2020-06-10, 20:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av colli
Jeg må indrømme, at jeg undervejs har undret mig over flere ting i politiets håndtering af sagen, og særligt da TH blev løsladt. Hvis det viser sig, at TH er uskyldig og forklaringen ligger i fx det kriminelle miljø, så vil det være den største skandale jeg kan komme i tanke om for norsk politi (og familien Hagen), og derfor tænker jeg som udgangspunkt at politiet må vide hvad de gør. Det er en sag med kæmpe bevågenhed, store økonomiske ressourcer, så det er bare svært at forstille sig at de har sat kling og klang på sagen...
Citat:
Det er en sag med kæmpe bevågenhed, store økonomiske ressourcer, så det er bare svært at forstille sig at de har sat kling og klang på sagen...
Dette er jeg helt enig i! Det er vanskelig å forestille seg at politiet ville ta sjanser med denne saken som har så stor medieomtale. Og som du sier, pågripelsen som ble foretatt av beredskapsstyrken, i samme øyeblikk som hele Norges befolkning satt i korona-karantene, kan ikke ha blitt gjort pga "en feilberegning av THs rutiner", slik det har blitt forsøkt forklart.
Her er det "noen ugler i mosen", som de sier i Danmark.
Jeg tror at vi snart får oss en overraskelse - mulig at politiet har både jokere 🃏🃏🃏, ♦️2 og ♥️ess i ermet
Senast redigerad av Havhest 2020-06-10 kl. 20:10.
Citera
2020-06-10, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Jeg tolker det som at du ikke vil svare.

Hehe, i all den tid du ikke evner å formulere hvorfor du oppfatter det som kritisk for "oppklaringen" av saken at TV2 har en ræva reportasje, så ser det jo ikke ut som det er behov for noe svar.
Citera
2020-06-10, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Dette er jeg helt enig i! Det er vanskelig å forestille seg at politiet ville ta sjanser med denne saken som har så stor medieomtale. Og som du sier, pågripelsen som ble foretatt av beredskapsstyrken, i samme øyeblikk som hele Norges befolkning satt i korona-karantene, kan ikke ha blitt gjort pga "en feilberegning av THs rutiner", slik det har blitt forsøkt forklart.
Her er det "noen ugler i mosen", som de sier i Danmark.
Jeg tror at vi snart får oss en overraskelse - mulig at politiet har både jokere 🃏🃏🃏, ♦️2 og ♥️ess i ermet

Det holder jeg en knapp på, som man siger i Norge :-) Og hvis politiet tager fejl, så får vi os nok også en overraskelse
Citera
2020-06-10, 20:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sosialisten
Hehe, i all den tid du ikke evner å formulere hvorfor du oppfatter det som kritisk for "oppklaringen" av saken at TV2 har en ræva reportasje, så ser det jo ikke ut som det er behov for noe svar.

Hm, du har kanskje ikke lest hele mitt innlegg, men det er nå greit.
Citera
2020-06-10, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Man må ha forstått at TH ville trenge hjelp. Da ville kanskje "kryptogutten" RU være nærliggende å spørre?
Hvis man skal utforske tanken om at TH er uskyldig, og dette er en reell kidnapping for løsepenger, så må RU være involvert på en eller annen måte. Tror ikke det er tilfeldig at TH ble oppsøkt som kryptoinvestor i månedene forut for forsvinningen.

Der er vi hvor jeg tror løsningen kan ligge, nissen som skryter på forum om kryto at han har funnet en Hval med penger og noen andre ser muligheter til det ene eller det andre. Tviler på nissen er involvert i noe med forsvinningen, bare skrytt uvitende om sin kontakt med TH. Kan også hende de har kommunisert der.
Senast redigerad av polsmannen2 2020-06-10 kl. 21:24.
Citera
2020-06-10, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Helt klart. Ekte kidnappere forstår at en 70 åring som er digitalt analfabet ikke har en sjanse i verden til å betale løsepengene på den måten som er skissert. Om man ser bort fra kunnskapen som kreves så er bare det å skaffe nok Monero i seg selv en utfordring.
Man må ha forstått at TH ville trenge hjelp. Da ville kanskje "kryptogutten" RU være nærliggende å spørre?
Hvis man skal utforske tanken om at TH er uskyldig, og dette er en reell kidnapping for løsepenger, så må RU være involvert på en eller annen måte. Tror ikke det er tilfeldig at TH ble oppsøkt som kryptoinvestor i månedene forut for forsvinningen.

Teori.

Kidnapperne kan ha diskutert over lengre tid hva som er det sikreste måten å kidnappe noen på. De kommer frem til at krypto-kidnapping kan være løsningen. I deres øyne sikrer denne planen ihvertfall at de aldri blir tatt. I løpet av deres planlegging melder det seg dog et problem. Hvis de skal kidnappe og kreve inn penger via krypto, må den som skal betale ha kryptokompetanse.

