Citat:
Ursprungligen postat av
Heymid
George Berkely ansåg att allt som finns är varseblivning. Om något finns så varseblis det av någon. Därmed kan det inte finnas någon materia, enligt min förståelse.
Ja det är väl ganska uppenbart eftersom en varseblivning av någonting kräver detta någonting för att bli en varseblivning utav det, men i din argumentation så skriver du ju att det finns en varseblivning
och någonting, inte
bara varseblivning, krävs det till exempel inte ett träd för att det ska bli en varseblivning av ett träd eller en texten som du nu läser för en varseblivning utav texten? Lika så går det att säga att det krävs materia för att materia ska bli en varseblivning, utan materia finns det ingen varseblivning utav det.
Jag tror snarare så att George Berkeley menar att "allt" - i detta fall kan man göra en synonym av allt och kallar det universum - är en manifestation av medvetande, detta är nämligen ett återkommande argument i filosofiska, religiösa och mystiska doktriner, detta faller också ganska rimligt eftersom han var en biskop och således Gudstroende, medvetande i detta fall är ett synonym för Gud.
Jag saxar lite text från Wikipedia här:
Citat:
Berkeley menade att världen omkring oss existerar precis som våra sinnen uppfattar dem.
I detta fall existerar alltså världen och inte bara varseblivning utav den, det krävs alltså en värld för att en varseblivning av världen ska kunna existera, bara varseblivning är ett solipsistiskt antagande och jag är tämligen säker på att George Berkely inte var solipsist för då skulle han anse att Gud är en produkt av hans egen fantasi.