2020-06-10, 07:28
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Sa inte KP typ 2018 att alla som inte heter Christer Pettersson och är födda innan 28 februari 1986 är ointressanta för utredningen? Snacka om kovändning om utredningen sedan dess ändå kommit att handla om CP.

Konstigare saker har hänt förr. Som att Sveriges statsminister mördas på öppen gata mitt i Stockholm och mördaren lyckas undkomma i över 30 år!
Citera
2020-06-10, 07:42
Medlem
Har ni läst Aftonbladetintervjun med Christer Andersson? Där ser man en lögnare förklara varför han inte lämnade in sitt vapen för provskjutning för att rentvå sig själv. Titta på bilden av Christer Andersson! Där ser man ett förbrytarutseende, till skillnad från Stig Engström. Jämför de ögonbrynen med andra fällda mördare!
Citera
2020-06-10, 07:45
Medlem
Han kan lika gärna heta Frank Fransman.
Citera
2020-06-10, 07:46
Medlem
Mongoglads avatar
spännande så det förslår. har knappt sovit inatt! visst var pk kl nio?
jag hoppas hoppas hoppaaaaas dom hittat pickan och ett testamente av nån som erkänt detaljerat och haft pickan i bankfack alla år!
säger dom c.p. blir det bara ett ännu antiklimax som nästan alla big news vart!

jag vill betta på scandiamannen, vet nån en sida där man kan göra det?

mvh
mongoloidglad!
Citera
2020-06-10, 07:51
Medlem
Petersson har lovat ett besked i åtalsfrågan, ett besked om huruvida någon person ska åtalas eller om den misstänkte är avliden och att fallet därför ska läggas ner.

En slutsats, en lösning, har utlovats.

Pettersson kommer att presentera sitt beslut och berätta om utredningen tillsammans med spaningsledare Hans Melander.

Expressen TV sänder presskonferensen direkt.
Citera
2020-06-10, 07:52
Medlem
elysons avatar
Är det nån kanal man i vart fall inte ska titta på, för att den kan tänkas avbryta plötsligt (för att egna redaktionen minsann bestämmer typ)?
Citera
2020-06-10, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparkalle
Jag minns att det argumentet också var ett bevis föŕ att Christer Pettersson mördade Palme. Den som inte höll med var en konspirationsteoretiker.
Samma med Christer A, och nu Stig E.
Nästan uppe i en konspiration nu, av autister med aspberger som slumpar sig runt på stan som gräsklipparrobotar med puffran osäkrad.
Om man formulerar det som vetenskap så blir det ju svårt att lösa brott med mer än en inblandad.
Jo, men nu handlade ju inte den aktuella ordväxlingen om epistemic bias på högsta makronivån i sammanhanget (mördaren/mördarnas identitet och motiv), utan mer om mikronivån, att varje atom materia och nanosekund tid kring mordplatsen på mordkvällen tillmäts absurt stor vikt och agens. I detta fall var det ungefär ’är det inte ett jävligt märkligt sammanträffande att makarna Palme passerade Skandiahuset exakt när SE gick därifrån?’ och invändningen var ungefär att det inte är ett mer anmärkningsvärt sammanträffande än alla andra miljarder gånger det sker på planeten varje dag att folk passerar varandra på gator.

Det är ofta på den där atomnivån som konspirationsteorier hittar sitt bränsle genom att man samlar tusen små enskilda iakttagelser och sen sätter ’är det inte väldigt märkligt att...’ framför var och en, sen pekar man på berget av dessa tusen ’är det inte märkligt att...’ och menar att själva volymen i sig är ett solitt bevis för massiv konspiration och alla som inte håller med ska gaslightas till tystnad.

