2020-06-11, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .caz
Har runt 15% cash och kommer nog gå all in imorgon. Bara bolag som är säkra på lång sikt.
I värsta fall fortsätter det ner på Måndag och jag får vänta till lön innan jag fyller på mer. Men jag har svårt att se så mycket panik över inget vi inte redan visste

Har du några tips på sådana bolag? /Nyfiken nybörjare
Citera
2020-06-11, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betydelsen

Securitas och Peab. Det är de två bolag jag satsar hårdast på att köpa just nu Funderar även på att börja med Wallenstam. Har en del annat som jag skall sälja av om det inte rasar för mycket i morgon men det är mest därför att jag har fler aktier än jag kan följa just nu.
Citera
2020-06-11, 21:32
Medlem
AoE3#1s avatar
Dow Jones nådde -7% nyss. Kanske handelsstoppas
Citera
2020-06-11, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betydelsen

Investor, Industrivärlden, Kinnevik, Bure

Äger några fastighetsbolag också. Stabila bolag men lite osäkert just nu.
Länsförsäkringar fastighetsfond slår nog dom flesta fastighetsbolag på längre sikt
Citera
2020-06-11, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Dow Jones nådde -7% nyss. Kanske handelsstoppas

Vart går gränsen för handelsstopp?
Citera
2020-06-11, 21:39
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zipperventura

7% circuit break eller vad kallar de nödstoppet. Imorgon black friday?
Citera
2020-06-11, 21:39
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zipperventura

Den stoppas i en kvart vid 7%, 13% och stänger helt för dagen efter 20%

https://www.investopedia.com/terms/c/circuitbreaker.asp
Citera
2020-06-11, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
7% circuit break eller vad kallar de nödstoppet. Imorgon black friday?

Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Den stoppas i en kvart vid 7%, 13% och stänger helt för dagen efter 20%

https://www.investopedia.com/terms/c/circuitbreaker.asp

Tack för infon
Citera
2020-06-11, 21:44
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .caz
Tyvärr ner imorgon också. USA fortsätter ner och vi kommer följa efter.

Folk har pumpat upp bolag som har stora problem och osäker framtid. Nu säljer folk bara för att andra säljer. En nedgång som behövs är hälsosam för marknaden. Finns inte alls samma osäkerhet om corona som när första raset kom.

Har runt 15% cash och kommer nog gå all in imorgon. Bara bolag som är säkra på lång sikt.
I värsta fall fortsätter det ner på Måndag och jag får vänta till lön innan jag fyller på mer. Men jag har svårt att se så mycket panik över inget vi inte redan visste

Men hur vet du att företag speciellt IT-bolag kommer följa med ner i gropen?
Citera
2020-06-11, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Telia o Swebank?

Två aktörer långt från täten i två branscher som framledes kommer att få problem med lönsamheten.

Den ena i hård konkurrens o prispressning, den andra av kreditförluster o ett slut på lönsam penningtvätt i öst.

Men vad vet jag...

Telia såg jag mest som en hyfsat säker corona-aktie, med utdelning, som drogs med i det stora raset av för mig ej helt logiska skäl.

När det gäller Swedbank måste man ju titta på värderingen också, dom var ganska nedtryckta och hade en skaplig uppsida redan innan Corona så där var det väldigt enkelt att öka tyckte jag
Citera
2020-06-11, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Så kan man göra, problemet jag har med det är att det är väldigt enkelt att dra förhastade slutsatser. När du skriver att det inte finns några avbrott ... ? Sådana har kommit,

Här är en graf med Heiken Ashi istället för candles (för att tydliggöra alla pullbacks):
https://i.imgur.com/Y3v4961.png
OMXS30, 1d

13-15 maj backade t ex OMXS30 runt 7-8% så att det inte finns några tydliga avbrott är något svårt att se då det trots allt inte går att hitta stöd i prisdatan för det. Däremot är det givet att vi har en sådan framför oss (om vi inte redan nu ser början på en sådan, idag backar OMXS30).

