2020-06-09, 11:39
Medlem
Sydafrikaspåret ger ju legitimitet till alla WT-observationer, då det är troligt att de övervakat Palme under mordkvällen och kommunicerat via walkie-talkie. Om det är utländska agenter kan de mycket väl ha haft vetskap om att Palme varit oövervakad då SÄPO kontrollerat Palmes förehavanden under lång tid.
Citera
2020-06-09, 11:55
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Nu är ju LGWP:s kriminaltriologi om palmemordet en romansvit med ett stort och betydande inslag av spekulativt drama.
Välskrivna utan tvekan, även om jag personligen tycker att han är väldigt "pratig" i sina texter men det är ändock bara fantasier som går i samma stil som hans tidigare romaner i kategorin samhällskritik, Grisfesten och Samhällsbärarna.
Naturligtvis.

Men nu handlade det ju inte om det. Utan det var ett exempel på en beskrivning av personer som är villiga att betala för allsköns artefakter i romanform. Ett välkänt fenomen i det verkliga livet.
Citera
2020-06-09, 11:56
Medlem
ChewBacca2014s avatar
Har Christer Pettersson några anhöriga i livet? Dom borde väl kunna stämma bla Stefan Löven för förtal av avliden nu?

Sen undrar jag när gick Krister Peterson ut med att han skulle lösa Palme Mordet va det före eller efter att Lisbeth dog?
Citera
2020-06-09, 11:57
Medlem
Eftersom Löfven och Mårten P. ska vara med i ett extrainsatt Veckans brott, så är min bedömning att Krister Peterson kommer att presentera sin namne Christer Pettersson som Palmes baneman.

Löfven och hela s-partiet har alltid dyrkat Lisbet, och att Löfven skulle deltaga i ett program där en annan gärningsman än Christer P. framläggs tror jag inte på. Vore ju att såga Lisbet, som in i döden pekat ut Pettersson. Löfven har fått info från Peterson att det är Pettersson som presenteras, och i och med det känner han sig bekväm med att delta i tv-studion. Samma med Mårten, inte skulle han delta en dag där hans mamma underkänns som iakttagare.

Morgondagen blir dagen då ett enigt etablissemang attackerar den avlidne Pettersson postumt.

Jag hoppas att jag har fel, men tyvärr har jag det nog inte. Själv tror jag inte på Christer Pettersson som gärningsman.
Citera
2020-06-09, 11:59
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman
Eftersom Löfven och Mårten P. ska vara med i ett extrainsatt Veckans brott, så är min bedömning att Krister Peterson kommer att presentera sin namne Christer Pettersson som Palmes baneman.

Löfven och hela s-partiet har alltid dyrkat Lisbet, och att Löfven skulle deltaga i ett program där en annan gärningsman än Christer P. framläggs tror jag inte på. Vore ju att såga Lisbet, som in i döden pekat ut Pettersson. Löfven har fått info från Peterson att det är Pettersson som presenteras, och i och med det känner han sig bekväm med att delta i tv-studion. Samma med Mårten, inte skulle han delta en dag där hans mamma underkänns som iakttagare.

Morgondagen blir dagen då ett enigt etablissemang attackerar den avlidne Pettersson postumt.

Jag hoppas att jag har fel, men tyvärr har jag det nog inte. Själv tror jag inte på Christer Pettersson som gärningsman.

Du har fel, CP är helt borta ur bilden som GM och ingen med vettet i behåll tror på honom som Palmes baneman.
Citera
2020-06-09, 12:02
Medlem
För mig känns detta som det mest trovärdiga spåret:

