2020-06-09, 17:44
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girigfan
Av egen erfarenhet är det tuffare att spela på gräs än god konstgräs. Mer kramper och mer utmaanande.
Med högt tempo och hårt matchande tror jag att färre gräsmatcher kommer ha stor inverkan. Bara min teori dock .
Nu är det ju inte klart osv men mff, haif, dif och ev aik kommer att spela om europa duesstom och jag tror att häcken kommer att kunna utnyttja detta. De är kända för att vara riktigt duktiga mot skeäplagen men choka mot toppmagen. Dessa kommer vara teöttare än vanligt i år, ska häcken vinna nån gång så är det läge i år!

HIF ska väl inte ut i Europa, de blev ju 10:a i serien och kom inte till gruppspel i cupen. Det är lika av varje underlag i årets allsvenska så de slipper så många byte av underlag. Skadorna på gräs är oftast lättare än de på plastskiten.
Citera
2020-06-09, 18:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Ja, otroligt svårt att balansera såklart. En "strykning" innebär dock att vissa spelare säkert tar varningar i sista matchen innan det stryks för att dessa ändå stryks efter den matchen så det blir också snudd på omöjligt.
Frågan blir ju om det inte nånstans ändå är bra som det är i jämförelse med mycket annat.

Något liknande PL kanske? 5 gula första 19 matcherna och från match 20 efter 10 gula. Anpassat till allsvenskan naturligtvis.

Citat:
Ursprungligen postat av girigfan
Med högt tempo och hårt matchande tror jag att färre gräsmatcher kommer ha stor inverkan. Bara min teori dock .

Fast i år är det 8 lag med gräsunderlag och 8 lag med plastunderlag. Jag tror inte att Häcken kommer vara med där i toppen då laget är för tunt egentligen.
Citera
2020-06-09, 19:44
Medlem
bagarn29s avatar
HEMMALAGENS RESULTAT (SEGRAR, OAVGJORDA, FÖRLUSTER)

Bundesliga 19/20 före coronapausen: 43% – 22% – 35%

Bundesliga 19/20 efter coronapausen: 21,7% – 30,4% – 47,8%

Allsvenskan 2019: 45,8% – 25,0% – 29,2%

Fram tills pandemin bröt ut var det 0,27 skador per match i snitt och under de fem omgångarna som har spelats sedan man drog igång igen har det varit 0,69 skador per match.
Citera
2020-06-09, 21:35
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Jasså, svårt att hålla koll. Tankovic kan mycket väl stanna, även om det fortsatt är mindre sannolikt så känns det ljusare ut u än i januari. Djurdjic blir ett tapp men jag tycker ni ersatt honom på bästa möjliga sätt i Paulinho, en väletablerad spets som kommer få ut sin fulla potential i Bajens sätt att spela. Lägg därtill Zlatan någon gång i augusti så kommer nog Djurdjic och eventuellt Tankovic knappast vara saknade.

Danielsson är ju i Sverige och får inte resa till Kina, rykten gör gällande att han kommer kunna lånas ut på något vis till DIF och då har vi helt plötsligt Sveriges bästa mittbackar igen. Mrabti vill hem då han inte verkar få spela särskilt mkt i Birmingham (vad jag hört ska sägas, ingen aning). Har Kujovic försäsongstränat så tror jag mer på honom än att vi tappat Buya. Vi skulle må bra av en till neger i laget, en snabb jävel som löper när Kujovic styr vidare bollar, samt för att vi ska kunna hålla BLM demos inne på arenan.
Citera
2020-06-09, 22:08
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Något liknande PL kanske? 5 gula första 19 matcherna och från match 20 efter 10 gula. Anpassat till allsvenskan naturligtvis.

Fast i år är det 8 lag med gräsunderlag och 8 lag med plastunderlag. Jag tror inte att Häcken kommer vara med där i toppen då laget är för tunt egentligen.
Hörrudu! Häcken kommer vinna serien i år utan nån egentlig konkurrens (iaf om man ska tro trazke).