Det är annars ganska ofta saker och ting 'är för högt' och 'överköpt'. Skulle man dock gå på något sådant istället för att bara se till trenderna hade man väldigt ofta missat väldigt mycket. Därför ställer jag mig själv mycket tveksamt till att inte ta med någon typ av medelvärden när man tar beslut om entry och exit.

Jag syftade på senaste veckorna när jag skrev att det inte kommit något avbrott.

Det vi såg nu var väl ganska väntat.

Själv gjorde jag dock bort mig och trodde korrigeringen skulle komma tidigare.

Jag missade helt att den normala rytmen för vinsthemtagningar osv förmodligen var helt satt ur spel senaste veckorna pga att det helt enkelt inte fanns lika mycket vinster att plocka hem som under längre stadigare uppgångar.
Citera
2020-06-11, 23:11
Medlem
sinewaves avatar
Dagliga,

* S&P500 VIX på 47% för tillfället (det är väldigt högt)
* SPY (S&P500) stannar dagen precis vid SMA200
* DJI öppnar och stänger under SMA200
* SPX (S&P500) handlas för närvarande under SMA200
* OMXS30 öppnar och stänger under SMA200
* SPX har dunsat i dess nuvarande trendkanal (dvs hittat support där)
* SPY's öppning skapar hela 2 övre 'gaps' på dagliga vilket är ganska uppseendeväckande (och något som stinker 'fake')

Mest intressant att SPX träffade den långa trendkanalen på dagliga och där stötte på support:
https://i.imgur.com/hDgHIdV.png
De gröna linjerna

Om detta bryts skulle nästa nivå kunna bli området kring fib 0.618, där finns mycket prisdata (en. 'confluence').

-

Andra tidsperioder,

* RSI14 på 4h för SPX (S&P500) står är för tillfället på under 20, senast det inträffade var 27 februari
* MFI14 (Money Flow Index) följer med RSI14 på 4h ned och står under 15 för SPX
* RSI14 på 4h för OMXS30 är på samma nivå som på den lokala botten 14 maj (12 maj-14 maj gick OMXS30 -7%, i nuvarande nedgång från toppen till botten ligger det också på -7%)
* RSI14 för SPY på 4h har inte varit så lågt sedan 24 mars, en dag efter botten för SPY
* 'Engulfing bearish' för SPY för veckodatan just nu, SPY måste stänga över 303 imorgon för att så inte ska bli fallet (dvs gå upp ca 0.97% från stängning)
* De flesta börser är över de flesta medelvärden för veckodatan utom DJI som slåss med EMA21 för tillfället, det råder alltså ingen björntrend sett till veckoperspektivet. SPY har t ex 10.7% ned till SMA200 för veckodatan (vanligt vid utdragna lågkonjunkturer är att kurserna ligger under SMA200 på veckodatan under betydligt längre tid än ett par månader)

Mycket data för tillfället där mycket pekar åt helt olika håll.
Summan av det blir i princip 'vi får se', inga kritiska dödskors har ännu inträffat eller är på väg att ske heller (ännu -- dvs 'vi får se').

-

Summa summarum
För dagliga är MACD fortfarande positivt och kommer så att vara ett tag. Sett endast till MACD är vi ganska tydligt i en tjurtrend. Tittar man istället på kortare 4h står t ex RSI14 väldigt lågt, men där är det ganska ofta så att RSI14 + kortare intervaller kan slå något snett. På dagliga har vi ett dödskors för MACD för SPX, men dessa kan komma och gå på ett par dagar så det måste inte betyda för mycket (men det är ändå mer negativt än positivt).

Mest intressant blir att imorgon se vilka andra som också söker köplägen i tråden. För egen del är det helt givet att det är läge att börja söka köp (precis som det var läge idag) och att därför börja titta på att ta längre positioner (långa i detta fall blir relativt 'Coronakrisen' som bara pågått ett par månader, betyder alltså inte ett perspektiv på flera år).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in