2020-06-10, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Om man har hittat CAs vapen, och det vapnet kan bevisas vara mordvapnet, då tror jag att det kommer att vara en lösning som många kommer att acceptera.

Om det är CAs vapen som hittats så köper nog alla att det är CAs vapen som är mordvapnet ja.

Det betyder dock inte att CA är GM.

Eller var det det du menade?
Citera
2020-06-10, 08:02
Medlem
Finns en procentuell chans att man säger ”tyvärr, vi har inget nytt”?
Citera
2020-06-10, 08:02
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Även om det bara är mordvapnet och ingen annan bevisning annat än att han hatade Palme?

Ponera att mordvapnet hittats på en plats och paketering som kan kopplas till CA själv. Då har vi en person som sagt att han sålt ett lagligt vapen på ett olagligt sätt, men där det går att bevisa att han inte gjort det, utan gömt det. Kan det vapnet kopplas till mordplatsen, så har vi kedjan från brott till person och ingen förklaring till lögnen om vapnet och oviljan att lämna in för provskjutning. Ingen annan förklaring än att det finns något att dölja.
Citera
2020-06-10, 08:04
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
GW tror inte på skandiamannen, han sa nyss på TV4 att han tror det var nån annan.
Det gick inte tolka på annat sätt än att GW tror det var Christer Andersson!

Men han har inte alltid trott det, för han beskrev så sent som 2011 en gärningsman som levde och CA dog 2008.
Senast redigerad av SigersonHolmes 2020-06-10 kl. 08:04. Anledning: Typo
Citera
2020-06-10, 08:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jay2dZ
Finns en procentuell chans att man säger ”tyvärr, vi har inget nytt”?
Det vore väldigt märkligt med tanke på vad åklagaren och spaningsledaren sagt senaste halvåret.
Citera
2020-06-10, 08:06
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Du är för dåligt insatt.
Han återkom till Skandia redan kl.23:40 och berättade om mordet för väktarna.

Att då inte kontakta polisen är än dummare om han vore gärningsman.

Problemet jag har, om han nu vore gärningsman, är att han vet lite för mycket om händelserna efter skotten för att vara en flyende gärningsman.

Nja..jag tycker i såna fall att hela planläggningen var idiotisk. Att planera ett statminister-mord och sen utföra det från ett hus befolkat av väktare och stämpel-ur är helt ofattbart. Och använda samma kläder som vanligt? Krutstänk efter skotten? Vittnesmål? Och dessutom nästa dag berätta för polisen att man bara var vittne? OM han var mördaren så var det verkligen utfört av en idiot. Visst är det väl nåt som inte stämmer?
Citera
2020-06-10, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Ponera att mordvapnet hittats på en plats och paketering som kan kopplas till CA själv. Då har vi en person som sagt att han sålt ett lagligt vapen på ett olagligt sätt, men där det går att bevisa att han inte gjort det, utan gömt det. Kan det vapnet kopplas till mordplatsen, så har vi kedjan från brott till person och ingen förklaring till lögnen om vapnet och oviljan att lämna in för provskjutning. Ingen annan förklaring än att det finns något att dölja.

Håller med att det hade varit case closed, så pass mycket case closed att det blir oförklarligt varför hade KP isf åkt till Sydafrika för att hämta hem dokument.. och åkt till Idre Fjäll för att söka igenom stugan som SE vistades i efter mordet. Det hade räckt med att lägga fram bevisningen, väl?
Citera
2020-06-10, 08:12
Medlem
Analysers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jo, men nu handlade ju inte den aktuella ordväxlingen om epistemic bias på högsta makronivån i sammanhanget (mördaren/mördarnas identitet och motiv), utan mer om mikronivån, att varje atom materia och nanosekund tid kring mordplatsen på mordkvällen tillmäts absurt stor vikt och agens. I detta fall var det ungefär ’är det inte ett jävligt märkligt sammanträffande att makarna Palme passerade Skandiahuset exakt när SE gick därifrån?’ och invändningen var ungefär att det inte är ett mer anmärkningsvärt sammanträffande än alla andra miljarder gånger det sker på planeten varje dag att folk passerar varandra på gator.

Det är ofta på den där atomnivån som konspirationsteorier hittar sitt bränsle genom att man samlar tusen små enskilda iakttagelser och sen sätter ’är det inte väldigt märkligt att...’ framför var och en, sen pekar man på berget av dessa tusen ’är det inte märkligt att...’ och menar att själva volymen i sig är ett solitt bevis för massiv konspiration och alla som inte håller med ska gaslightas till tystnad.

