2020-06-11, 23:55
Medlem
TrolleriKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timeisbackwards
Mig veterligen så är den enda person som säger sig kunna placera SE kvar vid mordplatsen efter att GM avvikit chevamannen, ett påstående han gör för första gången många många år efter mordet. Efter att långt tidigare uppgivit att han inte såg SE där som svar på en direkt fråga. Om du känner till någon annan som säger sig minnas SE vid mordplatsen efter att GM har flytt så är jag dock väldigt intresserad av att lära mig något nytt.

Det är sant att detta inte på något sätt bevisar att Engström är mördaren. Men du spelar ner vikten lite väl mycket tycker jag. Det finns trovärdiga uppgifter som placerar Engström vid mordplatsen vid mordtillfället. Hans egna påståenden om vad som sker och vad han gör efter mordet är hans alibi som är ämnat att visa att han, trots att han är på mordplatsen, inte kan vara mördaren.

Men hans uppgivna alibi ser väldigt mycket ut som en lögn, och kan inte bestyrkas av någonting annat än hans egna ord.

Han kan förstås ljuga därför att han är mytoman, hellre än mördare. Men det ändrar inte på det faktum att han är placerad vid mordplatsen utan något alibi, vilket han såvitt jag vet är helt ensam om.

Så vagt det nu är och med den osäkerhet som är, så är ändå allt sammanvägt Yvonne N den som tydligast sett den person som sannolikt är mördaren. Det vill säga det allra bästa vittnet som finns överhuvudtaget.

Sen kan man, kanske med viss rätt, argumentera att det bästa som finns fortfarande är ganska dåligt. Men om du menar på att det finns en bättre observation av GM så hör jag gärna vilken.

Ja, jag håller med om att det är svårt att utesluta att ett oskyldigt vittne på plats skulle ha kunnat se Jeppson gömma sig inne bland barrackerna. Jag köper inte den bild som ges i vissa läger att SE bara kan ha sett Jeppson såhär tydligt från krönet av trappan som flyende gärningsman.

Men däremot - om vi ska tro att Engström såg Jeppson så tydligt och klart som han själv redogör för kan man konstatera att inget annat vittne utom Lisbeth Palme har varit i närheten av att göra.

Och det är, som mycket annat i Engströms beteende, väldigt lätt att läsa hans vittnesuppgifter om Jeppson som en relativt intelligent GM som försöker undgå att åka dit, på ett synnerligen rationellt sätt: Om SE är GM så vet han att han har sprungit förbi Jeppsson på nära håll och att han sedan stått och tittat ner mot Jeppsson uppifrån krönet av trappan, och att Jeppsson har tittat tillbaka upp mot honom. Han vet inte med säkerhet hur mycket Jeppson har sett av honom, eller om han skulle kunna peka ut honom. Hans historia låter helt enkelt väldigt mycket som att han försöker etablera ett alternativt scenarie som förklarar varför Jeppson kan ha sett honom på plats och identifierat honom.

Det finns inte så jättemycket tid om han ska vara mannen som Mårten Palme vittnar om, det håller jag med om.

Men däremot tror jag inte alls att det är någon som helst tidsnöd för honom att vara mannen som står utanför dörrarna och stirrar in i 5 minuter och där bevittnats av de två vänninorna.

"Grandmannen" i sig är ju en poliskonstruktion sammansatt av en massa olika, inbördes inkonsekventa, vittnesmål. Men de här två kvinnorna observerade denne man under lång tid på relativt nära håll och lämnade signalement som stämmer ganska väl in på SE (keps, stålbågade glasögon, etc).

Jag har väldigt svårt att förstå din slutsats att "slumpen" i när han kommer ut utesluter planering. Det är många faktorer som omöjliggör för Engström (eller annan GM) att till fullo förutse och kontrollera skeendet och garantera att de framgångsrikt ska lyckas döda Palme och komma undan med det. Så skulle det ha varit även med ett professionellt mord utfört av en underrättelsetjänst.

