2020-06-09, 18:25
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
en liten minoritet som vill påtvinga majoriteten något som den absolut inte vill ha. När Demoskop undersökte saken för ett par år sedan ville 70% minska invandringen ytterligare, medan bara 7% ville tillåta större invandring.

Den konservativa invandringskritiska falangen har ca 45 procent av väljarna. Alltså är det 25 procent som fortfarande väljer ett parti som totalt går emot den egna uppfattningen i just invandringsfrågan. Mathias Karlssons pappa är en sådan och det är dem S vill behålla. Det är personer som ännu tror att Stefan Löfven eller Morgan Johansson är lika goa sossar som Ingvar Carlsson eller Tage Erlander. Under pandemins inledning verkade det som att S blivit sitt gamla jag med ansvar varvid S steg i opinion och man knep de ca 5 procent som inom M och SD hoppas på att S ska svänga.
2020-06-09, 19:04
Medlem
I den senaste mätningen från SCB utgörs SD:s väljare till 67% av män. Denna överrepresentation föranleder alltid diskussioner i denna tråd om hur SD ska kunna locka mer kvinnor.

MP:s väljare utgörs däremot enligt mätningen till 72% av kvinnor. Jag har dock väldigt svårt att hitta någon miljöpartistisk tråd som diskuterar hur MP ska kunna locka mer män.
2020-06-09, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
I den senaste mätningen från SCB utgörs SD:s väljare till 67% av män. Denna överrepresentation föranleder alltid diskussioner i denna tråd om hur SD ska kunna locka mer kvinnor.

MP:s väljare utgörs däremot enligt mätningen till 72% av kvinnor. Jag har dock väldigt svårt att hitta någon miljöpartistisk tråd som diskuterar hur MP ska kunna locka mer män.
Skillnaden är väl att om SD på riktigt vill utmana sossarna om att bli största parti så måste man locka fler kvinnor att rösta på dem. Att enbart vara stora bland män räcker inte för att bli det största partiet. Det skulle naturligtvis underlätta för SD att ta makten nästa val om man kan öka stödet bland kvinnor.

MP kommer aldrig bli ett stort parti, så problemet är mindre för dem.

Men sedan går det inte att förneka svårigheten SD har, denna generations svenska kvinnor är nästan helt vänster, och är fortfarande för öppna gränser och massinvandring. Att få svenska kvinnor att rösta mer på SD är uppenbarligen ett enormt svårt uppdrag. Det räcker inte med höga andel våldtäkter och övrig brottslighet som drabbar kvinnor eftersom dagens svenska kvinnor skyller allt detta på svensk rasism ändå. Dagens svenska kvinnor har på riktigt mer negativa åsikter om svenska män än de har om afrikaner och araber, en sådan hjärntvätt är naturligtvis svår att vända.
2020-06-09, 19:15
Medlem
Sooks avatar
Citat:

Kan ju bero på mp har typ 3% väljarstöd och SD har cirka 20%.
2020-06-09, 19:29
Medlem
Warmanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Folk vill ha lag och ordning.
Det är inte därför folk demonstrerar.
2020-06-09, 19:30
Medlem
Citat:

Visst, du har en poäng. Dock är det inte ett självändamål att locka kvinnor, det är för att maxa väljarstödet. Jag tror att det genom åren har snackats massor om hur C ska kunna locka fler storstadsbor (inte ett problem numera), hur S ska locka fler unga och hur M ska locka fler knegare och lantisar.
2020-06-09, 19:51
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Du hittar säkert sådana diskussioner på Grön Ungdoms Think Tank-forum.
2020-06-09, 20:09
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jag tycker det skulle vara klädsamt om ni som vill blåsa på fullt med invandring var lite mer ödmjuka inför det faktum att ni är en liten minoritet som vill påtvinga majoriteten något som den absolut inte vill ha. När Demoskop undersökte saken för ett par år sedan ville 70% minska invandringen ytterligare, medan bara 7% ville tillåta större invandring.

Då är det inte din roll att stolpa in, domdera och raljera bland invandringskritiker som att du är normen och de är undantaget. Din roll som representant för en liten åsiktsminoritet att sätta dig ner längst bak och räcka upp handen om du vill ta upp andras tid.

Jo jag vet att SD har en fråga på sin agenda. Invandrarfrågan. Det räcker inte för att vara ett statsbärande parti. Nar du sedan refererar till Demoskops undersökning om hur svenska folket ställde sig till invandringen så var det ingalunda så att svenska folket gav SD någon slags carte blance i invandringsfrågan.
Senast redigerad av Powergirl 2020-06-09 kl. 20:19.
2020-06-09, 20:20
Medlem
Det finns mycket som talar för SD i framtiden. Bland annat att sossarna kommer att misslyckas, vi går mot Europas högsta arbetslöshet och även om det inte är sossarnas fel så slår det alltid mot regeringen. Vi har andra saker som också inte är sossarnas fel, men hur skall flertalet pensionärer hållas på gott humör när pensionsbromsen slår till? Många kommer att få sänkta pensioner nästa år om man inte plötsligt skjuter till extra pengar, men dom extra pengarna är väl snart slut? Ett missnöjt folk stödjer inte sossarna länge till.