Som i ”är det inte vääääldigt underligt hur polisen vägrade undersöka tips X” - njae, såna gallringar sker i alla andra fall också, och när antalet tips är 10.000 ggr större än normalt kommer papperskorgen att vara 10.000 ggr mer full. Eller ”är det inte vääääldigt anmärkningsvärt hur man satte en så uppenbart inkompetent och fel ihopskruvad person som Holmér som spaningsledare, tyder inte det på en vilja att dölja och sopa bort spåren till de verkliga skyldiga...” - öh, nej, vi talar om svenska myndigheter här, det är närmast en regel att det sitter politiskt tillsatta och inkompetenta miffon exakt överallt. Om Palmemordet hade skett under Dan Eliassons karriär som sänke för olika myndigheter skulle rikspolischefen ha varit den ultimata klåparen just när Palme mördades och då skulle det ha fått ett ’är det inte vääääldigt märkligt att...” framför sig.

Även vid tiden och platsen för Palmemordet måste ett visst mått av vardagliga sammanträffanden tillåtas ha skett. De blir inte mer osannolika för att de skedde i närheten av något historiskt.

Tack. Du är, utan större konkurrens, den vettigaste personen i den här tråden.
Citera
2020-06-10, 08:13
Medlem
Från Aftonbladets intervju med Christer Andersson 1999:

Räknade du med att polisen skulle höra av sig när Holmér började visa upp Magnumrevolvrar?
– Ja, för fan. Jag bara satt och väntade. Jag tog det som en självklarhet eftersom jag bodde inne i stan. Jag tänkte att de gör det säkert systematiskt börjar med alla inne i stan, sedan tar de alla ute i förorterna och sedan alla ute i övriga landet.

Men de hävdar ju att du har blivit kallad och skickat påminnelser, och att du trots det struntat i att inställa dig för att få vapnet provskjutet.
– Det var efter att de hade misslyckats med att sätta dit Christer Pettersson, man såg hur det gick till. De började ju med den där Gunnarsson, han satt ju länge innan han släpptes av åklagaren. Det var någon som hade pekat ut honom, men det visade sig att polisen hade visat vittnet ett fotografi först och sedan pekat ut honom. Och till Lisbet Palme hade de sagt på förhand att det var en uteliggare eller lodis och visat en video för henne till hon var säker på att det var han. Jag trodde inte att polisen fick arbeta så. De var ute efter att sätta dit någon.

Men varför kom du inte in och fick vapnet provskjutet så att du slapp att bli misstänkt ?
– Av den anledningen att jag var sist. De hade ju förbrukat Christer Pettersson. Och har de förbrukat Christer Pettersson har de också förbrukat Lisbet Palme. Så jag litade faktiskt inte på polisen.

Om han hade velat rentvå sig på riktigt, så hade han ju kunnat lämna in sitt vapen först av alla eller någonstans i mitten. Varför väntade han tills han blev sist?
Citera
2020-06-10, 08:14
Medlem
Skulle polisen sända på youtube också? Nån som vet vilken kanal i så fall?
Citera
2020-06-10, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Skulle du bli förvånad om Sagnells underhuggare är de som hörs i etern?

Jag skulle inte bli det.

Kanske får vi veta att radiotrafiken även omfattar säpofolk, inte heller en högoddsare.

Ett land och en tid då allt och alla kollades, men inte statsministern under några timmar, och just då mördas han, det kan man knappt tro på, kan du?

Ringde SÄPO men fick inte svar, i en tid då försvaret stod på tå 24/7 och väntade på ett överraskningsanfall precis när som helst, skulle inte tro det.

Varför aktiverades inte kuppförsvaret omedelbart efter att man fick namnet på den avlidne? Jo, sannolikt därför att nyckelspelare visste att det inte var ryssen eller kuppmakare som tagit livet av OP, ganska avslöjande, man visste att OP skulle mördas, och man lät det ske, ganska omskakande för landet.

Vill minnas att jag läst något om kuppförsvaret och varför det inte mobiliserades men minns inte men däremot minns jag den upptrissade stämningen under slutet av kalla kriget med alla ubåtskränkningar och jag vet sedan lumpen att ett anfall skulle föregås av sådan typ mord på regering och kungahus så att man inte blåste mobilisering måste ha sin anledning?
Citera
2020-06-10, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phu2Zeex
Skulle polisen sända på youtube också? Nån som vet vilken kanal i så fall?
https://www.youtube.com/watch?v=K9UE5qI_PwQ&feature=youtu.be
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in