2020-06-10, 15:21
Avslutad
Bevisningen mot skandiamannen är definitivt inte starkare än mot K.P och han frikändes ju. Gärningsmannen hade turen att inget vittne kan ge en helt detaljerad bild av gärningsmannen samt att polisen var klåpare från början. Hade de mer inriktat sig på en ensam gärningsman som lite slumpartat råkade på Palme förmodligen när han skulle in på bion, hade hatet och tillgång till vapen..samt kände till området väl..så hade de nog löst det hela tidigt. De planterade bilden av en stor konspiration alldeles för tidigt.
Citera
2020-06-10, 15:22
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suckmesideways
hur i h-vete tänker Åklagarmyndigheten att ge endast en fråga till vardera journalist när man stänger världens största mordutredning? En av världens största händelser?! Man sitter där tills ingen annan fråga finns kvar att ställa. Man vill liksom gjuta grund mörkläggningdiskussion ovanpå en helt katastrofal pressträff.

Jag hoppas slippa se något sånt här i Sverige igen. En fråga var på Facetime varav hälften är ifrån obskyra publikationer från Kanada man aldrig hört talas om.
Citera
2020-06-10, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Det tror jag inte. Jag tjatar om "Chevamannen" som identifierar SE som kommer gående och anländer mordplatsen när Palme redan ligger på gatan. Jag tror inte Stay Behind var operatörer på Sveavägen, däremot tror jag att Stay Behind var dom som skaffade vapnen åt hitflugna utländska operatörer.

Jag tror dock att Petersson i februari när han stoltserade med att komma med en lösning på Palmemordet och berätta hur det gick till och vilka som var ansvariga hade en annan bild än den som delgavs i dag. Jag tror Petersson hade jobbat fram en tänkbar lösning med "Sydafrikaspåret" men någon bestämde åt Petersson och lade locket på.

För att vara nöjd med sin utredning såg Peterson jävligt onöjd ut, efter dagens skandal till pressträff.

Chevamannen är ju fast besluten om att det inte är SE?
Citera
2020-06-10, 15:23
Medlem
Rauzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack
Väldigt passande att det är dyrt. Men polisen pratade ju om digitalisering, då borde man ju kunna få handlingar som filer och inte betala något. 1 miljon gäller väl papper?

Avgiftsförordningen gäller även digitala utskick
Citera
2020-06-10, 15:24
Medlem
Angående att nu begära ut handlingar från förundersökningen.

Citat:
Begäran om att få del av handlingar ur förundersökningen skickas till registrator.kansli@polisen.se

Polismyndigheten tar med stöd av avgiftsförordningen (SFS 1992:191) ut en avgift vid utlämnande av handlingar ur förundersökningen. Avgiften för att få ut hela materialet uppgår till omkring en miljon kronor.

När en handling begärs utlämnad måste Polismyndigheten genomföra en sekretessprövning för att bestämma om handlingen kan lämnas ut. Polismyndigheten har avsatt en särskild grupp för att utföra sekretessprövning av det material som begärs ut från Palmeutredningen. Materialet är dock omfattande och komplext, varför sekretessprövningen kan antas ta viss tid. Det har tidigare uppskattats att det för en person med vana att läsa juridiska texter tar ca nio år bara att läsa igenom materialet.

Polismyndigheten kommer därför att sträva efter att lämna ut handlingar successivt i de fall en begäran innefattar ett stort antal handlingar ur förundersökningen
Citera
2020-06-10, 15:24
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackhawkdown
Chevamannen är ju fast besluten om att det inte är SE?

Ja. Därför faller din teori om att SE via WT skulle ha fått order om att springa ner och skjuta.
Citera
2020-06-10, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70WPM4/palmevittnet-i-nytt-forhor-det-var-inte-stig-engstrom-jag-sag

Citat.

Vittnet Leif Ljungqvist hördes av Palmeutredarna så sent som för tre veckor sedan.

