2020-06-12, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Förutsätter att SE vet exakt när tåget mot T-centralen går. Han kanske vet när tåget mot mörby går från T-centralen men inte första delresan. Om det går vart 10:e minut så kan man ha otur och missa med 9 minuter. Så för att inte riskera det så kan han ha bråttom.

Bra poäng där Sherlock Holmes' smarta brorsa :-)

En sak de skulle kunnat kolla med väktarna tänker jag då, då SE ofta ska ha jobbat över. Brukade han ofta ta sista tåget? Och visste när det gick från Hötorget?
Citera
2020-06-12, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Olof Palme försökte nog, med tiden, att positionera sig emellan USA och Sovjet. Du har själv visat hur kärnvapenupprustningen kring Östersjön satte Sverige i en utsatt position. Sverige ville få bort kärnvapen och få bort Sverige som strategiskt mål i krig. Palme var på väg att träffa Gorbachev strax efter mordet, en resa som aldrig blev av. Höga militärer, med von Hofsten i spetsen, agerade öppet mot Palme, strax före mordet.

Vem vet vad som pågick bakom kulisserna, i öst, väst och syd? Motiv att bli av med Palme fanns på många håll.

Jag tror det mötet var avgörande. Nånting skulle hända då som inte fick hända. Kanske hade Palme info som inte fick komma ur. Den tiden 86 var nervös, mkt pågick bakom kulisserna som ledde till murens fall sen.
Just det Sovjet besöket efterlyser jag info om..
Citera
2020-06-12, 17:35
Medlem
barkies avatar
Har oerhört svårt att se en konspiration av Sovjet eller USA.

Tror det hela skedde inom Sveriges gränser. Lisbeth var en nyckelspelare.
Citera
2020-06-12, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Vet inte. Har inte tidigare läst LP förhör från TR.

Kan vara samma par jag nämner. I alla fall var det en bra kommentar från dig som visar på undermåligheten i utredningen eller så har PU identifierat paret belagt dom med yppandeförbud och förhör av dem ligger under sekretess. Med den här utredningen kan tydligen det mesta hända.

Finskornas polisförhör ligger under sekretess.

Hur vet du det? Helt eller delvis?
Citera
2020-06-12, 17:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Hade Palme otrohetsaffärer?? Det höjer ju insatsen markant, det visste jag faktiskt inte.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Geijeraff%C3%A4ren

Ett annat spår var bla Shirley Maclaine
Citera
2020-06-12, 17:38
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stilig-slips
Bra poäng där Sherlock Holmes' smarta brorsa :-)

En sak de skulle kunnat kolla med väktarna tänker jag då, då SE ofta ska ha jobbat över. Brukade han ofta ta sista tåget? Och visste när det gick från Hötorget?

Haha, du är den förste som kopplat...
Har bestämt för mig att jag läst i förhören med väktarna att han brukade jobba över.
På övriga frågor säger jag "pass".
Citera
2020-06-12, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
[/b]
Hur vet du det? Helt eller delvis?

Helt. Jag frågade PU för ett antal år sedan.
Citera
2020-06-12, 17:39
Medlem
Citat:
Jag frågade PU för ett antal år sedan.
Polisen? Men lite måste väl vara med
Citera
2020-06-12, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Polisen? Men lite måste väl vara med

Jag fick alltså inte ut något förhör. Däremot skickade de journalistens berättelse om när han intervjuade finskorna.

Edit: Det jag var intresserad av var skinnjackan. Berättelsen påstår att en av finskorna lade handen på Dekorimamannens jacka när hon frågade om tiden. Ökar trovärdighet att det var en skinnjacka.
Senast redigerad av Utredaren 2020-06-12 kl. 17:46.
Citera
2020-06-12, 17:42
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Varsågod. Som MVAgrippa skrev, det finns mycket matnyttigt i öppna källor. Den här artikeln är märklig och är en av anledningarna till att jag inte kan släppa karln.

Presskonferensen i onsdags var dock i sämsta laget. Inget mer trots alla resurser och tillgång till material som vi vanliga dödliga inte sett.

