Det här som Ölvebro säger om Säpo tycker jag är intressant.
"”Säpo förvrängde information”
När Hans Ölvebro tog över 1988 var det för rörigt för att titta tillbaka på hur Stig Engström hanterats under Hans Holmérs ledning 1986–87, påstår han.
– Mitt första stora problem var att försöka visa att PKK (Kurdistans arbetarparti) inte var skyldiga till mordet, säger Ölvebro.
– Det hängde över mig. Det lyckades jag övertyga mig själv och även mina kollegor om genom att påvisa att vissa kollegor på Säkerhetspolisen förvrängt information.
Var det så PKK hamnade i strålkastarljuset?
– Man hade telefonavlyssning på vissa personer. När man sedan framförde vad som sades vid de här telefonavlyssningarna så berättade man inte sanningen, eller verkligheten, utan man tog bara med det som passade in i deras teori. Men inte vad som egentligen sades, hela.
Så det var snarare Säkerhetspolisens än Hans Holmérs fel att PKK kom in där? Holmér har ju fått skulden för PKK-spåret?
–Jag var inte med så jag vet inte hur väl inblandad Holmér var, om han bara litade på föredragningarna eller om han tog del av handlingen själv. Jag har ingen aning om det.
– Men jag nöjde mig inte med vad de sa utan jag har gått till botten och tittat på materialet och sett att det man då påstår när man föredrar något för åklagarna, det stämmer inte med det som egentligen framkom vid de här avlyssningarna.
Så i början av din tid fick ni hantera det här PKK-spåret snarare än att ni kunde titta hur Stig Engström hanterats?
– Han var inte prioriterad. När vi tillträdde i mars, och skulle starta upp, vad händer då? Jo, Ebbe Carlsson-affären. Rikspolischefen fick avgå, justitieministern fick avgå. Det drabbade oss också. Vi försökte koncentrera oss på att fortsätta utredningen."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QoGrv4/olvebro-sapo-forvrangde-informationen