2020-06-10, 01:05
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaHarLiggerDetTill
Kanske sjukt sen på bollen (Grillkväll) men varför ingen PK imorgon ?

"Ingen pressträff om covid-19 den 10 juni"

Sen blev det en smärre chock att se Hongkong (Kina) bara hade 4 dödsfall med 7.5m invånare !! WTF!!! Så Sverige är 1000 gånger sämre än Kinas "granne"

Ja det kan va bra bli påmind om HongKong,

att det går att göra på annat sätt,

ingen aning om varför pressträffen är inställd.
Citera
2020-06-10, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Skummade bara AB ikväll, de sa att det hade framkommit vid PK att både region Halland och Kalmar hade uppgett oro för att ej klara sjukvården i sommar, pga resorna. Även region Gotland har sagt samma, förra veckan. Så ja FHM och regeringen kliar sig väl i huvet just nu...

"Duuhh... Tänkte inte på det", ungefär. 🤷
Smittskyddsläkaren i region Kalmar har långtgående mandat att sätta in nödvändiga åtgärder.
Stänga av Ölandsbron...?😎
(En stor del av turistnäringen på ön administreras av personer, bosatta på andra ställen i landet. Dyker upp några månader varje år och kammar hem skapliga vinster. Regionen torde klara sig utan anstormning av allehanda behövande, med slitaget på natur, vård och infrastruktur, denna sommar.
OT, beklagar.)
Senast redigerad av Collectcall 2020-06-10 kl. 01:47.
Citera
2020-06-10, 01:42
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Och du tycks gå på all rapportering som om det vore sanning. Inte en jävla siffra om hur många eller vilka man testar.
Och vad händer när ett test visar positivt. De äldre får ändå inte flyttas - så dom blir kvar och utan vård. Eller har du också läst om några ambulerande vårdteam?

Några bilar kör omkring - i ett av de minst drabbade länen. Förstår du inte att detta är kvalificerad bullshit. Inte en siffra - ingenting. Denna fråga som jag tar upp är varför Sverige (alltså hela Sverige) är det landet som har flest döda i hela världen?

Kollade siffrorna

Citat:
Sverige tisdag - måndag 4,15
Näst sämst är England - samma period 3,2

(Om man räknar onsdag till och med idag, så har Sverige 3,5)
Det ser ut som en trend att dödstalen minskar.

Dock är väl Sverige fortfarande sämsta landet i världen. Och då ska man också ta med att de verkliga siffrorna är mycket värre eftersom den största gruppen som avlider på äldreboenden inte testas. Inte heller människor som dör i sina hem är inräknade.

Antal avlidna relativt befolkningsstorlek.

Jag tycker också det är märkligt att vi har ansvariga för pandemins hantering i Sverige som lyckats så pass dåligt i internationell jämförelse, speciellt som vi liksom resten av världen nu är 3 månader in i pandemin.

Men det jag tycker är ännu mer märkligt är att ansvariga inte tar tjuren vid hornen, är påtagligt ointresserade av att diskutera dödssiffrorna och internationella jämförelser och i det läget lättar på restriktioner som reserestriktionerna inom landet inför sommaren.

När såpass många dör ska hanteringen granskas utifrån internationell jämförelse, FNs rekommendationer (WHO) och vid det här laget vedertagen internationell praxis,

och ansvariga för pandemins hantering ställas till svars för resultaten anser jag.
Citera
2020-06-10, 01:53
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Inget konstigt alls om man studerar kurvorna i diagrammet i den här metroartikeln. Er vassa topp jämfört med vår mer beskedliga och tillplattade karaktär.

https://metro.co.uk/2020/03/13/must-work-together-stop-coronavirus-deaths-flatten-curve-12391617/

Det finns ingen kurva specifikt för UK i den artikeln, varför ljuger du?
Citera
2020-06-10, 01:53
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Man vet aldrig numera vilka nyheter som passar in i svenska narrativet och kommer upp i svenska nyhetsflödet... Så postar denna här iaf.