Men slutsatsen som dragits av en samstämmig expertis är ju i det här fallet därutöver att här har GM accepterat omständigheter som innebär ytterligare minskad grad av kontroll över skeendet, i och med den publika platsen, och att det bara kunde antas att Palme skulle vara där - inte vetas säkert - och bara ett par timmar innan skottet föll.

Så, därav konsensus att mordet är opportunistiskt - någon konfronterades med en oväntad möjlighet förenad med en hög grad av risk, och tog den.

Så om vi applicerar detta på Engström så ser han paret Palme på väg till bion och någon gång i den vevan bestämmer han sig för att skjuta dem. När han stiger ut från Skandiavägen 44 finns det naturligtvis ingen garanti alls att han kommer få chansen att skjuta paret Palme. Det kan vara en massa andra vittnen runt omkring hela deras väg till tunnelbanan. De kan ha tagit en helt annan väg. Osv.

Men om så skulle vara så har ju ingenting annat skett än att Engströms oväntade chans att knäppa Palme slunkit honom ur händerna. Och det är väl 100% förenligt med Clarkes gärningsmannaprofil ovan att GM skulle accepterat detta. Om inte så skulle han ju tillhört grupp 1 eller grupp 4 - den typen av gärningsman som inte bryr sig om han åker fast och gärna hade knallat fram till Palme på väg till bion bland alla människor och skjutit ner honom, witnesses be damned.

Engström har själv uppgivit att han gick rätt ut, utan att prata med vakterna. Detta skedde innan vittnesmålet att vakterna pratade med honom. Så, det finns motstridiga uppgifter.

Det finns ingen sammanhängande vederhäftig kedja av observationer av någon som tydligt är samma man. Det som finns är:
  • En afrikansk svart taxi chafför blir stoppad nedanför kyrkogården av en man som desperat vill bli körd därifrån. Taxi chauffören pratar mycket dålig svenska och polisen anlitar ingen tolk, och försöker använda honom för att sätta dit "33-åringen". Efter att ha misslyckats med detta tappar de intresset för honom.
  • En man med hund på väg längs luntmakargatan till en videoaffär observerar en flyende man i motsatt riktning.
  • Sigge Cedergren och hans sällskap i bilen observerar båda en flyende man i närheten av Sigge Cedergrens lägenhet.

Om du eller någon annan i tråden har möjlighet, länka eller posta gärna de tre förhören du nämner på slutet: den afrikanske taxichaffören, mannen med hund, Sigge Cedergren med sällskap. Det är intressant att i möjligaste mån rekonstruera SE:s flyktväg och hans förhavanden från mordplatsen till skandiahuset.

Baserat på YN:s och LJ:s vittnesmål borde man väl kunna sluta sig till när och var han viker av från David Bagares Gata. Var på gatan uppger YN att de möts? Enligt LJ dyker det ju upp en polisbil där som SE gärna vill undvika. Han måste ju ha blivit skärrad om han såg den komma rullande - han har precis skjutit stadaministern och det första han gör är att springa på snuten. LJ talar väl också om att han tycker sig se någon kura bakom en bil.

Jag har mycket annat att stå i just nu, men om någon annan känner sig manad att lägga pusslet utifrån de källor som finns så gör gärna det. Jag citerar från minnet i det ovanstående stycket, så det är möjligt att någon detalj inte stämmer till 100 procent.
Citera
2020-06-12, 00:07
Medlem
TrolleriKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Man var ganska rätt ute inledningsvis, nedan från SvD söndagen 2 mars 1986
I SvD:s söndagstidning framgår att polisen går ut med följande signalement. Den efterspanade är i 40-årsåldern och ska enligt flera vittnen ha gett ett ”buffligt intryck”. Han bar enligt efterlysningen en trekvartslång, blå täckjacka och grå keps. Mannen hade stålbågade glasögon, är cirka 180 centimeter lång, kraftigt byggd och med ett framskjutet axelparti. Uppgiften om glasögonen finns med de två första dagarna.
Sedan lyckades SE snurra upp alla på läktaren med sin förväxlingshistoria, "man har förväxlat gärningsmannen med mig". 34 år kunde blivit ett par dagar.

