Citat:
Ursprungligen postat av
GillJung
1. Du tror att alla ballistiska missiler kan nå alla mål på jorden? Missade du uppståndelsen förra året när Ryssland presenterade sina nya missiler och vad det hela handlade om?
Jag är inte någon expert på missiler men jag klarar av att läsa officiella rapporter från NATO (vilka jag baserar mina påståenden på). USAs strategi när det kom till kärnvapen innan var alltid att placera dem i Europa och avfyra dem därifrån (dvs offra Europa). Ryssland kunde nämligen inte nå USA med sina.
2. Ryssland bedöms idag ha en av världens
bästa arméer (förmodligen den bästa). Ukraina som man "bråkar" med hade vidare Europas största och kraftfullaste armé strax efter Ryssland.
Det bör även påpekas att kontrollera enorma territorium vidare är en rysk specialitet (därav Rysslands storlek). Av samma anledning har man vidare ockuperat större delen av Europa många gånger förut... Du kanske minns t.ex. Berlinmuren.
Det viktigaste du och många andra missar är dock att alla officiella hypotetiska scenarion från NATO vid en eventuell konflikt med Ryssland - utan kärnvapen - utgår ifrån att Ryssland inom ett par veckor (max månader) ockuperar Europa. Diskussionen är således redan avslutad innan den ena påbörjades.
Ryssland har ca 1 miljon aktiva militära styrkor, varav ca 700.000 i armén. De är välutrustade, men är i huvudsak värnpliktiga, dåligt motiverade, dåligt tränade och av låg kvalitet. De duger till att underhålla materiel och vakta gränser, inte till att strida.
Ryssland har 50-100.000 elitsoldater av hög kvalitet. Det räcker till att ta t.ex. Finland eller Baltikum, men inte till att hålla några större territorier.
Rysskand har tack vare värnpliktssystemet ytterligare 2,5 miljoner tänkbara soldat-kandidater, men till stor del är dessa överviktiga, alkoholiserade, arbetsskadade eller i övrigt obrukbara till stridsoperationer. De flesta skulle inte platsa i svenska hemvärnet.
Ryssland kan alltså inte hota Europas territorium, men skulle kunna ta områden som Baltikum, Finland eller södra Sverige. Därav Iskander-raketerna i Kaliningrad, som är riktade mot Sverige. Man vill helt enkelt se till att NATO i en sådan situation inte skulle kunna komma till undsättning, t.ex. genom att använda Sverige som bas.
Ryssland har ett modern och bra utrustning, men en usel armé. Sverige är ett av ryssands främsta mål just nu, just därför att det är allt dom mäktar med. Och om man använder 6% av BNP till försvaret så måste man ju visa folket vad man får för pengarna. Ryssland utgör definitivt ett hot mot Sverige och sina nordliga grannar.