2020-06-11, 23:06
Medlem
GM stod hur som helst inte vid avfasningen o vänta. Någonting har hänt på brottsplatsen som inte vi ska få reda på och som Lisbeth mycket väl visste om .
Citera
2020-06-11, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
GM stod hur som helst inte vid avfasningen o vänta. Någonting har hänt på brottsplatsen som inte vi ska få reda på och som Lisbeth mycket väl visste om .

Du väljer helt att bortse från IM:s vittnesmål?
Citera
2020-06-11, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Hur kan KP gå på Tomas P:s snack att SE följde efter OP när IM såg att mördaren redan väntade oroligt vid Dekorimahörnan

Tomas P:s fantasier att SE såg Palme vid Grand är fantasier, helt befängt och vansinnigt påstående

Han var inte utanför Grand. Däremot var med största sannolikhet några andra från aktionsgruppen både utanför lägenheten i gamla stan och Grand. Tomas P är en tomte.
Citera
2020-06-11, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Dag Andersson sa ju upp sig då han tyckte att resurserna var bristfälliga. Jag tror att det sammanföll med att han ville utreda de civila spanare som rört sig kring Grand och mordplatsen. Någon gjorde det klart och tydligt att en sådan utredning inte var önskvärd och Dag sa upp sig i protest.
Ja, troligtvis. Det är helt bedrövligt.
Citera
2020-06-11, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
SE:s autograf ser inte alls lika prydlig och elegant ut som texten i det brev han skrivit .
Är det verkligen samma person som skrivit eller är det förhörsledaren som signerat skissen från förhöret?

https://imgur.com/a/FuSqyP1

Can you link the letters please?
Citera
2020-06-11, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag tror inte ett ögonblick på de fabler som berättades igår av Petersson och Melander.
Är omständigheterna de rätta..till exempel att mordvapnet använts sparsamt fram till mordet,så borde det gå alldeles utmärkt att kunna jobba fram en okay överensstämmelse..vad jag kan förstå.

Att vapnet har behandlats som en trofe sedan 1986 kan på inga sätt uteslutas.

Sony tog t.o.m. avgjutning av kulorna så de går att matcha mot ett eventuellt vapen. De presenterade det de trodde folket ville höra. Locket på, ensam galning, inga fler inblandade...
Citera
2020-06-11, 23:15
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TTnTT
Leif L sa att han "såg anklarna " på mördaren för mördarens byxor var något korta

Men SE hade inte korta byxor eller att man ser anklarna mordnatten, se bil i länken:

https://1.bp.blogspot.com/--mbj-WA4xMw/WyT2NX9WPGI/AAAAAAAAdpA/MoVC2k0hosoyAd8Qvz9XGNGI7bq5Rp9WwCLcBGAs/s1600/Stig5a.png

eller gick han och byte byxor efter mordet. Låter långsökt
Kan inte ha varit SE

Det är väl ändå fastslaget att det inte är SE just på den bilden, men på övriga bilder från senare datum har han väl inte spec. korta byxor.
Citera
2020-06-11, 23:17
Medlem
Det här som Ölvebro säger om Säpo tycker jag är intressant.

"”Säpo förvrängde information”
När Hans Ölvebro tog över 1988 var det för rörigt för att titta tillbaka på hur Stig Engström hanterats under Hans Holmérs ledning 1986–87, påstår han.

– Mitt första stora problem var att försöka visa att PKK (Kurdistans arbetarparti) inte var skyldiga till mordet, säger Ölvebro.

– Det hängde över mig. Det lyckades jag övertyga mig själv och även mina kollegor om genom att påvisa att vissa kollegor på Säkerhetspolisen förvrängt information.

Var det så PKK hamnade i strålkastarljuset?

– Man hade telefonavlyssning på vissa personer. När man sedan framförde vad som sades vid de här telefonavlyssningarna så berättade man inte sanningen, eller verkligheten, utan man tog bara med det som passade in i deras teori. Men inte vad som egentligen sades, hela.

Så det var snarare Säkerhetspolisens än Hans Holmérs fel att PKK kom in där? Holmér har ju fått skulden för PKK-spåret?

