2020-06-11, 19:20
Medlem
Ojoj -5% ned! Nu fyndar vi imorgon gubbar! Godisaffären har öppnat igen

Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Tror dock mer på SSAB o liknande bolag.

Mmm har tagit ganska stor position där.
Citera
2020-06-11, 19:25
Medlem
Kul att jag la in skatteåterbäring 30 lax i förrgår precis innan dippen..
Citera
2020-06-11, 19:27
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Tror ni börserna går ner mer imorgon? Vad kan denna nedgång bero på, en andra våg av corona?

EMA10+21 vände ned på dagliga, oftast när det sker så blir det en dag på rött eller två.

Se de lila EMA-värdena och jämför nu med tidigare på följande skärmdump:
https://imgshare.io/image/screenshot-2020-06-11-19-21-24-130-comandroidchrome.NwQbRy

Nedgången beror förmodligen mer på att vi börjar närma oss +/-0 och det därför är naturligt att det stöts på hårt motstånd uppåt. T ex OMXS30 har flera gånger om försökt ta sig över 1720 men misslyckats flera gånger om.

Lokala nedgångar i tjurtrenden är annars högst normalt precis som jag och många andra påpekat. Mindre normalt vore om det inte kom någon tillbakagång. Huruvida det blir en fortsättning får man sedan se.

Även intressant är att se vilka i tråden som börjar bottenfiska nu. Hittils är det väl endast jag som tydligt signalerat köp (och sälj). Nuvarande plan för egen del är att vänta på trendvändning eller att någon typ av extrem inträffar för oscillatorerna på 1-4h.
Senast redigerad av sinewave 2020-06-11 kl. 19:32.
Citera
2020-06-11, 19:36
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
EMA10+21 vände ned på dagliga, oftast när det sker så blir det en dag på rött eller två.

Se de lila EMA-värdena och jämför nu med tidigare på följande skärmdump:
https://imgshare.io/image/screenshot-2020-06-11-19-21-24-130-comandroidchrome.NwQbRy

Nedgången beror förmodligen mer på att vi börjar närma oss +/-0 och det därför är naturligt att det stöts på hårt motstånd uppåt. T ex OMXS30 har flera gånger om försökt ta sig över 1720 men misslyckats flera gånger om.

Lokala nedgångar i tjurtrenden är annars högst normalt precis som jag och många andra påpekat. Mindre normalt vore om det inte kom någon tillbakagång. Huruvida det blir en fortsättning får man sedan se.

Även intressant är att se vilka i tråden som börjar bottenfiska nu. Hittils är det väl endast jag som tydligt signalerat köp (och sälj). Nuvarande plan för egen del är att vänta på trendvändning eller att någon typ av extrem inträffar för oscillatorerna på 1-4h.

Tack för en genomgående analys. Jag håller faktiskt med dig med köp av aktier, det är väl inte några 30% nedåt och kommer förmodligen inte bli igen men nedgångar är alltid köp för mig.

Vad är oscillatorer?
Citera
2020-06-11, 19:49
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Tack för en genomgående analys. Jag håller faktiskt med dig med köp av aktier, det är väl inte några 30% nedåt och kommer förmodligen inte bli igen men nedgångar är alltid köp för mig.

Vad är oscillatorer?

Oscillatorer är sådant som går upp och ned, som oscillerar mellan t ex 0-100. Exempel är RSI, MACD och Stochatisk RSI. Alla dessa har en fast längd som t ex 14.

Om man tittar på OMXS30 på 4 timmars intervaller (4h) och dess RSI14 finns där nu också något som för vissa kan signalera en del av ett potentiellt köpläge. :)
Citera
2020-06-11, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Oscillatorer är sådant som går upp och ned, som oscillerar mellan t ex 0-100. Exempel är RSI, MACD och Stochatisk RSI. Alla dessa har en fast längd som t ex 14.

Om man tittar på OMXS30 på 4 timmars intervaller (4h) och dess RSI14 finns där nu också något som för vissa kan signalera en del av ett potentiellt köpläge.

Var tittar du på detta? Ett program, hemsida eller vad?
Citera
2020-06-11, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Kul att jag la in skatteåterbäring 30 lax i förrgår precis innan dippen..

Vad köpte du?
Citera
2020-06-11, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Var tittar du på detta? Ett program, hemsida eller vad?

Han kollar på indikatorn RSI (Relative Strength Index). Ett instrument för teknisk analys som visar köpkraften åt björn- eller tjurhållet. Finns inbyggd i de flesta hemsidor med aktie och index-grafer exempelvis investing.com eller tradingview.com.
Citera
2020-06-11, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag tror att du är på rätt spår.

Har själv sett att det de senaste åren är problem att hyra ut nyrenoverade kontorslokaler i Kista.

Ett framtida alternativ hoppas jag kan vara decentraliserade kontorslokaler, typ kontorshotell nära hemma så att man får korta resor men ändå har lite arbetskamrater.
Idag har man inget större behov att kunna sitta tillsammans i fysiska möten, funkar ofta lika bra att sitta på ett par tre platser runt om i staden/världen med konferensuppkoppling.

Bostäder behöver vi så det tror jag mera på och många vill bo där det händer saker (restauranger, kultur, mm.).

På kort sikt funkar säkert bolag med kontorslokaler, men inte på längre sikt.

Skönt om det blev så. Slippa alla idioter på kontoret.
Citera
2020-06-11, 20:25
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot
Ojoj -5% ned! Nu fyndar vi imorgon gubbar! Godisaffären har öppnat igen

Mmm har tagit ganska stor position där.

Outokumpo oy
Är också ett litet bolag jag tror på. Då också i Euro.
Citera
2020-06-11, 20:59
Medlem
Citat:
Tror ni börserna går ner mer imorgon? Vad kan denna nedgång bero på, en andra våg av corona?
Just nu ser det ut som det ja. Jag vet inte vad som skulle motivera en tro på en andra våg ÄN. Att det skulle kunna bli tal om det i höst, av flera anledningar, ser jag som hyfsat troligt men inte nu. Man har ju lättat på restriktioner (vilket är alldeles för tidigt) men att det redan nu skulle resultera i en andra våg verkar lite tidigt. Viruset smittar lättare under kyliga och mindre luftfuktiga förhållanden varför en ny våg till hösten och vintern verkar någorlunda trolig. Detta tillsammans med lättandet av restriktioner som borde visa sig först efter ett tag. Varför börsen gick ner så kraftigt idag vet jag inte. Frågan är om det överhuvudtaget har något med Corona att göra. Att fler intagna än vanligt i Texas skulle göra att OMX tappar 5% och Dow Jones 6% ser jag som rätt osannolikt.
Senast redigerad av Fineman 2020-06-11 kl. 21:02.
Citera
2020-06-11, 21:03
Medlem
Citat:

Tyvärr ner imorgon också. USA fortsätter ner och vi kommer följa efter.

Folk har pumpat upp bolag som har stora problem och osäker framtid. Nu säljer folk bara för att andra säljer. En nedgång som behövs är hälsosam för marknaden. Finns inte alls samma osäkerhet om corona som när första raset kom.

Har runt 15% cash och kommer nog gå all in imorgon. Bara bolag som är säkra på lång sikt.
I värsta fall fortsätter det ner på Måndag och jag får vänta till lön innan jag fyller på mer. Men jag har svårt att se så mycket panik över inget vi inte redan visste
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in