Citat:
Ursprungligen postat av
Urbizzo
Och du tycks gå på all rapportering som om det vore sanning. Inte en jävla siffra om hur många eller vilka man testar.
Och vad händer när ett test visar positivt. De äldre får ändå inte flyttas - så dom blir kvar och utan vård. Eller har du också läst om några ambulerande vårdteam?
Några bilar kör omkring - i ett av de minst drabbade länen. Förstår du inte att detta är kvalificerad bullshit. Inte en siffra - ingenting. Denna fråga som jag tar upp är varför Sverige (alltså hela Sverige) är det landet som har flest döda i hela världen?
Kollade siffrorna
Citat:
Sverige tisdag - måndag 4,15
Näst sämst är England - samma period 3,2
(Om man räknar onsdag till och med idag, så har Sverige 3,5)
Det ser ut som en trend att dödstalen minskar.
Dock är väl Sverige fortfarande sämsta landet i världen. Och då ska man också ta med att de verkliga siffrorna är mycket värre eftersom den största gruppen som avlider på äldreboenden inte testas. Inte heller människor som dör i sina hem är inräknade.
Antal avlidna relativt befolkningsstorlek.
Jag tycker också det är märkligt att vi har ansvariga för pandemins hantering i Sverige som lyckats så pass dåligt i internationell jämförelse, speciellt som vi liksom resten av världen nu är 3 månader in i pandemin.
Men det jag tycker är ännu mer märkligt är att ansvariga inte tar tjuren vid hornen, är påtagligt ointresserade av att diskutera dödssiffrorna och internationella jämförelser och i det läget lättar på restriktioner som reserestriktionerna inom landet inför sommaren.
När såpass många dör ska hanteringen granskas utifrån internationell jämförelse, FNs rekommendationer (WHO) och vid det här laget vedertagen internationell praxis,
och ansvariga för pandemins hantering ställas till svars för resultaten anser jag.