2020-06-10, 17:32
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goingsomewhere
Ikke veeeeeldig avansert, men hvis du aldri har hatt en kryptolommebok da har du for lite kunnskap å få alt dette til, se liste nedenfor.

- du må vite og ha erfaring med hvordan du oppretter lommebok
- du må god forståelse av btc og xmr addresser og hvordan det fungerer for å skape mest mulig forvirring
- du må vite og ha erfaring med kryptobørser som Huobi, kuCoin, Kraken, Binance osv. Hvis du tror du kjøper btc via annonser som stadig dukker opp på fb osv, har du ikke den rette kunnskap, da er du et lett svindeloffer!
- du må vite hva OTC står for, og har litt kunnskap om forskjellige otc børser.
- du må vite hvordan du kan få takk i krypto uten at du legger igjen spor, f.e. med å bruke falske eposter. I Norge per i dag blir det veldig vanskelig ettersom du får ikke kjøpt krypto uten ID.
- du må vite om nettsteder hvor man kan følge med transaskjoner, og vet hvordan man skal bruke de
- du må vite hvordan du bruker Tor for å kunne sende og motta krypterte eposter
- du er typisk en person som ikke for alleførste gang begynner med krypto, du har gjørt alt dette før, og flere ganger. Du vet hva du driver med.

Er alt dette vanskelig? Nei egentlig ikke. Du behøver ikke å være IT ekspert, eller krypto ekspert, tvert imot, men du må ha en fortsåelse for data, sikkerhet, og må kjapt kunne lese deg opp hvordan du går fram.
Takk for svar. Forstår jeg deg rett at alt du lister opp her er noe motparten faktisk har foretatt? Jeg har tenkt at det stort sett er TH/kripos som har vært den aktive på kryptobiten.
Citera
2020-06-10, 17:41
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Jeg må innrømme at jeg ikke forstår så mye av dette "krypro-opplegget" som du forklarer. Men jeg synes det er intressant, og jeg forstår litt mer, etterhvert som du har postet flere innlegg.

Betyr dette at du mener at "krypto-opplegget" ikke kunne blitt brukt som kommunikasjon for eventuelle kidnappere?

Edit:
Hvis svaret er "ja" - er det fordi det ville blitt for komplisert for TH å benytte kommunikasjonen uten hjelp (fra f.eks. politiet)?

Helt klart. Ekte kidnappere forstår at en 70 åring som er digitalt analfabet ikke har en sjanse i verden til å betale løsepengene på den måten som er skissert. Om man ser bort fra kunnskapen som kreves så er bare det å skaffe nok Monero i seg selv en utfordring.
Man må ha forstått at TH ville trenge hjelp. Da ville kanskje "kryptogutten" RU være nærliggende å spørre?
Hvis man skal utforske tanken om at TH er uskyldig, og dette er en reell kidnapping for løsepenger, så må RU være involvert på en eller annen måte. Tror ikke det er tilfeldig at TH ble oppsøkt som kryptoinvestor i månedene forut for forsvinningen.
Citera
2020-06-10, 17:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sosialisten
Jeg har lest boka og sett serien, ganske så uinteressant. Milevis unna å være så slagkraftig som boka om drapet på Birgitte Tengs og Baneheia-saken. Det eneste som gjør saken om Wiborg interessant er konsekvensene, det er litt for mange som ønsker at det skal være et attentat.

Ikke noe attentat sier du. Du kanskje kan forklare hvorfor TV2 som dro nedover dit, bevisst feilinformerte angående hvilket låsesystem det var på dørene. De filmet elektroniske dørlåser fra et annet hotell, og påsto at det var fra samme hotell. Dette var låser som registrerte på data hvis døren ble åpnet. Hotellet som Wiborg var på, hadde ikke slike låser. Det ble på bakgrunn av dette i Norge konkludert med at det var selvmord, fordi det ville blitt registrert hvis det kom andre folk inn der.
Jeg har spurt deg om dette tidligere, men da hadde du ikke så lyst til å svare.
Her står det om dørlåsene.
https://www.dagbladet.no/kultur/tv-2-jukset-med-bildebevis-i-mulig-drapssak/60901615
Citera
2020-06-10, 17:45
Medlem
Slettsnokens avatar
OT men det slår meg i intervjuet med Scandiamannen like etter Palmemordet, når han sier «polisen är kanske dårliga på att lägga pussel», at det minner meg litt om familien i saken vi diskuterer...
Senast redigerad av Slettsnoken 2020-06-10 kl. 17:50. Anledning: Precisering
Citera
2020-06-10, 18:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av colli
Jeg kender ikke Jensen sagen, har du et link?

