2020-06-10, 11:51
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Men en "vanlig" influensa hade också varit lika dödlig och farlig om det kom en influensa som ingen hade immunitet mot och det inte fanns några vaccin.

Om vi tar influensa-perioden 2018-2019:

Antal döda per åldersgrupp:

+85 år - ca 200
75-84 år - ca 180
65-74 år - ca 100
0-64 år - ca 70

Så även i vanliga influensor så dör det en hel del yngre och skapar mycket lidande.

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/statistik/2020-4-6737.pdf

Jämför det med Civid19 där nya dödsfall fortfarande staplar sig trotts dramatiska åtgärder.

Åldersgrupp Totalt_antal_avlidna

Ålder_20_29 8
Ålder_30_39 12
Ålder_40_49 42
Ålder_50_59 139
Ålder_60_69 340
Ålder_70_79 1031
Ålder_80_89 1943
Ålder_90_plus 1201

Dödligheten är 10 ggr högre och allvarliga fall 20 ggr högre bland de smittade än för influensan.

Skulle vilja se en jämförelse på hur många nätter i ett sjukhus som konsumeras. Jag misstänker att du ser samma mönster där.

Jag känner själv två som varit snubblande nära en grav pga civid19 (Strax över 50 och tidigare friska). Jag vet ingen som känner någon som drabbats hård av influensa.
Citera
2020-06-10, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
När corona tråden dör på Flashback förstår man att folk generellt är trött och reda att gå vidare.

Media slutar prata corona 24/7

Alla samtal handlar inte om corona när man stöter på vänner man inte träffar så ofta.

Ja för det kan ju inte inverka något på intresset om Corona att det just nu i skrivande stund är:

- skolavslutning
- man nyss har presenterat Palmes mördare
- man nyss har presenterat Sveriges andra största Cold case som löst. (Linköping)

Klart det blir lite trötthet dock. Vem fasen orkar egentligen med i längden, att höra om dagliga dödstal i mer än 3 månader. Man är ju nästan lite sjuk om man inte blir less på det... Hoppas det försvinner helt snart... Hållt på för länge.
Citera
2020-06-10, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannespaulus
Helt obegripligt hur många försöker jämföra detta med den vanliga influensan baserat på dödsantalet.

Om jag ser till min arbetsplats(Stockholm) så brukar det vara ett par personer som är hemma och är sjuka ett par dagar under influensan. Nu är det många som inte kunnat jobba på flera veckor för att de har allvarliga symptom som kommer och går, vi har flera som haft problem med andningen i över 2 månader nu.
ja, men de flesta som jämnför är förnekare..man undrar ibland vem de jobbar för.
Citera
2020-06-10, 11:56
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
3-5 miljoner människor får allvarliga symptom av vanlig säsongsinfluensa och vanligtvis dör en halv miljon per år. Hittills har inte Covid-19 kommit upp i de siffrorna fast fortsätt ni att vara livrädda och inlåsta. Resten av världen går vidare och accepterar att viruset finns.
Allvarligt, hur jävla korkad får man vara?
Vi pratar om ett virus som slaktar folk i tio gånger större omfattning än en vanlig säsongsinfluensa redan MED åtgärder som i de flesta och ansvarsfulla länder inneburit att man stängt ned hela landet, och så skall man behöva sitta och läsa hur någon gök först får för sig att det inte är så allvarligt, samtidigt som samma person anser sig inte behöva beröras av karantänsregler när han skall gå till puben och dricka öl.

Och så undrar folk varför den här pandemin verkar bli mer utdragen än nödvändigt....
Citera
2020-06-10, 12:01
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Skall du baktala Björn Olsen så bör du ha rejält på fötter... Ditt inlägg skriker av okunskap i bästa fall, i värsta fall en vilja att sprida osanning om.Olsen. Han har genomgående och ända sedan början, kritiserat FHM och sagt att de skall göra mer.

Den debatt du talade om i tv för länge sedan kom av sig helt, då de fick besked om BoJo hade lagts in på sjukhus. Det har dragits några varv i tråden redan.

Här är ett axplock av Olsens alla tidiga varningar och hur han förespråkat mkt hårdare åtgärder.

28 februari

Kritik mot FHM om beredskap och tester:

– Jag skulle önska att de var lite snabbare med att säga: ”vi kommer att få en situation som är väldigt allvarlig och det är lika bra att ta höjd för det”. Vi borde ha en förhöjd bevakning i varje region och lägga in ett coronatest i varje luftvägstest när någon söker sjukvård för en luftvägsinfektion.

Hur ser du på risken att Sverige kommer att drabbas av ett coronautbrott?

– Den är väldigt överhängande.

https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/kritik-mot-folkhalsomyndigheten-det-ar-sa-dags-nu/

9 mars (2 dagar innan vårt första dödsfall)

Sverige bör byta strategi för att bromsa spridning av coronaviruset

Folkhälsomyndigheten bör ta situationen på allvar, på samma sätt som man gör i Storbritannien, och i ett så tidigt skede som möjligt på alla tillgängliga sätt bromsa spridningen av sars-cov-2. Fler förseningar och chansningar kan få ödesdigra effekter på folkhälsan i Sverige.

https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/03/sverige-bor-byta-strategi-for-att-bromsa-spridning-av-coronaviruset/

2 april

Professor Björn Olsen vill se en nedsläckning av det svenska samhället –

Olsen menar att de flesta andra europeiska länder nu valt att följa strategin ”hammaren och dansen”.

https://kvartal.se/artiklar/brist-pa-transparens-om-sveriges-avvikande-strategi/

Nu hoppas jag att aldrig mer höra att Olsen är "falsk" och kommit med saker " i efterhand".... Man skall inte fara med osanning om folk.