Som i ”är det inte vääääldigt underligt hur polisen vägrade undersöka tips X” - njae, såna gallringar sker i alla andra fall också, och när antalet tips är 10.000 ggr större än normalt kommer papperskorgen att vara 10.000 ggr mer full. Eller ”är det inte vääääldigt anmärkningsvärt hur man satte en så uppenbart inkompetent och fel ihopskruvad person som Holmér som spaningsledare, tyder inte det på en vilja att dölja och sopa bort spåren till de verkliga skyldiga...” - öh, nej, vi talar om svenska myndigheter här, det är närmast en regel att det sitter politiskt tillsatta och inkompetenta miffon exakt överallt. Om Palmemordet hade skett under Dan Eliassons karriär som sänke för olika myndigheter skulle rikspolischefen ha varit den ultimata klåparen just när Palme mördades och då skulle det ha fått ett ’är det inte vääääldigt märkligt att...” framför sig.

Även vid tiden och platsen för Palmemordet måste ett visst mått av vardagliga sammanträffanden tillåtas ha skett. De blir inte mer osannolika för att de skedde i närheten av något historiskt.
Citera
2020-06-10, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoglad
spännande så det förslår. har knappt sovit inatt! visst var pk kl nio?
jag hoppas hoppas hoppaaaaas dom hittat pickan och ett testamente av nån som erkänt detaljerat och haft pickan i bankfack alla år!
säger dom c.p. blir det bara ett ännu antiklimax som nästan alla big news vart!

jag vill betta på scandiamannen, vet nån en sida där man kan göra det?

mvh
mongoloidglad!

Nej, klockan 9.30
Citera
2020-06-10, 07:55
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Då så vänner då förbereder vi presskonferensen.
Var det någon som trodde att vi skulle sitta som passiva fån denna gång och låta dem sköta takthållningen?

Har ni själva delsvar på nedanstående frågor så publicera gärna! Nu finns inga skäl att hålla inne med information man sitter på. Tror det kan bli en lång dag för PU idag. Det lär ta tid att svara på frågorna men är absolut nödvändigt.

Grundfrågor i rond 1:
1, Civila spanare i tjänst knarkspan.
Namn, personnummer, vapeninnehav, typ av kommunikationsutrustning, fordon (typ och regnummer) och positioner uppdrag under kvällen. Framför allt gäller det den som skulle befinna sig vid mordplatsen som benämnts ”Föllinge”.

2, Civila spanare i den sk Knattegruppen.
Namn, personnummer, vapeninnehav, typ av kommunikationsutrustning, fordon (typ och regnummer) och positioner uppdrag under kvällen.

3, Civila spanare som uppgivits till företrädare för regeringen att utföra någon slags privat knarkspaning i området under kvällen.
Namn, personnummer, vapeninnehav, typ av kommunikationsutrustning, fordon (typ och regnummer) och positioner uppdrag under kvällen.

4, Civila spanare på uppdrag för SÄPO/Underättelsetjänsten i Stockholms city under EM och Kvällen.
Inkluderar den sk Företagsskyddsgruppen och Donalds spaningsgrupp. Namn, personnummer, vapeninnehav, typ av kommunikationsutrustning, fordon (typ och regnummer) och positioner uppdrag under kvällen.

5, Andra utpekade grupperingar som sägs stå för observationer om WT personer.

Åkes Gubbar:
Inkluderar det som i vissa kretsar kallades ”Åkes Gubbar” med bland annat poliser och fd poliser under ledning av Åke Leonard Ek. Namn, personnummer, vapeninnehav, typ av kommunikationsutrustning, fordon (typ och regnummer) och positioner uppdrag under kvällen.

Barbro/Leon/ Lennartgrupper enligt Donald Forsberg:

6, WT-observationer
Identifiering av personer bakom de WT observationer som gjorts i varje enskilt fall. Namn, personnummer, vapeninnehav, typ av kommunikationsutrustning, fordon (typ och regnummer) och positioner uppdrag under kvällen.

