2020-06-11, 14:01
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Sanningen är något man aldrig kommer att få veta, bara spekulera kring.

Vilken sanning? Den universella? Teorin om allting?
Citera
2020-06-11, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Vilken sanning? Den universella? Teorin om allting?

Alla sanningar. Det du tror är sant är din åsikt utifrån din subjektiva varseblivning. Verkligheten är obegriplig så du kan egentligen inte veta något om den. Faktum är att 100%-ig epistemisk säkerhet i trosföreställningar är omöjligt. Du kan aldrig garantera någonting. Det är omöjligt att resonera kring något om du inte antar något till att börja med.
Citera
2020-06-11, 17:24
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Alla sanningar. Det du tror är sant är din åsikt utifrån din subjektiva varseblivning. Verkligheten är obegriplig så du kan egentligen inte veta något om den. Faktum är att 100%-ig epistemisk säkerhet i trosföreställningar är omöjligt. Du kan aldrig garantera någonting.

Beror på, börjar vi gräva i kvantfysiken osv så är ingenting säkert. Allt handlar om vilka perspektiv man pratar om. Att vi finns är ett som är säkert, i varje fall ATT materia finns.
Citera
2020-06-11, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Beror på, börjar vi gräva i kvantfysiken osv så är ingenting säkert. Allt handlar om vilka perspektiv man pratar om. Att vi finns är ett som är säkert, i varje fall ATT materia finns.

Det är ett praktiskt antagande. Du kan inte vara helt säker på att du egentligen existerar. Faktum är att materia troligen inte existerar utan är en produkt av medvetande.
Citera
2020-06-11, 20:35
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Det är ett praktiskt antagande. Du kan inte vara helt säker på att du egentligen existerar. Faktum är att materia troligen inte existerar utan är en produkt av medvetande.

Fast om materia inte existerar så är det heller ingen produkt av medvetande, någonting som inte existerar är inte en produkt av någonting.
Citera
2020-06-11, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Fast om materia inte existerar så är det heller ingen produkt av medvetande, någonting som inte existerar är inte en produkt av någonting.

George Berkely ansåg att allt som finns är varseblivning. Om något finns så varseblis det av någon. Därmed kan det inte finnas någon materia, enligt min förståelse.
Citera
2020-06-11, 20:58
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
George Berkely ansåg att allt som finns är varseblivning. Om något finns så varseblis det av någon. Därmed kan det inte finnas någon materia, enligt min förståelse.
Ja det är väl ganska uppenbart eftersom en varseblivning av någonting kräver detta någonting för att bli en varseblivning utav det, men i din argumentation så skriver du ju att det finns en varseblivning och någonting, inte bara varseblivning, krävs det till exempel inte ett träd för att det ska bli en varseblivning av ett träd eller en texten som du nu läser för en varseblivning utav texten? Lika så går det att säga att det krävs materia för att materia ska bli en varseblivning, utan materia finns det ingen varseblivning utav det.

Jag tror snarare så att George Berkeley menar att "allt" - i detta fall kan man göra en synonym av allt och kallar det universum - är en manifestation av medvetande, detta är nämligen ett återkommande argument i filosofiska, religiösa och mystiska doktriner, detta faller också ganska rimligt eftersom han var en biskop och således Gudstroende, medvetande i detta fall är ett synonym för Gud.

Jag saxar lite text från Wikipedia här:

Citat:
Berkeley menade att världen omkring oss existerar precis som våra sinnen uppfattar dem.

I detta fall existerar alltså världen och inte bara varseblivning utav den, det krävs alltså en värld för att en varseblivning av världen ska kunna existera, bara varseblivning är ett solipsistiskt antagande och jag är tämligen säker på att George Berkely inte var solipsist för då skulle han anse att Gud är en produkt av hans egen fantasi.
Senast redigerad av particulum1 2020-06-11 kl. 21:04.
Citera
2020-06-11, 21:13
Medlem
Kan något göra så att man tror att man tänker eller existerar? Om något gör det, så existerar man ju.

Det enda man kan veta, är existensen av en själv. Man kan också vara säker på existen av det man ser, att något existerar.
Citera
2020-06-11, 21:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Kan något göra så att man tror att man tänker eller existerar? Om något gör det, så existerar man ju.

Det enda man kan veta, är existensen av en själv. Man kan också vara säker på existen av det man ser, att något existerar.[/quote]

Det där var riktigt dåligt, i synnerhet det allra sista. När man drömmer eller hallucinerar existerar inget i drömmen eller hallucinationen objektivt utanför ens eget medvetande.
Citera
2020-06-11, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det där var riktigt dåligt, i synnerhet det allra sista. När man drömmer eller hallucinerar existerar inget i drömmen eller hallucinationen objektivt utanför ens eget medvetande.

Ja jag får erkänna att det inte var genomtänkt av mig. Men om jag omformulerar mig. Man borde ju var säker på att något existerar eftersom man har en tanke. Det måste finnas hjärnsynapser, Ai data medmera som producerar tanken. Så om jag tack vare din hjälp då ändrar till att det enda man kan vara säker på är existensen av att åtminstone något finns, för så måste det ju ändå bli??
Citera
2020-06-11, 21:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Ja jag får erkänna att det inte var genomtänkt av mig. Men om jag omformulerar mig. Man borde ju var säker på att något existerar eftersom man har en tanke. Det måste finnas hjärnsynapser, Ai data medmera som producerar tanken. Så om jag tack vare din hjälp då ändrar till att det enda man kan vara säker på är existensen av att åtminstone något finns, för så måste det ju ändå bli??

Något existerar rimligtvis, ja, eftersom något upplevs. Upplevelsen kan vara falsk men finns på något sätt åtminstone.
Citera
2020-06-11, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det enda man kan veta, är existensen av en själv. Man kan också vara säker på existen av det man ser, att något existerar.

Hur vet du att fundamentismen kan garantera kunskap? Hur vet du att det du skriver inte är önsketänkande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in