Före detta Palmeutredaren Håkan Ström: Försvarar det svala intresset för Skandiamannen.
"
Inte mer övertygad efter dagens presskonferens"
https://www.svt.se/nyheter/fore-detta-palmeutredaren-tror-inte-det-ar-engstrom
Sonny Björk är förvånad att NFC och Palmegruppen avfärdar möjligheten att kunna
identifiera mordvapnet:
–
Man ser på bomspåren på kulorna att det är ett rätt välbehållet vapen. Har man sparat vapnet av någon anledning och inte skjutit väldigt mycket med det, då finns det tillräckligt mycket detaljer för att komma en bit på vägen, säger Björk.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forre-vapenutredaren-forvanad-finns-tillrackligt-mycket-detaljer
Citat:
Förmodligen gjorde Engström sig själv förbrukad som ett spår i och med att han presenterade sitt ansikte för hela svenska folket – bland annat i ett långt inslag i Rapport där han bara en månad efter mordet presenterar en helt egen rekonstruktion av mordnatten. Inga vittnesuppgifter skulle efter det ögonblicket kunna användas för att peka ut Engström som gärningsman.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/analys-ett-antiklimax-som-inte-avslutar-det-nationella-traumat
Det stämmer ju, det där sista.
Engström skulle då vara en så otroligt förslagen gärningsman. Så grymt listig, så utstuderad,
att man nog får gå utrikes för att hitta något motsvarande. Om man ens gör det då, osäkert.
Engströms enastående kyla som mördare, ja, vem kan matcha den då?
Alla beskrivningar vi känner till från hans nära och kära om en vek och något feg Stig Engström,
knappt kapabel att ens ta kål på en insekt, visar då med Engström som skyldig, att man
torde ha underskattat honom rejält, dåligt känt till vem han verkligen var och vad han
kunde vara i stånd till. Det är ju i och för sig möjligt.
Visst, han kan vara boven i dramat, det är inte uteslutet, men då frågar jag mig än en gång;
hur kunde Lisbeth ta så fel på honom och Christer Pettersson?
Vittnet Inge Morelius förklarar sig vara helt säker på att LP och gärningsmannen haft
ögonkontakt en stund. De har verkligen sett på varandra.
Det stod bara en man intill paret Palme. Det stod inte två personer där. Där var mördaren
och sedan ingen mer. Och LP pekar inte ut någon Engström. Inte då och inte senare.
Hade han varit identisk med gärningsmannen så borde hon väl rimligen ha känt igen
honom när hon fick möjlighet att se honom på nytt. Kan man tycka.
Över slutligen till nåt annat:
Leif GW och möjligen någon mer nämnde för ett tag sedan att det till åklagare Petersons
ära borde resas en staty föreställande honom när han nu skulle ge svenska folket den
efterlängtade slutgiltiga lösningen på mordgåtan, dock bara under förutsättning att det
var en lösning som höll tätt och alltså inte lämnade utrymme för något annat svar
på gåtan, men nu blev det dessvärre inte så som bekant. Här hölls det inte tätt det minsta.
Så statyn lär frysa inne. Peterson får klara sig utan.
Upp som en sol och ner som en pannkaka - det är väl ungefär vad som hänt kring den
mannen det här året.
Ps. Först ut förresten att lansera Stig Engström som statsministermördare var väl Anders Jallai
i sin "Landsförrädaren" om än bara i fictionform, om jag nu minns rätt.
Där var han inte ensamagerande gärningsman utan ingående i ett nätverk.
Skulle han nu vara skyldig också i verkligheten, vilket jag fortfarande har ytterst svårt
att tänka mig, då tror jag nog han handlade på egen hand utan att vara del i en
konspiration.