2020-06-09, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Instämmer
Sen vad de håller på med i rättegången, det fattar inte jag men de måste ha någon smart plan som inte jag har tålamod att förstå, man blir ju så sjukt frustrerad när de inte ställer fler frågor och pressar på och tar upp en massa grejer som står i förundersökningen.

Svaret på din frågeställning är ganska enkelt. Rätten läser inte förundersökningen.
I Sverige tillämpas något som kallas "muntlighetsprincipen" vilket innebär att all relevant bevisning ska tas upp under huvudförhandlingen. Detta primärt av rättssäkerhetsskäl, skulle rätten läsa FUP:en innan skulle de påverkas otillbörligen av denna.
Citera
2020-06-09, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chinotto
Med rimligt tvivel utesluts det. Ingen annan hade tillgång till lägenheten.

Det är av denna anledning det är korkat av honom att inte komma upp med en alternativ förklaring till vad som skett. DÅ hade det kanske kunnat finnas rimligt tvivel om försvaret kunnat argumentera på ett vettigt sätt. MGM skjuter sig dock i foten genom att låtsas som att han inte vet någonting.

Bevisningen är svårt, men jag är inte att det är helt omöjligt att han ändå blir fälld.

Gällande fingeravtrycken är de oidentifierade, men som jag förstår det för att de är så dåliga att de inte kan analyseras.
Jag delar din analys. Wilma har utsatts för grovt våld i lägenheten och all bevisning pekar mot Tishko.

Hans version "jag har varit hemma hela helgen" är inte väl genomtänkt. Dels på grund av alla spår i lägenheten, dels på grund av hans påstående att någon satt dit honom. Hur skulle denne Mållgan ha planterat alla spår medan Tishko själv var hemma?

Jag är trygg i den indiciekedja som styrker att Tishko bragt Wilma om livet. Om rätten värderar utlåtanden om att våldet som Wilma utsatts för var besinningslöst och upprepat, då kanske man även drar slutsatsen att Tishko struntade i om Wilma levde eller dog. Jag är fortfarande hoppfull kring fällande dom för mord.
Citera
2020-06-09, 23:06
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Det blir en helt absurd situation om han inte döms för mord. Bara för att det inte finns något vittne till själva dådet och det inte går att fastställa dödsorsak exakt så ska rätten i så fall räkna med den fullständigt osannolika möjligheten att offret självdog och att den misstänkta av oklar anledning styckade vederbörande. Det är inte rättssäkerhet att ha det på det viset utan ett fallerat rättssystem om det händer.

De skulle ju även kunna vända på det och säga att dödsorsaken är T högg av hennes huvud
Citera
2020-06-09, 23:07
Medlem
Citat:
De skulle ju även kunna vända på det och säga att dödsorsaken är T högg av hennes huvud

Vad pratar du om..?

Förtydligande: Av RMV:s utlåtande framgår det klart och tydligt att huvudet avlägsnats från kroppen efter det att döden inträtt.
Senast redigerad av Nulb 2020-06-09 kl. 23:10. Anledning: Förtydligande
Citera
2020-06-09, 23:11
Medlem
Turphiees avatar
Citat:

Nej det kan de inte... Sakkunniga har redan konstaterat att huvudet avskiljdes från kroppen EFTER döden... Läs FUP vettja
Citera
2020-06-09, 23:12
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Det blir en helt absurd situation om han inte döms för mord. Bara för att det inte finns något vittne till själva dådet och det inte går att fastställa dödsorsak exakt så ska rätten i så fall räkna med den fullständigt osannolika möjligheten att offret självdog och att den misstänkta av oklar anledning styckade vederbörande. Det är inte rättssäkerhet att ha det på det viset utan ett fallerat rättssystem om det händer.

Dråp... Vållande...
Att ha ihjäl någon är inte alltod klassat som mord. Våra lagar är inte riktigt så svart-vita
Citera
2020-06-09, 23:15
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Jag delar din analys. Wilma har utsatts för grovt våld i lägenheten och all bevisning pekar mot Tishko.

Hans version "jag har varit hemma hela helgen" är inte väl genomtänkt. Dels på grund av alla spår i lägenheten, dels på grund av hans påstående att någon satt dit honom. Hur skulle denne Mållgan ha planterat alla spår medan Tishko själv var hemma?

Jag är trygg i den indiciekedja som styrker att Tishko bragt Wilma om livet. Om rätten värderar utlåtanden om att våldet som Wilma utsatts för var besinningslöst och upprepat, då kanske man även drar slutsatsen att Tishko struntade i om Wilma levde eller dog. Jag är fortfarande hoppfull kring fällande dom för mord.

Precis. Och sen får vi inte heller glömma bort den bakgrund med våld, kränkningar och kontroll som skedde mot Wilma. Jag menar, sms:en talar sitt tydliga språk. Visst hon var sjukt svartsjuk med men det var han som alltid fick som han ville. Han kontrollerade henne fullt ut.

Allt detta gör ju att det kommer bli lättare att fälla honom med. Skillnad vore om han aldrig gjort en fluga förnär.
Citera
2020-06-09, 23:17
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Svaret på din frågeställning är ganska enkelt. Rätten läser inte förundersökningen.
I Sverige tillämpas något som kallas "muntlighetsprincipen" vilket innebär att all relevant bevisning ska tas upp under huvudförhandlingen. Detta primärt av rättssäkerhetsskäl, skulle rätten läsa FUP:en innan skulle de påverkas otillbörligen av denna.

👍
Då är det ju extra viktigt att alla fakta kommer fram/tas upp i rätten, annars skulle ju domen påverkas felaktigt.
Citera
2020-06-09, 23:18
Medlem
Citat:
. Om rätten värderar utlåtanden om att våldet som Wilma utsatts för var besinningslöst och upprepat, då kanske man även drar slutsatsen att Tishko struntade i om Wilma levde eller dog. Jag är fortfarande hoppfull kring fällande dom för mord.

Vilket/vilka utlåtande(n) är det du avser här?
Har inte haft möjlighet att följa rättegången den senaste tiden.
Citera
2020-06-09, 23:19
Medlem
Citat:
👍
Då är det ju extra viktigt att alla fakta kommer fram/tas upp i rätten, annars skulle ju domen påverkas felaktigt.

All fakta tas naturligtvis inte upp, däremot får ju åklagaren göra en bedömning avseende vilken information som ska läggas fram. Dvs vilka delar av utredningen som är relevanta för skuldfrågan, även om naturligtvis fakta som talar mot skuld ska lyftas.
Citera
2020-06-09, 23:25
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Nej det kan de inte... Sakkunniga har redan konstaterat att huvudet avskiljdes från kroppen EFTER döden... Läs FUP vettja

JO jag vet, problemet är att slaktaren kanske går fri bara för att man inte hittar kroppen och en dödsorsak
Citera
2020-06-09, 23:29
Medlem
Citat:

Hans version är att han varit hemma hela helgen..

Men har han bara varit i lägenheten hela tiden?
Verkar ju som tex han lämnat lägenheten för att gå runt på tex vinden med anhöriga..
Det finns luckor.. om man ska vara noga..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in