2020-06-10, 19:33
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insperatus
Väldigt vettigt inlägg. Alla jag känner springer fortfarande runt och trycker upp t-shirtar med Tegnell på. Fattar verkligen ingenting.

Dina vänner är tyskar. Oliktänkande beivras.
Citera
2020-06-10, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Kanske var dumt att titta tillbaka i tiden. Mellan 14:e till 18:e April rapporterades 593 avlidna svenskar i Covid 19. Ett nationellt trauma. Fyfan.

Nej - det er dumt ikke at lære af sine fejl.

Hvem har det endegyldige ansvar for Covid-19 katastrofen i Sverige - det har selvfølgeligt regeringen.

Undskyldningerne for ikke at stoppe katastrofen er uden ende og dybt fornedrende for det såkaldte "demokrati" Sverige.

Hvordan kan et land som Sverige være med i FN og oven i købet have skrevet under på menneskerettighederne?
Citera
2020-06-10, 19:39
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Dina vänner är tyskar. Oliktänkande beivras.
Tröttnar du inte på att helt oförtjänt förtala gruppen tyskar genom att tillskriva dem vad som i själva verket är svenskars beteende, och tror du verkligen att du skiljer dig från de svenskar du angriper när du beter dig på det sättet?
Citera
2020-06-10, 19:41
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Tröttnar du inte på att helt oförtjänt förtala gruppen tyskar genom att tillskriva dem vad som i själva verket är svenskars beteende, och tror du verkligen att du skiljer dig från de svenskar du angriper när du beter dig på det sättet?

Jag har inget emot moderna tyskar. Jag har t.o.m. bott i Tyskland!

De har ju gjort upp med sitt sekteriska sinne.
Citera
2020-06-10, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ja det är skandal..och åter skandal att ingen försöker förhindra det.

Man måste vara nivåsänkt för att inte se vad som händer. De som kan köper vård och tar gräddfiler, och vanliga svenssons blir sittande i skiten, med skatter över 50% och vi får mindre och mindre för pengarna.

Löfven, Tegnell och övriga höjdare skiter i vad coronaviruset skadar. De lever i sin egen verklighet. Den sönderkörda vården drabbar inte dom.

Alla tjatar om lockdown, men ett par veckors inreseförbud och karantäner hade gjort underverk. Bra mycket billigare än nuvarande skit också.

120 miljarder (!) ska staten ösa över kommunerna och det är bara början.

Sanslösa stödsummor.

Och så har vi knäckt vård och lågkonjunktur.

Vi har ju inte räddat ekonomin.
Citera
2020-06-10, 19:44
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Problemet med den studien och de studier som de baserar sig på är att de mäter tidsserie för smittade utan någon koll på restriktioner, troligen många familjesmittor med nära kontakter. Det intressanta är att göra samma sak på sjukhus eller äldreboende där man applicerar strikta basala hygienrutiner och har index på de som är smittade vs patienter. Man gjorde detta för SARS och hittade inga som smittats från den personal som bar på viruset utan att veta om det.

Låter som du säger att problemet är att studien visar att presymptomatiska smittar?

Studie på SARS? Med tanke på SARS-1 spridningen gissar jag att studien du nämner gjordes i Asien där befolkningen bär munskydd och då utgår jag ifrån att vårdpersonalen i synnerhet gör det! Alltså ska äldrevårdspersonalen i ditt experiment också bära munskydd för att 'matcha' SARS-studien väl?

Att man smittar under inkubationstiden sa ju WHO redan i slutet på januari och professor Kim Woo-Joo refererar till flera studier i flera länder som visar på a-/presymptomatisk smittspridning.
This Top Doctor From South Korea Will Answer All Your COVID-19 Questions | STAY CURIOUS #16
https://www.youtube.com/watch?v=QwoNP9QWr4Y

"Extrainsatt" information från WHO i förrgår där tas det upp:

Live on COVID-19 transmission with Dr Michael Ryan and Dr Maria Van Kerkhove
https://www.youtube.com/watch?v=7RcJ2yyNkUk
Citera
2020-06-10, 19:49
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det finns inget i artikeln som stödjer din tes. NHS har inte havererat, ännu. T.o.m Boris Johnsson överlevde! I en pandemi tycker man inte saker och ting, man agerar! Vad är din agenda egentligen? Jag är evinnerligt trött på att käbbla med dig, sover du aldrig? God natt!

Jag har nu läst samtliga inlägg från outoftheblue och min konklusion är att det handlar om en störd individ som endast vill ha uppmärksamhet. Det finns hela tiden en vilja att misstolka och endast delvis svara på delar av andras inlägg. När den blir överbevisad med fakta byter han hela tiden spår eller väljer att anklaga andra.

Någon vilja att ha en hederlig diskussion finns inte ett spår av.