Han såg mördaren och är fullständigt övertygad om att det inte var Stig Engström.

– Skandiamannen springer med korta steg. Mannen jag såg älgade in i gränden.

Förhöret tog över en timma och han gick i detalj igenom vad han såg på mordnatten.

– Jag tryckte på ordentligt att det kan inte vara Skandiamannen. Ändå går de nu ut och säger att det är han. Det är skandal, säger Ljungqvist.

Ljungqvist förhördes redan dagen efter mordet på Olof Palme. Han uppgav då att den gärningsman han såg var barhuvad, något han står fast vid än idag.

– Han är barhuvad, har täckjacka, mörka byxor, och lågskor.

Ljungqvist har i tidigare intervjuer uppgett att han såg Stig Engström på platsen, men att han anlände först två, tre minuter efter att skotten föll. Han var klädd i lång rock och hade sin handledsväska.

Han står fortfarande fast vid den minnesbilden.

LJ är det vittne som jag har minst förtroende för.
SE, små steg. Inga små steg i Rapportinslaget precis.
Igår var LJ på nyheterna och sa då att SE var för liten, mannen han såg var minst 20cm längre. Alltså minst 2,02m. Inte så troligt va?
LJ har också varit helt säker på att det var CP han såg springa i gränden.

Nej, hans vittnesmål väger lätt.
Citera
2020-06-10, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
"Avgiften för att få ut hela materialet uppgår till omkring en miljon kronor."
https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2020/juni/utredningen-om-palmemordet-avslutad/

Dags för en insamling

https://www.gofundme.com

Klart vi ska skramla ihop till det! Vad ska vi annars göra de närmaste 34 åren?
Citera
2020-06-10, 15:30
Medlem
jesuskristuss avatar
Skönt att denna fars äntligen är över om inte annat polisiärt.
Personligen tror jag mer på Christer Andersson som gärningsman.
Gåtan kommer iaf att förbli olöst och nu kan vi sluta ösa skattemedel i detta bottenlösa hål.
Senast redigerad av jesuskristus 2020-06-10 kl. 15:34. Anledning: Stavfel
Citera
Medlem
Sobrilbils avatar
I intervjuer har de sett positiva och självsäkra ut, men när de väl håller sin presskonferens ser de plötsligt helt uppgivna ut, särskilt KP.

I intervjuer har KP pratat om vikten av teknisk bevisning och att han kommer att förklara hur mordet gick till, men när de väl håller sin presskonferens nämns ingenting om detta.

På Camilla Kvartofts fråga om de kommit närmare frågan om vem som mördade OP säger KP: "Ja, det har vi gjort." Men på presskonferensen säger de tvärtom.

KP och HM pratar på presskonferensen som två idioter.

Har de blivit förhindrade att säga sanningen eller vad är det fråga om?
Senast redigerad av Sobrilbil 2020-06-10 kl. 15:35.
Citera
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Ljungqvist förhördes redan dagen efter mordet på Olof Palme. Han uppgav då att den gärningsman han såg var barhuvad, något han står fast vid än idag.

– Han är barhuvad, har täckjacka, mörka byxor, och lågskor.

Signalementet matchar CP. I tråden om honom skrivs det att han alltid gick barhövdad. Samt att många vittnen noterat att byxorna GM bar var något för korta. Vilket även det matchar CP:s klädstil.
Citera
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calle134
LJ är det vittne som jag har minst förtroende för.
SE, små steg. Inga små steg i Rapportinslaget precis.
Igår var LJ på nyheterna och sa då att SE var för liten, mannen han såg var minst 20cm längre. Alltså minst 2,02m. Inte så troligt va?
LJ har också varit helt säker på att det var CP han såg springa i gränden.

Nej, hans vittnesmål väger lätt.
NÄ, här har du fel. LJ känner igen CP sedan tidigare då de bodde på samma ort. LJ var helt säker på att det INTE var CP som sprang uppför trappan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in