2020-06-11, 01:47
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Jag har med stor säkerhet id:at ”Almsäter”.

Skriven i Täby 1985-12-31. Arbetade vid mordtillfället på ett företag i Stockholms län, som ägdes av en företagare inom transportsektorn i Norrbotten. Bytte jobb i mars 1986.

Det där om "ett företag i Stockholms län, som ägdes av en företagare inom transportsektorn i Norrbotten", har det måhända koppling till Luleå-direktörens transportföretag??
Citera
2020-06-11, 01:55
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackhawkdown
Nu ska jag erkänna att jag inte har läst exakt alla vittnesmål och kan ha missat något. Men såhär ser bilden i mitt huvud ut av vad som hände. Delvis KP:s teori kombinerat med Stay Behinds kopplingar till Skandia som jag anser måste vara central.

1. SÄPO Medlem inom Stay Behind (Möjligtvis även Sydafrikansk spion) rapporterar till C.G Östling att O.P Ska vara utan livvakter.

2. C.G Östling har därför span på O.P denna kväll och bekräftar efter Bio Grand att inga livvakter har hämtat upp LOP. (Alternativt en annan Grand-Man)

3. C.G Östling meddelar via Walkie Talkie till GM1: Anti Avsan vilken väg Palme tar nerför Sveavägen.

4. Anti Avsan går till Dekorima hörnan och ställer sig där.

5. Ett par minuter innan så får Anti Avsan (Dekorima mannen) order av C.G Östling att utföra mordet, samtidigt står de finska flickorna och pratar med Anti Avsan (som håller i Walkie Talkie och pistol), även bland annat Morelius ser A.A.

6. Strax efter meddelar A.A via Walkie Talkie till C.G Östling att flera vittnen sett A.A

7. C.G Östling meddelar GM2: Skandia Mannen (Stig Engström) via Walkie Talkie att GM1: Anti Avsan är avslöjad och att dom måste byta skytt omedelbart. SE är reservskytt och redå. (Vi vet att Skandia har kopplingar till Stay Behind och detta är huvudkontoret vi pratar om). Han lägger ner Walkie-Talkien tar pistolen, skyndar sig att stämpla ut.

8. Anti Avsan har tagit sig iväg och det är det som Cheva Mannen Leif först ser när han springer iväg med älg steg.

9. SE hinner ikapp OP och skjuter han.

10. SE springer tunnelgatan upp, Jeppson ser SE. Men även Chevamannen som ser detta när han stannat. Men möjligtvis sett 2 olika personer.

11. Anti Avsan som gömt sig utanför syn frågar i sin Walkie Talkie: "Hur har ni det där uppe"
C.G Östling svarar: "Bra, fast förjävligt kallt. Statsministern skjuten"

12. Yvonne Nieminen ser SE på David Bagares Gata när han försöker få ner pistolen i väskan, samtidigt som han springer.

13. SE gör sig av med vapen eller gömmer väskan (tillfälligt)

14. SE kommer tillbaka 23:40 till Skandia för att gömma den Walkie Talkie som han glömt efter att C.G Östling ropade ut SE med kort varsel som reservskytt.

Nu vet jag inte om denna teori tagits upp, men vad tycker ni talar emot detta?

Anti Avsan är inte finsk utan estnisk. Skillnaden mellan finska och estniska är större än den mellan exempelvis svenska och norska. De finska flickorna kan definitivt ha förstått Avsan, men det är orimligt att de inte skulle kommentera språket inför utredningen eller journalisterna. En svensk som hört en norsk prata på mordplatsen hade ju inte beskrivit honom som svensktalande därför att man som svensk förstod vad som sades.

Enligt obekräftad uppgift har även de finska flickorna dementerat inför Borgnäs att det är Avsan de sett. Men byt ut honom mot valfri faktiskt finsktalande i samma krets och du har ett scenario. Tänkbara är Bror Perä, Carl-Gustav Östling själv (som var finsktalande och dessutom ägde ett kortpipigt vapen som kvinnorna beskriver) eller helt enkelt någon som ännu inte namngivits.
Senast redigerad av H24 2020-06-11 kl. 02:16.
Citera
2020-06-11, 02:05
Medlem
bibbarsmutss avatar
En sensationell sak som nämndes idag (men som föll bort för mig pga all övrig chock) var vad Melander sa gällande vapenfrågan, och vad det som sas egentligen har för konsekvenser för hela vapenavsnittet i PU:
Citat:
– Tyvärr är det så illa att NFC nu säger att det skulle vara mycket svårt, om ens möjligt, att koppla rätt vapen till kulorna. Dels med tanke på att spåren är få och kulorna demolerade, dessutom vet man ju inte vad som hänt med det vapen som avlossade kulorna då – under tiden fram till nu. Det kan alltså vara så att det här vapnet sätter helt andra spår på kulor idag än vad det gjorde 1986, säger Hans Melander.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/palmeutredaren-inte-mojligt-att-koppla-ett-vapen-till-mordplatsen

Härmed anser de alltså att vapenavsnittet nu får anses vara helt olösligt?