Jag har själv vid ett flertal tillfällen och diskussioner genom åren sagt ungefär så här :"Nej men det var ju bara ett vittne."

Varifrån härrör uppgiften om de stålbågade glasögonen? Var fick SVD det ifrån? Är det signalament från Mårten Palme och kopplat till "Grandmannen"? För mig veterligen är det inget av vittnena på mordplatsen som talar om glasögon på GM. Ingen förutom LP säger sig väl ha sett hans ansikte, och i LP:s fall tycks hon blanda ihop GM med vittnet AB.

I övrigt är det ju slående att det där signalamentet är SE upp i dagen, förutom att han hade rock och inte täckjacka.
Senast redigerad av TrolleriKonto 2020-06-12 kl. 00:30.
Citera
2020-06-12, 01:09
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Man var ganska rätt ute inledningsvis, nedan från SvD söndagen 2 mars 1986
I SvD:s söndagstidning framgår att polisen går ut med följande signalement. Den efterspanade är i 40-årsåldern och ska enligt flera vittnen ha gett ett ”buffligt intryck”. Han bar enligt efterlysningen en trekvartslång, blå täckjacka och grå keps. Mannen hade stålbågade glasögon, är cirka 180 centimeter lång, kraftigt byggd och med ett framskjutet axelparti. Uppgiften om glasögonen finns med de två första dagarna.
Sedan lyckades SE snurra upp alla på läktaren med sin förväxlingshistoria, "man har förväxlat gärningsmannen med mig". 34 år kunde blivit ett par dagar.

Jag har själv vid ett flertal tillfällen och diskussioner genom åren sagt ungefär så här :"Nej men det var ju bara ett vittne."

Och i artikeln intill beskrivningen en bild på SE i sitt hem: https://www.svd.se/svd-intervjuade-stig-engstrom-dagen-efter-mordet
Senast redigerad av vinbra 2020-06-12 kl. 01:14.
Citera
2020-06-12, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soniz
Då måste jag säga att det är konstigt att du kommenterar mitt inlägg som handlade specifikt om det.

I början av sida 5 tar han upp det. Det man behöver veta är vad klockan visade och hur väl den stämde med fröken ur.
Du skrev ditt inlägg i tråden om Stig Engström och nästan alla andra som skriver här är väl mer intresserade av "huvudfrågan": huruvida Stig Engström knäppte Palme eller ej. Men du vänder dig ju tydligt mot just Thomas Petterssons teori, så det är jag som misstolkat dig.

Stämpelklockan:

Så enkelt är det väl inte? Man behöver väl veta vilken exakthet klockan har, hur mycket den kan / får lov att dra sig enligt spec. Fröken ur är ju vidare i dagens perspektiv ett gammaldags system, med en inspelad röst som läser ett meddelande en gång var 10e sekund, och personen som vill synkronisera sin klocka ska göra detta själv, utifrån rösten.

Slutligen, om nån säger "den gick rätt, vi kollade med fröken ur", så måste man klargöra vilken exakthet personen i fråga strävade efter, och menar att han har uttalat sig om. Ungefär på minuten kanske betraktades som good enough. Särskilt som stämplingarna ändå inte hade större exakthet är "rätt minut".

Så i min mening antager du och bygger din argumentation på en exakthet som du långt ifrån fört i bevis.
Citera
2020-06-12, 02:06
Medlem
Se7eens avatar
Jag måste säga att jag tycker Krister Petersson gjort rätt trots allt. Att Stig Engström ska betraktas som mest trolig gärningsman och att man inte kommer längre än så här.
Om man läser boken av Lars Larsson ”Nationens fiende” framställs vittnesuppgifter och iaktaganden väldigt bestickande för just Stig Engström som faktiskt pekar ut honom som möjlig gärningsman i sin bok något år innan Filter och Tomas Petterson gör detsamma. Och nu även Palmegruppen och chefsåklagare Krister Petersson.

