2020-06-11, 12:17
Medlem
Nån som kan hjälpa mig förstå syftet med denna pressträff och allt förarbete och upphaussning åklagaren gjort. Hade han trott att han skulle hittat bevis i sista sekund?

Han hade ju bara kunnat lägga ner utredningen.
Citera
2020-06-11, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Att man avrättar någon med två skott vet alla som är hyfsat allmänbildade.
Genom att ha sett på TV, läst deckare och om hur yrkesmördare, utländska säkerhetstjänster jobbar osv.

ja standard militär, känns alltid bättre att skjuta 2 i följd lustigt nog , har också reagerat på att det var
relativt långt i tid mellan kulorna, - inget proffs
Citera
2020-06-11, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Jag är säker på att jag läst förhör med väktare där han pratar innan han lämnar.
Well, faktum kvarstår att SE själv bestämt förnekade det, samt att han på morgonen efter mordet ringde två pers på Skandia (en lördag...) och var väldigt angelägen att få ut sin utpasseringstid, därför att ”polisen”, ”pressen” och ”Norge” jagade honom om info. Detta trots att inte en käft kände till Engström eller hans koppling till mordplatsen vid denna tidpunkt (då han borde packa väskorna inför färden mot Idre), han blev inte riksbekant förrän han var med i rekonstruktionen han gjorde i Rapport en dryg månad senare.
Senast redigerad av CrispyKreem 2020-06-11 kl. 12:30.
Citera
2020-06-11, 12:24
Medlem
Alplandskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Fast bortser man från ansiktet så ser det nästan ut som en kopia av SE med sin keps och handlovsväska.
https://www.oppetarkiv.se/video/1154340/sasong-1-avsnitt-4-av-400

Allt hänger på om han sprang efter poliserna för att berätta om signalement eller om det bara är något som han hittade på efteråt. Sprang han efter poliserna kan vittnen ha blandat ihop honom med mördaren. Annars får jag nog motvilligt tro på att SE var mördaren.
Ja, bortsett från rocken. Jag ville bara vara tydlig med att den första fantombilden (ansikte) är irrelevant för mordet. Det första signalementet får vi utgå ifrån att de fått rätt, verkar stämma med LJ och YNs beskrivningar.

Det kan inte ha skett någon sammanblandning vare sig från LJ eller YNs sida. De ser en man långt innan några poliser passerar. Det är den mannen de beskriver. Det är viktigt med kronologisk ordning och tidslinje här! Hur ser du på en sådan? Vore kul att göra en, jag har inte stött på någon ännu.
Citera
2020-06-11, 12:42
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Var LJ den enda som hade mörkblå täckjacka på sig? Ganska vanligt plagg 1986.

På mordplatsen? Nej, iaf. Anders B hade det med också (som stod gömd vid dekorimaentreen 10m. från mordet)
Citera
2020-06-11, 12:42
Medlem
Vad jag inte begriper är varför man provskjutit över 700 vapen om nu NFC säger att kulorna är alldeles för skadade för att det ska kunna gå att knyta till ett vapen?

Angående +0-vapnet man hittade hos vapensamlaren, har man även tittat efter DNA och fragment i pistolspipan? Det känns som det är så oerhört mycket frågetecken, de borde redogöra för svenska folket vad de sysslat med under dessa 3 år. Att läsa förhörsprotokollen och komma fram till Skandiamannen som gärningsman kan vem som helst göra utifrån befintligt material. Men Palmegruppen som har alla medel i världen, vad har man gjort egentligen? Redovisa det!
Citera
2020-06-11, 12:44
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Tycker det är starkt av Mårten att erkänna sin morsas misstag efter alla år. Det som varit uppenbart för alla andra har han fått leva med i alla år. Klart han hela tiden visste innerst inne att hans morsa hade fel.
Lite märkligt att han inte pressas om det av media.
Citera
2020-06-11, 12:44
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alplandskap
Ja, bortsett från rocken. Jag ville bara vara tydlig med att den första fantombilden (ansikte) är irrelevant för mordet. Det första signalementet får vi utgå ifrån att de fått rätt, verkar stämma med LJ och YNs beskrivningar.

Det kan inte ha skett någon sammanblandning vare sig från LJ eller YNs sida. De ser en man långt innan några poliser passerar. Det är den mannen de beskriver. Det är viktigt med kronologisk ordning och tidslinje här! Hur ser du på en sådan? Vore kul att göra en, jag har inte stött på någon ännu.

Jo går det att reda ut så hade det varit intressant men jag själv är inte tillräckligt insatt i allt om detta.