På nettet/eller via bekjente, får de nyss om at det er en stor "hval" som er veldig kryptointerresert og omtrent har bestemt seg for å investere i utvinning(?) av krypto. Det er det en spesifikk kar (dere vet hvem) som har skrevet mye om i diverse forum, og pratet mye om til bekjente. Kidnapperene konkluderer derfor med at denne hvalen må ha kryptokompetansen som kreves for at planen skal funke. De gjør litt mer research og finner ut at hvalen er god for 1.7 milliarder...

En nyttig idiot som har skrytt overalt om sin store mulighet og hvor "nær" avtalen er for å komme i havn med sin hval . (Med kriminelle i sitt nettverk)

En 70 åring som derfor blir overvurdert ift kryptokompetanse.

Kidnapperne som fant sitt mål, og bryr seg mer om aldri å bli tatt enn å absolutt måtte få utbetalt penger.
Senast redigerad av Truthseeker77 2020-06-10 kl. 20:51.
Citera
2020-06-10, 21:01
Medlem
Spoekelseskladdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Viktig poeng! Milljardærer er ikke som 70-åringer flest på den måten.

Ja, enten på ene eller andre måten, så må GM ha vært klar over at TH kunne tilegne seg kunnskaper om kryptovaluta m.m. - eller bare antatt at han hadde kunnskaper slik som i sitatet øverst

Er vel ikke noe problem å kjøpe seg den kompetansen. Hvilken kryptokompetent person ville sagt nei til 50k for å handle krypto for 90 millioner? Og hvilken milliardær klarer ikke å finne en kryptokompetent person?

Synes ikke det ligger noen ting å tolke i akkurat den delen av plottet.
Citera
2020-06-10, 21:08
Medlem
Citat:

Det var aldri noen etterforskning og det er derfor det er spekulasjoner.
Citera
2020-06-10, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goingsomewhere
Dette rimer ikke, ærlig talt. Du mener altså det er ENKLERE å plukke opp metadata når man ikke forventer noe slikt i det hele tatt enn å konvertere hex til ascii? Det er ikke akkurat at du får disse meldinger, i hex eller pseudo-ascii, opp i lommeboka lysende i natten.

Jeg mente ikke å påstå at det er enklere å få tilgang til transaksjonsmetadata enn det er er å konvertere fra hex til ascii, for det er det jo ikke. Jeg burde formulert meg annerledes.

Men er det urimelig å anta at siden "motparten" ikke forventet å motta noen kommunikasjon i metadataene, så er sannsynligheten større for at de ville lest beskjeden dersom de ikke først måtte konverte den til ascii?

(Dette er uansett en spekulasjon om Kripos' tenkemåte fra min side, som ikke er spesielt relevant til løsningen av saken.)

Citat:
Ursprungligen postat av goingsomewhere
GM vill ha skjønnt det kunne aldri være TH solo som kunne sende slike meldinger (det er enda vanskeligere å sende enn å lese), dermed må det ha vært soleklart at det var politiet eller en annen 3e part som sendte meldinger. Og DA hadde jeg vurdert å ikke sende til kommunikasjonsadressen men til sendeadressen 32jYx*** Å sende 0.0007 btc med metadata til kommunikasjonsadressen har egentlig ingen mening. Men min forklaring er altså er det er fordi politiet skjønnte ganske fort at kryptoopplegget var kun for å dekke over noe annet, og ikke noe mere, og ville prøve det ene og andre. Og det kommer egentlig også fram fra brevet fra HBB ifhld til avlytting.

Du er nok inne på noe der.
Citera
2020-06-10, 21:28
Medlem
Citat:
Jeg har lest boka og sett serien, ganske så uinteressant. Milevis unna å være så slagkraftig som boka om drapet på Birgitte Tengs og Baneheia-saken. Det eneste som gjør saken om Wiborg interessant er konsekvensene, det er litt for mange som ønsker at det skal være et attentat.
Det er mange som "ønsker" at det skal være et attentat..? Hvorfor dette kategoriske standpunktet i begge disse sakene? Skulle nesten tro de var forbundet.
Citera
2020-06-10, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Hm, du har visst ikke lyst til å svare.

Jeg er helt åpen når det gjelder saken med Wiborg. Jeg leste boka og så serien. Ble ikke overbevist om at det hadde skjedd et drap. Kan like godt vært et selvmord. Wiborg var i psykisk ubalanse før turen til København. Dette ble ikke sagt rett ut av Wiborgs to brødre, men for dem var det ikke opplagt at dette var et drap.
Citera
2020-06-10, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akershus
Jeg er helt åpen når det gjelder saken med Wiborg. Jeg leste boka og så serien. Ble ikke overbevist om at det hadde skjedd et drap. Kan like godt vært et selvmord. Wiborg var i psykisk ubalanse før turen til København. Dette ble ikke sagt rett ut av Wiborgs to brødre, men for dem var det ikke opplagt at dette var et drap.
Det ene utelukker ikke det andre, snarere tvert imot. Jeg kjenner ikke til saken, men skal man fake et selvmord er det selvsagt en fordel at personen er i ubalanse fra før.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in