Känns smått overkligt att vi drar igång nu på söndag, helt underbar känsla och fan vet var man har alla lag egentligen? Hur ser skadeläget ut i ÖSK? För vår del saknas Tom Strannegård, Bahoui & Eric Otieno om jag inte missat nån.
Citera
2020-06-09, 22:53
Medlem
OleYellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Vi har tappat vår toppforward och kommer antagligen att tappa vår spelfördelare inom kort så ditt tips är lite väl optimistiskt. Dessutom kanskr ni får in Fällmans kusin, Danielsson?
Er spelfördelare är Bojanic och han lär väl bli kvar?
Citera
2020-06-09, 23:19
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania

Känns smått overkligt att vi drar igång nu på söndag, helt underbar känsla och fan vet var man har alla lag egentligen? Hur ser skadeläget ut i ÖSK? För vår del saknas Tom Strannegård, Bahoui & Eric Otieno om jag inte missat nån.
Det är precis det som jag tycker är det bästa med uppstarten. Ovissheten. Att man inte har en susning om hur lagen ligger till, om taktiken sitter, spelsystemet osv. Kommer bli jävligt spännande att se inte länge kvar nu!
Citera
2020-06-09, 23:50
Medlem
Det skall bli intressant att se hur en del av Rövens yngre spelare utvecklas, Wålemark tror jag t ex kan vara en aspirant till årets nykomling om han får tillräckligt mycket speltid, lite surt att han valde Häcken. Han konkurrerar väl främst med Yasin och Lundberg. Nu har jag ingen superkoll på hur Häcken ställde upp i Cupen och under försäsongen dock, men tänker mig typ...

Söderlund/Nilsson
Touminen/Yousseff/Bengtsson - Irandust - Yasin/Lundberg/Wålemark

Alm är väl inte någon som fegar ur när det gäller att spela yngre spelare heller, det kom ju fram ett par duktiga spelare när han var i Gnaget... framförallt Isak såklart.

Sedan finns ju Imam Jagne också, det kan ju också bli intressant att följa.
Citera
2020-06-10, 03:36
Medlem
girigfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
HIF ska väl inte ut i Europa, de blev ju 10:a i serien och kom inte till gruppspel i cupen. Det är lika av varje underlag i årets allsvenska så de slipper så många byte av underlag. Skadorna på gräs är oftast lättare än de på plastskiten.
Har inte nämnt hif, skadebeenägenheten ökar dessutom vid äldre åldrar och styrker även det mun teori att ett ungt snabbt lag på konstgräs kommer att vinna.
Vilka sorters skador tänker du på då?
Senast redigerad av girigfan 2020-06-10 kl. 03:51.
Citera
2020-06-10, 03:38
Medlem
girigfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIP

Varje lag med konstgräs på hemmaplan har färre matcher på natur memade jag. Alltså du spelar då minst hälften av dina matcher på plast istället för gräs.
Citera
2020-06-10, 03:42
Medlem
girigfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
HEMMALAGENS RESULTAT (SEGRAR, OAVGJORDA, FÖRLUSTER)

Bundesliga 19/20 före coronapausen: 43% – 22% – 35%

Bundesliga 19/20 efter coronapausen: 21,7% – 30,4% – 47,8%

Allsvenskan 2019: 45,8% – 25,0% – 29,2%

Fram tills pandemin bröt ut var det 0,27 skador per match i snitt och under de fem omgångarna som har spelats sedan man drog igång igen har det varit 0,69 skador per match.
Irrelevant att jämföra sådan statistik med så tunt underlag.
Förstnämnda saknar betydelse.
Det andra hade varit mer intressant att jämföra med antalet skador per match under lika många matcher i premiärer under en längre tid
Citera
2020-06-10, 05:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Danielsson är ju i Sverige och får inte resa till Kina, rykten gör gällande att han kommer kunna lånas ut på något vis till DIF och då har vi helt plötsligt Sveriges bästa mittbackar igen. Mrabti vill hem då han inte verkar få spela särskilt mkt i Birmingham (vad jag hört ska sägas, ingen aning). Har Kujovic försäsongstränat så tror jag mer på honom än att vi tappat Buya. Vi skulle må bra av en till neger i laget, en snabb jävel som löper när Kujovic styr vidare bollar, samt för att vi ska kunna hålla BLM demos inne på arenan.
Danielsson skrev jag som sagt kanske kring. Tror Bosse i den senaste intervjun häromveckan utryckte väl sig mer skeptiskt till en sån affär än innan, just med hänvisning till ekonomin. Men man vet aldrig med Bosse, han är lurig.

Mrabti stannar nog utomlands ett tag till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in