2020-06-10, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Nej, enligt tingsrätten kommer huvudförhandlingen fortsätta efter 3:e juli (dagarna är inte planerade än) och det är först efter detta som de kommer skicka ut ljudupptagningarna. Jag gissade alltså inte utan informerade om vad tingsrätten sagt till mig.
Ahaaa.... då har de ändrat sen jag såg det. Där ser man. Intressant. Tack för det!
Citera
2020-06-10, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
Jag har läst mammans psykjournal, Capio Aktiebolag, och blivit förvånad över hur hon lyckas få gå kvar där som patient. Uteblir från vart och varannat besök.När hon uteblir kallas hon igen, och igen. Men dyker alltid upp förr eller senare för att få sin medicin. Olika nedtrappningsförsök faller platt...skickligt ljuger hon och pladdrar hit och dit..hon snörvlar och gråter sig igenom de flesta av besöken.. träffar ofta nya läkare, sjuksköterskor osv.

Långa sjukskrivningsperioder. Eviga diskussioner om ångestdämpande medicin.
INGEN sätter ner foten.
Ingen kommer på tanken att säja: Nej. Du kommer inte på tider du ska komma, och du svarar inte på överenskomna telefontider. Vi bedömer inte att vi kan sjukskriva dig eller ge dig recept längre.

Finns det någon här i tråden som kan svara på om det "brukar gå till" så här inom den öppna psykiatrin?

Först och främst, varför har du läst hennes journaler?
Och var kom du åt dem?
Det är olagligt och straffbart att läsa patienters journaler OM du inte vårdar dem eller av annan anledning har juridisk rätt att läsa dem.

Och ja det är mycket vanligt att psykiskt sjuka inte dyker upp eller svarar.
Det är också mycket vanligt att byter rådgivare /läkare för att ge inte känner dig förstådda, bra bemötta osv.
Det är också vanligt att de ber om ångestdämpande, då ångest är en jäkla plåga att leva med.

Så nej, vem skulle satt ner foten?
Att inte förmå sig att komma på besök är vanligt vid ångest, depressioner ect.
Även beroendesjukdom är en diagnos.
Citera
2020-06-10, 15:05
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emot87
Och var kom du åt dem?
Det är olagligt och straffbart att läsa patienters journaler OM du inte vårdar dem eller av annan anledning har juridisk rätt att läsa dem.

Det är också mycket vanligt att byter rådgivare /läkare för att ge inte känner dig förstådda, bra bemötta osv.
Det är också vanligt att de ber om ångestdämpande, då ångest är en jäkla plåga att leva med.

Hänvisar personen inte till journalerna som finns med i FUP?
Citera
2020-06-10, 15:54
Medlem
vanligajags avatar
Citat:
Och var kom du åt dem?

Finns ju både från häktet och psykiatrin i FUP....ända fram till maj...
Citera
2020-06-10, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanligajag
Finns ju både från häktet och psykiatrin i FUP....ända fram till maj...
Misstolkade inlägget.
Ber om ursäkt.
Citera
2020-06-10, 16:01
Medlem
Citat:
Och var kom du åt dem?

Förlåt! Ber om ursäkt att jag gick på så!
Jag läste och tänkte helt galet!
Trodde du hade läst journalanteckningar som inte funnits med i FUP!
Skyller på sömnbrist!
Citera
2020-06-10, 16:06
Medlem
vanligajags avatar
Citat:
Förlåt! Ber om ursäkt att jag gick på så!
Jag läste och tänkte helt galet!
Trodde du hade läst journalanteckningar som inte funnits med i FUP!
Skyller på sömnbrist!

Lugn. Lugnt. Vi citerar alla fel emellanåt......
Citera
2020-06-10, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Tror inte man väntar till att nån RPU är klar. De kommer några dagar efter den 17 juni.

Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Nej, enligt tingsrätten kommer huvudförhandlingen fortsätta efter 3:e juli (dagarna är inte planerade än) och det är först efter detta som de kommer skicka ut ljudupptagningarna. Jag gissade alltså inte utan informerade om vad tingsrätten sagt till mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ahaaa.... då har de ändrat sen jag såg det. Där ser man. Intressant. Tack för det!
Och inser att jag var i fel tråd! Sorry. Pratade Wilma-målet. Ber om ursäkt där.
Citera
2020-06-10, 21:05
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonW
Det är psykiatrin som fyller på hennes behov och forsätter hålla hennes drogbehov vid liv. Så som de gör med vääääldigt mång/ de flesta som söker vård där. Det finns nämligen ingen planering inom Psyk -bara läkemedel.
Häktesläkaren sätter ut stesolid och ersätter den med atarax o lergigan, som inte är narkotika, och psykiatrin återinsätter stesolid. Som vanligt.

Hon tycks veta vad man ska säga i olika lägen.
Hos Capio ”jag har inga planer på att ta livet av mig, utan vill kämpa för mina barn”, vid omhäktning ” jag kommer ta livet av mig o tänker svälta mig till döds!”

En gissning är att hon vet att Capio inte ger henne starka mediciner om hon är suicidal..?

Känns som att nästan varje steg är beräknat.
Så den eventuella allvarliga psykiska störningen är väl bara ännu ett steg i hennes plan, eller lär bero på intag av droger (vilket väl inte räknas vid straffpåföljd?)
Citera
2020-06-10, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
Hos Capio ”jag har inga planer på att ta livet av mig, utan vill kämpa för mina barn”, vid omhäktning ” jag kommer ta livet av mig o tänker svälta mig till döds!”

En gissning är att hon vet att Capio inte ger henne starka mediciner om hon är suicidal..?

Så den eventuella allvarliga psykiska störningen är väl bara ännu ett steg i hennes plan, eller lär bero på intag av droger (vilket väl inte räknas vid straffpåföljd?)

Vet inte hur en rättspsykiatrisk utredning går till. Är det möjligt att manipulera sig till en psykisk störning i en sådan utredning eller kan man tro att den faktiskt avslöjar vad som är "riktig" sjukdom?
Citera
2020-06-10, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis

Mer eller mindre alla missbrukare är beräknande, det gäller att få tag på de ”mediciner” man vill ha och de vet självfallet vilka strategier som funkar bäst, oftast iaf. Läkare känner i regel igen mönstret efter ett tag i yrket. Bra läkare är restriktiva varför patienten genast letar sig vidare till nästa läkare. Tror det blir svårt för henne att hävda någon allvarlig psykisk störning som skulle vara relevant här. Förutom det självförvållade drogintaget och de effekter det ger så har de ju ändå varit (förhållandevis) adekvata och orienterade i tid/rum). Finns ju inga tecken på psykos eller liknande.
Citera
2020-06-10, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nivla
Vet inte hur en rättspsykiatrisk utredning går till. Är det möjligt att manipulera sig till en psykisk störning i en sådan utredning eller kan man tro att den faktiskt avslöjar vad som är "riktig" sjukdom?

Det är svårt, för att inte säga mycket svårt, att manipulera sig till den graden av psykisk störning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in