2020-06-09, 22:02
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Klart han kommer dömas. Alla vet att han är skyldig, bortom rimligt tvivel. Dessutom finns det flera grannar som hört samma bråk vid den tidpunkten mordet skulle ägt rum. Det finns inget som tyder på att W skulle tagit sitt egna liv, finns varken missbruk eller psykiska problem.

Sen förstår jag inte hur du resonerar kring det? Skulle hon då skurit av sitt eget huvud menar du? T har haft ihjäl henne med ursinnigt våld. Det är den anledningen varför hon inte finns i livet längre.

Klippt ur rapporteringen från rättegången:

"Kriminalteknikern säger att slutsatsen är att Wilma på något sätt har skadats i vardagsrummet. Men att man även fann blod av den misstänkte." Han och ENBART han har varit med W och dödat henne.

Instämmer
Sen vad de håller på med i rättegången, det fattar inte jag men de måste ha någon smart plan som inte jag har tålamod att förstå, man blir ju så sjukt frustrerad när de inte ställer fler frågor och pressar på och tar upp en massa grejer som står i förundersökningen.
Citera
2020-06-09, 22:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av minay
Givet, jag håller med dig. Hade jag suttit som dommare hade jag dömt han för mord utan att blinka. Finns ingen annan trolig mördare. Och om det skulle finnas någon annan qom velat skada wilma varför skulle denne döda wilma hos pojkvännen och placera huvudet där utan att drt luktat? Men tyvärr ser rättsystemet i sverige ut såhär och det är inte bekräftat svart på vitt att han är mördaren det är inte så kallat bort om rimligt tvivel

Brott mot griftefriden är det inget tvivel om. Inte heller att han skadat henne tycker jag. Vad har vi på honom om vi bara pratar mord?

1. Motiv finns, han är också aggressiv och har kort stubin.
2. Grannar hör bråk och troligtvis är det Wilma som skriker väldigt högt och länge. Sen blir det knäpptyst och ingen hör från W efter detta. Det låter som att hon antingen blev allvarligt skadat eller mördad vid den här tidpunkten.
3. Bevis pekar mot att T skadat eller allvarligt skadat W i vardagsrummet (blodspår, DNA, spår på väggar).
4. Bevis pekar på att W själv förflyttat sig eller blivit förflyttad till sängen och sen varit avliden där. För hon var inte död tillräckligt länge i vardagsrummet för att hunden kunde markera, men han ser väldigt mycket blod så hon måste skadats här.
5. W måste ha dött i lägenheten och alla spår pekar mot T. Det finns ingen annan som man kan peka på. Dörren har varit låst och ingen annan har kunnat komma in. Teorin om fler nycklar har ingen kunnat bekräfta.
6. Trovärdigheten i Ts historia är väldigt låg. Hans berättelse om vad som hänt hänger inte ihop och andra förhör visar att detta är en snubbe man inte kan lita på

Har jag missat något?
Citera
2020-06-09, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minay
Håller med dig. Det finns inga indikationer på att annan än mgm varit där. Däremot utesluts inte att någon annan kan endå ha varit där.

Nu, skulle jag säga att detta alternativ är 1000% uteslutet men wilma kan ju ha tagit livet av sig själv, och Blodflödet kan ha uppkommit av halshuggningen som mgm orsakat. Detta vore osannolikt men det jag försöker komma fram till är att det finns rimligt tvivel och detta gör att han TYVÄRR inte kan dömmas.för brottet.

Sen hittade man väl oidentifierad fingeravtryck på foliet/väskan där wilams huvud var?
Inte oidentifierade. Avstryk som var av sån kvalite att de ej kan styrkas vara Tishkos eller inte.
Citera
2020-06-09, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
”Tack mamma för busspengarna till tandläkaren i Lysekil.”
Något sånt.

Vilken sida i fup kan man läsa det?
Citera
2020-06-09, 22:19
Medlem
tojos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoken19
Vilken sida i fup kan man läsa det?

"Linda tror att samtalet kl 17 var att Wilma skulle tacka för pengarna samt att Tishko skulle
komma hem. "

FUP s539
Citera
2020-06-09, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tojo
"Linda tror att samtalet kl 17 var att Wilma skulle tacka för pengarna samt att Tishko skulle
komma hem. "

FUP s539

Tack,då är samtalet inte det som triggar.

