2020-06-12, 08:45
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Lita på att det finns mycket fakta där och att det är en barnlek att avtäcka när det inte finns gatekeepers längre. Idag vet vi ju ganska mycket som framkommit och varje sak har vunnit ökad tilltro till inte mina "teorier" utan de fakta och de slutsatser som pekar mot att utreda saker som idag är helt outredda och till och med sopade under mattan.

De största konspirationsteoretiska lallarna har avslöjats slutligt! Det visade sig vara 34år av palmeutredning som presenterar något så osammanhängande och svävande faktalöst att Lars Krantz framstår som professionell.

Sorry du kan inte låtsas som att de är någon slags verklighetsfrånvänd stolleteori jag driver.

Vilket är ditt sakargument kring att vi inte skall gräva i just det här?
bobo, du tror på en (ganska stor) konspiration inom polisen. Samtidigt vill du att ”konspirationsskiten skall förpassas” till andra trådar. Ser du verkligen inte problemet?

Du skall givetvis fortsätta skriva om dina teorier. Och låta bli att tala om för övriga ”konspirationsteoretiska lallare” vilka teorier som just du tycker inte duger.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-06-12 kl. 08:47.
Citera
2020-06-12, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Palmemordet blir aldrig löst. Nu är utredningen nedlagd. Vi får förlika oss med det. Att det var den sk skandiamannen som sköt Palme är mindre sannolikt än t.ex. Christer Pettersson. De som är ytterst ansvariga för att mordet inte kommer att lösas är ironiskt nog Ingvar Carlsson och Anna-Greta Leijon, stats- resp. justitieminister vid tidpunkten. Hade dom sparkat Hans Holmer i ett tidigare skede och låtit erfarna mordutredare ta över hade vi haft en helt annan utgång.

Utredningen kan öppnas igen.
Citera
2020-06-12, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Gunnar Wall är klockren.
Vi måste samordna oss. Be LGWP som har pengar att satsa så att vi kan få ut digitala dokument och engagera utredare i en gemensam ansats.
Citera
2020-06-12, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Verkligen tung och intressant kritik från Dag Andersson. Bara hoppas han tar bladet från munnen om det verkliga skälet till sin avgång .

Vi kan bara hoppas på det. De begärde resurser att gå vidare med WT då Donalds påståenden var uppenbart falska vilket stärkte spåret att det han beskrev som Barbrogrupp dels förklarade WT observationer men också kanske mordet.

Jag tror alla begriper att det är något fel när man på dagen byter ut ledningen. Bakom låg Melander!
Dag visste att det han fått fram skulle skrotas och döljas.
Citera
2020-06-12, 09:03
Medlem
Citat:
Vi måste samordna oss. Be LGWP som har pengar att satsa så att vi kan få ut digitala dokument och engagera utredare i en gemensam ansats.

Det är ingen dum idé. Jag kan gott föreställa mig att LGWP är villig att skapa en egen palmeutredning.
Citera
2020-06-12, 09:06
Medlem
kyrkstockens avatar
Nu vet vi i alla fall att det fanns män med walkie-talkies i närheten av Palme hans sista timmar. Dessa är identifierade. PU har haft en dialog med dessa via ombud. Vi vet inte vilka dessa är men de har uppenbarligen "högre rang" än PU och behöver inte svara på frågor om de inte har lust. Vi vet inte vilka dessa är men att de har någonting med sveriges hemliga försvar att göra (och befriar dom från att delta i en mordutredning) är självklart.
Det är ett steg frammåt. Tidigare har man ju förnekat existensen av dessa individer. Nu vet vi att de finns.

Jag tror att lösningen finns här. Det behöver inte vara så men nog ser det misstänkt ut när saken aldrig utreds. Dag anderssons kritik är försiktig men intressant. hans avgång likaså.

Jag är pessimistisk om framtiden. Jag har svårt att se att sanningen skall sippra ut ur denna krets. Det finns inte heller någon dc-3 att hitta. Det skulle förvåna mig om man lämnat något pappers-spår efter sig.

Ett annat uppslag är piketbussen från södermalm uppe på brunkebergsåsen. Kan det bara få en olycklig slump. Och när piketkollegan ber om sambandstjänst just denna natt. Alltså vad skulle oddsen vara om det gick att spela på?
Jag tror inte det är i egenskap av några hailande poliser i så fall utan om de möjligen är knutna till någon försvarsgrupp. Men hur har det gått sedan för dessa poliser? Det borde väl ge en fingervisning?

SE är ju bara ett annat tänkbart uppslag. Det är mycket som inte stämmer om hans utsaga - ja! Men allt pekar ju snarare på mytomani. Att kalla någon för mördare på så lösa grunder?
Rörde sig i Palmefientliga kretsar = bodde i Täby och läste SVD
Senast redigerad av kyrkstocken 2020-06-12 kl. 09:11.
Citera
2020-06-12, 09:07
Medlem
Det känns ju nästan som att presskonferensen i onsdags i stället för att avsluta Palmeutredningen (vilket man ju formellt gjorde) snarare har vitaliserat sökandet efter Olof Palmes mördare. Nu har ju tex Sovjet-spåret blivit hett med förhör med Kegö/Barrling och Bo Theutenbergs dagbok del V på måndag. Nu har inkompetensen inom Palmeutredningen blivit allmänt känd (eller så har allmänheten påmints). Ännu fler engagerar sig och blir, som vi, "privatspanare", och, förstås, amatörer.

