Citat:
Ursprungligen postat av
Chinotto
Dina tidsuppgifter stämmer inte. Hur länge en del har legat för att hunden ska kunna markera är det inte sagt något om. De 15-20 minuter du hänvisar till är tid från dödens inträdande till det att kroppen börjar avge den lukt som hundarna markerar för.
Alltså: hundarna markerar på platser där kroppen befunnit sig minst 15 minuter efter att Wilma dog.
Du kanske inte tycker att tidsangivelserna om att en avliden måste ligga ca 15-20 minuter stämmer? För att en likhund (tränad alltså) ska kunna markera det. Men det är inte påhittade av mig utan det sa kriminialteknikern i förhöret/utsagan i rättegången i förrgår att en avliden måste ha legat.
Så det går att läsa i LIVEsändningen i Bohuslänningen som jag läste då.
Det var det jag skrev om - så jag förstår inte vilka tidsuppgifter du menar som inte stämmer?
Ändå skriver du din sista mening samma sak som jag skrev: "hundarna markerar på platser där kroppen befunnit sig minst 15 minuter efter att Wilma dog.
Min slutsats blir då (liksom kriminalteknikern sa i rättegången) att: antingen levde W fortfarande i vardagsrummet och hamnade sedan på överkastet och där måste W ha legat avliden i minst 15-20 minuter - eftersom hunden markerade överkastet som låg på sängen. ELLER så avled W i vardagsrummet MEN flyttades till sängen innan det hade gått 15-20 minuter.
Jag ser det som att du och jag tänker lika i varje fall (i stort) om denna tidsangivelse för att en likhund ska kunna markera. Det mitt svar var/inlägg om detta var egentligen till en annan i tråden som undrade om storleken på kroppsdelar i påsar (troligtvis med tanke på vindsutrymmet) som behövdes för att hunden skulle markera och det behövs inga fysiska kroppsdelar utan det handlar om att en avliden måste ha legat still på ett ställe i dessa minuter för att hunden ska markera om att ett lik har legat just på viss plats...