åker till Gotland och stannar där tills det är dags att åka hem. Fast vänta nu, de har väl alltid kunnat åka till Sverige? Jag förstår inte riktigt nyheten. Är det att de slipper karantän efter att ha festat loss med de smittbemängda stockholmarna i Visby?
Är den där obegripliga smörjan nåt slags svar?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Staten gav ersättning senare också.

Det är inte poängen.

En stat som låter sina medborgare dö i en pandemi utan att skydda dem, begår faktiskt brott mot mänskliga rättigheter. Du får tycka vad du vill om det. Du kan tycka att det är det bästa som hänt, om du vill. Men det förändrar inte faktumet.
Du kanske missat att "staten" gjort en hel del för att minimera skadorna av viruset? Så brott mot mänskligheten kan du stoppa upp i "Número dos".
Citera
2020-06-12, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Du kanske missat att "staten" gjort en hel del för att minimera skadorna av viruset? Så brott mot mänskligheten kan du stoppa upp i "Número dos".

Jag har inte sett att de har gjort en hel del, i princip ingenting. Så jag håller ej med.
Citera
2020-06-12, 19:14
Medlem
Det är idiotiskt att tro att sverige bryter emot de mänskliga rättigheterna men att våra grannländer inte gör det.

Det finns naturligtvis ingen mänsklig rättighet i att förbjudas att gå ut, eller för den delen till någon annan åtgärd som våra grannar tagit till.
Citera
2020-06-12, 19:16
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Det är idiotiskt att tro att sverige bryter emot de mänskliga rättigheterna men att våra grannländer inte gör det.

Det finns naturligtvis ingen mänsklig rättighet i att förbjudas att gå ut, eller för den delen till någon annan åtgärd som våra grannar tagit till.

Har inte varit utegångsförbud i något av grannländerna. Är mest de mänskliga rättigheterna shoppingrunda och folksamlingar som fått stryka på foten på restriktionsfronten.
Citera
2020-06-12, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
DN har en bra genomgång av den svenska beredskapen och åtgärderna. Visar att Sverige är ett jättedagis. Regeringen verkar vara förvånad över att kartan inte stämde med verkligheten. Har inte gjort lumpen för där får man lära sig att om kartan skiljer sig från terrängen då är det terrängen som gäller.

Artikeln bekräftar också att regeringen var tillräckligt väl informerad redan i januari för att kicka igång förberedelser. Så då anser jag att Gieseckes uppgift i Unherdintervjun om att regeringen okejat FHMs strategi i januari stämmer. Regeringen var dessutom på det klara med att det här får vi leva med minst 2 år. Varför sa man inte det? Halva min umgängeskrets har levt i villfarelsen att detta passerar på någon månad och sedan är det återgång till det normala. Den andra halvan har vidtagit åtgärder.

Här starten.

Spindeln i nätet heter Elisabeth Backteman. Hon är statssekreterare på justitiedepartementet, men framför allt är hon ansvarig för hela regeringskansliets krissamordning. Sedan mitten av januari har hon ägnat all sin tid åt att försöka få grepp om det nya virusets härjningar.

– Vi hade sett att viruset förflyttat sig i Europa och förstod att vi måste agera. Vi har hanterat virus förr men det här var helt okänt. Det har präglat allt. Okunskapen var stor. Initialt fick jag fundera mycket på hur vi skulle hantera en sådan här okänd materia. Hur gör man?

https://www.dn.se/nyheter/sverige/sa-sprackte-coronapandemin-sveriges-krisberedskap/

Kom att tänka på att Backteman, ansvariga ministern Hallengren eller t o m hela regeringskansliet måste ha fått en dragning från FHM i januari. Undrar hur Tegnell pitchade sin strategi: det är bara en snuva, bara gamla dör, det dör så mycket folk i influensa så det kommer inte att märkas, Sverige har inte råd med lockdowns som Kina, det är odemokratiskt att gå hårt fram, billigare med flockimmunitet.

Hallengren som är endast intresserad av regnbågsfrågor och ville inte stöta sig med Magda nappade på flockimmuniteten som det billigaste alternativet, dvs vi gör ingenting.

Jävlar vad det här kommer att kosta. Snålheten bedrar visheten, om det nu fanns någon vishet där.
Citera
2020-06-12, 19:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Det här är typiskt svenne bonnläppsresonemang enligt linjen "amen asså det har ju inte drabbat mig så då är det ingenting alls!". Miljoner svenskar gick tvärtemot myndigheternas "råd" och isolerade sig själva så långt det gick. Negrerna gjorde det inte och hade svenskarna betett sig som somalier så skulle vi ha haft tio gånger fler döda idag än vad vi faktiskt har.