Det är väl inget fel. Låt denna tråd och andra diskussioner på Internet blomstra, nu med tillgång till mer information! Det är väl inte så konstigt att det också blir en del brus i diskussionen. Den måste vi väl klara av att var och en filtrera bort!
Citera
2020-06-12, 09:09
Medlem
Utredarna är roliga, de tala sig varma om att gå tillbaka till brottsplatsen , visst det gjorde dom men inte i någon större utsträckning. Ingen utredare har någonsin varit det minsta intresserad av att syna Lisbeths vittnesmål som inte stämmer överhuvudtaget med de övrigas, nu när hon är död är det försent , bra jobbat!
Citera
2020-06-12, 09:11
Bannlyst
Citat:
Men du har själv sagt att 99,99 procent av materialet är slask. Du sa igår också till mig att det sannolikt inte finns något i materialet som skulle kunna föra utredningen framåt avseende WT-observationerna.

Jag tror man måste sålla bort de personer som inte kan ha haft vetskap på bara några timmar att Palme skulle gå ut utan livvakter. Det var bara SÄPO som visste detta. OP ringde efter vakter men fick inget svar. Alf Karlsson på SÄPO är väldigt märklig och har knappt synts i offentligheten.

Vilka fraktioner inom SÄPO kan ha gjort detta? Hur fick knarkspan, barbrogruppen vetskap om att Palme skulle ut utan livvakter?

Mördaren begick dådet på ett väldigt självsäkert sätt, stannade kvar några sekunder och joggade lätt bort. En person som inte vet om livvakter finns eller inte hade för det första kanske inte ens vågat begå mordet, och om denne ändå gjorde det så hade personen sprungit jävligt fort.
Citera
2020-06-12, 09:14
Medlem
bartrams avatar
Vem har låtit Melander mf.l hållas?. Det måste väl ha varit politiskt förankrat på samma sätt som HH med IC goda minne fick köra PU i diket? Och kommer inte dessa krafter att förhindra en ny genomlysning ?
Citera
2020-06-12, 09:16
Medlem
Citat:
Höna av Dammkorn
Det är heller inte någon hemlighet vad de vill bevisa med detta. Det är muntliga referat som påstådd sidoniformation från en olaglig buggning de råkat få tag på där de påstår att en formulering skall tolkas som att sovjet i förväg kände till mordet i förväg och därmed är skyldiga vilket leder till deras gamla PKK spår. Detta är alltså ett nytt påstått "Bröllopssamtal". Höga erfarna jurister. Är det inte fantastiskt så säg att dessa två herrar får information från så vitt skilda topphemliga och i det ena fallet olagliga buggningar i sådan detalj. Har de haft tillgång till varenda hemlig buggning som gjorts och lyssnat igenom dem? Bara knarkspans buggningar av PKK gänget omfattar hundratals och hundratals timmar och de har lyssnat och analyserat i det och hittat en fantasifull tolkning av ordet bröllop där. Inte nog med detta. De har också fått ta del av massor med olagliga buggningar av sovjetiska diplomater och där hitta någon formulering som de med stor fantasi tolkar och tar som bevis för en hejdlöst vidlyftig tankekedja som leder mot sovjet.

Snacka om att göra en höna av ett dammkorn.

Vilka är deras källor?
Ok nu är det tid att granska det här i sömmarna ordentligt. Det framträder då ett entourage eller en gruppering i landet mellan narkotikaspan och Säpo. Närmare bestämt den sk företagsskyddsgruppen som kunde samarbeta och få omfattande möjligheter att i stort sett bugga vem de ville. Misstänkt företagsspionage, säpo kontraspionage och knarkspan. För att kunna använda sk överskottsinformation beskrev man det som samverkan SÄPO och Knarkspan i Stockholm. När Donald Forsberg spanar på Bulgarer så är det mer narkotikaspaning än kontraspionage. Tore Forsberg beskrev det här för mig. Det var dem han och Näss benämnde "vår egen bakgård" och som de ansåg vara det som i första hand borde utredas. När man såg vilka som ingick då Holmer tog kontrollen förstod man att man inte skulle få möjlighet att utreda detta. Tore vart faktiskt lite rädd. Näss fick gå in och gjorde några försök med blev baktalad och stoppad av politiska kontakter via högste chefen.

Subgruppering med intensiv misstro mot Socialdemokrater allmänt samt OP och hans medarbetare i synnerhet!
På något sätt skapade sig en subgruppering sig en frizon där de kunde fortsätta leka gubbar i slokhatt utan insyn och kontroll. Tillflöde till knarkspan kom från Gatuvåldsgruppen Holmer skapat (benämnt Basebolligan) med personer som för att uttrycka det milt hade ganska burdusa metoder långt utanför regelverken. Donalds gamla enourage bestående av bland annat ett gäng avdankade IB-gubbar som trots avsked aldrig slutat leka spioner trots att de var lika oerhört taffligt ohemliga som Donald själv. Till och med Teutenberg med bakgrund på OP2 hade de beröring med.