Citat:
Journalisten Patrik Baab och Pentagonkonsulten Robert E. Harkavy driver en liknande tes i boken Im Spinnennetz der Geheimdienste. Warum wurden Olof Palme, Uwe Barschel und William Colby ermordet? där de skriver att ett dokument från Secret Service Planning Staff (sekretariatet för Stay-Behind)l daterat till den 15 december 1985, visar att CIA och MI6 beställde mordet på Olof Palme. Mördaren ska ha haft CIA-utbildning och varit hemlig agent i Iran. Baab och Harkavy menar att motivet var NATO:s oro över Palmes arbete för en ”kärnvapenfri zon”.[167] F.d. medlemmar i Ronald Reagans regering som William Schneider Jr. har bekräftat att Palmes avsikt att minska konfrontationen mellan blocken gick stick i stäv med USA:s strategi att knäcka Sovjetunionen genom en accelererad kapprustning. Svenska säkerhetstjänster och högt uppsatta amiraler inom den svenska marinen delade denna uppfattning.[168] Även Reagans säkerhetspolitiske rådgivare Edward Luttwak menar att Palmes politik uppfattades av USA som ett hot mot Natos ”norra flank”. Enligt honom gick USA:s strategi ut på att hålla sig vän med Sverige samtidigt som man isolerade Palme.[169] Enligt dåvarande chefen i USA:s flotta James ”Ace” Lyons fanns det ett tätt samarbete mellan svenska amiraler och USA vilket bland annat visade sig i ubåtskränkningarna som, enligt honom samt såväl William Schneider Jr., som Reagans dåvarande försvarsminister Caspar Weinberger och ubåtsexperten Ola Tunander, genomfördes av Nato-ubåtar.[168] Det svenska försvaret ställde sig tveksamt inför hela Palmes hållning gentemot Sovjetunionen.[källa behövs] I en intervju med Svenska Dagbladet pratade tolv marinofficerare om att de inte litade på Palme i ubåtsfrågan och att han hade en för ”slapphänt” inställning mot Sovjetunionen. Enskilda representanter som Hans von Hofsten blev väldigt radikala och hade enligt hans underordnade Cay Holmberg träffat poliser där man hade pratat om Palmes opålitlighet och Holmsten hade berättat om man även hade diskuterat att "få undan" Palme.[170] Den stundande ”Moskvaresan” sågs som mycket kontroversiell av vissa företrädare.[171] När Palmes besök närmade sig fick det svenska försvaret och USA draghjälp av svensk press som befarade att Palmes idéer om en kärnvapenfri zon även skulle tvinga Danmark och Norge ut ur Nato.[172] Två utredare från riksrevisionsverket menade att just Palmes planerade besök i Sovjetunionen våren 1986 kan vara ett motiv för mordet och det skulle även kunna förklara tidpunkten.[173] Efter mordet har Mikhail Gorbatjov visat sig övertygad om att mordet på Palme var ett uppdragsmord eftersom hans visioner enligt Gorbatjov störde mäktiga intressen.[168]

https://sv.wikipedia.org/wiki/Palmemordet

Mikhail Gorbatjov om Palmemordet: https://www.youtube.com/watch?v=hiS-jlabGL8
Senast redigerad av Pazzamo 2020-06-09 kl. 12:05.
Citera
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraniumgranskaren
Ja det tyder på en mördare med mer irrationella motiv som kan tänkas sitta hemma framför brasan och mysa med mordvapnet i ena handen och en konjak i den andra. Där minns han sin stora stund i livet, när han pangade ner en gubbe bakifrån på öppen gata.
Jag personligen har mycket svårt att få det att passa in på någon av de föreslagna personerna i tråden. Men men....
Citera
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om det var vapensamlarens vapen som SE eventuellt hade i fickan är det väl inte en vild gissning att svaret på varför, är att han skulle skjuta OP?

Varje kväll eller just denna är ju knappast av intresse.

Var det SE, och var det vapensamlarens vapen talar det i någon mån för att mordet var planerat.
Hur menar du nu?
Det är väl inte planerat om SE inte hade en aning om att LOP skulle på Grand den kvällen?

Eller menar du att SE bar på en 1.2 kg revolver varje kväll ifall OP skulle dyka upp? Det skulle kunnat bli en lång väntan. Och det självklart av intresse om han hade vapen varje kväll eller inte! Det pekar på om det var fler inblandade eller inte.
Citera
2020-06-09, 12:03
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChewBacca2014

Sen undrar jag när gick Krister Peterson ut med att han skulle lösa Palme Mordet va det före eller efter att Lisbeth dog?

Efter - om du menar när han sa att han skulle lösa det innan juli 2020.
Innan - om du menar när han sa att han skulle lösa det innan hans pension.
Citera
2020-06-09, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Du har fel, CP är helt borta ur bilden som GM och ingen med vettet i behåll tror på honom som Palmes baneman.

Fast Löfven har ju sagt att han är säker på att Lisbet har rätt, dvs Pettersson är mördaren. Skulle Löfven då som statsminister sitta i TV och underkänna en av rikets främsta åklagares slutsats/beslut?

Sen har du ju rätt att ingen vettig person tror på CP, men vett och juridik är inte alltid samma sak..
Citera
2020-06-09, 12:09
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Fast Löfven har ju sagt att han är säker på att Lisbet har rätt, dvs Pettersson är mördaren. Skulle Löfven då som statsminister sitta i TV och underkänna en av rikets främsta åklagares slutsats/beslut?

Sen har du ju rätt att ingen vettig person tror på CP, men vett och juridik är inte alltid samma sak..

Inga problem, han löser det med "efter att jag läst nya uppgifter, som Lisbeth givetvis inte hade, och pratat med chefsåklagaren, så framträder en annan bild..."

"Nya uppgifter" - äldsta knepet i boken om att göra helomvändningar.
Citera
2020-06-09, 12:09
Avstängd
konstapels avatar
Citat:

Men snälla, Löfvén? Vad har den tomten med det här att göra? Jag kan garantera att KP och alla andra åklagare skiter ganska hårt i vad han tycker om det hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in