Om du har undkommit att bli smittad trots att du gått utan mask så beror det på att mängder av smittkedjor bröts i förtid innan smittan nådde dig genom att någon okänd svensk uppströms höll sig isolerad och inte blev smittad.

Idag har myndigheternas inkompetens lett till att smittan blivit endemisk i Sverige och svenne har som konsekvens blivit portad från att resa utomlands. Det kommer att bli mycket underhållande svennegnäll när svenne bonnläpp får spendera semestern hemma i Sverige med dyr sprit och oändliga mängder nöjesvrålande blattar som sällskap på badstranden.
Du är med andra ord inte oroad om staten trackar din telefon, var du befinner dig, vilka du ha passerat på gatan och allt det där som din integritet bygger på? Covid-1984 är en förevändning för att införa mer kontroll inför den annalkande finanskollapsen som kommer ske på obligationsmarknaden. De vet om att pensionerna är rökta efter fem år av minusränta och har slut på stimulerande åtgärder. Men det bryr du dig inte om?

Skiten handlar om att vi ska sitta i karantän så att inga massiva protester kan äga rum när ekonomin kraschar. Helt sjukt att vissa inte kan se det men jag har märkt att särskilt nationalister och rasister skitit på sig av coronatramset. Vad man på allvar borde vara orolig över är åtgärderna runtomkring covid-1984. Har man läst boken så är det exakt motsvarighet till kriget i 1984 som staten ligger bakom.

Myndigheterna är inte inkompetenta, de vet exakt vad som pågår och gör det med avsikt och har redan räknat ut vad konsekvenserna blir. Lockdown är strängast i de länder med sämst ekonomi, tänk på det. Och myndigheterna här har kanske inte agerat rätt mot en pandemi men dödligheten är långt under 1 % medan åtgärderna är helt brutala. Det här viruset är ett riktigt tramsvirus men det stänger inte dörren för något värre senare och man kan se det som ett förstatest. Det handlar om nånting annat och fattar man inte det så fattar man inte var politiken är på väg nånstans.

Covid-1984 är den största terrorattacken någonsin. Tragiskt att du knappt nämner att en hel flygindustri blivit värdelös. Ledtiden på flygledare är 2,5 år och omkring 95 % är uppsagda världen över. Det är regeringskorruption utan historiskt motstycke och du sitter här och babblar om att invandrarna är problemet som inte hållit sig inne.
Citera
2020-06-12, 19:19
Medlem
Neroes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
För att förtydliga mig; FHMs statistik ändras ideligen. Det är själva problemet. Den ändras inte marginellt, utan märkbart i en närmast obegriplig omfattning. Amatörmässigt.

Jag kan bara komma till slutsatsen att du är amatören är. Du kan verkligen inte besvara en enkel fråga.
Citera
2020-06-12, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Om du är så noga med munskydd. Vet du något ställe där man kan köpa munskydd som har bevisad effekt?

Jag är rätt skeptisk till folk som knyter en disktrasa över ansiktet och tror något blir bättre av det.

Her kan du læse om den danske sundhedsstyrelsens retningslinier for forebyggende brug af munskydd:

https://dsr.dk/amir-kompasset/viden-og-vaerktoejer/coronavirus-brug-af-ansigtsmasker

Her kan du læse noget om hvor specielt FFP3 masker kan købes:

https://www.pricerunner.dk/cl/734/Arbejdstoej-og-sikkerhed?attr_57460198=60486662&attr_59999476=604 86705

Her er par sider hvor munskydd af forskellig slags kan købes:

https://www.google.dk/search?q=beskyttelsesmasker+k%C3%B8b&client=safari &hl=da-dk&biw=1024&bih=672&tbs=cat:503724,vw:l,ss:44&tbm= shop&prmd=mivn&start=0

https://www.amazon.de/s?k=Schutzmaske&__mk_de_DE=%C3%85M%C3%85%C5%BD%C3% 95%C3%91&qid=1591981364&ref=sr_pg_1
Citera
2020-06-12, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11

Som vad? De har tillochmed uppmuntrat de äldre till att gå ut träffa barnbarnen. De gjorde i princip inget för skydda de äldre och andra riskgrupper.

Taktiken på pappret var det inte fel på. Problemet var att de aldrig ens försökte skydda de äldre, utan snarare tvärtom. Helt sjukt att ett parti som sysslar med massmord av våra äldre kan gå upp i opinionssiffrorna. Svenska folket visar sitt sanna jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in