Hvis man skal spekulere lidt i gjengteorien, så har de kontakter til Balkan, våben og narko handel formoder jeg, dette sendes normalt med containerskibe. Kender ikke så meget til Balkanmiljøet, andet en de er svært brutale, meget mere end vi ser herhjemme, men de samarbejder også med grupperinger her. Lad os lege, at betalingen for varer foregår via krypto. De handler internationalt og er ekstremt organiserede. Jeg ved at de fx handler med Saturdarah der udspringer fra Holland, men har afdelinger i flere lande. Kidnapningen er planlagt sammen Norge/Balkan gruppen fordi de har haft et uforstyrret marked i Norge i årevis, måske også som indgangsvej til levering i resten af norden. Nu begynder politiet at vågne op, det forstyrre deres ellers gode forretning. Kryptodelen styres af erfarne folk i Balkan og de norske gutter fjerner AEH.
Det er vild spekulation, tror stadig ikke det er her løsningen ligger, mest fordi politiet vedholder at have både tekniske og taktiske fund der peger i retning af TH, og aldrig har præsenteret noget der peger i andre retninger.
Saken omtales som en maraton-sak, så det er vanskelig å finne en god oppsummering.
Det blir dessverre bare et tilfeldig utvalg.
Her er noen linker:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/xPj3QV/jensen-saken-avrundes-helt-uten-troverdighet
Citat:
Under rettssaken har Cappelens motiv for å forklare seg om Jensen vært et tema. Aktor la i prosedyren ikke skjul på at Cappelen har en ambisjon om en vesentlig strafferabatt, men avviste at det gir ham motiv for å «smøre på» i sine forklaringer om Jensens rolle.
https://www.nrk.no/norge/spesialenheten-krever-at-eirik-jensen-dommes-til-21-ars-fengsel-1.14959363
Citat:
Maratonsaken mot Eirik Jensen nærmer seg slutten, etter nærmere 70 rettsdager.
Citat:
En dom mot Jensen kan bli en skamplett for historiebøkene
https://www.dt.no/meninger/debatt/kriminalitet/en-dom-mot-jensen-kan-bli-en-skamplett-for-historiebokene/o/5-57-1260556
Citat:
Nytt ukjent spill i Jensen-saken:*Prøver å fjerne aktor
https://www.dagbladet.no/nyheter/nytt-ukjent-spill-i-jensen-saken-prover-a-fjerne-aktor/71705905
Citat:
Jensen ble vinteren 2014 arrestert, og siktet for grov korrupsjon og medvirkning til smugling av 13,9 tonn hasj. Høsten 2017 ble han dømt til 21 års fengsel i Oslo tingrett.
https://www.tv2.no/a/10376603/
Citat:
– Folk ser at Jensen har holdt kjeft, og det får han respekt for. Uavhengig av om han er skyldig eller ikke, så har han ikke snakket eventuelle andre personer inn i saken, sier Ali.
Citat:
– Men slik det nå fremstår, har han tatt de pakistanske gjengene knallhardt, mens de norske storfiskene slapp unna. Det gjør at man undrer seg litt.
Citera
2020-06-10, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Samme som med Helge Fossmo. Nånei, prester er ikke så snille og mennesklige som man skulle tro. Enkelte av dem er noen svin.
Tenkte på han jeg og...Kanskje TH har manipulert barna til å utføre alt, mens han har alibi...skremmende
Citera
2020-06-10, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tiltmeyes
I bunnen må det ligge en god forståelse for sikkerhet/IT. Et eksempel på det motsatte er telefonloggen til TH. Hvis det er riktig at han slettet anrop fra loggen i et forsøk på å skjule at han ble "bekymret" for tidlig (eller livstegn), så mangler han elementær forståelse som ikke står i stil med noe av opplegget.

Kan hende at TH alltid slettet sine egne oppringinger.

At det var hans vane på denne gamle nokiaen som han visstnok pleide å legge igjen på jobb. Med koden ripet inn i glasset på displayet ...

Og at TH av gammel vane slettet de to første oppringingene. Før han kom på at han skulle ha oppringingene for å vise frem til politiet.

Men det er uansett litt dumt å liksom ikke forstå at teleoperatøren registrerer alle anrop da. Kanskje enda ett moment som skulle bygge opp om imaget av å være "teknisk tilbakestående", som han omtaler seg selv som.
Citera
2020-06-10, 18:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tiltmeyes
I bunnen må det ligge en god forståelse for sikkerhet/IT. Et eksempel på det motsatte er telefonloggen til TH. Hvis det er riktig at han slettet anrop fra loggen i et forsøk på å skjule at han ble "bekymret" for tidlig (eller livstegn), så mangler han elementær forståelse som ikke står i stil med noe av opplegget.
Ja, dette må vi være enig om
Eller kanskje slettingen av anropene var en villeding
Citera
2020-06-10, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Ikke noe attentat sier du. Du kanskje kan forklare hvorfor TV2 som dro nedover dit, bevisst feilinformerte angående hvilket låsesystem det var på dørene. De filmet elektroniske dørlåser fra et annet hotell, og påsto at det var fra samme hotell. Dette var låser som registrerte på data hvis døren ble åpnet. Hotellet som Wiborg var på, hadde ikke slike låser. Det ble på bakgrunn av dette i Norge konkludert med at det var selvmord, fordi det ville blitt registrert hvis det kom andre folk inn der.
Jeg har spurt deg om dette tidligere, men da hadde du ikke så lyst til å svare.
Her står det om dørlåsene.
https://www.dagbladet.no/kultur/tv-2-jukset-med-bildebevis-i-mulig-drapssak/60901615