Jag hade väntat mig en redogörelse för påstådda spaningar mot OP. Kanske med utgångspunkt i Säpos PM från 1986.

Alla konstigheter kan inte bero på klantigheter från Kling & Klang i form av HH och Ebbe. Vad var politiker som IC rädda skulle komma ut? Varför var det tvunget med en sådan hård politisk styrning att sådana som Dahlsten än idag tjänstgör som nån sorts städgubbe?

Jag kan acceptera en mördare som SE men bevisen lyste med sin frånvaro i onsdags. Inte ens 50% trovärdighet nådde man upp till.

Varför dög inte SE som mördare åt HH eller Ölvebro? Den senare jagade ju CP till överdrift, allt för att kunna avsluta utredningen på bästa sätt så makten gick lugn och ro. Likaså Gunnarsson. Inte heller han dög. Det var PKK eller alkisen CP.

Jag undrar ju vart man kommit om man på allvar kört dessa båda i botten, förutsättningslöst. Hade det det funnits risk att obehagligheter kommit upp till ytan?

Hade man velat avsluta mordet snabbt hade det ju säkert gått att köra rakt på VG utan pardon. Skyldig eller ej hade HH kunnat "löst" mordet innan sommaren var slut. Samma sak med SE. Men icke.

Märkligt för såväl VG som SE var ju bevisligen i området, något Ölvebro/Helin aldrig lyckades få CP. Ändå var det CP som skulle nitas när det sket sig med PKK. Förklara det den som kan.

Kanske därför att om det var SE måste man komplettera med det som KP påstår vara sekretessskyddat, och om det var SE var han inte ensam, storyn med SE ensam går inte ihop, konspiratörerna är den sanning som inte får se dagsljus?
Citera
2020-06-12, 17:43
Medlem
FurirRevaers avatar
Finns två scenarier:
1. Det är ett slumpmässigt mord genomfört av en person som råkar vara beväpnad. Hade han haft en kniv hade det blivit ett knivmord, hade han inget vapen hade det blivit knytnävarna. Nu blev det med ett skjutvapen för det hade han på sig. Ointressant varför, det var bara så.

Mordet skedde där och då för att de bådas vägar korsades där och då. Inte värre än så. Mördaren kunde mycket väl ha blivit gripen på plats och då hade detta varit en fotnot och inte denna eländiga gåta.

2. Mordet är resultatet av en konspiration. Man hade troligtvis täckt upp båda sidor av Sveavägen från Rådmansgatans T-bana till i vart fall Hötorgets T-bana. Eventuellt fanns även ett team i Gamla Stan men troligtvis inte. OP skulle dö på Sveavägen.

Första teamet fanns högst sannolikt vid Rådmansgatan. Team två vid Hötorget. Offrets rörelser styrde vad som hände. Eventuellt är det Hötorgsteamet som agerar eller så blir det en spontan insats av någon av spanarna när LOP börjar gå mot Tunnelgatan. Kommer de ner på Kungsgatan är möjligheterna mindre för konspirationen. Där finns mer folk och möjligheten att ta en taxi är uppenbar.

På Tunnelgatan ska det ju funnits en knarkspanare, han som försvann. Lingärde namnger i sitt PM en polis som kliver ner och så att säga avslutar när möjligheten håller på att gå dom ur händerna.

Moelv och Harrison skriver också om en sådan man som kliver in med ett eget initiativ. Moelv namnger operationen: OLOF.

Red ut detta och vi alla kan få avslut på denna soppa.
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om det var en konspiration så är det inte osannolikt att det fanns personer med vapen utspridda i mer än ett väderstreck?

OP skulle likvideras den där kvällen, man visste inte vilken väg han skulle välja, således måste man gardera sig?
Senast redigerad av FurirRevaer 2020-06-12 kl. 17:47.
Citera
2020-06-12, 17:44
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Efter nedläggningsbeslutet?

Vem håller förhör i så fall?

tre veckor innan presentationen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera