2020-06-09, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jag förstår inte meningen med dessa oneliners utan substans.

Det var en lång kamp och krävdes att PUs dödgrävare pensionerade bort för att få en vändning. Som jag misstänkte när vi koncentrerade oss på att stänga ner förhatliga CP spåret skulle då saker rulla på snabbt. Redan under Dag såg vi att PU äntligen bytte metod och strategi. Fram tills dess jobbade PU som de värsta fantasimonstren med att försöka knöka ihop ett pussel där somligt hoppades över och annat övertolkar som LPs falska minnen.

Då plötsligt fjärmade de sig från det. Jobba som man skall med vittnesmålsanalys. Man hamnade oundvikligen på bortskojade iakttagelser av Wt-personer och allt leder mot en enda lösning en möjlighet. Det andra vi efterlyst länge var att göra om analyser av det tekniska. Det är inte långsökt att se hyresrätt snabbt leder mot en lösning. Sedan den dagen har jag känt mig lugn att man skulle få bitarna på plats och att lösningen har med er och märkliga spaningsgrupperna att göra och att den sanningen inte låter sig tystas.
2016 visste jag att vi vunnit och att de skulle rullas upp för de tänkte som jag.

Att det finns barn i sandlådan som fortfarande tror att man kan blunda för somligt och fantisera om annat och bygga sandslott av det som redan är publicerat har inte oroat mig ett dugg. Inte ens om det konstrueras en falsk lösning är jag orolig.

Varför? Jo för oavsett vad de presenterar så måste de släppa sekretess kring massor av saker och det är fritt fram att publicera sådant som varit kort på handen fram till nu.

Trots meningsskiljaktigheter vill jag tacka Wall, i viss mån Jallai, Aner och Remstam samt ett antal seriösa aktörer här i tråden. Ni vet vilka ni är. Det var vi som rodde skutan hit. Utan oss hade de begravts som olöst trots att bitarna fanns där från tidigt. Skit i trollen. Vi drev PU till point of no return. Nu återstår slutspelet och PU bestämmer hur kostsamt det blir.

Tack vänner, jag har väntat på den här dagen länge.

Hurra för oss tappra som aldrig gav upp.

Oj. Har vi dig att tacka för lösningen på Palme-mordet?

Tack i så fall.
Citera
2020-06-09, 15:34
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Hade han tur att dom ringde, eller ville han täcka upp sin lögn från samtalet med Bergström genom att ringa Aftenposten? Är det troligt?

Har inte tid att svara på allt, men detta kan jag ta lite snabbt.
Finns fler alternativ: 1. Aftenposten kan självklart kontaktat honom efter att SVD publicerade hans namn. 2. SVD-journalist kan självklart ha tipsat Aftenposten efter den senares pressläggning - att SVD röjer sitt scoop innan är journalistiskt otänkbart. 3. SE kan själva ha ringt media - han har gjort det flera gånger förut.

Kort sagt: Det är svårt för Aftonposten att veta vem SE innan SE öht är känd från media eller någon annanstans. Det faller på sin orimligt.
Citera
2020-06-09, 15:35
Medlem
ChewBacca2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Efter - om du menar när han sa att han skulle lösa det innan juli 2020.
Innan - om du menar när han sa att han skulle lösa det innan hans pension.

Ja va det jag misstänkte han ville antagligen inte gå ut med det han redan visste när hon fortfarande va i livet
Citera
2020-06-09, 15:45
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChewBacca2014
Sen undrar jag när gick Krister Peterson ut med att han skulle lösa Palme Mordet va det före eller efter att Lisbeth dog?
Citat:
Efter - om du menar när han sa att han skulle lösa det innan juli 2020.
Innan - om du menar när han sa att han skulle lösa det innan hans pension.

KP uttryckte optimism om lösning redan tidigt 2018 och han försökte i de krokarna även få till ett förhör med Lisbeth men hon var i för dåligt skick för att det skulle vara möjligt.

Jag är ju övertygad om att Christer Anderssons Magnumrevolver redan då hade hittats och att förhöret med Lisbeth skulle vara inriktat på CA och hur hon såg på honom som möjlig gärningsman.
Senast redigerad av vinbra 2020-06-09 kl. 15:49.
Citera
2020-06-09, 15:46
Medlem
Förhör med Lisbeth Palme angående vilka som visste om att de skulle gå på bio:

LP: "Ja, med Sven Aspling talade vi strax innan vi gick, ungefär så sent som halv nio."

http://lennartremstam.blogspot.com/2015/04/lisbeth-palme-forhors-i-tingsratten-1989.html

Citat:
Som partisekreterare fungerade Aspling som kontakt mellan CIA:s Sverigechef William Colby och den socialdemokratiska regeringen under uppbyggandet av det svenska Stay behind-nätverket

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sven_Aspling

Citat:
Inga-Britt Ahlenius och andra har menat att det borde utredas om Stay-behind kunde ha varit inblandat i mordet på Olof Palme. Förre chefen för Säkerhetspolisens kontraspionage Olof Frånstedt skrev i del 2 av sin memoarbok "Spionjägaren" att han misstänkte att Grupp Barbro, som enligt Olof Frånstedt hade viss anknytning till Stay-behind, kunde ha varit inblandade i mordet.[23] Tidpunkten för mordet på Olof Palme skulle kunna hänga ihop med hans planerade resa till Moskva som skulle äga rum våren 1986 där Palme och Gorbatjov eventuellt hade diskuterat en kärnvapenfri zon i Europa, något som oroade både CIA, regeringen i Washington och Pentagon. Agneta Norberg[vem?] menar att det kan finnas en koppling mellan Stay-behind och Palmemordet eftersom mordet ägde rum i närheten av Thulehuset på Sveavägen där Stay-behind hade ett eget kontor. Enligt Norberg finns det även ett telegram från italienska P2 till republikanska partiet i USA där det står: "Det svenska trädet kommer snart att falla. Säg det till vår gode vän Bush".[24]