Det är väl kanske inte orimligt, det har ju gått hela 34 år, men liksom: det gällde väl i nästan lika hög grad t.ex. år 2010 eller år 2005? Förbluffas över att det här inte har uppmärksammats idag. Det vore ju ungefär som de hade sagt att "kulorna råkar vara försvunna, så hela det här tekniska avsnittet kan strykas nu". Häpnadsväckande.
Citera
2020-06-11, 02:15
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jo då, jag såg den med något olyckligt kort avbrott. När kom han in på LP? Vad jag definitivt såg var hans flackande blick och undvikande svar på Borgnäs motiverade fråga. Tycker du att det var ett adekvat svar?

Men du noterade säkert också att LPs signalement inte kvalade in på någon av KPs listor. Taxichaufförer ja, huvudvittne nej. That’s how it goes.

Han tittade ner och vänster med hukad nacke och krökt rygg när garvade journalister som Borgnäs och Wall dök upp. Det var pinsamt och generande att bevittna.
Citera
2020-06-11, 02:24
Medlem
Van Nostrands avatar
Att man gick bort sig igen! Verkar ligga en förbannelse över det hela.

Visst - Engström kan vara skyldig. Om han råkar stämpla ut beväpnad med en skarpladdad(!) revolver (som han inte hade känd tillgång till) och sen får syn på paret Palme och emot allt som är känt om honom som person, ögonblickligen får för sig att mörda kallblodigt utan uppenbart motiv för att sedan återvända till Skandia efter 20 minuter.

...eller

Att han råkade bevittna mordet/mordplatsen lite avsides och sen, i linje med hans personlighet, förbättra på sin insats och sitt vittnesmål.

Skulle säga att alternativ 2 är ungefär 100000 gånger mer sannolikt.

Detta är fanimej sämre än på Holmers dagar.

Man får gädjas åt det lilla istället (Linköping).
Samt att den här tråden kommer leva vidare.
Citera
2020-06-11, 02:29
Medlem
snillet_1s avatar
Det enda positiva med detta är väl att väldigt få verkar köpa den så kallade lösningen som Krister Petersson och Hans Melander presenterade. Köper inte alls att utredningen läggs ner med detta som motivering, det finns fortfarande för många frågor kring hela utredningen och den så kallade lösningen är långt ifrån tillfredsställande.
Citera
2020-06-11, 02:32
Medlem
Idittfejss avatar
Varför är Anette Kohut förhör fortfarande hemlig stämplat?
Citera
2020-06-11, 02:34
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ossmond
En tanke slog mig: Det kanske var KP:s plan B vi fick oss till livs i går fm. Varför övergav han då plan A till förmån för ett så pass dåligt alternativ som inte lär ge honom vare sig staty eller fjädrar i hatten för hederligt åklagararbete tillsammans med poliser i PU? Vad fick honom att plötsligt ändra sig.
Hände något på upploppet?

Samma tanke slog mig. Grå, trött och lite uppgiven malde han sig igenom Filters märkliga antaganden. Vände bort blicken. Blek. Och Melander såg ut att kunna somna när som helst.

Härtill är jag nödd och tvungen?

Vad hade han velat berätta egentligen?

Tre år. Optimism. Seriös och trovärdig.. Och sen det här?

En tragisk föreställning.

Den enda gång Melander kvicknade till med stort leende var när någon nämnde Sydafrika. "En stark motivbild".

Bevittnade vi återigen det alla tänkande människor redan insett. Det får inte komma en riktig lösning. Det ska va såna som SE och CP. Så är bestämt.
Citera
2020-06-11, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
Faktiskt inte läst på eller klurat men detta känns tunt.
Schabblet i utredningen i början .pekar för mig på Politisk styrning av Utredningen ... Det känn som att en saklig opartisk utredning hade lagt upp svinerier på bordet som rätt många inte ville kom fram. Det var därför erfarna killar med åklagare inte fick sköta det.

Vad jag förstår har Skandiamannen skjutit med pistol men har inget eget vapen. Vad man vet.
Vad jag förstår kan man få vapenlicens om man är sportskytt och aktiv.
Han kan ha illegala vapen . Men enligt spåret " Lånar " han ett vapen av en " Samlare "
Varför skulle en samlare låna ut ett skjutvapen ??? En samlare har detta som hobby eller liknande
Att låna ut ett handeldvapen ..kan få den följden att detta användes för ett brott och att man själv åker dit + mister Licensen. Kanske tom åker på medverkan.

Skulle en reklamkonsulent på försäkringsbolaget Skandia. Grafiker Som ser ut som en Reguljär Svenne vara så hotad att han behöver vara beväpnad på jobbet en Fredag. Kväll .. Visst det kan ju hända lånat pengar och vad annat spelat på hästar .. Inkassokillar vill ha betalt men det hjälper ju inte skjuta dom. Problem man har blir bara större.

