2020-06-10, 09:13
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe_Tiger
Märkligt sammanträffande att Sveriges två största mordutredningar verkar klaras upp samtidigt. Polisen får fira sen.

Orsaken?
Citat:
Den senaste veckan har det rapporterats flitigt om polisens nya möjligheter att söka efter brottslingar genom DNA-register. Lagändringen som trädde i kraft vid årsskiftet innebär att polisens utredare numera även har rätt att söka bredare i olika DNA-register. Innan lagändringen var man tvungna att få en 100-procentig träff på DNA för att få fortsätta utredningen. Nu efter lagändringen får man lov att även söka på DNA-profiler som liknar det DNA man påträffat. Det innebär att man kan hitta nära släktingar till den eventuella gärningsmannen, och på så sätt ringa in den misstänkta. En utredningsmetod som varit framgångsrik inte minst i USA.
Citera
2020-06-10, 09:13
Medlem
Lägligt o hålla debatt i riksdagen 09:30....
Citera
2020-06-10, 09:14
Medlem
Kaffet kokt. Väntar med spänning på presskonferensen och lösningen på mordgåtan.
Jag kommer skratta ihjäl mig om det är Skandiamannen som presenteras som gärningsman. Skulle bli som en rolig Agatha Christie deckare. Som nån skrev är han som en karaktär tagen ur Jönssonligan.

"Om säger att man håller på o lägger pussel så ska man ju i alla fall inte ta bort bitar som man vet hör till pusslet".

Om man skulle fått träff på ett av vapnen från vapensamlaren är det ju märkligt att Stig väljer att lämna tillbaka det till vapensamlaren efter mordet eller att vapensamlaren väljer att behålla det om han vore medbrottsling och inte förstöra eller göra sig av med det. Skulle Stig kunnat tagit vapnet i smyg och sen lämnat tillbaka det utan vapensamlarens vetskap?

Det har ju även ryktats om Sydafrika.
Christer Andersson känns som en väldigt trolig gärningsman men han kan ju inte bindas till mordplatsen vid tidpunkten för mordet till skillnad från Stig. Inga rykten om dna tester på släktingar till CA heller.

Vad som än presenteras ska detta bli oerhört spännande.
Citera
2020-06-10, 09:14
Medlem
Trodde inte man kunde känna sig såhär spänd inför nåt i vuxen ålder! Den mest tragikomiska lösningen vore såklart PKK -- att driftkuckun Hans Holmér ändå, trots allt, hade rätt hela tiden

Edit: Gillar för övrigt denhär Lasse Lampers på SVT mer och mer. Resonabel och nyanserad!
Senast redigerad av MOP-intresserad 2020-06-10 kl. 09:17.
Citera
2020-06-10, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det beror på. Skulle det vara CAs revolver så skulle jag säga att det är så gott som löst. Kanske inte till den nivå att det duger för en fällande dom, men iaf tillräckligt för att man ska känna sig säker på vad som hände.
Hypotetisk resonemang utan verklighetsförankring.
Citera
Bannlyst
Fyfan vad spännande detta är! 14 minuter kvar man kan ju knappt vänta längre😇

Tror stenhårt på Christer Andersson allt annat känns alldeles för långsökt och otroligt. Alternativt någon helt okänd men det känns också helt otroligt
Citera
Medlem
Jag tror många blir besvikna på resutatet och att det blir lika polariserat som allt annat.
Typ:
Löfven: Känns bra att vi har kunnat presentera det här för svenska folket bla bla bla.....
Åkesson: Det väcker ju många frågor mm mm, inte lika övertygad mm mm.
Citera
2020-06-10, 09:17
Bannlyst
Den här dagen har man väntat på och tänkt på varje gång man vaknat sedan 18 februari 2020.
Citera
2020-06-10, 09:18
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Hoppas verkligen KP och HM kommer in exakt 9:30. Pallar inte fördröjningar på 10 minuter.

KP's taktik avseende tider har i vilket fall varit att överträffa våra förväntningar.

"Presentera vad som har hänt innan jag går i pension"
blev
"Fatta beslut i åtalsfrågan innan 1 juli..."
blev
10 juni...

9:30 borde således innebära att han kommer in 9:25
Citera
Medlem
Analysers avatar
Det var tragiskt att höra Lars Borgnäs i P1 Morgon. Aldrig hört en människa vara så rädd för att bli irrelevant.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MOP-intresserad
Trodde inte man kunde känna sig såhär spänd inför nåt i vuxen ålder! Den mest tragikomiska lösningen vore såklart PKK -- att driftkuckun Hans Holmér ändå, trots allt, hade rätt hela tiden

Hhahha ah djävlar vilken skräll det hade varit, hade nog tyckt lite synd om HH då med tanke på att han han är död, tänk er hur djävla stolt och mallig han hade varit. "JAG SA JU DET, JAG HAR SAGT DET HELA TIDEN"
Citera
2020-06-10, 09:19
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analyser
Det var tragiskt att höra Lars Borgnäs i P1 Morgon. Aldrig hört en människa vara så rädd för att bli irrelevant.
Hehe, han blev smädad av Mosander...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in