2020-06-12, 10:02
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Tror inte SE är någon stor mytoman, han var på plats och ville ge god info som möjligt.

Han var en man som ville ha ordning i samhället och ville göra sin plikt som en ärlig samhällsmedborgare, men det sket sig från laglydig till mördare är det inte många steg,
Men han ljög om sina egna förehavanden och sa emot sig själv.
Citera
2020-06-12, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
bobo, du tror på en (ganska stor) konspiration inom polisen. Samtidigt vill du att ”konspirationsskiten skall förpassas” till andra trådar. Ser du verkligen inte problemet?

Du skall givetvis fortsätta skriva om dina teorier. Och låta bli att tala om för övriga ”konspirationsteoretiska lallare” vilka teorier som just du tycker inte duger.

Med tanke på det som framkom under presskonferensen är jag nu övertygad om att Boboslacke är inne på rätt spår.
Citera
2020-06-12, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zag
Jag tycker faktiskt inte att vi ska krångla till det i onödan. Jag tror att de gick ut med SE för att de faktiskt trott på det som det mest sannolika uppslaget. Vi har sett många exempel genom åren med PU på utredare som blivit kära i sina uppslag och inte kan släppa dem, oavsett hur fakta ser ut.

Något justitiemord är det inte. Justitiemord innebär att en nu levande person blir felaktigt dömd. Däremot var det förtal av avliden, vilket PK har medgett, och det var enligt min uppfattning oanständigt att göra det på det sätt som det gjordes.

Det hade varit bättre om de hade presenterat de fyra mest hållbara uppslagen (SA, SE, CA och "polisspåren/SB"), och sagt: "det här är de uppslag vi tror på, men vi kommer inte längre med dem. Kulorna kan inte bindas till en revolver, och därför är det kört, och vi lägger ner utredningen." Det tror jag många hade accepterat, särskilt om de samtidigt släpper på FU-sekretessen.

Något krångligare än KP's pressmöte lär vara svårt att hitta så att tro på det utan att räta ut frågetecken känns lite bisarrt.

I dess ursprungliga betydelse omfattade det enbart personer felaktigt dömda till döden. Dvs rättsordningen mördade en oskyldig. Jag vet det men genom dess betydelseförändring till att omfatta alla oskyldigt dömda tll straff till att omfatta oskyldig som av åklagare utpekas som skyldiga är steget inte långt. Därav mitt val av ord.

Det var inte enbart förtal av avliden utan också brott mot objektivitetsplikten. En attack på någon som inte kan försvara sig. KP är ingen domare och får inte utdöma straff likväl höll han ett slags kangaroo court där han offentligt "dömde", förklarade SE som skyldig till MOP. Osmakligt är det minsta jag kommer att tänka på.

Varför bara begränsa sig till de uppslag och i den utformning som du favoriserar?
Senast redigerad av Utredaren 2020-06-12 kl. 10:31.
Citera
2020-06-12, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Utredningen kan öppnas igen.

Absolut inte under vår livstid. Några fakta för ett återupptagande finns helt enkelt inte och kommer inte att finnas.
Citera
2020-06-12, 10:14
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
Har reagerat på det där med. Intressant hur Hermansson uttrycker sig: "jag träffade partiets ... låt oss kalla den 'avdelning för faktainsamling'".

Å ena sidan är det ju tänkbart att det var en mer oskyldig avdelning för vanlig omvärldsbevakning, informationsinhämtning och bearbetning av material ur öppna källor (det var ju rätt trendigt med såna avdelningar innan internet, där folk satt och klippte ut tidningsartiklar som underlag för rapporter osv), men å andra sidan nog lika tänkbart att den öppna delen motsvarades av en sluten del för känsligare inhämtning. Som i så fall skulle kunna motsvara den uppgiftsinsamling som skedde inom IB.

Slås av att det kan ha vuxit fram som ett slags SAP:s motsvarighet till Östekonomiska Byrån, som under en grå fasad av vanligt utredningsarbete och rapportering tillhörde underrättelseverksamheten.

Frågan är vad den här verksamheten kan ha gått under för typ av namn eller beteckning?

Avdelning för faktainsamling är en ganska bra sammanfattning av underrättelsetjänst. Det är vad En del av vad Birger Elmer pysslade med vis sitt 03.
Att desinformation och skitkastning ingick visar boken ”Uppdrag Olof Palme” med all önskvärd tydlighet.
Citera
2020-06-12, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Absolut inte under vår livstid. Några fakta för ett återupptagande finns helt enkelt inte och kommer inte att finnas.

Men det stod ju om det kommer nya bevis el hur det nu stod.
Citera
2020-06-12, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Låt GW Persson skapa en egen grupp han har egna pengar så det räcker till det, låt gruppen få tillgång till allt material. Förhör sådana som komikern Robert Gustafsson med flera som faktiskt var på plats...Robert säger ju själv att han såg häpnadsväckande saker men negligeras, märkligt då han förmodligen är osedvanligt klarsynt ! Förstår inte hur så många grävande journalister inte vågar ta tag i det här på allvar. Tillräckligt många i en grupp och det blir ofarligt att någon likviderar personer. Förmodligen är det som Boboslacke säger så varför inte börja där....

Jovisst, Leif GW Persson. Den gamle gaggige mannen som fabulerar om det mesta. Det skulle säkert tillföra något. Han har ju varit inblandad flera ggr innan, långt innan seniliteten slog till och kunde inte tillföra något då ens.
Citera
2020-06-12, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Men det stod ju om det kommer nya bevis el hur det nu stod.

Finns helt enkelt inga nya bevis som kan komma. Varifrån skulle de komma? Glöm inte att det har legat en belöning på 50 miljoner i potten under alla dessa år och inga avgörande tips har kommit.
Citera
2020-06-12, 10:24
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Men han ljög om sina egna förehavanden och sa emot sig själv.

Och? ska du anhålla halva befolkningen för mord?
Citera
2020-06-12, 10:26
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Finns helt enkelt inga nya bevis som kan komma. Varifrån skulle de komma? Glöm inte att det har legat en belöning på 50 miljoner i potten under alla dessa år och inga avgörande tips har kommit.

Varför måste man fråga sig...

Jo för att mördaren var CP,
Ochams razor.
Citera
2020-06-12, 10:32
Medlem
Varför propsar SE på att stämpelklockan egentligen gick fel så att han stämplade ut 23.21 och inte 23.19 i tingsrätten? Det är väl klarlagt och var klarlagt att det var 23.19, eller har jag missuppfattat det? Jag tycker SE:s svar när det kommer på tal i tingsrätten är märkligt, men får inte ihop vad tusan det beror på.
Citera
2020-06-12, 10:32
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Och? ska du anhålla halva befolkningen för mord?
Skribenten framhöll SE:s goda förtjänster. Men hans trovärdighet i detta sammanhang är ju i stort sett noll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in