L minns inte sitt "sista" samtal hon hade med sin dotter.. Utan Tror..
Citera
2020-06-09, 22:30
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrilly

6. Trovärdigheten i Ts historia är väldigt låg. Hans berättelse om vad som hänt hänger inte ihop och andra förhör visar att detta är en snubbe man inte kan lita på

Han har ju lämnat sin version av vad som hänt den kvällen till ett antal olika personer. Vad jag har lyckats läsa mig fram till så har samtliga av dessa individer fått olika versioner.

Att man blir inplockad i en polisbil under sin påstådda jakt efter en försvunnen flickvän, och istället väljer att säga att man "är upprörd och påväg till en släkting" talar sitt tydliga språk. Vilken människa som helst (med rent mjöl i påsen) hade bett polisen om hjälp att efterlysa flickvännen.
Citera
2020-06-09, 22:46
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Han har ju lämnat sin version av vad som hänt den kvällen till ett antal olika personer. Vad jag har lyckats läsa mig fram till så har samtliga av dessa individer fått olika versioner.

Att man blir inplockad i en polisbil under sin påstådda jakt efter en försvunnen flickvän, och istället väljer att säga att man "är upprörd och påväg till en släkting" talar sitt tydliga språk. Vilken människa som helst (med rent mjöl i påsen) hade bett polisen om hjälp att efterlysa flickvännen.

Instämmer. Sen att han inte ringt heller eller visat någon som helst oro säger ju allt med.
Citera
2020-06-09, 22:58
Medlem
rrpipers avatar
Det blir en helt absurd situation om han inte döms för mord. Bara för att det inte finns något vittne till själva dådet och det inte går att fastställa dödsorsak exakt så ska rätten i så fall räkna med den fullständigt osannolika möjligheten att offret självdog och att den misstänkta av oklar anledning styckade vederbörande. Det är inte rättssäkerhet att ha det på det viset utan ett fallerat rättssystem om det händer.
Citera
2020-06-09, 23:01
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee

Ja han är nog inte speciellt road över att konduktören kunde identifiera honom så det villospåret blev inte som han tänkt sig + att polisen plockade honom.

Frågan är om han gjort sig av med kläder, mordvapen på resan, jobbigt att hundar inte lyckats hitta något utmed färdvägen ?
Citera
2020-06-09, 23:02
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Det blir en helt absurd situation om han inte döms för mord. Bara för att det inte finns något vittne till själva dådet och det inte går att fastställa dödsorsak exakt så ska rätten i så fall räkna med den fullständigt osannolika möjligheten att offret självdog och att den misstänkta av oklar anledning styckade vederbörande. Det är inte rättssäkerhet att ha det på det viset utan ett fallerat rättssystem om det händer.
Absolut!
Citera
2020-06-09, 23:02
Medlem
Dongles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chinotto
...

Gällande fingeravtrycken är de oidentifierade, men som jag förstår det för att de är så dåliga att de inte kan analyseras.

Nja, inte riktigt så.
Från Aktbilaga 133:
Citat:
Framkallade fingeravtryck:
Skikt A: Två fingeravtryck som har identifierats till Ahmed, Tishko Shabaz med
personnummer 970122-7994 samt ytterligare ett avtryck. Avtrycket bedömdes vara
användbart för jämförelse. Avtrycket jämfördes med de under ändamålet angivna
personerna och söktes i fingeravtrycksregistret, vilket inte ledde till någon identifiering.

Skikt B: Tre fingeravtryck som har identifierats till Ahmed, Tishko Shabaz med
personnummer 970122-7994.
Skikt C: Sex fingeravtryck som har identifierats till Ahmed, Tishko Shabaz med
personnummer 970122-7994 samt ytterligare ett avtryck. Avtrycket bedömdes vara
användbart för jämförelse. Avtrycket jämfördes med de under ändamålet angivna
personerna och söktes i fingeravtrycksregistret, vilket inte ledde till någon identifiering.

Skikt D: Ett fingeravtryck som har identifierats till Ahmed, Tishko Shabaz med
Skikt E: Ett fingeravtryck som har identifierats till Ahmed, Tishko Shabaz med
Skikt F: Ett fingeravtryck som har identifierats till Ahmed, Tishko Shabaz med
Skikt G: Ett fingeravtryck som har identifierats till Ahmed, Tishko Shabaz med
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto