2020-06-10, 04:35
Medlem
Merwinnas avatar
Ni som kan mer om svensk juridik än jag: hur ser man på straffpåföljden, när en brottsling (må vara en dubbel- och barnamördare) har begått detta enda brott, och inte gjort något brottsligt varken innan eller under alla de 16 åren efter brottet? Och när han var helt ung när han begick brottet, dessutom?

En av orsakerna till att man låser in mördare, är ju för att de inte ska begå några fler mord. Man vill ha koll på dem, så att man ska se att de har blivit friska (om de var psykiska sjuka när gärningen begick) eller i annat fall kommit loss ifrån sin kriminella livsstil, innan man släpper ut dem. Men här finns ju inget av det? Om killen inte har gjort något på 14 år nu, så lär han aldrig göra det mer (han blir ju dessutom äldre och mognare hela tiden).

Gör detta att han får ett lägre straff, än om han skulle ha gripits inom den närmaste tiden efter mordet? Så borde det väl bli?
Citera
2020-06-10, 04:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det här bevisar för övrigt, att jag gjort rätt som inte skickat mitt DNA till en släktforskningssajt där jag är med - som jag varit frestad att göra, för att jag har väldigt få släktingar och gärna skulle vilja hitta några okända sådana, om det finns. Men jag skulle inte vilja att det beslutet, skulle kunna användas emot en släkting till mig ifall han eller hon skulle göra något dumt. Jag menar inte att det inte var bra att den här killen åkte fast - men JAG vill ändå inte hjälpa till så att en släkting till MIG ska åka fast.

Jag tycker att det var fel att polisen fick lov att använda det registret, för de som har skickat sitt DNA dit har ju inte fått frågan, om de tillåter att det senare kan användas i det syftet. Jag förstår faktiskt inte ens hur det är möjligt..?

Jag undrade faktiskt också lite över hur det hela fungerade men det verkar ju tydligen vara tillåtet och finns även med i användarvillkor verkar det som:

I Family trees användaravtal står det att rättsväsendet kan få tillstånd att använda tjänsten för att "identifiera kvarlevor av avlidna personer" eller för att "identifiera förövare vid mord, sexuella övergrepp eller kidnappning".

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xP76OB/populara-dna-register-kan-anvandas-av-polisen
Citera
2020-06-10, 04:38
Medlem
Tror GM troligtvis iaf ngn gång under denna 15-års långa tråden skrivit ett enstaka inlägg, tycks svårt att en helt anonym kille med gymnasieutbildning inom datorer inte "tagit åt sig äran" eller dylikt. Störtsäker på att han ät reggad och varit här..
Citera
2020-06-10, 04:41
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag undrade faktiskt också lite över hur det hela fungerade men det verkar ju tydligen vara tillåtet och finns även med i användarvillkor verkar det som:

I Family trees användaravtal står det att rättsväsendet kan få tillstånd att använda tjänsten för att "identifiera kvarlevor av avlidna personer" eller för att "identifiera förövare vid mord, sexuella övergrepp eller kidnappning".

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xP76OB/populara-dna-register-kan-anvandas-av-polisen

OK. Ja, då kan ju ingen säga något om det. OM alla visste det när de lämnade sitt DNA, och denna avtalsföreskrift inte lagts till senare.

Undrar om det är möjligt att kräva, att DNA man redan lämnat förstörs (alltså även DNA-profilen i dataform)? Förmodligen inte...
Citera
2020-06-10, 04:43
Medlem
Citat:
Det här bevisar för övrigt, att jag gjort rätt som inte skickat mitt DNA till en släktforskningssajt där jag är med - som jag varit frestad att göra, för att jag har väldigt få släktingar och gärna skulle vilja hitta några okända sådana, om det finns. Men jag skulle inte vilja att det beslutet, skulle kunna användas emot en släkting till mig ifall han eller hon skulle göra något dumt. Jag menar inte att det inte var bra att den här killen åkte fast - men JAG vill ändå inte hjälpa till så att en släkting till MIG ska åka fast.

Jag tycker att det var fel att polisen fick lov att använda det registret, för de som har skickat sitt DNA dit har ju inte fått frågan, om de tillåter att det senare kan användas i det syftet. Jag förstår faktiskt inte ens hur det är möjligt..?
Jag tänker tvärtom. Jag vill inte att grova brottslingar går fria oavsett om de är släkt eller inte. Varför skulle man vilja skydda en mördare?
Jag har skickat in mitt DNA för släktforskning på flera siter och jag fick frågan -och godkände- att mitt DNA får användas av polis.
Om så min bror eller kusin skulle begå ett grovt brott, så får de förstås ta konsekvenserna av det...
Senast redigerad av Keepitsimple2 2020-06-10 kl. 04:46.
Citera
2020-06-10, 04:51
Medlem
Citat:

Jag personligen tycker att det är ok så länge det rör sig om väldigt allvarliga brott som i det här fallet men om det börjar användas för lindrigare brott som inbrott, narkotikahandel vet jag fan.
Citera
2020-06-10, 04:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keepitsimple2
Jag tänker tvärtom. Jag vill inte att grova brottslingar går fria oavsett om de är släkt eller inte. Varför skulle man vilja skydda en mördare?
Jag har skickat in mitt DNA för släktforskning på flera siter och jag fick frågan -och godkände- att mitt DNA får användas av polis.
Om så min bror eller kusin skulle begå ett grovt brott, så får de förstås ta konsekvenserna av det...

Så känner inte jag, och särskilt inte om det vore min son eller (ännu inte existerande) sonson/dotterson. Alla unga män kan göra något fel någon gång. Och nu menar jag inte att det fall vi diskuterar här i tråden, var något "allmänt ungdomsbrott" - det var det förstås inte. Men det finns ju annat som kan hända, på fyllan och villan, som är mer förståeligt - men som ändå kan förstöra en ung mans hela liv om han åker fast.
Senast redigerad av Merwinna 2020-06-10 kl. 05:03.
Citera
2020-06-10, 04:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Vi kan väl se vad polisen rycker fram de kommande dagarna.

Ingen annan som tycker att det verkar konstigt med en dubbelmördare som sedan aldrig gör något mer i sitt liv avseende mördande?

Jag gjorde det initialt men nu tycker jag tvärtom. Dvs att det snarare är ovanligare med det omvända.

Skulle nog vilja påstå om man bortser från organiserad brottslighet så är de allra flesta mord engångsföreteelser. Tex det klassiska fyllebråket eller våld i hemmet där anhörig mördas. Skillnaden är bara att de flesta av dessa affekt- mord uppklaras.
Citera
2020-06-10, 05:02
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjackovatten
Tror GM troligtvis iaf ngn gång under denna 15-års långa tråden skrivit ett enstaka inlägg, tycks svårt att en helt anonym kille med gymnasieutbildning inom datorer inte "tagit åt sig äran" eller dylikt. Störtsäker på att han ät reggad och varit här..
Någonting komprometterande om fallet har han nog sagt eller skrivit någonstans med tanke på tipset som kom in från Gotland.
Senast redigerad av 5549 2020-06-10 kl. 05:20.
Citera
2020-06-10, 05:07
Medlem
rubin22s avatar
På bilden av GM tycker jag mig kunna se att han är något/lite skelögd?
Efter att ha sett hans bild, kan jag förstå något av att han inte åkt dit, ser oskyldig ut?
Citera
2020-06-10, 05:09
Medlem
bullpadels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Jag gjorde det initialt men nu tycker jag tvärtom. Dvs att det snarare är ovanligare med det omvända.

Skulle nog vilja påstå om man bortser från organiserad brottslighet så är de allra flesta mord engångsföreteelser. Tex det klassiska fyllebråket eller våld i hemmet där anhörig mördas. Skillnaden är bara att de flesta av dessa affekt- mord uppklaras.

Alltså, håller med dig. Men i just sånna här fall, där det till synes saknas motiv och snarare handlar om psykos eller vansinnesdåd, och inte handlar om något vanligt fyllebråk eller annan koppling, känns det ändå lite märkligt att GM inte skulle försöka begå fler brott i efterhand.
Citera
2020-06-10, 05:16
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullpadel
Alltså, håller med dig. Men i just sånna här fall, där det till synes saknas motiv och snarare handlar om psykos eller vansinnesdåd, och inte handlar om något vanligt fyllebråk eller annan koppling, känns det ändå lite märkligt att GM inte skulle försöka begå fler brott i efterhand.

En psykos kan bryta fram en gång och aldrig mer. Det kan också vara så att personen blir så förfärad över vad han har gjort, när han kommer till sans, att han får den motivation han behöver för att bryta ett missbruk. Psykoser händer ju ofta - men inte alltid - under inflytande av droger eller i abstinensfasen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in