Var det TV2 som stod for etterforskningen ? Interessant.
Citera
2020-06-10, 18:53
Medlem
Citat:
Saken omtales som en maraton-sak, så det er vanskelig å finne en god oppsummering.
Det blir dessverre bare et tilfeldig utvalg.
Her er noen linker:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/xPj3QV/jensen-saken-avrundes-helt-uten-troverdighet

https://www.nrk.no/norge/spesialenheten-krever-at-eirik-jensen-dommes-til-21-ars-fengsel-1.14959363

https://www.dt.no/meninger/debatt/kriminalitet/en-dom-mot-jensen-kan-bli-en-skamplett-for-historiebokene/o/5-57-1260556

https://www.dagbladet.no/nyheter/nytt-ukjent-spill-i-jensen-saken-prover-a-fjerne-aktor/71705905

https://www.tv2.no/a/10376603/

Det er jo lidt vildt... Forhåbentlig er den form for korruption meget sjælden. Men der er da nogle store fisk i Norge med ressourcer, en liga langt over gjengmiljøet, og der må være gode kontakter til udlandet hvis der skal smugles så meget ind. Tænker at denne type kriminelle er langt mere velovervejede og systematiske end gjengmiljøet, hvor det ligeså meget er stoffer, vold, ære, respekt osv der er i spil.
Citera
2020-06-10, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Takk for svar. Forstår jeg deg rett at alt du lister opp her er noe motparten faktisk har foretatt? Jeg har tenkt at det stort sett er TH/kripos som har vært den aktive på kryptobiten.
Du spørte om motparten, da svarer jeg om motparten. Politiet og kripos er på en hel annen nivå av ekpertise. Ja, de har opprettet btc og xmr adresser, de har overført btc via kryptobørser, de har sendt krypterte eposter, de visste god kunskap om otc børser. De var god forberedt og som man sier "øving gjør mester".

Citat:
Betyr dette at du mener at "krypto-opplegget" ikke kunne blitt brukt som kommunikasjon for eventuelle kidnappere? Hvis svaret er "ja" - er det fordi det ville blitt for komplisert for TH å benytte kommunikasjonen uten hjelp (fra f.eks. politiet)?
I enhver reel kidnappingssituasjon må man forvente å forhandle og sende livsbevis. Begge er reelt sett ikke mulig via krypto. Når det er sagt, så ER det mulig å ha en fram og tilbake dialog via metadata (40 tegn om gangen, ala "decode hex..." - det blir litt som å sende sms'er - men problemet der er at det kreves spesielle verktøy, og blir fort litt avansert. Også, det må foregå via monero ettersom det finnes nettsider som viser alle btc metadata i realtime http://coinsecrets.org/ og det ville bli plukket opp med engang av kryptoverden hvis det gikk 'ascii' meldinger fram og tilbake. Monero har noe lignende, men der er det usynlig for omverden. Uansett er det langt utenfor kompetanse til hvermansen, og man trenger hjelp for å kunne sende slike meldinger. En person med innegående kryptoerfaring og litt datakunnskap kan få det til.

Når man ikke kan forhandle, ikke kan sende livsbevis eller svare på spørsmål som kan bekrefte at AE er i live, og man ber om 100 mil nok i løsepenger er det opplagt at noe skurrer, å gå med på slike forutsetninger og krav er galskap.
Citera
2020-06-10, 19:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyJohnnyJohnny
Tenkte på han jeg og...Kanskje TH har manipulert barna til å utføre alt, mens han har alibi...skremmende

Man vet jo alt slike folk finnes. Det verste er at de framstår som helt normale når man snakker med dem. Superpsykopater. Når det gjelder denne saken, så har politiet gitt ut veldig mye info nå. Tilogmed kryptokodene, sånn at datafolk her inne har greit å finne fram til kontoer, datoer, beløp osv, men det er noen få ting som de ikke vil ut med, og det er f.eks. dette med valpen om morgenen. Hvem passet den, var det sønnen? Når ble valpen levert etter teaterbesøket? Om morgenen? Det virker som at dette er en veldig viktig brikke.
Skal ikke se bortifra at sønnen er delaktig i dette. At han har en eller annen rolle.
Man har mange eksempler på at mannen i huset har gjort sånn at barna har vendt seg imot moren.
Husker en historie der faren i huset hadde manipulert sønnen til å tro at hun var utro og måtte bankes. Sønnen ble manipulert til å utøve vold. Til slutt reiste hun sin vei.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in