2020-06-09, 12:32
Medlem
Jag har så svårt att tro att de kommer presentera HUR mordet planerades och faktiskt utfördes. Hur sjutton ska de ha kunnat få reda på det? Enklast är nog att de helt enkelt bara presenterar vapnet och vem som de eventuellt ha kunnat knyta till det. Inget mer. Möjligtvis kan de presentera vem som låg bakom, om det inte var gärningsmannen själv som även var hjärnan.
Citera
2020-06-09, 12:50
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Jag har så svårt att tro att de kommer presentera HUR mordet planerades och faktiskt utfördes. Hur sjutton ska de ha kunnat få reda på det? Enklast är nog att de helt enkelt bara presenterar vapnet och vem som de eventuellt ha kunnat knyta till det. Inget mer. Möjligtvis kan de presentera vem som låg bakom, om det inte var gärningsmannen själv som även var hjärnan.

Om det var Christer Andersson så blir presentationen rak och redig. För då var det även han som var Grandmannen och alla pusselbitarna faller på plats.

Christer såg LOP gå på bio och började planera. Gick hem och hämtade revolvern och stod och väntade när filmen var klar.

Vapnet sannolikt hittat vid renovering av sommarstugan han tidigare hade bott i.
Senast redigerad av vinbra 2020-06-09 kl. 12:55.
Citera
2020-06-09, 14:33
Medlem
Någon som vet var presskonferansen kommer hållas? Är det på pressrummet på kronoberg där Holmer höll i revolvern?
Citera
2020-06-09, 15:54
Medlem
Rodjas avatar
Var är den bästa kanalen att följa
pressträffen?

Eftersom det säkert är hårt regisserat så
kanske det inte spelar någon roll?

SVT, SR, Expressen Live eller via Youtube?
Finns det fler "kanaler"?

Förväntar mig ett antiklimax av allt...
Det mest intressanta hade varit om man
la fram allt som hemligstämplats.
Citera
2020-06-09, 16:45
Medlem
ziracorns avatar
Det absolut mest tragikomiska vore ju om dom presenterade CP som mördare med DNA/krutstänk och allt. Allt med Engström/Sydafrika var en dimridå... Ha,ha,ha - not gonna happen, men ändå...
Citera
2020-06-09, 20:01
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoungA
De behöver ha säkrat DNA och/eller mordvapen för att det ska bli allmänt accepterat att mordet är löst.

Jag tror man har vetat om vem det är länge. Men nu har man gjort upp. Tex kan det vara sydafrikaner. Mördaren är död och Sydafrika och Sverige har kommit överens om att inte väcka åtal i frågan eftersom landet reformerats kraftigt sen mordet utfördes och därför finns det ingen anledning för vedergällning heller.

Eller så har man på något sätt säkrat ett vapen från tex Skandiamannen med DNA och vid provskjut matchar kulorna eller hur det nu funkar. Men han är död, så man väcker inget åtal.

Det beror på. Skulle det vara CAs revolver så skulle jag säga att det är så gott som löst. Kanske inte till den nivå att det duger för en fällande dom, men iaf tillräckligt för att man ska känna sig säker på vad som hände.
Citera
2020-06-09, 20:09
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det beror på. Skulle det vara CAs revolver så skulle jag säga att det är så gott som löst. Kanske inte till den nivå att det duger för en fällande dom, men iaf tillräckligt för att man ska känna sig säker på vad som hände.

Vanliga reaktioner i tv-sofforna imorgon lär bli "Nej inte en till jävla Christer!" och "Vad var det ja sa, nu har dom hittat en ny syndabock!"
Citera
2020-06-09, 20:19
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder

Från att det är CAs revolver, så är steget lååångt till att han skulle ha befunnit sig på mordplatsen och att han dessutom sköt Palme. Förutom att Lisbeth var säker på att det var Chrille... (Inte för att jag tror på Chrille)
Citera
2020-06-09, 20:22
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Från att det är CAs revolver, så är steget lååångt till att han skulle ha befunnit sig på mordplatsen och att han dessutom sköt Palme. Förutom att Lisbeth var säker på att det var Chrille... (Inte för att jag tror på Chrille)

Fast nu är det inte bara revolvern som skulle tala för CA. Vore det hans revolver skulle det vara pusselbiten som fattas.
Citera
2020-06-09, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Vad i tråden är rykten och vad är uttråkade hypoteser? Jag menar, går det "legit" rykten om Sydafrikansk hit, eller är det bara leverspekulation?
när kommer det?
Citera
2020-06-09, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Vad i tråden är rykten och vad är uttråkade hypoteser? Jag menar, går det "legit" rykten om Sydafrikansk hit, eller är det bara leverspekulation?

bekräftat nu?
Citera
2020-06-09, 22:09
Medlem
Det hetaste senaste veckan är ju

1. Guardian avslöjar att Palmegruppen va i Sydafrika i Mars
https://www.theguardian.com/world/2020/jun/08/case-of-sweden-murdered-pm-1986-olof-palme-south-africa
Citat:
South African intelligence officials met Swedish investigators in Pretoria in March and handed over a dossier of information related to the association, according to sources familiar with the meeting.
OBS: värt att påpeka att man inte ska dra för stora växlar på detta då Palmegruppen sprungit på många spår senaste tiden. (tex kollat upp bostäder och släkt kring Skandiamannen-spåret) Kanske för att de bara vill knyta ihop säcken och förtydliga vilka som inte längre är misstänkta.

2. Någon har källor som påstår att regeringen fått info om att Palmegruppen fixat mordvapnet

AB:
Citat:
Enligt S-profilen Daniel Suhonen handlar den tekniska bevisningen om att Palmeutredarna lyckats få fram en helt avgörande pusselbit som saknats ända sedan mordnatten.

– De har mordvapnet, säger han till Aftonbladet.

Han hänvisar till källor ”djupt inne” som belägg för uppgiften.

DN:
Citat:
Daniel Suhonen säger att den källa som han fått uppgiften ifrån har god insikt i Palmeutredningen.

– Jag har fått uppgiften av en källa som annars har väldigt god insikt i det här fallet som jag litar på, säger han.
Senast redigerad av MarcoBolan 2020-06-09 kl. 22:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in