Polisen tror att Skandiamannen är skrävlare som vill vara betydelse full. Som anmäler sig själv som vittne. Men skiftar historia ..
Stolle ..kommer i åtanke ingen man lånar ut vapen till sådär hur som helst.
Fantombilderna beskriver magerlagda ansikten utan glasögon och Skandia mannen har ansikte som en fotboll med glasögon. Längden stämde inte heller tyckte jag mig se.
Sällan jag har en böjelse att ge snuten rätt i någonting och inte i detta ärendet. öh taget

Men att Svenne skulle vara så kall att han knäppt landets statsminister med lånevapen .Kliver fram med puffran i rockfickan ..Lyckas vara " Cool under Pressure " hjälpa till ..( Var skulle puffran annars vara om inte i fickan )
( Vad säger samlaren när han får tillbaks den med 2 tomma hylsor + ser nyhetssändningar ...Skulle han klara knipa käft kanske och skulle han behålla vapnet NEJ NEJ .... där kraschar det big time aldrig i h..e

Låna till en stolle --Få tillbaks --med 2 avfyrade --med nyhetssändningar --och behålla vapnet så det finns idag
NEJ kriminella kan vara dumma men idioter är dom inte
Vapenutlånaren måste räkna med " Förstärkta förhör " med Schäferhundar som rycker i kulorna .. Skandiamannen sjunger som en Kanariefågel --Och berättar vems vapen han lånat ---Snuten kommer med nationella insatsstyrkan sparkar in dörren -- Här är puffran pågar --- NEJ den köper inte jag att den skulle finnas kvar

Det känns för mig som en så stor högoddsare att det inte stämmer . Håller inte ..med reservationen att jag inte läst på.
Visst det kan finnas mer och annat men min känsla är att detta är fel med det lilla jag vet och hört.
Har det någonsin hänt att skytten stannar kvar på platsen ??
Vore det planerat hade man hittat bättre killar
Var det han ensam hade han stuckit från platsen.
Tills vidare tror jag snuten gjorde rätt då som släppte honom - Ingen har heller känt igen honom som skytten låter det som.

.

So you would think Hans Melander gets a tip on a S&W and he actually does something - sort of like what you describe "-Snuten kommer med nationella insatsstyrkan sparkar in dörren"
Or maybe try asking tough questions instead of kicking in doors!

Or you would think maybe he bothered to call back and ask for additional evidence, like telephone conversations on record. Yes, "efterlavande" wanted to know what exactly was known about the S&W

NOPE - based on the TV interview HM did today - he for sure never followed up on the S&W.
Boboslacke must be correct, HM stood around and laughed during his Friday fika.
Seriously, how lazy could you be

For the hope and future of Sweden, let him retire!
The country will be better off!
Citera
2020-06-11, 02:36
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
En sensationell sak som nämndes idag (men som föll bort för mig pga all övrig chock) var vad Melander sa gällande vapenfrågan, och vad det som sas egentligen har för konsekvenser för hela vapenavsnittet i PU:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/palmeutredaren-inte-mojligt-att-koppla-ett-vapen-till-mordplatsen

Härmed anser de alltså att vapenavsnittet nu får anses vara helt olösligt?

Det är väl kanske inte orimligt, det har ju gått hela 34 år, men liksom: det gällde väl i nästan lika hög grad t.ex. år 2010 eller år 2005? Förbluffas över att det här inte har uppmärksammats idag. Det vore ju ungefär som de hade sagt att "kulorna råkar vara försvunna, så hela det här tekniska avsnittet kan strykas nu". Häpnadsväckande.

788 provskjutningar i onödan? Nej, ett försök att döda framtidens Palmeutredning.
Citera
2020-06-11, 02:42
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Varför är det ingen som pratar om Bo Theutenbergs nyligen släppta dagboksanteckningar från sin tid på UD?

Han är professor i folkrätt och jobbade på UD vid tiden då Olof Palme var statsminister. Han var inkopplad i Boforsaffären genom sin tjänst och jobbade nära Palme. Han är att betrakta som ett förstahandsvittne om hur snacket gick på den tiden.

Hans avslöjande som kom i dagarna går i linje med det som Kegö och Barrling försökte men inte fick prata om, d.v.s. att Sovjet låg bakom mordet på Olof Palme och att buggningen av Vladimir Nezjinskij bevisar det.

https://www.inblick.se/nyheter/2020/06/05/sovjet-l%C3%A5g-bakom-palme-mordet

Är dagens presskonferens ett sätt att ta fokus från det här, får man säga, sensationella avslöjandet? Bo Theutenbergs förklaring skulle nämligen innebära att dåvarande politiker, som var starkt vänsteranstrukna, mörklade sanningen från svenska folket för att inte blotta Sovjetunionen. Därav att sanningen om mordet skulle skaka Sverige i dess grundvalar.

Otroligt intressant, har aldrig hört talas om karln.

Varför får inte han mer uppmärksamhet? Det som sades i den artikeln kändes betydligt trovärdigare än kps pk, nu skrapa jag bara på ytan men måste läsa mer om han.
Citera
2020-06-11, 02:49
Medlem
Notera det ljusa smala partiet precis ovanför överläppen på SE:

https://www.svd.se/engstrom-jag-forvaxlades-med-mordaren

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/se-skandiamannen-tala-om-palmemordet-intervju-fran-1986

Case Closed.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in