Citat:
Ursprungligen postat av
MrStreamer
Fast en teori är ju att han vill ha mer uppmärksamhet, mer medisexponering, mer omtalad. Och vad kan väl då mäta sog med ett mord på Palme.
Jag sätter en slant på att han ville torska, förr eller senare. I varje fall från början. Sen fick han en djävulsk ågren, tog supandet till en högre nivå och fick brottas med detta livet ut.
Det jag fastnar för är följande:
1. En del vittnesuppgifter direkt efter händelse pekar ut den klädsel han har enligt egen uppgift.
2. Han försöker aktivt uppdatera polien med andra uppgifter och hänvisar till t.ex. LP som påstår att hon inte sagt detta.
3. Han har uppgifter som tyder på att han måste varit på platsen och sett människor kring händelsen, alternativt pratat med någon som varit där och fått uppgifter den vägen.
4. Han påstår att han pratat med flera på platsen, ingen kan bekräfta detta.
5. Ingen har sett honom på platsen.
En del av de uppgifterna gör ju ändå ganska klart gällande att han rimligtvis borde vara antingen ett vittne eller GM. Och då faller liksom teorin om att han bara söker uppmärksamhet.
Är han ett vittne är han en del av utredningen och borde höras därefter.
Alla diskrepanser som framkommer borde naturligtvis föranlett att man grävt djupare i detta.
Att vittnen kan ha olika uppfattningar om händelseförlopp, tidpunkt, utseenden etc, det är ganska vanligt och naturligt. Men att vittnen påstår sig pratat med andra på platsen och ingen kan styrka detta, det är enligt min uppfattning förbi den vanliga vittnesmisssuppfattningen.
Tror inte han egentligen ville torska men kanske var det den ständiga ångesten och oron för att åka dit som gjorde att han mådde dåligt och krökade i allt större utsträckning.
Det naturliga hade ju varit att hålla en låg profil men folk är olika, hans övertygelse var kanske att skapa en roll som vittne och ändra allt som pekade mot honom i utredningen (signalement) och därmed försöka aktivt framstå som oskyldig. Detta förfarande var nog generellt vanligare förr, idag är det ju inte alls på det sättet.
Jag tror att en modernt utförd utredning hade ganska omgående lagt ganska mycket krut på SE med tvångsåtgärder, HR med mera. Dessutom helt annan nivå av teknisk bevisning idag med kameror, mobilspårning etc.
Ett snarlikt beteende idag hade med all säkerhet lett till antingen fällande dom eller helt avskriven från misstankar.
Jag lutar mer och mer åt att jag tror man är helt rätt på det, detta är egentligen ett okomplicerat brott med en okomplicerad lösning och en socialt udda gärningsman.
Men jag anser inte att man har något tillräcligt bindande för dom, utan det är bara tillräcligt besvärande som man är inne på för att kunna jobba prioriterat med ärendet och med tvångsåtgärder.
Förstår att många lockas av konspirationsideer som SB och liknande. Men jag tror att hade ett flertal varit inblandade i detta så hade det läckt i olika delar genom åren, det gör det allt som oftast.
Kanske inte av kärnan men utav någon perifer i nätverket som efter lång tid når en insikt av att känna sig manipulerad, åsidosatt och/eller utnyttjad.
Hade denna utredningen skötts rätt från början hade varit jääääävligt intressant om man gått all-in på att ta reda på vad SE hade för sig mellan 23:20 och 23:40 från han lämnade till han kom tillbaka till Skandia.