Citat:
Ursprungligen postat av
vallero
Efter ha snabbt läst på lite mer om SE som möjlig mördare så undrar jag lite över följande:
1: SE sade först till polisen att han ej har lämnat arbetsplatsen under kvällen. Sedan visade det sig att hade lämnat för att äta och att han kom tillbaka vid 21-tiden (tydligen såpass berusad att vakten noterat det). Han drog då inte sitt passerkort för att en vakt släppte in honom så den tiden är ungefärlig.
Klart är att SE mycket väl kan ha sett makarna Palme på väg från T-banan till Grand kring 20:50 (tåget ankom till station 20:47), och kunnat se paret ankomma till Grand (de kom dit omkring 21:00) och hinna tillbaka till Skandiahuset kring samma tid - det rör sig om ca 200-300 meter. Vet man vilken krog SE åt sin måltid på - dvs var det en krog belägen på en plats där SE kunnat se makarna Palme vid biografen när han lämnar krogen för att gå till Skandiahuset utan att ta någon ologisk omväg?
2: Enligt en nyligen publicerad artikel i Expressen så händer följande:
Kl. 23:19 använder alltså SE sitt passerkort och lämnar arbetsplatsen för att gå hem.
Sedan mördas Olof Palme två minuter senare. Men sedan tycker jag något konstigt inträffar.
Han har via en öppen (riggad?) dörr tydligen kunnat röra sig in och ut obevakat från Skandiahuset mellan 22.35 till 23.22. Dvs exakt 1 minut efter mordet så stängs denna dörr (alternativt larmet återställs).
Här börjar ju det komma frågor. Varför reagerade ingen på larmet? Vakter fanns ju bevisligen på plats. Att larmet skulle vara försett med tidstämpling men inget ljudlarm eller annan indikation är ju rätt underligt. Men om man nu ponerar att SE på något sätt kunnat hålla en dörr öppen utan att vakterna skulle reagera, så undrar jag följande:
Skulle det vara möjligt för SE att 60 sekunder efter ha mördat Olof Palme att nå denna dörr? Och på vilket sätt skulle det stärka SEs alibi? Han hade ju redan checkat ut? Hade det inte varit mer logiskt att smita in igen, larmat av och officiellt checkat ut senare? Det hade ifs inte gett honom något vattentätt alibi heller, speciellt inte om SE var den enda personen som jobbade över. Men det finns något med den här dörren som inte stämmer... Finns det någon som vet var den dörren var lokaliserad eller andra fakta kring mina frågeställningar?
Som insatt i branschen så skulle jag gissa på att det då (vi vet ej hur gammal larmanläggningen var redan -86 där var, även om det var high-tech på sin tid) så misstänker jag att det rör sig om en magnetkontakt som indikerat öppet läge.
Under rådande omständigheter, med två stationära väktare i huset(?), bör detta ha kontrollerats, även om det endast fanns en vakt i huset så bör denne rimligen ha varit fram dit för kontroll.
Jag gissar att den exakta tidsangivelsen beror på att varje händelse registrerades i en händelse logg i form av en utskrift, ej något ljudande larm eller annan form.
Betänk att det var ganska i början av larm eran, den kom inte igång ordentligt förrän några år senare.
(Jag har fortfarande idag som utryckningsväktare att göra med larm ifrån mitten - slutet av -90, grejerna fungerar fortfarande om med vissa knepigheter..)