2020-06-11, 18:57
Medlem
FarbrorAgges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Sönerna har väl iofs tagit del av utredningen på ett sätt som allmänheten inte har.

CP kan läggas till de 134 personer som erkänt mordet på OP, fälldes av TR och det är alltså inte konstigt om det fanns en viss övertygelse om att han var mördaren: https://www.expressen.se/nyheter/pettersson-ville-erkanna-for-marten/

Nej nu får du faktiskt skärpa dig. CP har endast erkänt inför Gert Fylking 2001. CP var givetvis ute efter pengar, mer pengar.

Återgå till mordplatsen och utgå därifrån. Återkom sen, efter 10-20 år.
Citera
2020-06-11, 19:02
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Har kollat lite snabbt men hittar bara att hon säger att hon inte såg ansiktet men hon såg mördaren springa därifrån.

För övrigt, har man lite sunt förnuft och är insatt i fallet inser man att SE inte är GM. TP är en stor bebis. Att se honom genomföra sin teori i Veckans brott....ja, det är verkligen tragikomiskt. Det är som en dålig sketch. Det skulle kunna vara ett humorprogram, eller en film. Jag ser framför mig Henrik Dorsin gestalta SE med drag av rollkaraktären Ove i Solsidan.

KP har ju varit en kompetent åklagare tidigare men i det här fallet är han ganska naiv, eller styrd.
Nånting är fruktansvärt fel och jag är jäkligt trött på det.

Vad menar du med sunt förnuft? Att SE är osannolik mördare och att det blir en för konstig story?
Citera
2020-06-11, 19:03
Avslutad
Citat:
Har kollat lite snabbt men hittar bara att hon säger att hon inte såg ansiktet men hon såg mördaren springa därifrån.

För övrigt, har man lite sunt förnuft och är insatt i fallet inser man att SE inte är GM. TP är en stor bebis. Att se honom genomföra sin teori i Veckans brott....ja, det är verkligen tragikomiskt. Det är som en dålig sketch. Det skulle kunna vara ett humorprogram, eller en film. Jag ser framför mig Henrik Dorsin gestalta SE med drag av rollkaraktären Ove i Solsidan.

KP har ju varit en kompetent åklagare tidigare men i det här fallet är han ganska naiv, eller styrd.
Nånting är fruktansvärt fel och jag är jäkligt trött på det.

-Mitt fetade, att åklagarna genom åren varit styrda ger ju vatten på kvarn för alternativ där
det INTE är frågan om en ensam galning. Att Krister Peterson nu senast kan slänga fram Engström UTAN att säga att han MÅSTE haft hjälp är ett unikum. Det rullar som sagt alltid
åt det håll det lutar.
Senast redigerad av Deloso 2020-06-11 kl. 19:22.
Citera
2020-06-11, 19:03
Medlem
Om en teori inte är falsifierbar är det en suspekt teori -- en kritisk granskning av teorin är inte möjlig pga. att dess premisser och slutsatser inte kan testas med eller mot den hypotes och metod som anges som utgångspunkt.

Att man inte kan "komma runt" SE är som att säga att man inte kan åka runt solen och sedan lägga fram indicier för detta. Premissen är alltså inte falsifierbar, det som påstås (hypotetiseras) kan inte på något sätt undersökas.

Ingvar Carlsson kallade detta om SE en bra "berättelse" -- man ser hur postmodern jargong letat sig in i folkets jargong...

Om det inte finns empiriska iakttagelser som kan undersökas/falsifieras finns ingen teori över öht.
Citera
2020-06-11, 19:05
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Allt detta utan att någon har sett honom. Han måste ju dessutom sett dem av en slump. Antingen utanför bion eller när han kom ut från svevägen.

Det senare scenariot stämmer inte alls med vad IM och AD sett, att GM stått och väntat någon minut. Det första scenariot att han skulle följa dem från bion, springa i förväg, hinna in bakvägen genom huset, stämpla ut, snacka med vakten sen tajma paret palme exakt och utföra mordet. Det verkar helt orimligt om det ens är möjligt.

Men från att först utlova en lösning med tekniska bevis, hög svansföring om ett halvår till denna flopp?! En powepoint gjort av gymnasieelever utan någonting nytt. Nervösa och nedstämda. Varför då vänta ett helt halvår och öka förvänyningarna?

Hela skiten luktar skunk. Typ plan B. Order från högre instanser pga politiskt känsligt. Jag hittar ingen annan förklaring.

Varför sätta sån tyngd till IM?
Citera
2020-06-11, 19:05
Medlem
FedupFlorences avatar
Kommer det någon offentlig sammanfattning av KP:s utsaga/palmegruppens sammanfattade utredning? Kanske en promemoria? Och vad var det egentligen vi hörde igår?, alltså på juridiska? Vad kallas detta avslut?

Och förutsätter ni inte att delar av utredningen eller grunden till SE till delar är sekretessbelagda, att vi kanske inte har all information som ligger till grund för bedömningen?
Citera
2020-06-11, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vad menar du med sunt förnuft? Att SE är osannolik mördare och att det blir en för konstig story?
Det finns egentligen ingenting som binder honom till mordet. Allt är bara lösa argument och teorier. Om det ändå funnits ett vapen eller annan teknisk bevisning.
Citera
Medlem
I förhör med Leif Ljungqvist ("Chevamannen") från 27 april 1986 som börjar på sid 177 enligt den löpande numreringen uppe i högra hörnet, fattas sidan 9 enligt sidnumrering av det specifika förhöret som kommer längre ner.

http://www.itdemokrati.nu/page36j.html

LL svarar på fråga om GMs längd på sidan 8 längst ner, men svaret är kapat, och LLs svar på sidan 10 högst upp handlar om hur LL uppfattat GMs utseende.

