2020-06-11, 20:38
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Blir svårt att ta sig runt IM:s vittnesmål, senast i Veckans Brott igår.

Jag vill poängtera att möjligtvis har du rätt och jag fel, men kan du inte leda i bevis att SE är mördaren, så faller ju din tanke att SE är mördaren ganska så pladask.

Tycker du vi ska hänga ut misstänkta mördare i media utan någon bevisning överhuvudtaget? Ingen placerar SE vid mordplatsen. Det bekymrar inte dig?

Det man har på SE hade räckt till häktning. Hade han blivit häktad 1986 så hade vi fått veta hans namn.

Jag som aldrig trott på SE som mördare blir bara irriterad när folk ska skriva av SE på helt felaktiga grunder. GM väntade max 30 sekunder vid Dekorima. IM säger inte att GM stod där och väntade, han säger att han uppfattar det som att han måste ha stått där
Citera
2020-06-11, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsan99
SE själv har pekat ut sig genom att han kan beskriva LJ:s utseende, position och framför allt hans beteende då skotten avlossas.
SE har inte pekat ut LJ:s position och beteende då skotten avlossades.
LJ var i den positionen från att mördaren befann sig en bit upp i trappen, tills dess att han kommit upp till krönet.
Därmed har SE pekat ut honom från mordplatsen i egenskap av vittne, vilket bevisar hans oskuld
Citera
2020-06-11, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
1. Stig Engström är loggad vid två tillfällen. 20:10 och 23:19
2. En kvinnlig väktare på Skandia säger i förhör att SE ankommer 20:10. Makarna befinner sig fortfarande i bostaden på gamla stan.
3. Inpasseringskortet dras en bit innan själva receptionen.
4. SE stämplar ut 23:19 (eventuellt 23:20).
5. SE talar med väktaren. (Enligt väktaren HO i runt två minuter).
6. Klockan är då 23:21-23:22 när SE tar sig ut för dörren. Mordet sker 23:21:20.
7. Gärningsmannen har setts stå vid avfasningen till Dekorima ett par minuter, det vill säga då SE talade med väktaren i Skandia.
8. Stig Engström har då sannolikt anlänt till brottsplatsen någon minut efter mordet samtidigt som en stor samling av folk bildats. Samtidigt ser han Lars Jeppson inne på Tunnelgatan fullt synligt från mordplatsen.
9. Johansson kan bekräfta i inledande förhör att han sett en man med keps vid mordplatsen efter mordet. Även Ljungqvist bekräftar det, om än 34 år senare.
10. Inget vittne ser att GM har feta stålbågade glasögon på sig.

Morelius och Björkman säger i inledande förhör oberoende av varandra att GM haft en upprullad mössa som i gökboet. Helt tvärtemot den keps SE haft på sig.

Stig Engström ser sin livs chans att spela viktig med att han sett själva mordförloppet och gjort framstupa sidoläge.
...

Detta är precis de invändningar och alternativa händelseförlopp som varje tänkande människa för fram, och som inte alls motbevisas av KPs redogörelse.

Speciellt hans "Cherry picking" när det gällde vittnens trovärdighet gällande rocken men inte den stickade mössan, var sorglig att betrakta.

LJ framställdes som supervittne (men att han inte kunde komma ihåg vad han hade i sin axelväska låtsades man inte om)

Sorgligt, och ett bisarrt övergrepp av en stat mot en avliden.
Citera
2020-06-11, 20:41
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zag
Det enda slutsats jag är beredd att dra av förhören med ALG är att tidsuppgiften är svajig. Hon verkar inte ha jättebra koll på tiden, och förhören är från maj och juni, 2-3 månader efter tillfället.