–Jag var inte med så jag vet inte hur väl inblandad Holmér var, om han bara litade på föredragningarna eller om han tog del av handlingen själv. Jag har ingen aning om det.

– Men jag nöjde mig inte med vad de sa utan jag har gått till botten och tittat på materialet och sett att det man då påstår när man föredrar något för åklagarna, det stämmer inte med det som egentligen framkom vid de här avlyssningarna.

Så i början av din tid fick ni hantera det här PKK-spåret snarare än att ni kunde titta hur Stig Engström hanterats?

– Han var inte prioriterad. När vi tillträdde i mars, och skulle starta upp, vad händer då? Jo, Ebbe Carlsson-affären. Rikspolischefen fick avgå, justitieministern fick avgå. Det drabbade oss också. Vi försökte koncentrera oss på att fortsätta utredningen."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QoGrv4/olvebro-sapo-forvrangde-informationen
Citera
2020-06-11, 23:18
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy

Ja det är dags att ta av helgonglorian från Lisbet, det är tydligt att hon dolde något och var beredd att peka ut en oskyldig för att hennes hemligheter skulle bevaras.
Citera
2020-06-11, 23:20
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Dag Andersson i Aftonbladet
https://www.aftonbladet.se/a/xPaOk8?refpartner=link_copy_app_share

En riktig mordutredare som hade löst mordgåtan om han fått resurser att granska WT-männen. I dagens AB-artikel talar han även om intressanta uppgifter om Sydafrika.

Kan det vara så enkelt att KP:s riktiga utredning inte fick presenteras?

Inte heller jag föddes i går.
Citera
2020-06-11, 23:20
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Mycket märkligt att SE i förhör uppger att ett vittne på brottsplatsen, till polisen i ett samtal han överhör, ger ett signalement på GM som stämmer på honom själv, i synnerhet hans stålbågade glasögon.

Om det finns ett enda vittne i den här soppan som har sett GM ansikte och noterat ett par glasögon, varför finns inte det vittnet med i utredningen, någon som har läst förhörsprotokollet med detta vittne?

Förutom andra märkliga uppgifter som SE ger polisen har vi det här med stålbågade glasögon, jag finner det ytterst komprometterande för SE, och har full förståelse för att misstanken är riktad mot SE.

Inledningsvis visste SE knappast till om någon kände igen honom, vilka vittnen polisen hade kontakt med, vad vittnen har berättat om signalement etc.

Anledningen till att SE kontaktar polisen är uppenbar, han känner sig osäker på om någon har känt igen honom eller minns utseendet och kan peka ut honom vid en fotokonfrontation längre fram i tiden.

Att han kontaktar media görs sannolikt med samma syfte, han garderar sig.

Konspiration?

Ja, jag är helt övertygad, vore intressant om någon kunde berätta vilka militärerna och de andra prominenta högdjuren han umgicks med är/var.

Det är mycket i SE:s vittnesmål som är märkligt. Han säger sig först ha sett en person i blå jacka inne på tunnelgatan. Gissningsvis Jeppson. Han ska efter det ha sprungit efter poliser på det hållet. Fast dessa poliser har inte stött på Jeppson, som fått kontakt med polisen först uppe vid David Bagares gata. Om båda SE:s uppgifter stämmer måste han befunnit sig åtskilliga minuter vid brottsplatsen.

Dock är det märkligt, om SE är gärningsman att inget vittne noterat glasögon. Kan han ha tagit av dem för dådet, och därför skjutit snett med andra skottet? Hur närsynt var han?
Citera
2020-06-11, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Det är mycket i SE:s vittnesmål som är märkligt. Han säger sig först ha sett en person i blå jacka inne på tunnelgatan. Gissningsvis Jeppson. Han ska efter det ha sprungit efter poliser på det hållet. Fast dessa poliser har inte stött på Jeppson, som fått kontakt med polisen först uppe vid David Bagares gata. Om båda SE:s uppgifter stämmer måste han befunnit sig åtskilliga minuter vid brottsplatsen.

Dock är det märkligt, om SE är gärningsman att inget vittne noterat glasögon. Kan han ha tagit av dem för dådet, och därför skjutit snett med andra skottet? Hur närsynt var han?

Han kan mkt väl tagit av sig dom för att inte tappa dem i flykten som han visste skulle komma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in