2020-06-10, 10:22
Medlem
[QUOTE=Willow1|71899670

Varför frågar de inte om grannarna har lagt märke till besök de närmsta dagarna efter mordet? Har vännernas bil (om där finns ngn) som MGM varit på MC med undersökts? Har han en självrengörande ugn? Den värmer upp till 500 grade och allt blir till aska typ? Tänker på att ugn har varit på enligt pappans förhör i FUP, om jag inte missminner mig..

Har inte läst hela fup men var huvudet intakt elr var det oxå i delar?
Citera
2020-06-10, 10:32
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chinotto
Dina tidsuppgifter stämmer inte. Hur länge en del har legat för att hunden ska kunna markera är det inte sagt något om. De 15-20 minuter du hänvisar till är tid från dödens inträdande till det att kroppen börjar avge den lukt som hundarna markerar för.

Alltså: hundarna markerar på platser där kroppen befunnit sig minst 15 minuter efter att Wilma dog.

Du kanske inte tycker att tidsangivelserna om att en avliden måste ligga ca 15-20 minuter stämmer? För att en likhund (tränad alltså) ska kunna markera det. Men det är inte påhittade av mig utan det sa kriminialteknikern i förhöret/utsagan i rättegången i förrgår att en avliden måste ha legat.

Så det går att läsa i LIVEsändningen i Bohuslänningen som jag läste då.

Det var det jag skrev om - så jag förstår inte vilka tidsuppgifter du menar som inte stämmer?

Ändå skriver du din sista mening samma sak som jag skrev: "hundarna markerar på platser där kroppen befunnit sig minst 15 minuter efter att Wilma dog.

Min slutsats blir då (liksom kriminalteknikern sa i rättegången) att: antingen levde W fortfarande i vardagsrummet och hamnade sedan på överkastet och där måste W ha legat avliden i minst 15-20 minuter - eftersom hunden markerade överkastet som låg på sängen. ELLER så avled W i vardagsrummet MEN flyttades till sängen innan det hade gått 15-20 minuter.

Jag ser det som att du och jag tänker lika i varje fall (i stort) om denna tidsangivelse för att en likhund ska kunna markera. Det mitt svar var/inlägg om detta var egentligen till en annan i tråden som undrade om storleken på kroppsdelar i påsar (troligtvis med tanke på vindsutrymmet) som behövdes för att hunden skulle markera och det behövs inga fysiska kroppsdelar utan det handlar om att en avliden måste ha legat still på ett ställe i dessa minuter för att hunden ska markera om att ett lik har legat just på viss plats...
Citera
2020-06-10, 10:35
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Det är inte bekräftat att det är T avtryck. Det är inte heller uteslutet. Viktigt att ha i åtanke att det kan vara hans avtryck, vilket jag tycker att allt talar för.

Absolut. Jag tror också att det kan vara T's avtryck - men OM de lyckas att få fram det (allt till trots) och det INTE skulle vara hans avtryck, så tänker jag att det skulle kunna vara W's. Med tanke på att de bodde tillsammans och hon också har tagit i saker i hemmet. Som jag har skrivit tidigare - Vem av oss har inte i livet misslyckats att dra fram/eller tappa en folierulle och behövt rulla upp den igen?
Citera
2020-06-10, 10:39
Medlem
Chinottos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vet inte om ni missförstår varandra. För att en kropp skall kunna avge den likdoft som krävs på underlaget, så krävs att den legat på underlaget 15-20 minuter för att hunden skall hitta den. För enkelhetens skull så hänvisar jag till fup. Finns även andra sidor att googla på nätet.

En avliden kropp behöver ligga på platsen ca 15-20 minuter för att hunden efteråt ska kunna känna doften av lik. Har hon legat där kortare tid blir det ingen hundmarkering.

Edit: Det handlar alltså inte om HUR LÄNGE personen varit död, utan hur länge liket legat på underlaget.

