Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
De har ju även kontorslokaler. I den mån behovet av butiksyta minskar kan de ju göras om till annan verksamhet.
Kontorsvärlden, som funnits sedan 1930-talet, tror jag har sett början på en lång lång utförslöpa. Corona gav oss en push och har visat att vi kan jobba hemma, i framtiden är ändå 90% av alla jobb IT. Kontor är ute på lång sikt, särskilt dyra centrala storslagna lägen.
Eftersom vi inte behöver transportera oss till kontor eller till den lyxiga HM-butiken så faller även allt som har med transport att göra. Inklusive bil-tillverkare. Nu siar jag 5 år framåt, inte nästa halvår.
Om allting kan skötas hemifrån via IT så behöver vi inte längre ha korta resor till våra arbetsplatser eller butiker. Vi kan alltså bosätta oss längre bort från centrum, eller i mindre städer. De dyraste lyxigaste bostadslägena siar jag är ute om 5 år. Så alla fastighetsbolag och byggbolag ligger risigt till enligt mig, 5 års sikt.
Allt jag skriver kan vara fel. Kan dyka upp något under tiden som vi inte känner till nu. T.ex virus som bara smittar om man bor i små städer...