WHO expert backtracks after saying asymptomatic transmission 'very rare'
Maria Van Kerkhove says she accepts models show up to 40% of infections come from asymptomatic people
Källa Guardian.

Kände mig rätt säker på att de skulle få backtracka fort så här, då mkt forskning inte stödjer deras första uttalande.

https://www.theguardian.com/world/2020/jun/09/who-expert-backtracks-after-saying-asymptomatic-transmission-very-rare

Ja genom att tala om presymptomatisk smittspridning verkar man hamna på säkrare mark där det blir svårare att "ducka" för smittspridning utan symptom,
Citera
2020-06-10, 01:56
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, jag blir också galen! Jag behöver färga håret och fixa lite på skönhelssalong!

Detta segdragna ”lidandet” där ingenting händer gör mig galen. Jag tror inte frisörerna i Skåne ens har munskydd. Jag har en nära anhörig som måste gå och ta varanprov varannan vecka, inte ens sköterskorna där använder munskydd och då talar vi om en person som är 80+++++.

Släng på din anhörige en skyddsmask och följ med, sprita sen av personen. Frisören är ett annat dilemma.
Citera
2020-06-10, 02:01
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Collectcall
Smittskyddsläkaren i region Kalmar har långtgående mandat att sätta in nödvändiga åtgärder.
(En stor del av turistnäringen på ön administreras av personer, bosatta på andra ställen i landet. Dyker upp några månader varje år och kammar hem skapliga vinster. Regionen torde klara sig utan anstormning av allehanda behövande, med slitaget på natur, vård och infrastruktur, denna sommar.
OT, beklagar.)

Men va fan, stäng inte Ölandsbron, jag tänkte åka dit och tälta lite med noll kontakt med lokalbefolkningen.
Citera
2020-06-10, 02:09
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Man vet aldrig numera vilka nyheter som passar in i svenska narrativet och kommer upp i svenska nyhetsflödet... Så postar denna här iaf.

WHO expert backtracks after saying asymptomatic transmission 'very rare'
Maria Van Kerkhove says she accepts models show up to 40% of infections come from asymptomatic people
Källa Guardian.

Kände mig rätt säker på att de skulle få backtracka fort så här, då mkt forskning inte stödjer deras första uttalande.

Här är hela förtydligandet,

även om WHOs rekommenderade strategi.

Live on COVID-19 transmission with Dr Michael Ryan and Dr Maria Van Kerkhove
https://www.youtube.com/watch?v=7RcJ2yyNkUk

EDIT: man hoppas ju att nån på FHM ser på det här och lyssnar på det de säger,
hur smittsamt viruset verkligen är, de jämför med andra virus
Senast redigerad av gloffgloff 2020-06-10 kl. 02:36.
Citera
2020-06-10, 02:11
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Jag är säker på att anledning till ett så lågt antal döda i Hongkong är användningen av skyddsmasker, sedan dagen zero!
På tal om masker, kan man köpa den ljusblåa masken nu i Stockholm?
Citera
2020-06-10, 02:51
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Men va fan, stäng inte Ölandsbron, jag tänkte åka dit och tälta lite med noll kontakt med lokalbefolkningen.

Din smutsiga jävel, ska du med all virus du kan leverera komma dit och smitta ned Ölänningar som om det vore okey?

Whats your fucking problem
Citera
2020-06-10, 02:59
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Din smutsiga jävel, ska du med all virus du kan leverera komma dit och smitta ned Ölänningar som om det vore okey?

Whats your fucking problem

Jag har varit i lockdown i 3 månader, jag är ren som en nyfödd baby. Sa ju att jag kommer att hålla mig ifrån lokalbefolkningen. Vill inte ens träffa människor, jag har ett eget liv! Tar med mig allt jag behöver. Iofs är det ju kass då jag inte bidrar till ekonomin, men det står jag för.
Citera
2020-06-10, 03:07
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Collectcall
OT, beklagar.)

Finns väl ingen smittskyddsläkare som skulle våga ställa sig upp mot guden Anders Tegnell!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in