Tack för hänvisningen, jag hade fått detta om bakfoten.
Citera
2020-06-10, 10:40
Medlem
Fy fan vilken tur egentligen att föräldrarna inte såg in i lägenheten när den var täckt i blod. Eller att väskan inte börjat läcka så de såg huvudet. Eller kroppen på vinden. Jag hade aldrig överlevt något sånt. Herregud.
Citera
2020-06-10, 10:41
Medlem
Chinottos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Fotavtrycken är Tishkos, det är bekräftats. Nakna fötter, inte skor. Däremot handavtrycket på ett av folieomslagen är inte bekräftat vems det är eftersom det var alldeles för otydligt för att få fram de avtryck detta avsatts för att göra en analys. Det utesluter definitivt inte T. Och inte nån annan heller.

Det stämmer, precis som jag skrev. Det spekulerades i vems fingeravtrycken på folien var när det inte var MGM. Ville vara tydlig med att analysen inte uteslöt MGM.
Citera
2020-06-10, 10:42
Medlem
Chinottos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Du kanske inte tycker att tidsangivelserna om att en avliden måste ligga ca 15-20 minuter stämmer? För att en likhund (tränad alltså) ska kunna markera det. Men det är inte påhittade av mig utan det sa kriminialteknikern i förhöret/utsagan i rättegången i förrgår att en avliden måste ha legat.

Så det går att läsa i LIVEsändningen i Bohuslänningen som jag läste då.

Det var det jag skrev om - så jag förstår inte vilka tidsuppgifter du menar som inte stämmer?

Ändå skriver du din sista mening samma sak som jag skrev: "hundarna markerar på platser där kroppen befunnit sig minst 15 minuter efter att Wilma dog.

Min slutsats blir då (liksom kriminalteknikern sa i rättegången) att: antingen levde W fortfarande i vardagsrummet och hamnade sedan på överkastet och där måste W ha legat avliden i minst 15-20 minuter - eftersom hunden markerade överkastet som låg på sängen. ELLER så avled W i vardagsrummet MEN flyttades till sängen innan det hade gått 15-20 minuter.

Jag ser det som att du och jag tänker lika i varje fall (i stort) om denna tidsangivelse för att en likhund ska kunna markera. Det mitt svar var/inlägg om detta var egentligen till en annan i tråden som undrade om storleken på kroppsdelar i påsar (troligtvis med tanke på vindsutrymmet) som behövdes för att hunden skulle markera och det behövs inga fysiska kroppsdelar utan det handlar om att en avliden måste ha legat still på ett ställe i dessa minuter för att hunden ska markera om att ett lik har legat just på viss plats...

Yes, du har helt rätt! Jag hade fått det om bakfoten (likt många andra dessvärre).
Tar tillbaka detta helt och fullt. Tack för att du tog dig tid att svara så utförligt.
Citera
2020-06-10, 10:45
Medlem
Chinottos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Absolut. Jag tror också att det kan vara T's avtryck - men OM de lyckas att få fram det (allt till trots) och det INTE skulle vara hans avtryck, så tänker jag att det skulle kunna vara W's. Med tanke på att de bodde tillsammans och hon också har tagit i saker i hemmet. Som jag har skrivit tidigare - Vem av oss har inte i livet misslyckats att dra fram/eller tappa en folierulle och behövt rulla upp den igen?

Håller med. Däremot är det ju ett riktigt dåligt bevis för att påvisa att någon annan är medgärningsman. Det är trots allt smått otroligt att någon annan skulle avsatt just de innersta fingeravtrycken.

Tycker det är märkligt att de inte tagit upp hur huvudets föruttnelseprocess samt likvätskor skulle kunna påverka detta. Det är trots allt på innersta lagret av folie. Känns inte som en vild gissning att det skulle kunna påverka
Citera
2020-06-10, 10:46
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av askungen
Bara en sak jag tänkt på. Om han blir friad nu, får han helt enkelt tillbaka nycklarna till lägenheten och om han vill fortsätta leva sitt liv som innan han blev häktad/åtalad?