Varför försvann sidan 9 kan man undra. Slarv eller medvetet? LLs uppfattning om GMs längd är ju nu i fokus i diskussionen om SE som gärningsman , eller inte. LL avfärdade f ö helt SE som gärningsman i intervju igår, om någon skulle ha missat det.
Senast redigerad av morningcloud 2020-06-11 kl. 19:09. Anledning: tillägg
Citera
Medlem
frank-costellos avatar
Christer Petterson ska i förhör sagt att han begav sig till spelklubben Oxen, som ligger på Oxtorgsgränd 2 i centrala Stockholm, under kvällen då Olof Palme dödades, för att träffa Sigge Cedergren.

Efter det ska han ha sagt att han åkte pendeln hem till Rotebro, men ska ha somnat och istället åkt till Märsta. Kollar man Google maps så är gångavståndet från Tunnelgatan, där Palme sköts, och Oxtorgsgränd 2, ca 250 meter, en promenad som uppskattas till ungefär tre till fyra minuter.
https://www.google.com/maps/dir/Oxtorgsgr%C3%A4nd+2,+Stockholm/Tunnelgatan+2,+111+37+Stockholm/@59.3354166,18.0613771,16z/data=!4m13!4m12!1m5!1m1!1s0x465f9d5d9ebc56f1:0xd48 5faaaf2a0bb3c!2m2!1d18.0653018!2d59.3355065!1m5!1m 1!1s0x465f9d67f33f9517:0x9ecff39a11ad4ab4!2m2!1d18 .0639737!2d59.3371847
https://www.youtube.com/watch?v=VyoIt5Uw47Y&
https://www.google.com/search?sxsrf=ALeKk00OmsfgGSuOhhx4c77u031jIMm5aA%3A 1591893386133&ei=il3iXq_nB-borgSRooioBg&q=spelklubben+oxen+oxtorgsgr%C3%A4nd+ 2&oq=spelklubben+oxen+oxtorgsgr%C3%A4nd+2&gs_lcp=C gZwc3ktYWIQAzIFCCEQoAE6BwghEAoQoAFQ9gpYhURg70xoAHA AeACAAfwEiAGZFZIBCzYuNS4xLjIuMC4xmAEAoAEBq gEHZ3dzLXdpeg&sclient=psy-ab&ved=0ahUKEwiv1LP-mPrpAhVmtIsKHRERAmUQ4dUDCAw&uact=5
Citera
2020-06-11, 19:09
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Jag skulle kalla Minell för journalist, inte privatspanare. Bortsett från det passar Engströmintresset förr och nu väldigt bra in på Minell.

Det är inte bara olagligt att som civilperson utge sig för att vara polis. Det är framförallt jäkligt suspekt.
(Det vore grövre än Stocklassas setup mot den redan innan paranoide Thedelin/Fredin, f ö.)

Går inte att utesluta. H*ns i Tyresö kanske känner ett sådant behov av att distansera sig från dem att han hittat på ordet.
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Bra tänkt! Det kan vara en anglicism. Verkar lite oprofessionellt och larvigt för mig och i så fall finns i Tyresö-Hans framställning ett mönster som kanske betyder något: Någon från PU (eller möjligen en parallell palmemordundersökning) trivs med att presentera sig med en anglicism och sladdrar om Engström när h*n betar av ett förhörsuppdrag.

Är det för att h*n inte ser någon poäng med uppdraget, är generad över det och blir oskärpt?

Eller ett sätt att testa Tyresö-Hans? I så fall undrar jag fortsatt vad som är intressant med Tyresö-Hans. Otacksamt att han ska bli granskad för att han bjudit på detta. Som alltid.
Jag betraktar nu berättelsen Tyresö-Hans med Kringelfjorden hade om detektivinspektören som in i detalj trolig. Sladdrig (oseriös?) förhörsledare tycks Tyresö-Hans och hans fru haft på besök. På Tyresö-Hans berättelse låter det som förhörsledaren redan då visste hela palmeutredningens slutresultat. Korten hade han inte lust att hålla tätt in på kroppen heller.

Kringelfjordentexten är värd att spara.
Citera
2020-06-11, 19:09
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det finns egentligen ingenting som binder honom till mordet. Allt är bara lösa argument och teorier. Om det ändå funnits ett vapen eller annan teknisk bevisning.

Och det betyder att han inte kan ha utfört mordet?
Citera
2020-06-11, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HotPopcorn
Han hade knappast ständigt med sig vapnet för att kunna skjuta Palme ifall tillfälle gavs. Men han hade nog vapen med sig av andra anledningar, kanske han kände sig tryggare så. Sedan beskriver han själv hur han "tror" det gått till. Det vill säga att Palme avvisat honom och i ren ilska kommer skotten.

Tyvärr verkar det ju inte finnas en chans i helvetet att kunna bevisa varken det ena eller andra just nu. Men jag ser inga uppenbara hål i förklaringen med Skandiamannen, särskilt ifall man tar med alla hans egna beskrivningar och förklaringar av mordet, som han ju faktiskt redogör för ganska utförligt (utan att erkänna, förstås).

Jag tycker inte alls man kan utgå ifrån att han är oskyldig. Man kan inte utgå från varken att han är oskyldig eller skyldig. Något definitivt svar på den frågan kommer aldrig att finnas. Men klarar man hålla mer än en tanke i huvudet samtidigt, så kan man förstå att det troligtvis var han, men att det nog aldrig går att bevisa. Och att han i lagens mening förblir oskyldig.
Hursomhelst det verkar jääävligt misstänkt enligt mig att alltid ha med sig en laddad revolver i bögslungan fattar inte hur polisen kunde missa det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in