2020-06-11, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Min förutspåelse om Raset Börjar Nu bygger jag på värdet -3.41% som är mer än en vanlig svängning. Utan att vi fått några särskilda negativa nyheter.

Nu är OMXS -4.58% och Dow Jones -4%.

Oljepriserna faller också.

Jag kan fortfarande ha fel. 1 juli vet vi bättre. Men du borde ha större förtroende för min siarförmåga.
De nya nyheterna så vitt jag vet är att fler än vanligt har blivit inlagda i Texas och om det nu är de enda negativa nyheterna är det tapp vi se på börserna inte tillräckligt motiverat enligt mig. Men jag kan ha missat något och jag kan naturligtvis också ha fel. Sen får jag för mig att svängningarna både upp och ner kommer bli något kraftigare i framtiden. Jag kan inte kommentera din siarförmåga då jag inte har koll på den. Som du säger, den 1: juli vet vi ju verkligen mycket bättre.
Citera
2020-06-11, 18:01
Medlem
Citat:
Borwegian kommer att få 10-20 miljarder av den oljerika norska regeringen. Sedan går de i konkurs. SAS har varit ekonomiskt utsatt länge. Jag tänkte alltid att de skulle köpas upp av t.ex Lufthansa. Men nu kommer de istället att gå i konkurs eftersom flygbranschen kommer att minska i 3-5 år framåt. Större bolag kommer att överleva, men bara genom att skattebetalarna betalar deras förluster.

Jag har en bekant som jobbar i turistnäringen, han säljer flygbiljetter. Så länge han är negativ så köper jag nog inte oavsett. Man kanske skulle hålla utkik efter nya flygbolag som ploppar upp.
Citera
2020-06-11, 18:06
Medlem
TheAlamos avatar
Tror jag hade tur och sålde min XOP på absoluta toppen. Perfekt att ha cash från den att köpa nu när det är billigt igen. Blir lite fler flygbolag och annat kul.
Citera
2020-06-11, 18:07
Medlem
Fan också. Ville inte ligga helt likvid efter att jag gått ur flygbranschen, så köpte fyra aktier a 950 euro/st hos Dassault Aviation (militär/bizjet) och tro fan att dom backar 110 euro/st till idag! Dom har ju ingen Corona problematik! Varför
Citera
2020-06-11, 18:10
Medlem
Citat:
När köpte du själv en tröja på NK?...

De har ju även kontorslokaler. I den mån behovet av butiksyta minskar kan de ju göras om till annan verksamhet.
Citera
2020-06-11, 18:13
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Jag har en bekant som jobbar i turistnäringen, han säljer flygbiljetter. Så länge han är negativ så köper jag nog inte oavsett. Man kanske skulle hålla utkik efter nya flygbolag som ploppar upp.
Det är bra att ha lite inside information, även från en så basal källa som en säljare. Ekonomi-media gör inga efterforskningar alls och saknar total kunskap om hur det ser ut i ekonomin i Sverige eller EU eller USA. Det är sjukt hur ointresserade de är av små fakta, bara intresserade av att tolka gigantiska siffror som kommer från CEOs eller politiker eller ekonomer. Det är därför de missade corona i februari.
Citera
2020-06-11, 18:15
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
De har ju även kontorslokaler. I den mån behovet av butiksyta minskar kan de ju göras om till annan verksamhet.
Kontorsvärlden, som funnits sedan 1930-talet, tror jag har sett början på en lång lång utförslöpa. Corona gav oss en push och har visat att vi kan jobba hemma, i framtiden är ändå 90% av alla jobb IT. Kontor är ute på lång sikt, särskilt dyra centrala storslagna lägen.

Eftersom vi inte behöver transportera oss till kontor eller till den lyxiga HM-butiken så faller även allt som har med transport att göra. Inklusive bil-tillverkare. Nu siar jag 5 år framåt, inte nästa halvår.

Om allting kan skötas hemifrån via IT så behöver vi inte längre ha korta resor till våra arbetsplatser eller butiker. Vi kan alltså bosätta oss längre bort från centrum, eller i mindre städer. De dyraste lyxigaste bostadslägena siar jag är ute om 5 år. Så alla fastighetsbolag och byggbolag ligger risigt till enligt mig, 5 års sikt.

Allt jag skriver kan vara fel. Kan dyka upp något under tiden som vi inte känner till nu. T.ex virus som bara smittar om man bor i små städer...
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-06-11 kl. 18:20.
Citera
2020-06-11, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnubbenXX
Men hur funkar det om man köper en lottosedel på large cap? Kan hela ens investering gå upp i rök?
Alla förstår väl att företag kan kursa och läggas ned och försvinna
Citera
2020-06-11, 18:29
Medlem
Citat:
Kontorsvärlden, som funnits sedan 1930-talet, tror jag har sett början på en lång lång utförslöpa. Corona gav oss en push och har visat att vi kan jobba hemma, i framtiden är ändå 90% av alla jobb IT. Kontor är ute på lång sikt, särskilt dyra centrala storslagna lägen.

Eftersom vi inte behöver transportera oss till kontor eller till den lyxiga HM-butiken så faller även allt som har med transport att göra. Inklusive bil-tillverkare. Nu siar jag 5 år framåt, inte nästa halvår.

Om allting kan skötas hemifrån via IT så behöver vi inte längre ha korta resor till våra arbetsplatser eller butiker. Vi kan alltså bosätta oss längre bort från centrum, eller i mindre städer. De dyraste lyxigaste bostadslägena siar jag är ute om 5 år. Så alla fastighetsbolag och byggbolag ligger risigt till enligt mig, 5 års sikt.

Allt jag skriver kan vara fel. Kan dyka upp något under tiden som vi inte känner till nu. T.ex virus som bara smittar om man bor i små städer...

I värsta fall får de väl bygga om till hyres då. Jag har svårtr att de dessa centrala lägen förlora så att ingen vill betala för att utnyttja dem.

En ny grön våg? Ja, det tar längre tid än 5 år i så fall att vända denna massiva urbanisering vi är inne i.
Citera
2020-06-11, 18:35
Medlem
Hufvudstaden är bra inget snack om den saken. Funkar inte att handla kläder på postorder. Måste prova och känna på materialet. Men även om det inte vore så kommer stans bästa lägen inte stå tomma. Det är omöjligt.
Citera
2020-06-11, 18:56
Medlem
Klappasäftens avatar
Tror ni börserna går ner mer imorgon? Vad kan denna nedgång bero på, en andra våg av corona?
Citera
2020-06-11, 19:09
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Jag tror att du är på rätt spår.

Har själv sett att det de senaste åren är problem att hyra ut nyrenoverade kontorslokaler i Kista.

Ett framtida alternativ hoppas jag kan vara decentraliserade kontorslokaler, typ kontorshotell nära hemma så att man får korta resor men ändå har lite arbetskamrater.
Idag har man inget större behov att kunna sitta tillsammans i fysiska möten, funkar ofta lika bra att sitta på ett par tre platser runt om i staden/världen med konferensuppkoppling.

Bostäder behöver vi så det tror jag mera på och många vill bo där det händer saker (restauranger, kultur, mm.).

På kort sikt funkar säkert bolag med kontorslokaler, men inte på längre sikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in