Stig Engström har sett det bara mördaren kunde ha sett och sätter sig på platser runt brottsplatsen som inga av dom andra vittnena kunnat styrka. Han var gärningsmannen.
Senast redigerad av Se7een 2020-06-12 kl. 02:11.
Citera
2020-06-12, 04:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrolleriKonto
Om du eller någon annan i tråden har möjlighet, länka eller posta gärna de tre förhören du nämner på slutet: den afrikanske taxichaffören, mannen med hund, Sigge Cedergren med sällskap. Det är intressant att i möjligaste mån rekonstruera SE:s flyktväg och hans förhavanden från mordplatsen till skandiahuset.

Baserat på YN:s och LJ:s vittnesmål borde man väl kunna sluta sig till när och var han viker av från David Bagares Gata. Var på gatan uppger YN att de möts? Enligt LJ dyker det ju upp en polisbil där som SE gärna vill undvika. Han måste ju ha blivit skärrad om han såg den komma rullande - han har precis skjutit stadaministern och det första han gör är att springa på snuten. LJ talar väl också om att han tycker sig se någon kura bakom en bil.

Jag har mycket annat att stå i just nu, men om någon annan känner sig manad att lägga pusslet utifrån de källor som finns så gör gärna det. Jag citerar från minnet i det ovanstående stycket, så det är möjligt att någon detalj inte stämmer till 100 procent.

Taxichaffören heter Ibrahim Djalo, och turerna kring honom beskrivs i Hans Holmers bok Olof Palme är Skjuten. Holmer ger honom pseudonymen Abraham Beno. Boken är sökbar på Google Books.

Här finns en redogörelse för förhöret med Djalo från, tror jag, en polisman som var inblandad. http://www.leopoldreport.com/OPbok20.html

Här är första förhöret med Sigge Cedergren där han uppger att han och hans bilsällskap möter en flyende man i korsningen luntmakargatan tegnergatan, och förankrar det tidsmässigt till strax efter att de hört en massa sirener från uttryckningsfordon.

http://lennartremstam.blogspot.com/2015/04/sigge-cedergrens-forsta-forhor-fran-ca.html

Här är förhöret med Claes Brewitz, mannen på väg till videoaffären. Det var dock på Döbelnsgatan, (inte Luntmakargatan som jag mindes det).

http://www.itdemokrati.nu/page36aq.html

Mina tidigare inlägg om detta är #534,536-38 i denna tråd.
Senast redigerad av timeisbackwards 2020-06-12 kl. 05:00.
Citera
2020-06-12, 05:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrolleriKonto
Varifrån härrör uppgiften om de stålbågade glasögonen? Var fick SVD det ifrån? Är det signalament från Mårten Palme och kopplat till "Grandmannen"? För mig veterligen är det inget av vittnena på mordplatsen som talar om glasögon på GM. Ingen förutom LP säger sig väl ha sett hans ansikte, och i LP:s fall tycks hon blanda ihop GM med vittnet AB.

I övrigt är det ju slående att det där signalamentet är SE upp i dagen, förutom att han hade rock och inte täckjacka.

Förmodligen Mårten Palme och de två väninnorna som skulle på en annan föreställning på Grand och observerade en man i keps och med stålbågade glasögon som stod och stirrade in i bion utifrån gatan i ca 5 minuter.
Citera
2020-06-12, 08:42
Medlem
Jag vet inte vad jag ska tro om Skandiamannen..

Det finns brottslingar som begått grova brott. Serievåldtäkter med våldsamma inslag och liknande, som varit väldigt milda och beskrivits som lugna, försynta och tillbakadragna familjefäder av omgivningen.

Långt ifrån alla mördare motsvarar den allmänna bilden av just mördare som råbarkade grovhuggna råskinn som det står skrivet ”våldsbenägen” i pannan på.

En släkting som arbetade en tid på fängelse sa att vissa mördare som han träffat på innanför murarna skulle man aldrig tro att de kunde göra någon illa om man gick förbi dem på gatan helt vardagligt. Ändå satt de inlåsta för att ha strypt flickvännen etc. Så jag vet inte?