Och som den samvetsgranne postare du är, så kommer du säkerligen att hänvisa till detta inlägg om du ser andra här inne som vill misskreditera Olsen. Nu när du vet lite bättre än dem, alltså.

Bra inlägg!

Ps. Jag tror att det var Adam Alsings dödsbud som gjorde att debatten kom av sig, inte BJo?
Citera
2020-06-10, 12:12
Medlem
Citat:
Jag förstår öht inte vad du menar, helt ärligt.

Jag såg senast imorse eller igår att Aftonbladet hade skrivit nån artikel om Brasilien. Som ju är mer katastrofalt än Sverige. Andra gånger har de skrivit om andra länder som gått ungefär lika dåligt som Sverige.

Inte har jag då EN enda gång sett att de i slutet på varje artikel lagt till:

"Fast det går ju ganska dåligt för oss också".

Vilket de alltså borde gjort, med din logik.

Jag tror du trollar iofs, så vet inte riktigt why I bother...
Då är Brasilien och Sverige i helt olika sammanhang.

Här är det X av cirka 30 länder som måste uppvisa coronatest m.m. för att åka in i Österrike. Däribland UK och Sverige. En UK-tidning gör en grej av att Sverige ingår, men nämner inte ens att de själva ingår.

Citera
2020-06-10, 12:14
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
När corona tråden dör på Flashback förstår man att folk generellt är trött och reda att gå vidare.

Media slutar prata corona 24/7

Alla samtal handlar inte om corona när man stöter på vänner man inte träffar så ofta.

Ja, det börjar bli tröttsamt. Bra beslut att visa pressträffarna endast två gr i veckan; de har vevat på för länge utan att något nytt framkommer. Det enda som händer är att folk blir upprörda över att det är för låga dödstal (mörkläggning) eller för höga (folkmord). Samt om Tegnell är för lättsam, för butter, för kall, för känslosam, harklar sig, har skrynklig tröja osv.
Citera
2020-06-10, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Bra inlägg!

Ps. Jag tror att det var Adam Alsings dödsbud som gjorde att debatten kom av sig, inte BJo?

Tack! 🌹

Jag såg faktiskt inte inslaget själv, så den gången litade jag på alla i tråden som sa BoJo. (Men - jag kan ha fel i det, absolut).
Citera
2020-06-10, 12:23
Medlem
Citat:
Tror du menar 15 juli? Inte hört något nytt om det faktiskt, än så länge...
ja 15 juli

idag förlängde tyskland sin avrådan till den 31 augusti 2020

tror sverige kommer gå samma väg
Citera
2020-06-10, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Jämför det med Civid19 där nya dödsfall fortfarande staplar sig trotts dramatiska åtgärder.

Åldersgrupp Totalt_antal_avlidna

Ålder_20_29 8
Ålder_30_39 12
Ålder_40_49 42
Ålder_50_59 139
Ålder_60_69 340
Ålder_70_79 1031
Ålder_80_89 1943
Ålder_90_plus 1201

Dödligheten är 10 ggr högre och allvarliga fall 20 ggr högre bland de smittade än för influensan.

Skulle vilja se en jämförelse på hur många nätter i ett sjukhus som konsumeras. Jag misstänker att du ser samma mönster där.

Jag känner själv två som varit snubblande nära en grav pga civid19 (Strax över 50 och tidigare friska). Jag vet ingen som känner någon som drabbats hård av influensa.

Jag är inte säker på att dödligheten är 10 gånger högre.

Smittspridningen är säkert mycket större och då det inte fanns några vaccin så tog det sig in på äldreboende osv (vårdpersonal vaccinerar sig varje år i stor omfattning).

Finns det varken vaccin eller ett grundskydd i samhället så är enda alternativet att förhindra smittspridningen med stora lockdowns så som t ex Norge har gjort. Problemet är att vi inte vet hur det kommer bli när dessa lockdowns börjar luckras upp och ett vaccin fortfarande är långt borta.
Citera
2020-06-10, 12:34
Avstängd
Idag på jobbet kändes det verkligen som att Corona är över. Arbetsgivaren beordrat alla utom de i riskgrupper att komma hit. Mycket bra.
Citera
2020-06-10, 12:36
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Allvarligt, hur jävla korkad får man vara?
Vi pratar om ett virus som slaktar folk i tio gånger större omfattning än en vanlig säsongsinfluensa redan MED åtgärder som i de flesta och ansvarsfulla länder inneburit att man stängt ned hela landet, och så skall man behöva sitta och läsa hur någon gök först får för sig att det inte är så allvarligt, samtidigt som samma person anser sig inte behöva beröras av karantänsregler när han skall gå till puben och dricka öl.

Och så undrar folk varför den här pandemin verkar bli mer utdragen än nödvändigt....

Ojoj ta inte i så du spricker nu. Slaktar folk? Och du ska alltså sitta och skriva karantänsregler din tomte? Detta är verkligen rädslans pandemi. Du och alla andra räddhågsna kärringar här borde få uppleva ett krig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in