Gemensamt för dessa är att de i olika grad sedan länge hyste teorier om att ledande företrädare för Sverige var aktiva KGB agenter som planerade att göra Sverige till en lydstat inom närtid. Moskvaresan sågs som dagen de och det byggdes upp en myt kring det. Månaderna före mordet accelererade det när Teutenberg blev allt mer frustrerad att OP föredrog att Shori skulle hålla i förberedelserna. Inte svårt att förstå att underhuggare som Donald och kanske ibriga rookies inom knarket Donald jobbar med upplever en sanktionering uppifrån från en inom OP 2 att övervaka både OP och Sovjetiska diplomater de misstänkte var OP:s kontakter.

Palmehatarna som blev Palmemordsspanare?
Är det inte märkligt så säg att Donald Forsberg som arbetat tillsammans med knarket med ingående personkännedom och som enligt egen utsago tidig var i området på spaning bara en kort tid under Dag ens kallats på förhör om sina egna aktiviteter men att de i 34år håller på att lansera falska eller obestyrkta spår som är en stor del av att Mordet aldrig lösts?

Är det i det perspektivet vi skall se den enorma tafflighet och amatörmässiga utredningen där vittnen systematiskt leds mot att förändra och anpassa sina iakttagelser så att det skall stämma in. Det fungerar ju inte. Är de korkade? Ändå upprepas det ända in i kaklet när Peterson håller sin fiaskoartade presskonferens som skall sätta punkt med i stället kommer att sätta fart på sökandet efter sanningen.

Barbrogrupper/Knattegrupper?
Donald nämner Barbrogrupper. Finns de? Nej i meningen grupper typ Sagnells grupp privatspanande kronvraksMÖP så hade det hastigt och olustigt upphört för 15 år sedan vid mordet på OP.

Åkes Gubbar!
Däremot är det så att det existerande liknande företeleser. En företeelse var de som kallades för Åkes gubbar. Det var den lågmälde med illustre inte rentvättade gamle nazisten Åke Leonard EK som bland annat jobbade för polisutbildningen och som samlade huvudsakligen pensionärer i aktiviteter ganska lika en del av EAP:s aktiviteter. Man stalkade helt enkelt politiker på stan och använde WT och fotograferad samt antecknade de de förföljde men agiterade aldrig. OP var inte omedveten om det men de ansågs harmlösa.

Knattegrupper?
Begreppet är nog diffust för de flesta. Källor inom polisen säger att en sk Knattegrupp var ute kvällen som OP dog. Det är stora okarheter vad de gjorde och vilka det var men de fanns och var allmänt kända. Enligt uppgift var det unga polisaspiranter som civilspanade åt knarkspan på framför allt krogar.

Det finns dock andra mer frivilliga varianter man hört atlas om. De två Säpomännen tyckte inte om att PLO av OP fått en "fristad i Sverige" De fick inte igenom att övervaka palestinier och det löste de med att åka runt i MUF-föreningar och rekrytera ungdomar där att spana i närområdet mot namgivna Palestinier.

Summan av detta långa inlägg är alltså i klartext:
DET DE PRESENTERAR ÄR INNEHÅLLSLÖST STRUNT MEN DET SINNS MYCKET STOR ANLEDNING ATT GRANSKA DEM SJÄLVA DÅ DE ÄR NÄRA KNUTNA TILL DE AKTIVITETER SOM TILLHÖR DET ENDA OUTREDDA SPÅRET SOM ÅTERSTÅR!

Även om jag inte delar din stora övertygelse (jag har inga övertygelser) så är jag helt ense om att det där uppslaget är ett av de mest intressanta, kanske det mest intressanta, och dessutom ett av de minst utredda.

Men hur tänker du dig då att man på ett systematiskt sätt ska kunna gå vidare med det, utifrån det knappa material vi har tillgång till? Tyvärr ligger det ju i naturen hos hemliga nätverk att de är just hemliga. Det känns som om den enda vägen in vore om någon inifrån började prata.
Citera
2020-06-12, 09:17
Medlem
Är det någon som känner till Per Häggströms bakgrund som var säkerchetschef på Skandia 1986.

Det jag vet är att han jobbade som polis innan han började på Skandia, någon som vet om han jobbade till exempel knarkspaning innan han började på Skandia

Per Häggström var tydligen misstänksam både mot Skandiamannen och Anette K:s agerande och ville kolla upp dessa två personer väldigt noga.

Ryktet jag sett är att de högsta cheferna på Skandia tyckte att Per H engagerade sig för mycket i detta, de tyckte det tog upp för mycket arbetstid.
Jag antar de menade att han skulle överlåta sakerna till polisen, jag tror det slutade med att Per H slutade på Skandia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in