2020-06-12, 00:54
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Något jag är nyfiken på är om Lisbeth i något av sina förhör har bekräftat att SE var på brottsplatsen?

Antingen om hon direkt bekräftat det genom signalement som överensstämmer med SE, eller indirekt bekräftat, dvs att hon inte minns SE(utseendemässigt), men att hon minns någon av de handlingar som SE sa att han gjorde på platsen, eller att hon minns något av den ordväxlingen SE påstår att de hade.

Om Lisbeth via något av sina förhör bekräftar att SE var på platsen, antingen direkt eller indirekt enligt ovan, så stärker det SE's oskuld som jag ser det.

KP byggde ju caset på att ingen hade sett till SE på motsplatsen, vilket då, enligt KP, skulle indikera på att SE är mördaren.

Någon som kan bena ut det här pt mig. SE sa ju tex att han lagt Palme i sidoläge(från ryggläge), samt att han växlat några ord med Lisbeth. Bl.a hade hon sagt till honom: "Förresten har de skjutit mig med"

Detta är en pusselbit som är viktig för mig som jag inte har riktigt grepp på. Alltså om det finns något(hur litet och långsökt det än är) som tyder på att Lisbeth bekräftar SE's närvaro på brottsplatsen, alternativt att det inte går att finna minsta spår av det i hennes vittnesmål.

Tack på förhand!
Citera
2020-06-12, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Och varför var det viktigt på presskonferensen att berätta att SE verkar ha ljugit om att han sprang efter poliserna? KP tycker att det är märkligt, men det är det inte eftersom det ligger i linje med hur SE verkar ha varit som person. Det väsentliga är att SE visste vad som hände på mordplatsen, sedan får han krydda hur mycket han vill. Och han får ta på sig andras roller också. "Pelle säger sig ha sett en film där han kan återge handlingen, men eftersom han säger att det var han själv som spelade huvudpersonen kan han inte ha sett filmen."
Ha ha, ja det är på exakt den låga nivån allt ligger.
Citera
2020-06-12, 01:00
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ja. Han fick nog bassning då han presenterade sin lösning för regeringen, och blev tvungen att på kort varsel kalla in TP-stollerierna. Därför var han oförberedd.
Han fattade ju inte ens dom, och det ska han ha heder för. Vem fattar?

Det som var häpnadsväckande var att han själv inte tycktes ha dragit några slutsatser av vittnesmaterialet. Alla slutsatser var hämtade från Filter/TP.

Exempelvis:

1) LJ är ett jätteviktigt vittne eftersom han sa keps. (ca 30 vittnen sa inget om keps).
2) YN som inte ens var på mordplatsen är ett jätteviktigt vittne eftersom hon sa handledsväska. (ca 30 vittnen sa ingen väska).
3) GM hade glasögon (Inget vittne sa glasögon).
4) GM hade svart rock (Nja, enligt vittnena en lite längre mörk rock/jacka som även kan ha varit gråaktig eller mörkblå).
5) GM var över 50 år. (Vittnena säger att GM var klart yngre, en del säger t o m ca 35 år. Men kanske mest troligt ca 40 år. Att han skulle ha varit över 50 år är en djärv gissning).

Vad hände med AB:s teckning av den mörka stickade mössan med upprullad kant? AB stod fem meter bakom GM.

IM säger att GM inte sprang på samma sätt som SE sprang. Varför tar ingen hänsyn till den klockrena och helt avgörande iakttagelsen?

Det är ju synnerligen uppseendeväckande att en chefsåklagare och förundersökningsledare för Palmeutredningen inte gör en egen analys utan citerar ur en tidskrift/bok.

En utländsk journalist fann anledning att fråga vilken roll TP haft i utredningen.
Citera
2020-06-12, 01:07
Avslutad
KP är som sagts här i tråden ingen idiot utan en intelligent Åklagare.
Helt klart så har inte sanningen fått föras fram av honom som han hade tänkt det, han har belagts med munkavle!
Denna PK blev bara en teaterföreställning för att kunna lägga locket på, SE är säkerligen rätt GM, men givetvis agerade han inte ensam.
Han fick info om att OP och LP lämnade bion och agerade efter plan.
Citera
2020-06-12, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Något jag är nyfiken på är om Lisbeth i något av sina förhör har bekräftat att SE var på brottsplatsen?

Antingen om hon direkt bekräftat det genom signalement som överensstämmer med SE, eller indirekt bekräftat, dvs att hon inte minns SE(utseendemässigt), men att hon minns någon av de handlingar som SE sa att han gjorde på platsen, eller att hon minns något av den ordväxlingen SE påstår att de hade.

Om Lisbeth via något av sina förhör bekräftar att SE var på platsen, antingen direkt eller indirekt enligt ovan, så stärker det SE's oskuld som jag ser det.

KP byggde ju caset på att ingen hade sett till SE på motsplatsen, vilket då, enligt KP, skulle indikera på att SE är mördaren.

Någon som kan bena ut det här pt mig. SE sa ju tex att han lagt Palme i sidoläge(från ryggläge), samt att han växlat några ord med Lisbeth. Bl.a hade hon sagt till honom: "Förresten har de skjutit mig med"

Detta är en pusselbit som är viktig för mig som jag inte har riktigt grepp på. Alltså om det finns något(hur litet och långsökt det än är) som tyder på att Lisbeth bekräftar SE's närvaro på brottsplatsen, alternativt att det inte går att finna minsta spår av det i hennes vittnesmål.

