2020-06-09, 18:36
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Se där ja...

Är väl mera ett undantag att de publicerar namn, innan rättegång och allt även.
Jo, men det finns ju ingen skuldfråga att utreda här. 100% DNA-träff och erkännande. Däremot så kan ju förhör mycket väl leda till både motivbild och eventuellt andra brott (tveksamt). Andra har säkert medverkat till t.ex. skyddande av brottsling men dessa brott är sedan länge preskriberade.

Ska bli intressant att se hur de kommer lägga upp försvaret.
Citera
Medlem
Vilket j*vla gott besked anhöriga och Linköpingsborna får med detta gripandet!

Nu hoppas man att det blir fängelse och att någon intagen gör processen kort med honom. Förmodligen ett önsketänkande men ändå.
Citera
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Du har kollat på en sida från Finland. Morden skedde i Sverige. Snyggt jobbat!

Ja, det var fel länk.

Citat:
När rätten att åtala har gått förlorad därför att en viss tid har förflutit är brottet preskriberat. Preskriptionstiderna är för närvarande 2, 5, 10, 15 eller 25 år, ju allvarligare brott desto längre preskriptionstid. De allra allvarligaste brotten, såsom mord, preskriberas aldrig.

https://www.aklagare.se/ordlista/p/preskription/
Senast redigerad av DekadentThaitorsk 2020-06-09 kl. 19:22.
Citera
2020-06-09, 18:37
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejabjorn
Men det behöver ju inte vara DÖN som kom in skadad till vårdcentralen? Kan ju vara helt orelaterat. Var det han så är det ett grovt misstag av polisen att han kunnat gå fri i 16 år dock.

Nej. Vi kan väl kalla det trådsanning innan det blir helt bekräftat. Det borde ju vara så om man nu precis begått ett dubbelmord så vill man hålla sig under radarn, dvs inte besöka Vårdcentralen. Det om trådsanningen stämmer var ju bara mer omplåstring, något personen kunde klarat själv tillsammans med några alvedon.
Citera
Medlem
Hade fanskapet varit några månader tidigare med mordet så hade han alltså kommit undan? Jävla tur.
Citera
Medlem
NirvanAs avatar
Vad har MGM för sociala medier?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Jag ställde själv samma fråga nyss i ett inlägg. Den frågan borde reportrar ställa till polisen. Men det lär inte hända för svenska journosar är för inkompetenta för att fatta att det är en relevant fråga.

Att masstopsa halva jävla Linköpings yngre manliga befolkning. Ett oerhört dyrt jätteprojekt. Utan att man lyckades ringa in en snubbe, lik fantombilden och i rätt ålder, boende i närheten är skandal. Antingen fungerar inte metoden att masstopsa utan det gjordes av PR-skäl för att polisen skulle framstå som handlingskraftiga. Eller så har metoden genomförts på ett helt fel sätt.

Kanske GW tar upp det?
Tror inte GW tar upp det då han är samma PK-pajas som poliserna. Hela tråden har drivits av hurrarop till polisen och imorgon är han fast och hängd högt. Äckligt drev i tråden utan cool spanar logik och har nu visat sig ännu mer idag med nya namn i tråden som bara skriker hämnd, visa ansiktet, jag tar honom eller mina kompisar på kåken.

Mannen är ju för fan en mästare som hållit sig undan Kling&Klang i 16 år och bott utanför deras tröskel. Jag vill tro att han lämnat in sin dator i familjens butik och att det där hänt något mellan honom och grabben som var känd som en retsticka. Nu skulle han läxa upp grabben.

Då gick något helt fel. Vem kom med kniven? En 21 åring med kniv mot en 8 åring? Och varför i helvete kastade han bort sin egen kniv vid mordplatsen när han kunde fällt in den och stoppat den i fickan? NEJ! Som jag skrivit tidigare tror inkallad mordexpert Åkesson att kniven var grabbens.

GM ser inte ut att vara ett psykfall eller hardcore. Jag tror grabben högg honom med kniven och så blev han vansinnig och sen fått stöd av släkten. En libanes med en kniv är väl som en svensk med en nyckel i fickan. Men det kan inte inavel förstå som aldrig levt i MÖ. En oskyldig pojk, jaja jag vet vad pojkar kan göra som kommer från krigszoner och även från England.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fringe44
Nja, avskaffandet av preskriptionstid för allvarliga brott infördes väl 1 juli 2010, dvs flera år efter de här morden 2004. Det gäller knappast retroaktivt.

Så Palmemordet är preskriberat enligt dig?
Citera
2020-06-09, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Vad har MGM för sociala medier?

Inga alls!
Citera
Medlem
Alltså. Alla ni som försöker klura ut "jordgubbsflickans" identitet kommer alla bli bannade härifrån eller i alla fall få en varning. Så ni vet. Ni bryter mot en av de viktigaste reglerna som finns härinne. (1.06)

https://www.flashback.org/regler

(Nej, jag har inget med varken jordgubbar eller flickor att göra - men är trött på att tråden slits sönder med alltför många hjärndöda inlägg)
Citera
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av breeder
Är det inte tysk bakgrund? Dvs att en förälder eller förälders förälder är tysk.
Det behöver ju inte innebära att man ett tyskt efternamn.

Den där DN-artikeln verkar helt vimsig. Man började med en dålig kod som ledde till USA/Tyskland men förbättrade sen koden med hjälp av DNA från fynden, eller möjligtvis från en släkting. Sen vimsar man om en lista med folk som vägrat topsa sig och om en blödande tysk på sjukhuset.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/i-16-ar-har-har-jan-staaf-forsokt-losa-dubbelmordet-slaktforskaren-gav-sista-pusselbiten/

Fake news.
Citera
Medlem
Skatteskolks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mxa2591
Gammal fråga men var det nåt vittne som såg denna galning löpa från platsen, eller hade han extrem tur när det begav sig?

I en artikel i DN stod det att en sopgubbe, i anslutning till dådet, sett en ung man springades men handen hållandes mot magen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in