När det gäller HO:s "ett par minuter" har TP ingen förklaring vad jag har sett. I sin bok fuskar han över det och skriver bara att han "växlade ett par ord" med väktarna. I sitt svar på Gunnar Wall:s recension av boken säger han att Per Häggström sagt att det rört sig om "en halv minut", men jag vet inte vad han har den uppgiften ifrån. (edit: jag har inte orkat lyssnat på podd-debatten mellan TP och GW; han kanske har en förklaring där)

OBS: jag vill inte framstå som något slags TP:s försvarare här. Jag tycker hans bok är slarvig och den plagierar till stor del bara uppgifter från Lars Larssons bok (som är bättre) och Olle Minells artikel i Proletären 1991 (som kom 27 år tidiare). Men jag tycker ändå att han ska citeras och refereras rätt.
Får lyssna på den. Det är bara så många sådana här mindre saker som gör att det är svårt att få in SE som GM. HO redovisar trots allt innehållet av deras samtal. Svårt att se att semestern (samt ngt mer) snabbt skulle ha växlats i förbifarten. Känns helt omöjligt att han ska ha hunnit med att lämna byggnaden innan 23.20:30. Då har han en minut på sig (vilket i teorin är möjligt, men då stämmer det inte med IMs vittnesmål.
Vidare anser jag att man ignorerat LLs vittnesmål lite hårt. Det kan inte vara lätt att i stunden redogöra för periferin när en statsminister ligger skjuten och allt fokus är riktat dit. Hela sanningen behöver inte redovisas initialt, man kommer faktiskt på saker som INTE behöver vara planterat.
Citera
2020-06-11, 20:42
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Läs mitt inlägg igen, jag editerade. Och skärp dig, försök hålla en god ton.

IM säger att han observerar GM sekunderna innan mordet. Han uppfattar det nu i efterhand som att "han måste ha stått och väntat". Han antar att GM har stått och väntat sen IM parkerade. Men han observerar honom sekunderna innan LOP passerar GM.

Vem har sett SE på platsen? LL som i förhör säger på direkt fråga att han inte sett SE på platsen. Att han några år senare tror sig ha sett SE blir då irrelevant. Hans minnesbild är påverkad av media. Och det faktum att SE satt med vid rättegången som vittne.

Om mannen vankat vid bankomaten hade IM sagt det? IM satt inte och tittade på mordplatsen som man tittar på tv. Han tittar mot platsen, mot den andra bankomaten där hans bekanta befinner sig, på trafiken, på andra som rör sig. Han är stressad av trafikljusen. Han säger det själv.

De flesta i den här tråden tror inte på att GM stod och vänta flera minuter. Det finns vittnesuppgifter från andra som omöjliggör att GM stod vid Dekorima i glera minuter. Varför IM:s berättelse som förändras för varje förhör är mer trovärdiga än flera andra vittnen berättelser förstår jag inte. Tror det kallas tunnelseende.
Till god ton kan tilläggas att man inte ser till att prata för de flesta andra i denna tråd. Eller har du gjort en enkät om det? För egen del så tror jag GM stått ett bra tag o väntat. IM är för mig ett trovärdigt vittne eftersom han tidigt kände att den här personen beter sig udda i IMs värld. Dvs att det står en kille o väntar på något. Många tror det är AB men jag tror det är GM. Att vittnen justerar sin upplevelse med tiden är inget konstigt. AB står längre norrut o väntar vid bankomat och det är stor skillnad i blickfång utifrån där IM befinner sig.
Senast redigerad av Suckmesideways 2020-06-11 kl. 20:46.
Citera
2020-06-11, 20:43
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
SE har inte pekat ut LJ:s position och beteende då skotten avlossades.
LJ var i den positionen från att mördaren befann sig en bit upp i trappen, tills dess att han kommit upp till krönet.
Därmed har SE pekat ut honom från mordplatsen i egenskap av vittne, vilket bevisar hans oskuld

Finns det bilder som visar att det är omöjligt se LJ uppifrån trappan?
Citera
2020-06-11, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsan99
SE själv har pekat ut sig genom att han kan beskriva LJ:s utseende, position och framför allt hans beteende då skotten avlossas.

