2020-06-09, 18:29
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DekadentThaitorsk
Du har totalt fel.

https://www.riku.fi/sv/olika-brott/vanliga-fragor/vad-betyder-brottets-preskriptionstid/
Du har kollat på en sida från Finland. Morden skedde i Sverige. Snyggt jobbat!
Citera
Medlem
online_alwayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chempo
Jag känner den person som många här hänger ut som GM bror. Om det här stämmer är det fruktansvärt för hans familj.

Klart det är, men har dom verkligen inte fattat någon som helst misstanke under 16 år?
Citera
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DekadentThaitorsk
Nej precis.

Nej, det hade inte varit preskriberat. Gärningsmannens ålder har ingenting med preskriptionstiden att göra. Läs på lite istället för att okritiskt tro på vad folk på Flashback skriver.

https://www.aklagare.se/ordlista/p/preskription/
Hur såg den lagen ut 2004?
Senast redigerad av 5549 2020-06-09 kl. 18:32.
Citera
Medlem
hejabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Onekligen ger det tanke till hur fan gick detta till!? Han var i rätt ålder, bodde i området. Liknar fantombilden. Dock bör man ju tillägga att sjukvårdspersonal har ju sekretess. Ok om en person kanske kommer in med en skottskada att polisen då tillkallas. Men en knivskada som han kan ha hävdat hände när han hackade lök. Inget som kommer till polisens kännedom. Sedan de som vårdade honom kanske borde anat samband men blir ju svårt även då sett till sekretess.

Men det behöver ju inte vara DÖN som kom in skadad till vårdcentralen? Kan ju vara helt orelaterat. Var det han så är det ett grovt misstag av polisen att han kunnat gå fri i 16 år dock.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Finns dödsorsak på föräldrarna? Märkligt ändå att bägge är döda.
Man skulle inte bli förvånad om han hade haft med mer mord att göra, ta kål på 2 sådär bara måste lett till något annat senare. Kan vara en drös sanningar som ges ut nu till polisen as we speak. Detta kommer bli intressant.
Citera
2020-06-09, 18:30
Medlem
Gonorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Så nu har vi två problem kvar att spekulera om:

1. Vad kan han tänkas få för straff? Jag gissar att det blir kraftig rabatt dels pga åldern (21) då morden begicks, samt att det har förflutit så lång tid sedan gärningen.

2. Vad kommer han att berätta för historia?

Skulle gissa på livstid då det handlar om ett dubbelmord.
Att det gått lång tid gör väl inte gärningen mindre allvarlig ?
Livstid eller rättspsyk.
Citera
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Så nu har vi två problem kvar att spekulera om:

1. Vad kan han tänkas få för straff? Jag gissar att det blir kraftig rabatt dels pga åldern (21) då morden begicks, samt att det har förflutit så lång tid sedan gärningen.

Vadå rabatt? Han var 21 år då morden begicks så han kommer få livstid om försvaret inte han bevisa att han var psykiskt sjuk vid mordtillfället.
Citera
Medlem
PuncturedBladders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dickens
D*niel Ö*jan N*yqvist = GM

Fr*drik N*yqvist = GMs bror

Ang*l*ca N*qvist = Fru till GMs bror

HNW = Ej syster, släpp henne
Vi kan släppa FN och AN också, de har uppenbarligen inte med detta att göra.
Citera
Medlem
Gamlestads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Finns dödsorsak på föräldrarna? Märkligt ändå att bägge är döda.

Står "Tänk på cancerfonden" i annonserna. Troligtvis var detta dödsorsaken.
Citera
2020-06-09, 18:31
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kissdroppe
Jag trodde också det i början.

Men efter att ha läst runt 350 inlägg, så är det definitivt ett kvinnligt språk personen har. Inte på ett tillgjort sätt, utan resonemangen, ordvalen och attityden är väldigt kvinnliga.

Jag tror att det är en ingift kvinna som njuter av uppmärksamheten, kontrollen och att känna sig speciell. Hon vet något andra inte vet och hon kan styra dem genom att droppa lite ledtrådar ibland.

Var inte så säker. Oddsen är ändå att det är han själv. Är det så är det en exceptionell dokumentering.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Lovade inte GW Persson en miljon till den som hjälpte till att lösa fallet?
Gäller löftet fortfarande?
I så fall ligger släktforskaren rätt bra till för den belöningen.

Njae, jag tror inte det. Att släktforskaren får belöningen alltså. Han har bara varit inhyrd konsult i DNA-frågan och hjälpt polisen härleda och sedan hitta rätt bland alla de matchningar man fått bland alla DNA-testade släktforskare. Såsom betald konsult tror jag inte man är aktuell för någon form av belöning mer än sitt konsultarvode.
Citera
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xxrudeacidxx
Har sagt det tidigare men svarar på din andra fråga. Jag tror helt enkelt att denna personen var en utstött svensson kille som inte passade in i coola gänget. Dataspelandet pågick i nätter och han var tvungen att spela för att tillfredsställa sig själv kombinerat med energidricka, ångesten i skolan kombinerat med en aggression ledde till våldsamma tankar där han hade svårt att skilja på spel och verklighet. Han ville ta ut sitt hat på samhället och detta blev kardemumman. Tror detta var planerat, röster i huvudet kan vara en anledning men som sagt. Gissa får man

Om din hypotes stämmer är jag på sätt och vis glad att han inte upptäcktes då. Jag minns hysteriken bakom datorspel på den tiden, där allehanda självutnämnda experter gick ut och proklamerade att våldsamma datorspel skapar våldsamma barn, något som senare, seriös, forskning har visat är ren BS.

Angående röster i huvudet, är det någonting som kan komma så där något enstaka tillfälle bara, eller kan det vara så att man lär sig hantera dem och inte agera? Daniel tycks ju ändå ha kunnat hålla sig laglydig sedan han begick morden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in