2020-06-11, 00:39
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag säger inte att presskonferens var något bra. Men att presentationen mot SE var hederlig. Om än tunn, vilket KP själv påpekade
Du är ganska ensam om att tycka det också. Men för all del, du ser det på ditt sätt.
Citera
2020-06-11, 00:40
Medlem
Vad hände med Eugene de Kock och Sydafrika-teorin? Efter att ha tittat på en rekonstruktion med Grandmannen och hans iskalla agerande och avrättningsmetod känns det ju som att ett proffs borde ha gjort det. Eugene de Kock känns ju ganska rimlig ur det hänseendet, speciellt då den tidigare torpeden Eugene verkar ha lämnat Sverige timmar efter mordet.
Citera
2020-06-11, 00:40
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Om man inte sållar, då tar man med allt? Eller har jag fel?

Den är hederlig och objektiv. Det beror på hur butt hurt man blir
Jag tänker så här:
- KP är allmän åklagare.
- Han har enligt egen uppgift ägnat 3 år till att utreda misstankar mot SE.
- SE är död och har ingen annan som försvarar honom.
När KP då sitter i SvT och TV4 samtidigt och berättar om varför han tror att
SE är skyldig, då är det hederliga och anständiga att göra vad då?
Är det att plocka ihop listor med det som passar in i ens egen teori och skippa allt annat? Eller är det att ta upp också det som objektivt talar för den misstänkte,
t.ex. signalement, tidsuppgifter kring mordet och framförallt det faktum
att huvudvittnet pekade ut någon som inte alls liknade SE!
Citera
2020-06-11, 00:42
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Du är ganska ensam om att tycka det också. Men för all del, du ser det på ditt sätt.

Det också? Samma som jag sa innan som jag var tvungen tolka åt dig för att du hoppade in mitt i?
Citera
2020-06-11, 00:45
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag tänker så här:
- KP är allmän åklagare.
Är det att plocka ihop listor med det som passar in i ens egen teori och skippa allt annat? Eller är det att ta upp också det som objektivt talar för den misstänkte,

Han tog upp att Lisbet pekat ut någon annan under ed. Såg du presskonferensen? Är inte det att ta upp saken?
Citera
2020-06-11, 00:49
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Det tror jag säkert. Men tror på omvänd skottordning

Och hur skulle detta ske om GM står bakom? Då kan den knappast gå som den gick eftersom den hade gått in genom ryggen och ut genom bröstet (dvs, som på OP).

Citat:
Ursprungligen postat av Triumpf-Of-The-Ill
Vittnen säger sig höra ett skott varpå de ser mot platsen där ännu ett skott avlossas och OP sjunker ner direkt. Omvänd skottordning är möjligt.

Varför skulle LP skjutas först? Hur menar du att skottet nuddar längs med ryggtavlan i detta scenariot? Det låter mer som något som händer i samband med att ryggen byter vinkel (dvs nåt sånär längs med skottlinjen).
Citera
2020-06-11, 00:49
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Nej jag fastnar för idiotin att bestämt hävda att man efter 80 dagar kan minnas exakt hur långt ett kort samtal var. När man tjugo minuter senare hade ett samtal till med samma person. När man läst i tidningar och sett i tv vad den personen påstår sig varit med om.
Jag skulle snarare säga att idiotin i det här fallet är det oändliga ifrågasättandet av HOs uppgift om ett samtal om SEs kommande semester under ”ett par minuter”.

Detta trots att det inte motsägs av fakta vi har, tvärtom: SE stämplar ut 23:19-23:19:59 och kan vara ute på gatan 23:21-23:22 någonting. Han kan ha hört skotten som han säger och anlänt vid MP strax därpå.
Citera
2020-06-11, 00:52
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Jag tänker så här:
- KP är allmän åklagare.
Och inte ett ord om att SE berättade för väktarna 23.40 vad som hänt på platsen, saker som i stora drag stämde och där ingenting var bevisligen direkt felaktigt. Det här är bedrövligt. Om inte KP blivit hotad eller förhindrad att säga sanningen är han värre än Holmér och Ölvebro tillsammans.
Citera
2020-06-11, 00:53
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Han tog upp att Lisbet pekat ut någon annan under ed. Såg du presskonferensen? Är inte det att ta upp saken?
Jo då, jag såg den med något olyckligt kort avbrott. När kom han in på LP? Vad jag definitivt såg var hans flackande blick och undvikande svar på Borgnäs motiverade fråga. Tycker du att det var ett adekvat svar?

Men du noterade säkert också att LPs signalement inte kvalade in på någon av KPs listor. Taxichaufförer ja, huvudvittne nej. That’s how it goes.
Citera
2020-06-11, 00:54
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag skulle snarare säga att idiotin i det här fallet är det oändliga ifrågasättandet av HOs uppgift om ett samtal om SEs kommande semester under ”ett par minuter”.

Detta trots att det inte motsägs av fakta vi har, tvärtom: SE stämplar ut 23:19-23:19:59 och kan vara ute på gatan 23:21-23:22 någonting. Han kan ha hört skotten som han säger och anlänt vid MP strax därpå.

Ja om man utgår från att de pratade 120 sekunder. Att klockan inte gick en sekund mer fel än 1 minut. Det faktum att SE säger att de inte pratade.
Citera
2020-06-11, 00:54
Medlem
BlueVeinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brajzilla
Alla ni SE-vurmare känner ni er nöjda nu? det här var ju annars lite på eran "nivå" om man så säger.

Ja med tanke på att SE omöjligt kan uteslutas, stämmer överens med signalementet, har motiv, och har påtagits att ljuga flera gånger. Största sannolikheten är att SE mördade Palme. Stärks också av den intervjun han gör 94 där han iprincip beskriver händelsen i detalj.
Citera
2020-06-11, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Man undrar vad PU sysslat med de tre senaste åren egentligen.

Sydafrika och Stig Engström?

De uppgifter man tog fram var ju väl kända saker baserade på Lars Jeppssons, Yvonne Nieminens och Stig Engströms vittnesmål
De hade ju dessutom Filters material och Lars Larssons bok
Andra mordplatsvittnen verkade rätt ointressanta tydligen

Till exempel blev Lisbet Palmes vittnesmål ratat, den enda gången hennes vittnesmål verkar ha varit intressant var när hon pekade ut Christer Pettersson

Någon gång måste man ge upp men detta blev inte gjort på något bra sätt

Vi fick inte heller veta om Stig Engström hade några kopplingar till WACL eller andra liknande organisationer, vi vet bara att han umgicks i Palmekritiska kretsar bland annat en del militärer

Ett sidospår på detta,
Tänk om någon lyckades undersöka Stay behind, Barbro och Leongrupper mm
Hur aktiva de var i Skandiahuset 1986

Walkietalkies.

Sidospår 2.
Tänk om vi fick tillgång till Stasiarkiven och se vilka som finns med där.
En tanke slog mig: Det kanske var KP:s plan B vi fick oss till livs i går fm. Varför övergav han då plan A till förmån för ett så pass dåligt alternativ som inte lär ge honom vare sig staty eller fjädrar i hatten för hederligt åklagararbete tillsammans med poliser i PU? Vad fick honom att plötsligt ändra sig.
Hände något på upploppet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in