Men visst, det är ändå lite märkligt att helt iskallt ringa hem en journalist och låta sig intervjuas i sitt eget hem dagen efter att man skjutit regeringschefen?

Väldigt slugt och uträknande av honom, om han nu var skyldig. Här ser han till att i så fall plantera en falsk alternativ historia i inledningen av polisutredningen för att röra till det. Och han ser också till att försvåra utpekande av honom från eventuella vittnens sida. I en rättegång går det alltid att försvara sig med att eventuella vittnen faktiskt har sett ens ansikte i tidningen. Men det är samtidigt, det är chockerande iskallt ändå.. Så jag vet som sagt inte vad jag ska tro?
Senast redigerad av Macke85 2020-06-12 kl. 09:12.
Citera
2020-06-12, 08:59
Medlem
Citat:
Du skrev ditt inlägg i tråden om Stig Engström och nästan alla andra som skriver här är väl mer intresserade av "huvudfrågan": huruvida Stig Engström knäppte Palme eller ej. Men du vänder dig ju tydligt mot just Thomas Petterssons teori, så det är jag som misstolkat dig.

Stämpelklockan:

Så enkelt är det väl inte? Man behöver väl veta vilken exakthet klockan har, hur mycket den kan / får lov att dra sig enligt spec. Fröken ur är ju vidare i dagens perspektiv ett gammaldags system, med en inspelad röst som läser ett meddelande en gång var 10e sekund, och personen som vill synkronisera sin klocka ska göra detta själv, utifrån rösten.

Slutligen, om nån säger "den gick rätt, vi kollade med fröken ur", så måste man klargöra vilken exakthet personen i fråga strävade efter, och menar att han har uttalat sig om. Ungefär på minuten kanske betraktades som good enough. Särskilt som stämplingarna ändå inte hade större exakthet är "rätt minut".

Så i min mening antager du och bygger din argumentation på en exakthet som du långt ifrån fört i bevis.

Jag tänker att man får ta ett scenario i taget och ser hur det passar in med övriga vittnesuppgifter. Bevisbördan ligger på den som påstår något. I detta fall T.P.

Det gjordes alltså en kontroll av personen som ansvarade för stämplingsuret dagen efter mordet. Skillnaden den visade då kommer vara samma som kvällen innan. Han kom till slutsatsen att det gick en minut för fort. Det som är öppet för tolkning är hur han kom fram till denna slutsats.

Det räckte att titta på stämplingsuret för att se när det slår om till nästa minut och samtidigt ha fröken ur i örat för att komma fram till tidsskillnaden. Det är ingen svår uppgift. Den var enligt honom "en minut fel", vilket såklart inte behöver innebära exakt 60 sekunder. Men att tro att det skiljer väldigt mycket ifrån 1 minut när han sedan väljer att ställa om hela företagets stämplingssystem utefter denna kontroll tycker jag är att ha lite låga tankar om R.B. Men visst, det finns en ev mindre felmarginal.

Min poäng är att det blir väldigt många otroliga omständigheter tidsmässigt. Samt att de vittnesmål som TP hänvisar som stöd för sin historia är vittnesmål som egentligen motsäger den.

Och för säkerhetsskull påpekar jag igen att detta handlar endast om just den påstådda teorin om händelseförloppet. Jag har ingen aning om det var SE som var gärningsman. Men tycker definitivt inte att det finns tillräckligt med bevis mot honom och jag tror inte det skedde så som TP påstår med tanke på ovanstående.
Citera
2020-06-12, 09:21
Moderator
pbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Jag vet inte vad jag ska tro om Skandiamannen..

Det finns brottslingar som begått grova brott. Serievåldtäkter med våldsamma inslag och liknande, som varit väldigt milda och beskrivits som lugna, försynta och tillbakadragna familjefäder av omgivningen.

Långt ifrån alla mördare motsvarar den allmänna bilden av just mördare som råbarkade grovhuggna råskinn som det står skrivet ”våldsbenägen” i pannan på.