Tack på förhand!
Problemet är ju att vi inte vet om SE var bara en s.k bystander. Han kanske stod en bit bort o hörde o såg en del. Lisbeth var i chock o la nog inte märke till honom. Anna Hage tror jag har pratat om en vaktmästare från Skandia som drog i Olofs ben. LL har sagt att han har stått o pratat med SE, vet ej hur tillförlitligt det är dock.
Senast redigerad av Barkarrow 2020-06-12 kl. 01:13.
Citera
2020-06-12, 01:12
Medlem
Mer om The killer ‘Mr 200 per cent’ vars adoptivmamma hette Amanda Eriksson.

https://terrybellwrites.com/2010/10/02/mister-200-per-cent-%E2%80%94-the-story-of-a-killer-spy/
Citera
2020-06-12, 01:14
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Dag Andersson i Aftonbladet
https://www.aftonbladet.se/a/xPaOk8?refpartner=link_copy_app_share

Verkligen tung och intressant kritik från Dag Andersson. Bara hoppas han tar bladet från munnen om det verkliga skälet till sin avgång .
Citera
2020-06-12, 01:17
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
IM säger i det första förhöret han får chansen 860314 att han ”uppfattade det som att han (GM) stod där redan när jag satt i bilen” (FUP-III s.359). Det menar jag är flera minuter.

Från Helena Lähdes bankomatkvitto vet vi att Inge Morelius Är på plats ca 2,5 minut före MOP.
Citera
2020-06-12, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
för tre veckor sedan gjorde de fortfarande förhör på båda spåren... inte riktigt seriöst...då borde man putsat på powerpointen för något man bestämt sig för sedan ett tag.

Njaaa… den senaste uppgiften om Sydafrika i tidningen the Guardian den 8 juni (www.theguardian.com) sa ju att en "intelligence source" avslöjat att ett möte hölls i sydafrikanska DIRCO:s lokaler i Pretoria den 18 mars 2020, att NIA (Sydafrikas Säpo) och DIRCO deltog från den sydafrikanska sidan, att mötet tillkom på svensk begäran och att mötet behandlade Palme-mordet.

Vad kan man dra för slutsats av det? Knappast att det handlade om förhör utan snarare om förhandling/diskussion mellan underrättelsetjänster och utrikesdepartement i våra två länder. Vad kan en sådan diskussion ha handlat om och utmynnat i ? That is the question, gentlemen! Svaret fick vi väl av KP i förrgår!
Citera
2020-06-12, 01:23
Medlem
Några i mitt tycke intressanta citat från intervjun med Dag Andersson

"Tror du att Stig Engström mördade Olof Palme?

– Nej jag tycker att det finns annat som är minst lika intressant.

Finns det risk att mördaren går fri?

– Det finns det ju alltid så länge man inte vet vem det är och har bevis för det. Jag tycker nog man kunde ha avvaktat ett tag till med att lägga ner ärendet.

Vilka uppslag ser du som mest intressant i utredningen?

– Jag tänker kanske framför allt på att vi fick inte en hel del material när det gäller Sydafrikaspåret. Sen fanns det andra uppslag också som jag tror att man skulle kunna bearbeta upp till att det också skulle kunna bli intressant, exempelvis att flera oberoende av varandra har sett personer då i området med någon slags walkie-talkie.

"Borde ni ha utrett Skandiamannen grundligare under din tid?

– Det är ju svårt att säga eftersom vi inte riktigt gick in och penetrerade det uppslaget. Men om man ser på det i dag så borde man ju ha gjort mera men så är det ju med andra uppslag också.

– Man hade man ju redan innan min tid gått igenom honom och tagit det beslutet att han skulle läggas åt sidan, ad acta, så vi prioriterade andra uppslag."
Citera
2020-06-12, 01:23
Medlem
1 miljon SEK för att få ut hela materialet.

Någon som vet om någon yppat i media eller sociala medier om någon insamling för detta ändamål eller dylikt?
Citera
2020-06-12, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Det som var häpnadsväckande var att han själv inte tycktes ha dragit några slutsatser av vittnesmaterialet. Alla slutsatser var hämtade från Filter/TP.

Exempelvis:

1) LJ är ett jätteviktigt vittne eftersom han sa keps. (ca 30 vittnen sa inget om keps).
2) YN som inte ens var på mordplatsen är ett jätteviktigt vittne eftersom hon sa handledsväska. (ca 30 vittnen sa ingen väska).
3) GM hade glasögon (Inget vittne sa glasögon).
4) GM hade svart rock (Nja, enligt vittnena en lite längre mörk rock/jacka som även kan ha varit gråaktig eller mörkblå).
5) GM var över 50 år. (Vittnena säger att GM var klart yngre, en del säger t o m ca 35 år. Men kanske mest troligt ca 40 år. Att han skulle ha varit över 50 år är en djärv gissning).

Vad hände med AB:s teckning av den mörka stickade mössan med upprullad kant? AB stod fem meter bakom GM.

IM säger att GM inte sprang på samma sätt som SE sprang. Varför tar ingen hänsyn till den klockrena och helt avgörande iakttagelsen?

Det är ju synnerligen uppseendeväckande att en chefsåklagare och förundersökningsledare för Palmeutredningen inte gör en egen analys utan citerar ur en tidskrift/bok.

En utländsk journalist fann anledning att fråga vilken roll TP haft i utredningen.

Åklagaren har drabbats av confirmation bias.

Alla delar och detaljer som stärker hans tes/teori blir plötsligt jätteviktiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in