Tror du att mördaren kunnat se att LJ står helt stilla i korsningen 5-6 sekunder när skotten faller? Låter inte det osannolikt? Mördaren ska ju ha gått fram för att se om OP är död osv. Hans fokus är inte att titta in in i Tunnelgatan, åtminstone under så lång tid. Tror inte att mördaren ser LJ förrän han vänder sig om på trappkrönet.
Citera
2020-06-11, 20:45
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ossmond
Tack för det, alltså en text från feb i år. Men av detta: ("KP har till och med i en artikel om Skandiamannen 2018 sagt att han har en annan uppfattning om vem som mördade OP.") förstår man att det skulle ha varit en artikel från 2018. Om denna artikel från 2018 verkligen finns så skulle det ju sannerligen vara av intresse i dag.
Ja den artikeln skulle jag också vilja se, känner ej igen.
Citera
2020-06-11, 20:47
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Får lyssna på den. Det är bara så många sådana här mindre saker som gör att det är svårt att få in SE som GM. HO redovisar trots allt innehållet av deras samtal. Svårt att se att semestern (samt ngt mer) snabbt skulle ha växlats i förbifarten. Känns helt omöjligt att han ska ha hunnit med att lämna byggnaden innan 23.20:30. Då har han en minut på sig (vilket i teorin är möjligt, men då stämmer det inte med IMs vittnesmål.
Vidare anser jag att man ignorerat LLs vittnesmål lite hårt. Det kan inte vara lätt att i stunden redogöra för periferin när en statsminister ligger skjuten och allt fokus är riktat dit. Hela sanningen behöver inte redovisas initialt, man kommer faktiskt på saker som INTE behöver vara planterat.

Så man kan få en direkt fråga 1986 och säga att SE inte var på platsen, men sen 1989 komma på att SE var på platsen?

IM:s antaganden om att GM måste stått där i flera minuter motsägs av andra vittnen som passerat Tunnelgatan innan mordet. Enligt dessa kan GM väntat max 30 sekunder.
Citera
2020-06-11, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorAgge
Wall of text:

Du får dra dina egna slutsatser.

Du verkar upprörd för att jag ifrågasätter. Varför?

Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorAgge

Bortsett från vad de stackars finskorna säger: AA eller CA höll vapnet den här kvällen 28/2 1986.
Anser jag.

De här finska flickorna ifrågasätter jag starkt.
Ifall de stämmer har de alltså pratat med Dekorima mannen, - det kan inte vara någon annan, eftersom han var precis på den plats där Palme sköts enbart några minuter efteråt.
Det är helt osannolikt.

Går man verkligen fram till en man man sällan sett för att fråga vad klockan är, särskilt när han ser upptagen ut, i något viktigt jobb?

Jag tror att flickorna ljuger. Tyvärr.
Senast redigerad av leading 2020-06-11 kl. 20:52.
Citera
2020-06-11, 20:50
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Lisbeth Palme pekade ju ut Christer Pettersson som mördaren. Detta var hennes starka övertygelse och hon fick väl dessutom en bra titt på honom. Om Pettersson inte är mördaren (vilket inte många längre tror) vore det då inte rimligt att det är en person som är lik honom? Engström är inte ens nära.
Citera
2020-06-11, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det man har på SE hade räckt till häktning. Hade han blivit häktad 1986 så hade vi fått veta hans namn.

Jag som aldrig trott på SE som mördare blir bara irriterad när folk ska skriva av SE på helt felaktiga grunder. GM väntade max 30 sekunder vid Dekorima. IM säger inte att GM stod där och väntade, han säger att han uppfattar det som att han måste ha stått där

Max 30 sekunder? Var hittar du den uppgiften?

Själv blir jag mer irriterad av en åklagare i PU som kletar på SE ett mord åklagaren inte är i närheten av att leda i bevis. Det borde irritera dig långt mer än att du anser några privatspanare avskriva Engström skuld på enligt dig, felaktiga grunder.

Oskyldig till motatsen bevisas, ska inte den gälla här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in