Om vittne LJ ocH YN är helt säkra och det första signalementet (utan fantombild) stämmer så är case closed anser jag.

https://imgur.com/bdMGGtk
Citera
2020-06-11, 12:47
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Även om jag inte stödjer teorin om SE så talqr mycket för att mördaren hade ett synfel.
Om mördaren är Grandmannen så ses han enligt vissa vittnen stå med stålbågade glasögon och se in i foajeen.
Mördaren bar inte glasögon men enligt 2 vittnen lägger han ena handen på OPs ena axel. Många anser han gör det för att känna om OP har skyddsväst men enl. mig helt onödigt då mördaren visste han använde metal piercing kulor.
Snarare gjorde han det för att kunna hålla fast offret men också eftersom han inte såg så bra.
Han stod ju även och tittade efter skotten som för att observera så han såg nog inte mkt.
Min tanke iaf.

Både SE, CP och CA hade glasögon vid tiden. SE och CA samma stålbågade som Grandmannen.
Enbart CA och i viss mån CP rörde sig klumpigt och hasande enl. utredningen.
Både SE och CP var för tunna för att vara GM i min bok.
CA var stor som en björn enl. utredare.
Inte fan försöker du genomföra ett mord om du är kraftigt närsynt utan glasögon? Det var nog bland det mer korkade jag läst.
Citera
2020-06-11, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Hur pass stort problem är frånvaron av glasögon i gärningsmannens signalement? SE är ju en brillorm av allt att döma och ska man skjuta en statsminister och sedan fly från platsen vill man väl rimligtvis ha synen med sig?
Fast nu fanns väl den uppgiften med i signalementet eftersom SE läste det i tidningen dagen efter mordet, enligt inslaget i Rapport där han gjorde sin bisarra rekonstruktion. Ur inslaget:

”Dagen efter läste han om mordet i tidningen och tyckte se sig själv avbildad som mördaren. Polisens efterlysning stämde till stora delar överens med hur han själv var klädd på kvällen: Keps, stålbågade glasögon, 180 lång, trekvartslång jacka”.

Dessutom påstod ju SE själv att sådana signalement lämnades till poliser på platsen.

Förhör 860310:

”När Engström kommer ner på Sveavägen står en person och beskriver klädseln på den förmodade gärningsmannen för en polisman. Engström hör hur hans keps och stålbågade glasögon, rock, omtalas. Ingen reagerar dock för honom”.

Förhör 860311:

”När E därefter kom tillbaka till platsen för händelsen stod en person och lämnade uppgifter till en polis. E väntade på sin tur att tala och hörde att uppgiftslämnaren lämnade signalementet på E som hade keps, mörk rock, stålbågade glasögon och handlovsväska. E talade härefter om detta för polismannen.”

Förhör 860425:

”Just då så har det kommit fram en person för att till den här unga polisen lämna ett vittnesmål på en flyende mördare som han precis strax innan har sett. Lite grann förvånad blir jag hur signalementet han lämnar stämmer överens med det jag själv har på mig. Jag tänker att, det kan ju inte vara jag eftersom jag står en meter framför honom och han borde se hur jag ser ut, så jag tänker väl, det kan vara två personer med likvärdig utstyrsel.”

Sen är ju den där glasögonmodellen till sin natur menad att vara diskret, snudd på osynlig. En grafisk designer 2020 skulle ha tjocka bågar som syns från månen, men så icke Engström 1986. Om du kisar lite och kollar på denna bild försvinner brillorna helt: http://proletaren.se/artikel/elefanten-i-porslinsbutiken Så det är rimligt att anta att vittnen inte la märke till brillorna i kaoset och mörkret med tanke på att de hej vilt förväxlade kepsar och stickade mössor med tjockt hår...
Senast redigerad av CrispyKreem 2020-06-11 kl. 12:58.
Citera
2020-06-11, 12:50
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braveh
Mycket intressant! Säger Lisbeth detta i ett tidigt förhör?

Jag är ändå tveksam till om man kan se någon så långt in i mörkret på tunnelbanan.

Stockholm 7 maj 1986:

"Det kom sedan flera människor till platsen, bl a en taxichaufför som tillkallade hjälp över radio. Då Lisbeth Palme tittade in mot Tunnelgatan (hon bedömde det till 1-3 minuter senare) såg hon en man som stod ca 75 meter in på gatan. Han stod på norra sidan med ryggen tryckt mot barckbyggnaden och vände ansiktet och stirrade mot henne. Det var mörkt på platsen, men hon tyckte sig se att den mannen hade samma stirrande blick, som den hon tidigare iakttagit hos mannen i hörnet av Tunnelgatan"

http://www.itdemokrati.nu/page36ar.html
Citera
2020-06-11, 12:52
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alplandskap
Det var maskat igår på presskonferensen, jag tänkte särskilt på det. Det är dock inte en persons ansvar. Borde ha funnits ett gäng kompetenta utredare som borde reagerat över detta. Suck! Alla dessa år, alla dessa skattepengar.
Det fanns tydligen folk som ville mörka moderaten Engströms inblandning. Det märks på media också nu att man ogillar den lösningen och det beror nog inte bara på att man pekar ut en person som är död, sånt händer ju ofta.
Det är värre att mordet på statsministern inte går att lösa definitivt på grund av polisens dåliga arbete i början.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in