7, Säpotrion
Grupper som uppgivits utföra privatspaning mot OP. Benämnd Säpotrion. Namn, personnummer, vapeninnehav, typ av kommunikationsutrustning, fordon (typ och regnummer) och positioner uppdrag under kvällen.
Vilka typer av åtgärder vidtogs mot dessa individer?

8, Detaljerad redovisning av Säpos sk Övervakningspm som ingår i utredningen.
Vilka observationer gjordes när. Vilka slutsatser har dragits och vilka åtgärder vidtogs i utredningen och av KP nu.

9, Personer inom underrättelsevärlden och i regeringskansliet som hyste uttalade farhågor om landsförräderi.
Uppgifter som på senare tid blivit offentligt framförda att Ops nära medarbetare och även OP själv gick Sovjetmaktens ärenden och till och med misstänktes begå landsförräderi vid det förestående Moskvabesöket.

Vilken kartläggning och vilka åtgärder vidtogs med anledning av detta?

Lite att bita i KP!

Sammanfattning egen efterforskning

1. Föllinge har jag
2. Heho föreslår ”Almsäter” och ”Ekman” som knattegrupp. ”Almsäter” har jag. Det som talar för är att namnet är fel (med flit?), men varför posera på foto. Så nej
3. Kan gå ihop med 1
4. Inget
5. Nu blir det intressant kopplat till B-gruppen.
Ett av vittnena vid mordplatsen klara indikationer, kan starkt ana två olika mordvittnen till som går att koppla ihop. Ett vittne före mordet också knuten till huvudvittnet. Jag har med viss sannolikhet också id på ”mannen i beigt”, byggt på indicier. Kan skönja B på Drottninggatan före mordet, men det är bara på en indikation.
6-9 Har jag ingenting på

Bara för att man finns i närheten behöver man inte vara en del av mordet. 99,9 % av alla nämnda i protokollen och tråden är ju inte det. Det och kunskapen om att vi inte har del av viktiga delar i FU gör att jag inte vill spekulera i GM. Det går inte att tolka informationen med rimlig säkerhet. Några bedömningar går däremot att göra:

Vi kommer få se pjäser, både personer och fordon, korrigerade i sina positioner. Statsministerns raseri vid lunchen kan få sin förklaring, där har jag en plausibel teori.

Radiotrafiken innehåller lösningen. Förhållanden till främmande makt den viktigaste orsaken till ofullkomlighet och tidsutdräkt i utredningen. Jag blir inte förvånad om de flyttar fram tidpunkten för mordet upp till en minut. Möjligen kan det finnas kopplingar till pågående brottsutredningar när det gäller föremål och personer.
Senast redigerad av 14thInt 2020-06-10 kl. 08:24.
Citera
2020-06-10, 07:56
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Såg nu att han anmälde sig själv som vittne nästa dag. Om han var mördaren var väl detta ganska osmart? Att sätta fokus på sig själv?

Du är för dåligt insatt.
Han återkom till Skandia redan kl.23:40 och berättade om mordet för väktarna.

Att då inte kontakta polisen är än dummare om han vore gärningsman.

Problemet jag har, om han nu vore gärningsman, är att han vet lite för mycket om händelserna efter skotten för att vara en flyende gärningsman.
Citera
2020-06-10, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngemarH
Har ni läst Aftonbladetintervjun med Christer Andersson? Där ser man en lögnare förklara varför han inte lämnade in sitt vapen för provskjutning för att rentvå sig själv. Titta på bilden av Christer Andersson! Där ser man ett förbrytarutseende, till skillnad från Stig Engström. Jämför de ögonbrynen med andra fällda mördare!
En sak har retat mig länge. Varför bad utredarna honom att lämna in vapnet? Skulle mördaren frivilligt låta polisen analysera vapnet? Är ju absurt
Citera
2020-06-10, 07:59
Bannlyst
GW tror inte på skandiamannen, han sa nyss på TV4 att han tror det var nån annan.
Det gick inte tolka på annat sätt än att GW tror det var Christer Andersson!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in