2020-06-10, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
"Vi är inte något borgerligt parti". "Samma väljare som S". "Grindvakt mot att politiken går för långt högerut".

Där ser man. Jimmie påpekar rentav att det historiskt var S som stod för reglerad invandring.

Nu dyker väl rimligen SD, tråden? Allt var väl sosseriets fel?

Svår balansgång där. Alltid tyckt tidiga Sd var mera rätt på det, för mycket Timbro nuförtiden.
2020-06-10, 15:54
Medlem
Haddock93s avatar
https://youtu.be/f58hwT89Rv8

Detta är guld för SD, man var tidig att kritisera och nu kommer en icke politiskt forskare och kritiserar FHM/regeringen också i bästa möjliga sändningstid.

Vi kan räkna med mer politisk kritik från andra partier mot S snart. Då var SD först på bollen, igen.
2020-06-10, 17:09
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://youtu.be/f58hwT89Rv8

Detta är guld för SD, man var tidig att kritisera och nu kommer en icke politiskt forskare och kritiserar FHM/regeringen också i bästa möjliga sändningstid.

Vi kan räkna med mer politisk kritik från andra partier mot S snart. Då var SD först på bollen, igen.

Det var bra tajming av SD. De höll upp fingret och kände att vinden vände. Man måste våga sticka ut lite för att få uppmärksamhet. För övrigt i intervjun jag länkade så erkände Åkesson det jag och andra trodde att Tegnell var lockbetet för att få höras i media. Att säga att regeringen skall avgå reagerar ingen på.
2020-06-10, 17:10
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optimaten
Svår balansgång där. Alltid tyckt tidiga Sd var mera rätt på det, för mycket Timbro nuförtiden.

Jag som är SD håller med. Jag hoppas det är taktik för att få näringslivet med sig. Det kan vara avgörande när maktövertagandet sker.
2020-06-10, 18:10
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det var bra tajming av SD. De höll upp fingret och kände att vinden vände. Man måste våga sticka ut lite för att få uppmärksamhet. För övrigt i intervjun jag länkade så erkände Åkesson det jag och andra trodde att Tegnell var lockbetet för att få höras i media. Att säga att regeringen skall avgå reagerar ingen på.

Ja jag hörde det med, plus att man var ensamma i fråga om att kritisera, vilket kan vara till deras fördel. Precis som invandringsfrågan där man var ensamma tills det sket sig, precis som det kommer göra i Corona frågan för S.

Finns nog en anledning varför S vill vänta tills efter valet att släppa resultatet av Coronakomissionen.
2020-06-11, 09:32
Medlem
Imorgon kommer förmodligen Sifo. Med tanke på senaste Demoskop, det sviktande förtroendet för regeringen och den stigande kritiken mot Coronahanteringen har vi all anledning att vara optimistiska. Ett helt realistiskt scenario är att de blågula flyttar fram positionerna och att S rasar med 3-4 PE.
2020-06-11, 09:34
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Imorgon kommer förmodligen Sifo. Med tanke på senaste Demoskop, det sviktande förtroendet för regeringen och den stigande kritiken mot Coronahanteringen har vi all anledning att vara optimistiska. Ett helt realistiskt scenario är att de blågula flyttar fram positionerna och att S rasar med 3-4 PE.
Ja, nu när våra semestrar hotas så vaknar folk. Idioter om du frågar mig. Jag påverkas såklart också men inte fan byter jag parti för det. Men högst sannolikt lackar många och påstår att de ska rösta på SD.
2020-06-11, 09:37
Medlem
Vi får hoppas att väljarna förstår att sd inte har kunskap att styra sverige och att deras stöd försvinner.
2020-06-11, 09:48
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxfaktor
Vi får hoppas att väljarna förstår att sd inte har kunskap att styra sverige och att deras stöd försvinner.
Det verkar inte vara så många andra som har någon direkt kunskap att styra Sverige, men det hindrar inte att dom försöker.
2020-06-11, 10:03
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Ja, nu när våra semestrar hotas så vaknar folk. Idioter om du frågar mig. Jag påverkas såklart också men inte fan byter jag parti för det. Men högst sannolikt lackar många och påstår att de ska rösta på SD.

Jag håller med, dock är jag tveksam om vi hinner se det i opinionen redan i Demoskop denna månad. Misstänker att vi kanske kommer få se det i OU senare i månaden. Försöker dock hålla förväntningar på låg nivå så man inte blir besviken över svenskarna igen..

Och Sook, ja idiotier. Svenskar är för det mesta inte insatta när det kommer till politik. Det finns en stor grupp i samhället som velar mellan S/SD och väljer parti utifrån vad som anses bäst för stunden i media och verkligheten. Det gäller för SD att bevara dessa och få dom att stanna, vilket kan bli svårt. Lättare med tanke på att S är så inkompetenta, men fortfarande svårt.

Citat:
Ursprungligen postat av Maxfaktor

Med vilket belägg vet du detta? Hur ska vi kunna veta om vi inte testar? Tycker du något annat parti gör eller gjort ett bra jobb de senaste 20 åren?

Man måste våga ge partiet en chans att bevisa sin kompetens. Vad jag kan se har partiet växt och blivit väldigt stabilt på senare dagar, det är som Åkesson sa i podcasten med Widar; de är inte längre något uppstickarparti.
2020-06-11, 10:57
Medlem
8711s avatar
Ja, det finns sannerligen många inom S att vinna över till rätt sida igen efter detta. Många som mellanlandat hos SD och gått tillbaka i krisen, men som sannolikt kommer tillbaka efter då missnöjet med samhället finns kvar, massinvandringen finns kvar, kriminaliteten finns kvar med dess rasism mot svenskar, otrygghet som den skapar och den förnedring och dom trakasserier vi ser i samband med detta.

5 procentenheter rakt därifrån tillbaka till Sverigedemokraterna verkar helt rimligt framöver som mål. Jimmie Åkesson kanske skulle försöka sig på någon kampanj för att rikta sig till dessa framöver. Arbetsplatsbesök inom vården och äldreomsorgen vore något, som han gjorde för några år sedan.
2020-06-11, 11:05
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Men det fina i kråksången är att SD behöver egentligen aldrig bli större än 25%. Det kommer aldrig att bli något Folkhemmet version 2.0 där SD har 40-50% och alla städer reser bronsstatyer över Jimmie Åkesson och kastar varpa på nationaldagen.

När SD har vuxit till 25% är partiet så läskigt stort att S och M kommer att flytta sina positioner ännu närmare SD:s agenda. Och då flyttar sig SD ytterligare ett steg från dem i rätt riktning. Och drar på så sätt Sverige åt rätt håll.
Det förutsätter att SD inte ingår ett alltför nära samarbete med M. Det finns en stark skepsis mot M och kortväxta inom arbetarrörelsen. Skall man fortsätta rubricera sig som folkhemspartiet måste man tassa på tå kring Ms marknadshyror etc. Bättre att leka vågmästare.
Citat:
Socialdemokraternas uppgång i opinionen har skett på bred front i många olika väljargrupper. Det visar SCB:s undersökning av partisympatier. Svenskarnas syn på EU har inte förändrats trots sammanbrottet i den fria handeln under coronakrisen.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/s-okar-brett-i-manga-valjargrupper/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in