Citat:
Ursprungligen postat av
FBerntsson
Tror inte att det är en särskilt kontroversiell fråga längre. Du hittar inte en vanlig väljare som blir upprörd om man drar in medborgarskap för folk som begått våldtäkter, rånat, eller är terrorister. Inte ens om de är födda i Sverige utan annan medborgarskap, eller ens om de är etniskt svenska. Att göra folk fredlösa är ju en gammal svensk tradition som mycket väl kunde återupptas.
Just dina exempel tror jag inte har varit kontroversiella bland vanliga invandringskritiska väljare på väldigt många år, om ens någonsin.
Om man däremot lovar skicka ut skötsamma/ostraffade baserat endast på etnicitet, börjar desto fler väljare skruva på sig. Men inte ens det är den stora huvudvärken. Den är snarare att alternativen är rätt mycket rock-and-a-hard-place.
Endast de intill mentalrubbning verklighetsfrånvända tror att det går att åstadkomma genom frivillighet – om du så avrättar tre MENA som varnande exempel kommer den fjärde ändå att vägra packa sig härifrån frivilligt. Och alla förstår att stridsvagnar på ett led från väst- till östkusten inte är en fördrivningsmetod som EU och övriga omvärlden skulle acceptera stillatigande.
Då återstår alternativ 3, nämligen att misslyckas med att leverera på löftet, och svikna löften var ingen väljarmagnet jag kollade. Eller beror S förbättrade siffror månne på Ygemans strålande resultat med dundersuccén "Operation avvisa 80.000 asylsökande" från 2016? Inget att göra med corona då? Okej...!
Skämt åsido – med tanke på att folk fortfarande svär över att Folkpartiet lovade språktester 2002 utan att det blev av, tänker jag att ett löfte om att driva ut X.XXX.XXX före 2026 ifall SD vinner valet 2022 - och så slutar det med att man lyckades bli av med 43 pers varav 29 kom tillbaka - är något som väljarna skulle svära över till c:a år 2866.
Inflödet, DET kan däremot påverkas betydligt mer än idag. Där finns det en realistisk chans att leverera.