2020-06-09, 23:22
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Den här utredningen kan man göra Sveriges Tiger King om.
Citera
2020-06-09, 23:24
Medlem
FurirRevaers avatar
Vet inte. För att mordkomplotten han hört om aldrig kom till? Vi vet ju inte hur många försök att mörda OP som misslyckats eller aldrig lämnade planeringsstadiet.
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparkalle
Om det vore så, hur skulle Anders Larsson gå kunnat veta det innan?
Citera
2020-06-09, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wotan
Ni som är lite mer insatta, vad tror ni om Theutenbergs teori, som han tydligen för fram i del 5 av sina memoarer från tiden vid UD och som kommer ut den 15:e Juni? https://www.inblick.se/nyheter/2020/06/05/sovjet-l%C3%A5g-bakom-palme-mordet

Han är övertygad om att det är Sovjet och KGB som låg bakom mordet, samt att skytten var en PKK-man med namnet Latiff (förnamn eller kodnamn?). Bla ska en KGB-agents lägenhet (i Sverige?) buggats olagligt, han ska kvällen den 28:e haft radion igång, och när nyheten om att Palme var skjuten kom ska han på banden ha sagt ”nu har det skett”, ”nu är han död”. Dessa kan dock inte användas som offentliga bevis då buggningen var olaglig.

Anledningen ska ha varit flera små "svek" av Palme mot Sovjetledningen; Bofors-affären som berövade Sovjet en exportmöjlighet av kanoner för 8 miljarder, att Palme ska ha planerat att stoppa de olagliga krutleveranserna till Iran som gjordes genom att smuggla svenskt krut via DDR, samt det viktigaste, han hade ställt sig på NATO:s sida i förhandlingarna om vita/kärnvapenfria zoner i Europa.

Rena fantasier eller kan det ha bära på ngn sanning? (Vi lär ju ev. få veta imorgon )
Desinformation är stalltipset på den kusen i loppet.
Citera
2020-06-09, 23:27
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wotan
Ni som är lite mer insatta, vad tror ni om Theutenbergs teori, som han tydligen för fram i del 5 av sina memoarer från tiden vid UD och som kommer ut den 15:e Juni? https://www.inblick.se/nyheter/2020/06/05/sovjet-l%C3%A5g-bakom-palme-mordet

Han är övertygad om att det är Sovjet och KGB som låg bakom mordet, samt att skytten var en PKK-man med namnet Latiff (förnamn eller kodnamn?). Bla ska en KGB-agents lägenhet (i Sverige?) buggats olagligt, han ska kvällen den 28:e haft radion igång, och när nyheten om att Palme var skjuten kom ska han på banden ha sagt ”nu har det skett”, ”nu är han död”. Dessa kan dock inte användas som offentliga bevis då buggningen var olaglig.

Anledningen ska ha varit flera små "svek" av Palme mot Sovjetledningen; Bofors-affären som berövade Sovjet en exportmöjlighet av kanoner för 8 miljarder, att Palme ska ha planerat att stoppa de olagliga krutleveranserna till Iran som gjordes genom att smuggla svenskt krut via DDR, samt det viktigaste, han hade ställt sig på NATO:s sida i förhandlingarna om vita/kärnvapenfria zoner i Europa.

Rena fantasier eller kan det ha bära på ngn sanning? (Vi lär ju ev. få veta imorgon )

KGB hade sannolikt sina tentakler inne även i det svenska samhällets mörkaste vrår, till exempel på SÄPO, så oavsett vem som planlade mordet bör KGB ha haft vetskap, tänker jag.
Citera
2020-06-09, 23:28
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triumpf-Of-The-Ill
Det kan vara omvänd skottordning. Lisbeths vittnesmål är inte tillförlitligt.

Anledningen till att hon inte får skottet i sig är ju att hon rör sig mot OP efter att det första gått av.
Citera
2020-06-09, 23:29
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av one4two
Magkänslan från första början var att "Ö" skulle ha ett finger med i spelet har alltid legat och gnagit där, samt att en "övning" gjordes den kvällen men som spårade ur helt som sedan tystades ner till varje pris, så skulle vara det som kommer upp på bordet nu, ja då blir det liv i luckan men samtidigt lite kul och se vad som skulle hända.

He he, jag är full av förväntan och det ska bli
spännande i morgon, men samtidigt är det så mycket
som borde städas upp och mig veterligt är det så
mycket som hänger ihop med sossarnas kåthet på makt.

Men jag ställer klockan till i morgon och tittar på det hela.
Hoppas på något rejält, att vi får reda på ting som inte
har varit kända, mycket som varit hemligstämplat.
Men fruktar antiklimax.