https://sv.wikipedia.org/wiki/Stay-behind#Sverige
Citera
2020-06-09, 15:47
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ex: Förhöret med RB, och SE-förhöret 25/4 då han sade hans tid mellan stämpelklockan och gotabanken, som omöjligjorde snack med vakt.
ja, på direkt fråga mellan förhörsledare o RB så säger SE indirekt att han gick direkt ut men eftersom det är en andrahandsuppgift och HO själv medger att han bytt ord med SE så måste det triumfa ditt påstående. I annat fall skulle HO vara en del av komplotten också. Det köper väl ingen.
Citera
2020-06-09, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boss-jon
Kortfattat;

Motivbilden - Landsförrädare, dvs de som många inom militära och underrättelsekretsar, te x SÄPO chefen Frånstedt, menade att det fanns uppgifter (sanna eller felaktiga) att Palme var en landsförrädare, KGB-agent, under rysk påverkan etc. Frånstedt förklarar ju själv att han fick dessa uppgifter från CIA-chefen James Jesus Angelton.

Walkie-talkie - Palme skulle inte ha skydd den kvällen, men de görs väldigt många observationer om walkie talkie i närheten av Palme och mordplatsen under kvällen. Otvivelaktigt så var Palme förföljd och under bevakning timmarna före och ända fram till sin död.

Mordsekvensen - Kallt och professionellt utfört, flykten, spåren försvinner etc.

Jag är väl insatt i "landsförrädarspåret". Att Palme pysslade med "saker vid sidan om" finns det starka indikationer på och det är intressant att han under sina ungdomsår bl.a. satt på T-kontoret och läste underrättelsehandlingar. Dock är det en motivbild bland många andra. Finns andra starka motivbilder men jag är osäker på om dessa går att leda ner till Sveavägen.

Iakttagelse av walkie-talkie kan tyda på övervakning av Palme. Dock behöver inte denna övervakning ha varit av ondsint karaktär.

Mordsekvens - jag är osäker på om det är proffissionellt utfört. Vi vet inte ens med säkerhet vilket skott som gick in i Olof Palme. Första eller andra? Och skottet mot Lisbet kan vara ett vådaskott. Dock talar flykten för någon som har koll på läget samt det faktum att inget vittne sett något av skyttens ansikte.
Citera
2020-06-09, 15:54
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wParX4/lillemor-hinsehaxan-ostlin-ar-dod

Synd att hon inte hann uppleva morgondagen. RIP, Lillemor.
Citera
2020-06-09, 15:54
Medlem
Soterns avatar
Hinsehäxan död också. Det är mycket nu. Denna vecka kommer gå till kriminalhistorien.
Citera
2020-06-09, 15:56
Medlem
ChewBacca2014s avatar
Vem det än är som är mördare så är det inte CP! Så det finns ganska många därute sk experter som borde ta sig en funderare på att hålla käften.

Det har varit klarlagt länge att CP inte gjorde det i många år ändå finns det jubelidioter som Aschberg, Hasse Aro, Stefan Löven, Fylking, Palmes söner & den avlidna Lisbeth som påstått att han är Palmes mördare varenda chans dom fått. Hoppas verkligen att CP har nån anhörig kvar i livet med lite ryggrad som stämmer dessa puckon för förtal av avliden.
Citera
2020-06-09, 15:58
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOP-intresserad
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wParX4/lillemor-hinsehaxan-ostlin-ar-dod

Synd att hon inte hann uppleva morgondagen. RIP, Lillemor.

Ur artikel från 2018:

"Lillemor ”Hinsehäxan” Östlin larmade Palmegruppen om ett möte – där deltagarna ska ha gjort en plan för att sätta dit Christer Pettersson.

Det okända förhöret med Östlin, för tre år sedan, blev startskottet för Palmegruppens utredning mot sin egen stjärnutredare Thure Nässén".

https://www.expressen.se/nyheter/palmegruppens-okanda-forhor-med-hinsehaxan/
Citera
2020-06-09, 15:58
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Har inte tid att svara på allt, men detta kan jag ta lite snabbt.
Finns fler alternativ: 1. Aftenposten kan självklart kontaktat honom efter att SVD publicerade hans namn. 2. SVD-journalist kan självklart ha tipsat Aftenposten efter den senares pressläggning - att SVD röjer sitt scoop innan är journalistiskt otänkbart. 3. SE kan själva ha ringt media - han har gjort det flera gånger förut.

Kort sagt: Det är svårt för Aftonposten att veta vem SE innan SE öht är känd från media eller någon annanstans. Det faller på sin orimligt.

Ja, skit i resten vi blir ändå inte överens.
Jag är bara så trött på slentrianmässiga beskyllningar av "lögner"..
Lögnare ska ha skit och mördare ska sättas dit, men lite mer torrt på fötterna måste man ha.

?
SvD och Aftenposten hade ett nära samarbete, så jag ser det som en självklarhet att SE's namn kom därifrån. (Och som jag tror tidigt lördag morgon)

Så... ljög SE om detta eller inte? Vart är din påstådda lögn?!

Är det då som jag gav på förslag..
- Man ringde INTE från Olso
- SE ljög för Bergström om detta
- Och för att rätta upp sin lögn, så ringer SE Aftenposten senare på lördagen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in