2020-06-11, 15:09
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Så där får åklagare inte agera. Öppna grundlösa spekulationer utan faktabakgrund. Det är dock bra att de agerade så. Nu fattar alla vad det här handlar om.

Han kan uppenbarligen inte göra så mycket annat. Han har lagt fram en trovärdig misstanke. På grund av dåligt polisarbete kommer man längre. Det är en gigantisk skandal!
En statsminister blir mördad och utredningen för att få fast en mördare och döma honom i domstol saboteras.
Det är ingen lätt situation att hantera. Han har nog våndats många gånger innan han vågade lägga fram detta, men allmänheten har behövt svar och han gjorde sitt bästa för att reparera skadorna efter föregångarna. Jag tycker att det hedrar honom!
Citera
2020-06-11, 15:14
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Jag tycker ju att KP borde varit mycket offensivare under presskonferensen gällande både bekännelsebreven och teorin att SE och Stay Behind samarbetade. Min tanke är att breven skrev av person med SB-koppling, och jag hoppas DNA-analyserna fortsätter.

Om KP lagt fram detta spår under presskonferensen hade vi i alla fall fått en realistisk teori till skillnad från det haveri vi fick se inklusive tramset om att SE skulle varit helt själv.
Kanske hans lågmälda framträdande gör honom mindre trovärdig i mångas ögon, ja. Men det är väl hans personlighet. Han var desto mer noggrann, tycker jag. Men det kräver att man lyssnar ordentligt.

Vad var det med bekännelsebreven? Jag har nog missat något där.
Citera
2020-06-11, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackhawkdown
Även ett litet gäng måste ha en hjärna, en operationsgrupp som sköter spaning och en operationsgrupp som sköter mordet. Det som saknas är ju en 3 operationsgrupp så vitt vi vet med get away cars. Hjärnan som ligger bakom detta är förmodligen 1-2 personer, spaningsgruppen 1-2 personer, mördare och reservmördaren en grupp.

Detta är inte speciellt komplicerat mord. Och inte speciellt komplicerad konspirationsteori som jag beskriver.
Det går förstås, om man vill, att leka med tanken att SE var utsedd till potentiell syndabock, att han, på ett eller annat sätt, hade kontakter med en grupp med onda avsikter mot OP. Men att SE var vilseförd om sin egen roll i det planerade attentatet. Att han trodde att han hade en uppgift, men inte som skytt. I så fall låter det som hans närvaro i Skandiahuset kunde komma väl till pass.
The Skandiaman A Perfect Patsy.
Det kanske också skulle kunna förklara hans outgrundligt irrationella beteende efter mordet, bl a rädsla, förtvivlan över att hans eget signalement placerats på gärningsmannen osv, osv.
Citera
2020-06-11, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Kanske hans lågmälda framträdande gör honom mindre trovärdig i mångas ögon, ja. Men det är väl hans personlighet. Han var desto mer noggrann, tycker jag. Men det kräver att man lyssnar ordentligt.

Varför kallas det bekännelsebrev,när det i all realitet bara är brev som påstår att CP är oskyldig?
Jag kan skriva hur många brev som helst som säger att Stig Engström är oskyldig.
Detta innebär icke något som helst bevis emot mig att jag mördade Olof Palme 1986.
(Dessutom har jag vattentätt alibi..:-)
Citera
2020-06-11, 15:28
Medlem
Är breven dessutom handskrivna så kunde ju pingislirarna på PU bara googlat fram Engströms brev till Aner för en första jämförelse.
Engströms handstil var av utsökt exklusiv karaktär.

Kunde gjorts över en kopp kaffe på fikarasten..men..pingisen var prioriterad uppenbarligen.
Citera
2020-06-11, 15:28
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Efter ha snabbt läst på lite mer om SE som möjlig mördare så undrar jag lite över följande:

1: SE sade först till polisen att han ej har lämnat arbetsplatsen under kvällen. Sedan visade det sig att hade lämnat för att äta och att han kom tillbaka vid 21-tiden (tydligen såpass berusad att vakten noterat det). Han drog då inte sitt passerkort för att en vakt släppte in honom så den tiden är ungefärlig.

Klart är att SE mycket väl kan ha sett makarna Palme på väg från T-banan till Grand kring 20:50 (tåget ankom till station 20:47), och kunnat se paret ankomma till Grand (de kom dit omkring 21:00) och hinna tillbaka till Skandiahuset kring samma tid - det rör sig om ca 200-300 meter. Vet man vilken krog SE åt sin måltid på - dvs var det en krog belägen på en plats där SE kunnat se makarna Palme vid biografen när han lämnar krogen för att gå till Skandiahuset utan att ta någon ologisk omväg?

2: Enligt en nyligen publicerad artikel i Expressen så händer följande:

Kl. 23:19 använder alltså SE sitt passerkort och lämnar arbetsplatsen för att gå hem.
Sedan mördas Olof Palme två minuter senare. Men sedan tycker jag något konstigt inträffar.

Han har via en öppen (riggad?) dörr tydligen kunnat röra sig in och ut obevakat från Skandiahuset mellan 22.35 till 23.22. Dvs exakt 1 minut efter mordet så stängs denna dörr (alternativt larmet återställs).