Ett vapen som dinglar i Peterssons hand ger inte mig så
mycket.
Citera
2020-06-09, 23:30
Medlem
JSelwyns avatar
Nu vet jag inte vad Skandiaångesten betyder för var och en. Men jag gör en fri tolkning, som att vi alla har vår(a) ”favorit gm” men i själva verket så vet vi att KP kommer att presentera SE som den mest troliga gärningsmannen även om de inte nått ända fram dvs med konklusivt bevis m.m.

Skälet till att SE presenteras, gud förbjuder, är att KP tar den lätta vägen ut. KP ser in i spå-kulan och ser inte möjligheten att någon annan än han kommer att kunna komma mycket längre i framtiden. Vilket i sig är vanskligt med tanke på hur kriminaltekniken etc utvecklas hela tiden. Om så är fallet, måste jag tillstå att KP gör ett generalfel. I så fall ett av de få i min mening och kanske det allvarligaste.

Sen måste jag erkänna att det kommer att kännas tomt på torsdag och några dagar, om nu utredningen läggs ned. Som en relation som tar slut efter 34 år. Hej hej, nästa tjej
Citera
2020-06-09, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Värre.Det skulle göra Stig Engström till den kallaste mördaren i världshistorien.
Först mula statsministern på öppen gata mitt framför ögonen på frun och gud vet hur många andra vittnen.Sedan lubba runt med jättepuffra bara för att strax åter uppenbara sig för platsen för det historiska brottet med spädgrisen lite lojt i fickan..snacka med diverse poliser och visa upp sig för diverse ögonvittnen..vilka var för sig logiskt sett skulle ha kunnat peka ut honom där och då on the spot.

Mycket värre än Keyser Söze.Vi snackar om en helt unik kriminalhistorisk prestation av sådana monumentala mått att orden sviker mig.

Antingen Keyser Soze eller Steven Bradbury OS 2002. Kan inte välja.

Edit: där Bradburys motstånd givetvis är Hans Holmén med vänner.
Citera
2020-06-09, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suckmesideways
vore ju kul med gryningsräd både i Sydafrika, Cypern o Sverige samtidigt.
O ja. Det skulle sitta hundra i den nya storfilmen om MOP som jag och andra har planerat, snackat om, surrat om, babblat om. Det tar sig. Flera förslag? Är idel öra.
Citera
2020-06-09, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Han vill ha kontroll och fakta. Det är inte första gången en mördare agerar liknande.

Det är en värdelös fakta för honom och den är dum att lägga i händerna på andra. Minst av allt ger det honom kontroll över situationen. Det öppnar upp för hela diskussionen om stämpeluret i förtid. Hade han struntat i det och polisen kollat upp saken nån månad senare hade Bergström kunnat ge dom ett klockslag med tillägget att den kan vara fel. Typ. Engström kan ha gjort detta som GM ändå men det är inte rationellt och därför finns det ingen anledning att misstänkliggöra honom för det.
Citera
2020-06-09, 23:37
Medlem
Riksdalerns avatar
Har svårt att tro en ledtråd någonsin kommer leda till att klara upp fallet, även om mordvapnet hittats finns det inte kvar DNA på vapnet, och 35 åriga gamla fingeravtryck lär knappast stämma överens med en person som åldrats och jobbat med händerna i 35 år.

Även om man misstänker en person och frågar "Vart var du för 35 år sedan den 28 februari klockan 23:21 ?!" lär nog personen bara skratta och säga "Inte fan vet jag...låg o sov?!"

Detta är enbart om vi pratar om en vanligt Svensson som störde sig på Olof Palmes frisyr.

Pratar vi om världsorganisationer som exempelvis CIA eller KGB, eller rentav stora företag som påverkades/skulle bli påverkade av Olof Palme fanns nog enkla skottpengar på hans huvud likväl.
Men då är det största sannolikhet enbart två personer som vet om den historian.

Naeee, det blir nog inget uppklarat den här gången heller tyvärr.
Citera
2020-06-09, 23:37
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
men i själva verket så vet vi att KP kommer att presentera SE som den mest troliga gärningsmannen även om de inte nått ända fram dvs med konklusivt bevis m.m.

Nej jag håller inte med om logiken här. Just för att SE är en så orimlig mördare är det ju konkreta bevis som krävs mot honom, annars kan PU omöjligt ha valt honom som GM. Det skulle bli ramaskri med en lös anklagelse mot en fullständigt osannolik mördare. Jag får inte ihop det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in