Det utgår jag ifrån. Blir han friad och inte dömd så ÄR man fri och om inte T blir av med sin lägenhet (har skött sin hyra etc) så får han tillgång till sin hyrda lägenhet.

Frågan är nog snarare - kommer han att orka bo kvar där? Troligtvis inte. Alla vet vem han är och folk kommer nog att tycka att det är mycket obehagligt att ha honom som granne - så det lär inte bli lätt (mentalt) att bo kvar. Skillnad hade varit om det handlade om ett annat brott - men nu handlar det om ett bestialiskt dåd mot en människa och dessutom att det skett i deras närhet/grannens lägenhet. Själv tror jag att inte ens hade velat bo kvar i det trapphuset som granne ... Usch.
Citera
2020-06-10, 10:53
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Håller med. Däremot är det ju ett riktigt dåligt bevis för att påvisa att någon annan är medgärningsman. Det är trots allt smått otroligt att någon annan skulle avsatt just de innersta fingeravtrycken.

Tycker det är märkligt att de inte tagit upp hur huvudets föruttnelseprocess samt likvätskor skulle kunna påverka detta. Det är trots allt på innersta lagret av folie. Känns inte som en vild gissning att det skulle kunna påverka

Dessa avtryck fanns på skikt A (det yttersta) och C (det tredje) men river man av folie och ska paketera/slå in något så tror jag att bitarna av folie har rivits av "huller om buller" samt lindats om likadant dvs inte noga som om man slår in en present och vill ha "det fint", utan det handlade om att dölja huvudet och få det tätt. Så foliebitarna har hamnat "hur som helst" - tror jag.

Har ingen aning om hur likvätskan kan påverka dessa avtryck heller - men något har de kanske påverkat. Det vet nog teknikerna; obducenterna och forensikerna.

Det känns verkligen otäckt att ens tänka på hur man kan hantera en avliden person (som man levt med i dryga 2 år) efter att nyss också ha misshandlat personen och därtill så illa. Urrk ...
Senast redigerad av CS128 2020-06-10 kl. 10:55.
Citera
2020-06-10, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saycheeses
Har någon en link för att följa idags rättegång live?
Hittar bara dom gamla men ingen av idag...
Det är ingen sådan idag. På fredag den 12 juni är nästa. Därefter 15 och 16 juni. 17 juni är reservdag. Den sista dagen är pläderingar. Eller möjligen två dagarna, beroende på hur mycket åklagarna och försvaret vill ha med. Har inte förhandlingsplanen tyvärr.
Citera
2020-06-10, 11:12
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katten37
Ja fyfan!! Herregud vad otäckt.

Att man inte kunde se blodet (vid en snabb koll som besökare) beror ju på att blod etc var bortstädat. Blodbild och DNA mm sågs ju av teknikerna som först den 19 Nov.

Föräldrarna scannade ju lite snabbt av lägenheten och letade ju efter andra saker som t ex noterande av att W's saker (smink, tandborste, handväska, jackan etc) och nycklar fanns kvar. De noterade lite annat också men det kan man läsa i FUP. Varför såg de inte blod mm helt enkelt för att de kunde inte sin vildaste fantasi tänka sig att det var en mordplats även om de var mycket misstänksamma och försökte att finna W. Det blod som fanns vid väggen vid balkongen och på TVbokhyllan såg teknikerna - liksom långt ner på en kontakt i hallen var INTE stora - utan väldigt små och svåra att vid en första titt inte så synliga som folk tror som enbart översiktligt tittade. Så det är inte konstigt alls att föräldrarna inte såg detta när de var där - men noterade mycket annat som sagt var.

Men som du/ni skriver: Förstå OM de hade upptäckt allt detta och eventuellt fått för sig att kolla resväskan? Hujedamig ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in