En släkting som arbetade en tid på fängelse sa att vissa mördare som han träffat på innanför murarna skulle man aldrig tro att de kunde göra någon illa om man gick förbi dem på gatan helt vardagligt. Ändå satt de inlåsta för att ha strypt flickvännen etc. Så jag vet inte?

Men visst, det är ändå lite märkligt att helt iskallt ringa hem en journalist och låta sig intervjuas i sitt eget hem dagen efter att man skjutit regeringschefen?

Väldigt slugt och uträknande av honom, om han nu var skyldig. Här ser han till att i så fall plantera en falsk alternativ historia i inledningen av polisutredningen för att röra till det. Och han ser också till att försvåra utpekande av honom från eventuella vittnens sida. I en rättegång går det alltid att försvara sig med att eventuella vittnen faktiskt har sett ens ansikte i tidningen. Men det är samtidigt, det är chockerande iskallt ändå..
Ja det är iskallt, men samtidigt mindre överraskande om man frigör sig från bilden av en mördare som en råbarkad buse. Signalementet är ute. Utstämplingen från jobbet kommer förr eller senare noteras av polisen när de börjar söka av vilka som kan ha varit på plats. En rimligt intelligent person begriper att det kommer vara lönlöst att ligga lågt och hoppas. Återstår att fly, men har man skjutit just en regeringschef är man fredlös i hela världen. Alltså är det enda alternativet att se till att man får status som vittne. Det är ett stort riskmoment att ringa polisen, men det är bättre att ta risken direkt än låta dem komma och knacka på. Kanske är det, som jag skrev tidigare, ett första steg till att erkänna. När det inte blir förhör är det enkelt att ringa SvD och prata ut. Bara att spela ut rollen som vittne fullt ut.
Citera
2020-06-12, 09:28
Medlem
TrolleriKontos avatar
Citat:
Förmodligen Mårten Palme och de två väninnorna som skulle på en annan föreställning på Grand och observerade en man i keps och med stålbågade glasögon som stod och stirrade in i bion utifrån gatan i ca 5 minuter.

Okej, det gör det ju ännu mer graverande för SE. Dagen efter mordet ser han att glasögon ingår i signalementet, men han vet inte att den uppgiften härrör från Grand, utan han tror att det är något vittne på mordplatsen som uppgett det. Han väver då in det i sin uppdiktade skildring av vad han hört vittnet säga till polisen på mordplatsen, i syfte att göra det ännu mer tydligt att det skett en "förväxling".

Men vad SE egentligen gör i och med detta är att han avslöjar sig själv ännu mer som en utstuderad lögnare.
Senast redigerad av TrolleriKonto 2020-06-12 kl. 09:34.
Citera
2020-06-12, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Se7een
Jag måste säga att jag tycker Krister Petersson gjort rätt trots allt. Att Stig Engström ska betraktas som mest trolig gärningsman och att man inte kommer längre än så här.
Om man läser boken av Lars Larsson ”Nationens fiende” framställs vittnesuppgifter och iaktaganden väldigt bestickande för just Stig Engström som faktiskt pekar ut honom som möjlig gärningsman i sin bok något år innan Filter och Tomas Petterson gör detsamma. Och nu även Palmegruppen och chefsåklagare Krister Petersson.

Stig Engström har sett det bara mördaren kunde ha sett och sätter sig på platser runt brottsplatsen som inga av dom andra vittnena kunnat styrka. Han var gärningsmannen.

Håller med. Såg KP:s redovisning igen där dem (poliserna och KP) kommit fram till att Stig E var skäligen misstänkt dvs inte åtalad och dömd. Men man vet inte om de kommit fram till mer om det varit 1986 och inte 2020 t ex fått fram teknisk- och dnabevisning från kläder, mordvapen m.m. Löjligt att så många trodde att han skulle sitta och dingla med mordvapnet 34 år senare. Dessutom så spekulerades det i media innan om det tyvärr (t ex Suhonen). Stig E var bevisligen på mordplatsen i samma minut som mordet skedde- det kan man inte bevisa att CP, CA eller andra teorier, spår var. "Gå tillbaka till mordplatsen" som KP sade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in