Här börjar ju det komma frågor. Varför reagerade ingen på larmet? Vakter fanns ju bevisligen på plats. Att larmet skulle vara försett med tidstämpling men inget ljudlarm eller annan indikation är ju rätt underligt. Men om man nu ponerar att SE på något sätt kunnat hålla en dörr öppen utan att vakterna skulle reagera, så undrar jag följande:

Skulle det vara möjligt för SE att 60 sekunder efter ha mördat Olof Palme att nå denna dörr? Och på vilket sätt skulle det stärka SEs alibi? Han hade ju redan checkat ut? Hade det inte varit mer logiskt att smita in igen, larmat av och officiellt checkat ut senare? Det hade ifs inte gett honom något vattentätt alibi heller, speciellt inte om SE var den enda personen som jobbade över. Men det finns något med den här dörren som inte stämmer... Finns det någon som vet var den dörren var lokaliserad eller andra fakta kring mina frågeställningar?

Som insatt i branschen så skulle jag gissa på att det då (vi vet ej hur gammal larmanläggningen var redan -86 där var, även om det var high-tech på sin tid) så misstänker jag att det rör sig om en magnetkontakt som indikerat öppet läge.

Under rådande omständigheter, med två stationära väktare i huset(?), bör detta ha kontrollerats, även om det endast fanns en vakt i huset så bör denne rimligen ha varit fram dit för kontroll.

Jag gissar att den exakta tidsangivelsen beror på att varje händelse registrerades i en händelse logg i form av en utskrift, ej något ljudande larm eller annan form.

Betänk att det var ganska i början av larm eran, den kom inte igång ordentligt förrän några år senare.

(Jag har fortfarande idag som utryckningsväktare att göra med larm ifrån mitten - slutet av -90, grejerna fungerar fortfarande om med vissa knepigheter..)
Citera
2020-06-11, 15:35
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Då kan man ställa följande retoriska fråga

Varför beslutar inte KP då om att göra familjesökning via DNA?

Istället lägger han ner förundersökningen vilket innebär att inga mer utredningsåtgärder vidtas inom förundersökningens ram.

Exakt, det är mycket märkligt att KP ger intryck av att bara släppa DNA-breven. Intrycket är att något skett bakom kulisserna där KP fråntagits möjligheter att gå till botten med detta.

KP såg ju rejält spak och ut under presskonferensen - som att han kan ha utsatts för starka påtryckningar kring tex DNA-utredningen av breven, och upplever ett stort misslyckande som han är hindrad att berätta mer om.
Senast redigerad av vinbra 2020-06-11 kl. 15:39.
Citera
2020-06-11, 15:38
Medlem
Soterns avatar
När man läser om Stig Engström kan man inte låta bli att tycka synd om honom. En måhända patetisk men tragisk människa som ändade sitt tragiska liv och nu får han inte ens vila i frid.
Han kommer komma in i historieböckerna som statsministermördare. Utan att ens få en chans att försvara sig.
Citera
2020-06-11, 15:40
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife

Här mer info om både breven och SE+SB-spåret: https://www.expressen.se/nyheter/okanda-dna-sparet-kring-skandiamannen/

Ja KP är noggrann och jag hade stort förtroende för honom inför presskonferensen. Under några timmar igår raserades det helt hos mig men så hörde jag om hans försök att utreda SE+SB samt DNA-breven och då trillade polletten ned om vad KP sysslat med men inte nått ända fram, och jag mjuknade i min attityd.
Senast redigerad av vinbra 2020-06-11 kl. 15:47.
Citera
2020-06-11, 15:41
Medlem
Kan någon vänlig själ förklara varför KP upprepade gånger säger att ingen har sett SE på mordplatsen trots att Chevamannen (LL) upprepade gånger sagt att Stig Engström kom till platsen efter mordet? Då har ju vittnen sett SE på mordplatsen?
Citera
2020-06-11, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsallalie
Som insatt i branschen så skulle jag gissa på att det då (vi vet ej hur gammal larmanläggningen var redan -86 där var, även om det var high-tech på sin tid) så misstänker jag att det rör sig om en magnetkontakt som indikerat öppet läge.

Under rådande omständigheter, med två stationära väktare i huset(?), bör detta ha kontrollerats, även om det endast fanns en vakt i huset så bör denne rimligen ha varit fram dit för kontroll.

Jag gissar att den exakta tidsangivelsen beror på att varje händelse registrerades i en händelse logg i form av en utskrift, ej något ljudande larm eller annan form.

Betänk att det var ganska i början av larm eran, den kom inte igång ordentligt förrän några år senare.

(Jag har fortfarande idag som utryckningsväktare att göra med larm ifrån mitten - slutet av -90, grejerna fungerar fortfarande om med vissa knepigheter..)

Om det var en magnetkontakt med en vanlig permanentmagnet är det ganska lätt att lura den med en annan permanentmagnet. Kanske var det något SE använde sig av mer än en gång för att kunna gå ut och ta sig ett glas på arbetstid när han officiellt jobbade över. Men nu hade väl ingen försökt göra det.

Min erfarenhet av larmade dörrar är att magnetkontakter och snömodd är en dålig kombination. Kanske hade man ofta problem med att den där dörren larmade om det kom snö i springan. Därför reagerar inte vakten. Aha, bara den där dörren som krånglar igen.
Senast redigerad av Piggekott 2020-06-11 kl. 15:47.
Citera
2020-06-11, 15:47
Medlem
Ken Drydens avatar
Sade inte KP att Jeppsson och Nieminen lämnat samstämmiga uppgifter om att mannen de såg bar keps?

Detta är ju väldigt konstigt eftersom Nieminen i polisförhöret direkt efter mordet inte kan säga om han ens hade någon huvudbonad.

http://www.itdemokrati.nu/page36an.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in