Locka kvinnor, ja men jag ser att SD i sina debattartiklar väldigt ofta låter en kvinna "vara med" så man försöker nog finna lite guldkorn bland kvinnorna, jag har i alla fall sett en 7-8 duktiga kvinnor i pattarna förlåt partiet. Kvinnorna kommer nog över när dom blir missnöjda för vi kan inte komma ifrån att SD till viss del är ett missnöjesparti. Att få fram en Ebba Busch eller Kaylegh Mcennan kan vi inte hoppas på.

Sossarnas position är ohållbar. Smekmånaderna är snart slut.
2020-06-09, 20:54
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Warmane
Det är inte därför folk demonstrerar.

Nej men när folk ser demonstrationerna där man förstör för vanligt folk så kommer folk vilja ha lag och ordning.

Folk kommer förknippa demonstrationerna med kaos, det gjorde åtminstone jag.

Speciellt under en rådande pandemi vill folk ha ordning och reda, det är de inte med ca 3k folk ute som trängs och ropar/spottar
2020-06-09, 22:10
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Det enda jag ser på Facebook flödet nu är folk som är arga och delar kring våldsamheterna i GBG BLM. Det enda man ser är invandrare som kaosar m.m.
Snacka om att fokuset hamnat på invandring/kriminalitet igen. Speciellt när folk plundrar ett flyttlass av en vanlig svensk familj, sånt tror jag känns i hjärtat hos många svenskar mer än annat. Alla vet hur jobbigt det är att flytta.
Om inte SD ökar i Västsverige pga detta så blir jag väldigt förvånad. Folk vill ha lag och ordning.
Kaos föder ordning.

Det är ju anekdotiskt men i mitt flöde också, andra som är vänster är arga på att de trängs och sprider Corona! BLM lyckades verkligen sabba för sig själva från att ha sympati till att bli vanligt blattekaoz. Snart är det bara polisen som stödjer BLM. Hoppas vi ser det i OU också!
2020-06-09, 22:52
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nergus
Skillnaden är väl att om SD på riktigt vill utmana sossarna om att bli största parti så måste man locka fler kvinnor att rösta på dem. Att enbart vara stora bland män räcker inte för att bli det största partiet. Det skulle naturligtvis underlätta för SD att ta makten nästa val om man kan öka stödet bland kvinnor.

MP kommer aldrig bli ett stort parti, så problemet är mindre för dem.

Men sedan går det inte att förneka svårigheten SD har, denna generations svenska kvinnor är nästan helt vänster, och är fortfarande för öppna gränser och massinvandring. Att få svenska kvinnor att rösta mer på SD är uppenbarligen ett enormt svårt uppdrag. Det räcker inte med höga andel våldtäkter och övrig brottslighet som drabbar kvinnor eftersom dagens svenska kvinnor skyller allt detta på svensk rasism ändå. Dagens svenska kvinnor har på riktigt mer negativa åsikter om svenska män än de har om afrikaner och araber, en sådan hjärntvätt är naturligtvis svår att vända.

Tror inte SD har direkt svårt hos medelålders kvinnor eller äldre för den delen, det är den yngre generationen som är så otroligt svår att nå.

Jag tror att den enda möjligheten är om det blir mainstream att vara SD. Tror inte på att SD ska ändra något av sin politik, man har redan dragit de korten med abort och Louise Erixon. Detta hjälpte men bara för ett tag.

SD kan nog inte göra så mycket för att bli mainstream på egen hand, utan man behöver yttre faktorer som kan påverka. Visst kan man kanske hålla nere kontroversiella uttalanden som att straffa journalister och dylikt men utöver det kan man inte göra så mycket förutom att låta verkligheten tala (Invandring och kriminalitet tänk typ Karolin Hakim) och få utrymme i gammelmedia. Men det går bara så långt som ca 20-25%.

Dessa yttre faktorer är det kulturella kriget som nu pågår i USA. Valet 2020 och att Trump vinner återigen är viktigare för SD än må tro. Det är ingen hemlighet att kvinnor, speciellt yngre, är väldigt konformistiska och inte tänker för sig själv på riktigt samma vis som män vilka är mer individualister. Speciellt på senare år. Tror inte det är någon hemlighet att vi kulturellt påverkas enormt av USA, ALLT kommer i princip därifrån idag. Kolla bara Black-live matters.. helt sjukt att vi i Sverige demonstrerar för något som händer i USA. Vi har sociala medier, media (trump-hatet), Hollywood och influensers (skådespelare, musiker m.m.).

Om Trump vinner och ”rensar träsket” dvs de globala finansiella intressena (globalisterna) så kommer kulturen från USA troligtvis ändras till en mer nationalistisk syn på saker och ting. Bli mer som förr i USA igen. Att vara nationalist kommer då bli mer mainstream och då kommer fler kvinnor lockas av SDs politik helt enkelt.

Det kulturella kriget är viktigare än vi tror just nu, speciellt för kvinnorna. De svenska mannen påverkas kulturellt av män från USA istället (där har vi gamingprofiler), det är inte ett sammanträffande att svenska unga män har SD som största parti. Nu gäller det bara att vinna över kvinnor kulturellt och det är svårt.
Senast redigerad av Haddock93 2020-06-09 kl. 22:55.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in