Jag föreslår därför att alla ignorerar inlägg från denna individ för att tråden ska bli mer produktiv. Det är olyckligt att det fortgått så länge som det gjort men jag förstår att det är svårt att moderera en tråd som denna när nya fakta kommer hela tiden.
Citera
2020-06-10, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Nej - det er dumt ikke at lære af sine fejl.

Hvem har det endegyldige ansvar for Covid-19 katastrofen i Sverige - det har selvfølgeligt regeringen.

Undskyldningerne for ikke at stoppe katastrofen er uden ende og dybt fornedrende for det såkaldte "demokrati" Sverige.

Hvordan kan et land som Sverige være med i FN og oven i købet have skrevet under på menneskerettighederne?

Det var mer en personlig reflektering över att så oerhört många dog under en period i April och att det är jobbigt att se siffrorna nu när det har börjat lugna sig.
Svenska regeringen gjorde ett rationellt val på förhand, man utgav sig inte för att kunna någonting om smittskydd och man valde således att helhjärtat lyssna på expertisen. Det man inte reflekterade över var att expertisen kan ha fel.
Läget hade även varit helt annorlunda i Norge och Danmark om era respektive folkhälsomyndigheter hade fått fria tyglar.
Citera
2020-06-10, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Låter som du säger att problemet är att studien visar att presymptomatiska smittar?

Studie på SARS? Med tanke på SARS-1 spridningen gissar jag att studien du nämner gjordes i Asien där befolkningen bär munskydd och då utgår jag ifrån att vårdpersonalen i synnerhet gör det! Alltså ska äldrevårdspersonalen i ditt experiment också bära munskydd för att 'matcha' SARS-studien väl?

Att man smittar under inkubationstiden sa ju WHO redan i slutet på januari och professor Kim Woo-Joo refererar till flera studier i flera länder som visar på a-/presymptomatisk smittspridning.
This Top Doctor From South Korea Will Answer All Your COVID-19 Questions | STAY CURIOUS #16
https://www.youtube.com/watch?v=QwoNP9QWr4Y

"Extrainsatt" information från WHO i förrgår där tas det upp:

Live on COVID-19 transmission with Dr Michael Ryan and Dr Maria Van Kerkhove
https://www.youtube.com/watch?v=7RcJ2yyNkUk

Nej, de tidigare studien på SARS där personal ovetandes hade burit på SARS bar inte munskydd annat än i situationer de normalt gör det inom sjukvården. Om du ska visa på presymptomatisk smitta när man applicerar de normala basala hygienrutinerna som alltid gäller på sjukhus och äldreboenden, är det som visar hur stor andel som smittar presymptomatiskt. Att personer inom samma hushåll med nära kontakter där folk sover i samma sängar och och har nära umgänge, är inte att likställa med ett hur det ser ut på ett äldreboende.
Citera
2020-06-10, 19:59
Medlem
DikTs avatar
Såg att Magda säger att vår Corona-strategi inte har något med ekonomi att göra alls.

Så vad finns det egentligen för motiv till den svenska strategin?

- Inte ekonomi
- Inte flockimmunitet
- Inte att skydda sjukvården (då skulle man försöka slå ner smittan maximalt)
- Strategins uthållighet? Ändå tvingas man ta bort rekommendationerna om inrikes resor trots att smittan fortfarande är omfattande och tester och smittspårning inte är på banan.
- Allmän folkhälsa? Många dödsfall är ju ett tungt argument emot. FHM säger så att man även tar hänsyn till hur folk påverkas av isolering. Då undrar jag vilken forskning man stödjer sig på som gör att detta uppväger dödsfallen?! För de säger ju att alla åtgärder man gjort har stöd i forskningen...?!

Alla motiv för den svenska strategin ekar väldigt tomt.
Citera
2020-06-10, 20:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Skillnaden är att cancer inte smittar. Inte hjärt-kärlsjukdomar heller. Vinterkräksjuka och influensa (som det finns vaccin emot för bland annat riskgrupper), tar inte livet av ens tillnärmelsevis så många som blir svårt sjuka i Covid 19. Det finns en anledning till att världen stängt ned.
Fortfarande gäller att ingen i omvärlden är särskilt intresserad av om det är 97 000 eller 100 000 dödsfall i Sverige år 2020. Ojandet över vad omvärlden ska tycka är liksom lite bortkastat.
Citera
2020-06-10, 20:05
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Fortfarande gäller att ingen i omvärlden är särskilt intresserad av om det är 97 000 eller 100 000 dödsfall i Sverige år 2020. Ojandet över vad omvärlden ska tycka är liksom lite bortkastat.
Testa att Google på Sweden+Corona så verkar det som att intresset är rätt stort...
Ditt enfaldiga försök att förminska betydelsen av dessa dödsfall genom att inkludera alla som dör av helt normala saker hedrar dig inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in